TÁBLÁZATOK
1. táblázat. A Paksi Atomerõmûben végzett nemzetközi biztonsági felülvizsgálatok
Év |
A vizsgálat tárgya |
A vizsgálatot végezte |
Embernap |
|
1984-1987. |
évente |
a szovjet szállító által meghívott szakértõk |
20-20 |
|
1988. |
üzemvitel (teljes körû) |
NAÜ |
195 |
|
1990. |
üzemvitel, karbantartás |
az erõmû által 4 országból meghívott szakértõk |
80 |
|
1991. |
biztonsági tervezés |
IVO Imatran Voima Oy finnországi cég |
30 |
|
1991. |
üzemeltetés és kapcsolódó tevékenységek (utóvizsgálat) |
NAÜ |
15 |
|
1992. |
üzemeltetés és kapcsolódó tevékenységek |
WANO |
156 |
|
1992. |
üzemzavar értékelés |
NAÜ |
144 |
|
1993-1996. |
telephely szeizmicitás - 6 alkalom, |
NAÜ |
összesen 120, |
|
1995. |
üzemzavar értékelés (utóvizs-gálat) |
NAÜ |
50 |
|
1995. |
üzemeltetés és kapcsolódó tevékenységek (utóvizsgálat) |
WANO |
40 |
|
1996. |
biztonságnövelõ intézkedések megvalósulásának ellenõrzése |
NAÜ |
80 |
|
1997. |
Nukleáris Kárfelelõsség Bizto-sítási Mérnöki Szemle |
Biztosítási társulás nemzet-közi szakértõi |
35 |
|
1999. |
leállási biztonsági elemzés felülvizsgálata |
NAÜ |
50 |
|
1999. |
földrengés-biztonsági program (utóvizsgálat) |
NAÜ |
20 |
2. táblázat. A Paksi Atomerõmû 1. és 2. blokkja idõszakos biztonsági felülvizsgálatának eredményeként megvalósuló javító intézkedések
|
|
Megvalósítás idõpontja |
|||||||||
Ssz. |
Intézkedés |
Blokk független |
1. blokk |
2. blokk |
3. blokk |
4 blokk |
|||||
|
A kiegészítõ üzemzavari tápvízrendszer teljes mértékû szeparálása az üzemi tápvízrendszertõl |
|
1997. |
1996. |
1997. |
1998. |
|||||
|
A karbantartó személyzet szisztematikus képzési rendszerének bevezetése, a Karbantartó Gyakorló Központ üzembevétele |
1997. |
|
|
|
|
|||||
|
Konténment hidrogénkezelõ rendszerének létesítése tervezési üzemzavari folyamatokhoz |
|
1997. |
1996. |
1997. |
1997. |
|||||
|
Zsomp eldugulás elkerülése |
|
1997. |
1996. |
1997. |
1997. |
|||||
|
Kisnyomású zóna üzemzavari hûtõrendszer tartályok leürülés utáni visszatöltõdésének megakadályozása |
|
1997. |
1996. |
1997. |
1997. |
|||||
|
Üzemzavari gázeltávolítás a primerkörbõl gázeltávolító rendszer létesítésével |
|
1997. |
1996. |
1997. |
1998. |
|||||
|
A Balesetelhárítási Intézkedési Terv átfogó felülvizsgálata, a baleseti kategóriák korszerûbb meghatározása, rendszeres balesetelhárítási gyakorlatok, a gyakorlatok tapasztalatainak szabályozásba való visszacsatolása. |
1997. |
|
|
|
|
|||||
|
Minõségbiztosítási követelmények kidolgozásának befejezése minden folyamatra, tevékenységre |
1997. |
|
|
|
|
|||||
|
Az emberi tevékenység megbízhatóságának növelése a SAT alapú képzés fokozatos bevezetésével |
1998. |
|
|
|
|
|||||
|
Kiégett üzemanyag tároló berendezések szubkritikussági vizsgálata; az optimális moderáltsághoz vezetõ - reális - szituációk feltárása; amennyiben ezek valószínûsége a megengedettnél nagyobb, szervezési, adminisztratív intézkedések bevezetése |
1998. |
|
|
|
|
|||||
|
Minõsítési folyamatból kimaradt azonosítatlan típusú armatúrák, villamos és irányítástechnikai kábelek és armatúra motorok minõsítése |
|
1998. |
1998. |
2001. |
2001. |
|||||
|
Bórban híg dugó kialakulásának megakadályozása leállított reaktorban; további adminisztratív és/vagy mûszaki intézkedések szükségességének vizsgálata |
1999. |
|
|
|
|
|||||
|
"Bleed and feed" bevezetése a berendezések esetleges átminõsítésével vagy átalakításával |
|
2000. |
2000. |
2001. |
2002. |
|||||
|
Reaktor túlnyomás elleni védelme hideg állapotban üzemzavar-elhárítási utasítás megfelelõ módosításával és a védelmi eszközök kiépítésével |
|
2000. |
2000. |
2001. |
2002. |
|||||
|
A mesterséges feszültségmentesítés megszüntetése a jelentõssé váló zónaolvadási gyakoriság járuléka miatt |
|
1999. |
2000. |
1999. |
1999. |
|||||
|
Reaktorvédelmi rendszer cseréje |
2002. |
1999. |
2000. |
2001. |
2002. |
|||||
|
A konténment termohidraulikai modellek validálása nagy léptékû kísérlet alapján, a lokalizációs rendszer termohidraulikai funkcióinak értékelése, az áramlás és a szerkezeti elemek között létrejövõ kölcsönhatás ellenõrzése |
2000. |
|
|
|
|
|||||
|
A gõzfejlesztõ tömörtelenség (átfolyás a primerkörbõl a szekunderkörbe) következményeinek csökkentése a védelmi és biztonsági rendszerek megfelelõ átalakításával |
2000. |
2000. |
2000. |
2001. |
2002. |
|||||
|
Az emberi tevékenység megbízhatóságának növelése állapot-orientált utasításrendszer balesetkezelési utasítások bevezetésével |
2001. |
2001. |
2001. |
2002. |
2002. |
|||||
|
Az 1. szintû valószínûségi elemzések kiterjesztése |
2001. |
|
|
|
|
|||||
|
A blokkok földrengésállóságának további növelése, a biztonsági rendszerek átalakítása a blokkok leállításának és lehûtésének biztosítására |
2002. |
|
|
|
|
3. táblázat. Az atomenergia biztonságos alkalmazása területén mûködõ nemzetközi szervezetek
Kormányközi szervezetek |
|
Nemzetközi Atomenergia Ügynökség (NAÜ) |
International Atomic Energy Agency (IAEA) |
Gazdasági Együttmûködési és Fejlesztési Szervezet Nukleáris Energia Ügynöksége |
Organisation for Economic Cooperation and Development, Nuclear Energy Agency (OECD NEA) |
Egyesült Nemzetek Atomsugárzások Hatá-sainak Tudományos Bizottsága |
United Nations Scientific Committee on the Effects of Atomic Radiation (UNSCEAR) |
Egészségügyi Világszervezet |
World Health Organization (WHO) |
Nemzetközi Munkaügyi Szervezet |
International Labor Organization (ILO) |
Egyesült Nemzetek Élelmezési és Mezõgaz-dasági Szervezete |
Food and Agricultural Organization (FAO) of the United Nations |
Nem kormányközi szervezetek |
|
Atomerõmûvet Üzemeltetõk Világszövetsége |
World Association of Nuclear Operators (WANO) |
Nemzetközi Sugárvédelmi Bizottság |
International Commission on Radiological Protection (ICRP) |
Nemzetközi Sugárvédelmi Társaság |
International Radiation Protection Association (IRPA) |
Európai Nukleáris Társaság |
European Nuclear Society (ENS) |
4. táblázat. Az atomenergia biztonságos alkalmazása területén Magyarország részvételével létrejött többoldalú államközi, vagy kormányközi egyezmények
Megnevezés |
Hazai kihirdetés |
A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség kivált-ságairól és mentességérõl létrejött egyezmény |
1967. évi 22. törvényerejû rendelet |
A nukleáris fegyverek elterjedésének megaka-dályozásáról szóló szerzõdés |
1970. évi 12. törvényerejû rendelet |
A Magyar Köztársaság és a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség között a nukleáris fegyverek elterjedésének megakadályozásáról szóló szerzõdés szerinti biztosítékok alkalma-zásáról aláírt egyezmény |
1972. évi 9. törvényerejû rendelet |
A nukleáris anyagok fizikai védelmérõl szóló egyezmény |
1987. évi 8. törvényerejû rendelet |
A nukleáris balesetekrõl adandó gyors értesítési egyezmény |
28/1987. (VIII. 9.) MT rendelet |
A nukleáris baleset, vagy sugaras veszély-helyzet esetén való segítség-nyújtásról szóló egyezmény |
29/1987. (VIII. 9.) MT rendelet |
A Magyar Köztársaság Kormánya és a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség között, a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség által Magyarországnak nyújtott mûszaki segítségrõl szóló felülvizsgált kiegészítõ megállapodás |
93/1989. (VIII. 22.) MT rendelet |
Az atomkárokért való polgári jogi felelõsségrõl szóló nemzetközi egyezmény |
24/1990. (II. 7.) MT rendelet |
Az atomkárokért való polgárjogi felelõsségrõl szóló Bécsi Egyezmény és az atomenergia területén való polgári jogi felelõsségrõl szóló Párizsi Egyezmény alkalmazásáról szóló közös jegyzõkönyv |
130/1992. (IX. 3.) Korm. rendelet |
A nukleáris biztonságról szóló nemzetközi egyezmény |
1997. évi I. törvény |
Átfogó Atomcsend Szerzõdés |
1999. évi I. törvény |
Magyarország és a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség között a nukleáris fegyverek elterjedésének megakadályozásáról szóló szerzõdésnek megfelelõ biztosítékok alkalmazására 1972. március 6-án kötött egyezményhez kapcsolódó Kiegészítõ Jegyzõkönyv |
1999. évi XC. törvény |
5. táblázat. Az atomenergia biztonságos alkalmazása területén létrejött kétoldalú kormányközi egyezmények
Megnevezés |
Hazai kihirdetés |
A Magyar Köztársaság Kormánya és az Osztrák Köztársaság Kormánya között a nukleáris létesítményeket érintõ, kölcsönös érdeklõdés tárgyát képezõ kérdések szabályozásáról szóló egyezmény |
70/1987. (XII. 10.) MT rendelet |
A Magyar Köztársaság és Kanada Kormánya között az atomenergia békés célú felhasználása terén folytatandó együttmûködésrõl szóló egyezmény |
34/1988. (V.6.) MT rendelet |
A Magyar Köztársaság Kormánya és a Németországi Szövetségi Köztársaság Kormá-nya között a nukleáris biztonsággal és a sugárvédelemmel összefüggõ kölcsönös érdek-lõdés tárgyát képezõ kérdések szabályozásáról szóló megállapodás |
73/1991. (VI. 10.) Korm. rendelet |
A Magyar Köztársaság Kormánya és Csehország Kormánya között a nukleáris biztonság és sugárvédelem területén való kölcsönös tájékoztatásról és együttmûködésrõl aláírt egyezmény |
108/1991. (VIII. 28.) Korm. rendelet |
A Magyar Köztársaság Kormánya és a Szlovák Köztársaság Kormánya között a nukleáris biztonság és a sugárvédelem területén való kölcsönös tájékoztatásról és együttmûködésrõl aláírt egyezmény |
108/1991. (VIII. 28.) Korm. rendelet |
A Magyar Köztársaság Kormánya és az Amerikai Egyesült Államok Kormánya között az atomenergia békés célú alkalmazása terén való együttmûködésrõl aláírt megállapodás |
116/1992.(VII. 23.) Korm. rendelet |
A Magyar Köztársaság Kormánya és a Szlovén Köztársaság Kormánya között a sugaras veszélyhelyzet esetén adandó gyors értesítésrõl aláírt egyezmény |
185/1997. (X. 31.) Korm. Rendelet |
A Magyar Köztársaság Kormánya és Románia Kormánya között nukleáris balesetek esetén adandó gyors értesítésrõl aláírt megállapodás |
61/1998. (III. 31.) Korm. Rendelet |
A Magyar Köztársaság Kormánya és Ukrajna Kormánya között nukleáris balesetek esetén való gyors értesítésrõl, a kölcsönös tájékoztatásról és együttmûködésrõl a nukleáris biztonság és a sugárvédelem területén aláírt megállapodás |
108/1999. (VII. 7.) Korm. Rendelet |
MELLÉKLETEK
A MINISZTÉRIUMOK ÉS KÖZPONTI KÖZIGAZGATÁSI SZERVEK HATÓSÁGI FELADATAI AZ ATOMENERGIA ALKALMAZÁSA TERÜLETÉN
1. Az egészségügyi miniszter látja el a sugárvédelemmel, a radioaktív anyagok és az ionizáló sugárzást elõállító berendezések tulajdonjoga megszerzésével, elõállításával, tárolásával, felhasználásával átalakításával és forgalmazásával kapcsolatos hatósági feladatokat, az atomenergia alkalmazásával összefüggõ nem nukleáris létesítmények, valamint a radioaktív hulladéktárolók létesítésének, üzembe helyezésének, továbbá üzemeltetésének engedélyezését és ellenõrzését. A miniszter felsorolt feladatainak az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálaton (ÁNTSZ) keresztül tesz eleget. Az átruházott feladatokat a Fodor József Országos Közegészségügyi Központ Országos "Fréderic Joliot-Curie" Sugárbiológiai és Sugáregészségügyi Kutató Intézet (OKK OSSKI) közremûködésével az ÁNTSZ Országos Tisztifõorvosi Hivatala (OTH) és az ÁNTSZ megyei intézetei látják el.
2. A belügyminiszter látja el az atomenergia alkalmazásával összefüggõ, a közbiztonság és belsõ rend biztosítását szolgáló rendészeti, tûzvédelmi, fizikai védelmi, polgári védelmi és nukleárisbaleset-elhárítási feladatokat. A Belügyminisztérium területén e feladatok végrehajtásában érintett szervek és szervezetek a következõk:
3. A földmûvelésügyi tárca az atomenergiáról szóló törvénynek megfelelõen látja el a talaj, a növényzet és az állatok, valamint a nõvényi és állati eredetû élelmiszer-termékek radioaktivitásának ellenõrzését, valamint az élelmiszerek nemzetközi forgalmazásához szükséges vizsgálatok elvégzésével és az igazolások kiadásával kapcsolatos feladatokat a lakosság biztonságos táplálkozása, az élelmiszerexport és környezetvédelem érdekében.
4. A honvédelmi miniszter a honvédelmi ágazaton belül látja el a radioaktív anyagok kezelésének, valamint az atomenergiáról szóló törvény hatálya alá tartozó létesítmények és haditechnikai berendezések létrehozásának, üzemeltetésének, megszüntetésének ellenõrzését. A Honvédelmi Minisztérium illetékességébe tartozik az ágazat speciális (kiképzési, nukleárisbaleset-elhárítási, háborús) sugáregészségügyi ellenõrzése. A Magyar Honvédség szervezeteiben és intézményeiben a Magyar Honvédség Tisztiorvosi Szolgálata látja el azokat a feladatokat, amelyek az atomenergia alkalmazása területén polgári vonatkozásban az ÁNTSZ hatáskörébe tartoznak.
6. A közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter az atomenergia alkalmazásával összefüggõ létesítmények területén az OAH hatáskörébe, valamint az egészségügyi miniszter hatáskörébe tartozó engedélyezési eljárásban érvényesíti a vízhasznosítással, a vízbázis-védelemmel és a vízkárelhárítással összefüggõ szempontokat.
7. A környezetvédelmi miniszter látja el a levegõ, a szárazföldi és vízi környezet radioaktív szennyezõdésének ellenõrzését. A minisztérium a környezetvédelmi felügyelõségek útján érvényesíti a környezetvédelmi, természetvédelmi és vízminõség-védelmi szempontokat az atomenergia alkalmazásával összefüggõ létesítmények területén az OAH hatáskörébe, valamint az egészségügyi miniszter hatáskörébe tartozó engedélyezési eljárásban.
8. A Magyar Bányászati Hivatal elnöke érvényesíti a bányászati technológiai, bányamûszaki és bányabiztonsági szempontokat az OAH hatáskörébe, valamint az egészségügyi miniszter hatáskörébe tartozó engedélyezési eljárásban.
AZ 1999. ÉVI INES-0 KATEGÓRIÁNÁL MAGASABB BESOROLÁSÚ ESEMÉNYEK LEIRÁSA
Mindhárom esemény INES 1 besorolást kapott.
Tájékoztató
a tokai-mura-i urán-feldolgozó üzemben történt balesetrõl
Hol történt?
1999. szeptember 30.-án, helyi idõ szerint 10:35-kor következett be Japán elsõ olyan balesete, amelyben szabályozatlan láncreakció jött létre. A baleset helyszíne a JCO Company Ltd. telephelye Tokai városban. Tokai város Tokió közelében található, attól északkeletre, megközelítõen 120 km-re. Tokai hasonlatosan Japán többi településéhez sûrûn lakott, a JCO telephelyének kerítésétõl alig 100 méterre már lakóházak állnak.
A JCO Company tokai-i telephelyén atomerõmûvi- és kísérleti reaktorok fûtõelemeinek alapanyagául szolgáló urán-dioxidot gyártanak. Az üzemben évente 718 tonna uránt dolgoznak fel, melybõl elsõsorban könnyûvizes atomerõmûvi reaktorok fûtõelemeihez állítanak elõ urán-dioxidot.
A baleset a telephely kísérleti feldolgozó üzemében történt. A kísérleti üzemben a Japán Nukleáris Üzemanyagciklus Fejlesztõ Intézet (Japan Nuclear Cycle Development Institute) "Joyo" kísérleti gyors szaporító reaktor (fast breeder reactor, FBR) fûtõelemeihez készült üzemanyag. A baleset bekövetkezésében szerepe van annak a ténynek, hogy a "Joyo" kísérleti reaktorban közepesen dúsított (18,8%-os, azaz az üzemanyagban levõ uránból a 235 tömegszámú uránizotóp részaránya 18,8%) üzemanyagot használnak. A baleset bekövetkezésében az is közrejátszhatott, hogy három év szünet után szeptember 22.-én kezdték el újra a "Joyo" reaktorhoz szükséges üzemanyag gyártását.
Mi történt?
A baleset idején a kísérleti üzemben kémiai eljárással urán-dioxidot készítettek. A kémiai eljárás egyik fázisában a mûveletet végzõ dolgozók az egyik tartályba közel 16 kg urán tartalmú oldatot öntöttek, amely csaknem hétszer több mint a megengedett 2.4 kg mennyiség. A tartály alján a kiülepedõ csapadékban levõ urán és a tartályt körülvevõ hûtõvíz hatására létrejött a szabályozatlan láncreakció elindulásának feltétele. E feltétel csak addig állt fenn, amíg a maghasadás során felszabaduló energia hatására a rendszer felmelegedett, a tartály aljáról az urán tartalmú csapadék felkeveredett, tehát a láncreakció leállt. Az újra leülepedõ csapadék hatására azonban ismét elindult a szabályozatlan láncreakció. Így egy önmagát ki- és bekapcsolgató láncreakció sorozat jött létre, amely 17 órán keresztül mûködött. Végül a baleset-elhárításban dolgozók a tartály hûtõvizét leengedték, e beavatkozás hatására a láncreakció sorozat megszakadt.
A sugárzási következmények
A baleset bekövetkezése után és a 17 óráig tartó "pulzáló" mûködés hatására a telephelyen és a telephely környezetében jelentõsen megnövekedett a sugárzás szintje. A sugárzás forrása elsõsorban közvetlenül a hasadás során keletkezett neutronok és az ún. promt gamma-sugárzás volt. A "pulzáló" mûködés sikeres leállítása után a sugárzási szintek is normál értékre csökkentek.
A baleset következtében a mûveletet végzõ három dolgozó szenvedett el jelentõs sugárterhelést, elsõsorban a hasadás során keletkezõ neutronoktól. A hivatalos jelentések szerint az általuk elszenvedett sugárdózis egyiküknél 17 Sv-et, másikuknál 10 Sv-et, végül a harmadik dolgozónál 3 Sv-et tett ki. A baleset bekövetkezése után és a baleset-elhárítás idõszakában a megnövekedett sugárzási szintektõl még 46 ember kapott kisebb-nagyobb mértékû sugárterhelést, a JCO Company 33 dolgozója, három tûzoltó és 10 polgári személy.
Balesetelhárítási intézkedések
A megnövekedett sugárzási szintek miatt óvintézkedéseket vezettek be: a kísérleti üzem 350 m-es körzetébõl a lakosságot kitelepítették (150 embert), továbbá az üzem 10 km-es övezetében elrendelték a lakosság elzárkózását. Ezen intézkedés megközelítõen 310 ezer embert érintett. Következõ napon, miután a láncreakció sorozatot leállították, a lakosság elzárkózását feloldották, de a kitelepítést a balesetelhárítási munka befejezéséig fenntartják.
Környezeti hatások
A hasadás során keletkezett radioaktív izotópok, elsõsorban nemesgázok csak kis mennyiségben kerültek a környezetbe. A környezetben (a talaj felszínén) csak a cézium 138-as (138Cs, felezési ideje 32 perc) tömegszámú izotópját tudták mérni. Ez a tény is igazolja, hogy elsõsorban nemesgázok kerültek a környezetbe, hiszen a 138Cs a xenon nemesgáz 138-as tömegszámú izotópjának (138Xe) leányeleme.
INES besorolás
A japán nukleáris hatóság a balesetet a Nemzetközi Nukleáris Esemény Skála (International Nuclear Event Scale, INES) szerint 4-es fokozatúnak sorolta be. Az INES skála elsõsorban atomerõmûvek által bejelentett események értékelésére szolgál, célja, hogy a lakosságot azonnal és jól érthetõen tájékoztatni lehessen a bekövetkezett események biztonsági jelentõségérõl. Az INES skála 4-es fokozatát röviden így jellemezhetjük: jelentõs telephelyen kívüli hatással nem járó baleset. A vizsgált esemény valóban ide sorolható, hiszen lakosságra vonatkozó védelmi intézkedéseket csak korlátozottan és rövid idõre kellett bevezetni, a lakosságot nem érte a szigorú korlátozási szintnél nagyobb sugárterhelés. A telephelyen belül azonban három dolgozót akut egészségi hatásokkal járó sugárterhelés ért.
Az elsõ vizsgálati eredmények
A japán nukleáris hatóság vizsgálata elõzetesen a következõket állapította meg:
A japán kormány elrendelte az esemény részletes kivizsgálását és egy átfogó vizsgálatot az üzemanyag ciklus létesítményeiben.
Összefoglalás
Fontos kiemelnünk, hogy a biztonsági elõírások súlyos megsértése következtében történt a baleset, létrejöttében közrejátszottak a kísérleti körülmények, az urán szokatlan dúsítási foka és a mûveletet végzõ dolgozók tapasztalatlansága. Az atomerõmûvek üzemanyaga legfeljebb 3-5%-os dúsítású, az urán-dioxid elõállítása pedig nagy biztonsági fokkal rendelkezõ, zárt, automatikus berendezésekkel történik, tehát ilyen baleset atomerõmûvi üzemanyagot elõállító üzemben nem történhet meg. Végül hangsúlyozzuk, a baleset során radioaktív anyag nem került jelentõs mennyiségben a környezetbe, tehát a baleset a lakosságot sem Japánban, sem a világ más területein nem veszélyeztette.
Magyarázat
A sugárterhelés jellemzésére szolgáló mennyiség az egyenérték dózis, amelynek egysége a Sv (sievert).
Néhány tájékoztató érték:
Budapest, 1999. november 2.