TÁBLÁZATOK

1. táblázat. A Paksi Atomerõmûben végzett nemzetközi biztonsági felülvizsgálatok

Év

A vizsgálat tárgya

A vizsgálatot végezte

Embernap

1984-1987.

évente
üzemvitel, karbantartás

a szovjet szállító által meghívott szakértõk

20-20

1988.

üzemvitel (teljes körû)

NAÜ

195

1990.

üzemvitel, karbantartás

az erõmû által 4 országból meghívott szakértõk

80

1991.

biztonsági tervezés

IVO Imatran Voima Oy finnországi cég

30

1991.

üzemeltetés és kapcsolódó tevékenységek (utóvizsgálat)

NAÜ

15

1992.

üzemeltetés és kapcsolódó tevékenységek

WANO

156

1992.

üzemzavar értékelés

NAÜ

144

1993-1996.

telephely szeizmicitás - 6 alkalom,
földrengés-biztonsági program - 2 alkalom

NAÜ

összesen 120,
összesen 60

1995.

üzemzavar értékelés (utóvizs-gálat)

NAÜ

50

1995.

üzemeltetés és kapcsolódó tevékenységek (utóvizsgálat)

WANO

40

1996.

biztonságnövelõ intézkedések megvalósulásának ellenõrzése

NAÜ

80

1997.

Nukleáris Kárfelelõsség Bizto-sítási Mérnöki Szemle

Biztosítási társulás nemzet-közi szakértõi

35

1999.

leállási biztonsági elemzés felülvizsgálata

NAÜ

50

1999.

földrengés-biztonsági program (utóvizsgálat)

NAÜ

20


2. táblázat. A Paksi Atomerõmû 1. és 2. blokkja idõszakos biztonsági felülvizsgálatának eredményeként megvalósuló javító intézkedések

 

 

Megvalósítás idõpontja

Ssz.

Intézkedés

Blokk független

1. blokk

2. blokk

3. blokk

4 blokk

 

A kiegészítõ üzemzavari tápvízrendszer teljes mértékû szeparálása az üzemi tápvízrendszertõl

 

1997.

1996.

1997.

1998.

 

A karbantartó személyzet szisztematikus képzési rendszerének bevezetése, a Karbantartó Gyakorló Központ üzembevétele

1997.

 

 

 

 

 

Konténment hidrogénkezelõ rendszerének létesítése tervezési üzemzavari folyamatokhoz

 

1997.

1996.

1997.

1997.

 

Zsomp eldugulás elkerülése

 

1997.

1996.

1997.

1997.

 

Kisnyomású zóna üzemzavari hûtõrendszer tartályok leürülés utáni visszatöltõdésének megakadályozása

 

1997.

1996.

1997.

1997.

 

Üzemzavari gázeltávolítás a primerkörbõl gázeltávolító rendszer létesítésével

 

1997.

1996.

1997.

1998.

 

A Balesetelhárítási Intézkedési Terv átfogó felülvizsgálata, a baleseti kategóriák korszerûbb meghatározása, rendszeres balesetelhárítási gyakorlatok, a gyakorlatok tapasztalatainak szabályozásba való visszacsatolása.

1997.

 

 

 

 

 

Minõségbiztosítási követelmények kidolgozásának befejezése minden folyamatra, tevékenységre

1997.

 

 

 

 

 

Az emberi tevékenység megbízhatóságának növelése a SAT alapú képzés fokozatos bevezetésével

1998.

 

 

 

 

 

Kiégett üzemanyag tároló berendezések szubkritikussági vizsgálata; az optimális moderáltsághoz vezetõ - reális - szituációk feltárása; amennyiben ezek valószínûsége a megengedettnél nagyobb, szervezési, adminisztratív intézkedések bevezetése

1998.

 

 

 

 

 

Minõsítési folyamatból kimaradt azonosítatlan típusú armatúrák, villamos és irányítástechnikai kábelek és armatúra motorok minõsítése

 

1998.

1998.

2001.

2001.

 

Bórban híg dugó kialakulásának megakadályozása leállított reaktorban; további adminisztratív és/vagy mûszaki intézkedések szükségességének vizsgálata

1999.

 

 

 

 

 

"Bleed and feed" bevezetése a berendezések esetleges átminõsítésével vagy átalakításával

 

2000.

2000.

2001.

2002.

 

Reaktor túlnyomás elleni védelme hideg állapotban üzemzavar-elhárítási utasítás megfelelõ módosításával és a védelmi eszközök kiépítésével

 

2000.

2000.

2001.

2002.

 

A mesterséges feszültségmentesítés megszüntetése a jelentõssé váló zónaolvadási gyakoriság járuléka miatt

 

1999.

2000.

1999.

1999.

 

Reaktorvédelmi rendszer cseréje

2002.

1999.

2000.

2001.

2002.

 

A konténment termohidraulikai modellek validálása nagy léptékû kísérlet alapján, a lokalizációs rendszer termohidraulikai funkcióinak értékelése, az áramlás és a szerkezeti elemek között létrejövõ kölcsönhatás ellenõrzése

2000.

 

 

 

 

 

A gõzfejlesztõ tömörtelenség (átfolyás a primerkörbõl a szekunderkörbe) következményeinek csökkentése a védelmi és biztonsági rendszerek megfelelõ átalakításával

2000.

2000.

2000.

2001.

2002.

 

Az emberi tevékenység megbízhatóságának növelése állapot-orientált utasításrendszer balesetkezelési utasítások bevezetésével

2001.

2001.

2001.

2002.

2002.

 

Az 1. szintû valószínûségi elemzések kiterjesztése
1. nem névleges teljesítményen elõforduló üzemzavarok, balesetek;
2. tûzkockázat, elárasztás;
3. külsõ események;
4. nagyenergiájú csõtörések
esetére

2001.

 

 

 

 

 

A blokkok földrengésállóságának további növelése, a biztonsági rendszerek átalakítása a blokkok leállításának és lehûtésének biztosítására

2002.

 

 

 

 


3. táblázat. Az atomenergia biztonságos alkalmazása területén mûködõ nemzetközi szervezetek

Kormányközi szervezetek

Nemzetközi Atomenergia Ügynökség (NAÜ)

International Atomic Energy Agency (IAEA)

Gazdasági Együttmûködési és Fejlesztési Szervezet Nukleáris Energia Ügynöksége

Organisation for Economic Cooperation and Development, Nuclear Energy Agency (OECD NEA)

Egyesült Nemzetek Atomsugárzások Hatá-sainak Tudományos Bizottsága

United Nations Scientific Committee on the Effects of Atomic Radiation (UNSCEAR)

Egészségügyi Világszervezet

World Health Organization (WHO)

Nemzetközi Munkaügyi Szervezet

International Labor Organization (ILO)

Egyesült Nemzetek Élelmezési és Mezõgaz-dasági Szervezete

Food and Agricultural Organization (FAO) of the United Nations

Nem kormányközi szervezetek

Atomerõmûvet Üzemeltetõk Világszövetsége

World Association of Nuclear Operators (WANO)

Nemzetközi Sugárvédelmi Bizottság

International Commission on Radiological Protection (ICRP)

Nemzetközi Sugárvédelmi Társaság

International Radiation Protection Association (IRPA)

Európai Nukleáris Társaság

European Nuclear Society

(ENS)


4. táblázat. Az atomenergia biztonságos alkalmazása területén Magyarország részvételével létrejött többoldalú államközi, vagy kormányközi egyezmények

Megnevezés

Hazai kihirdetés

A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség kivált-ságairól és mentességérõl létrejött egyezmény

1967. évi 22. törvényerejû rendelet

A nukleáris fegyverek elterjedésének megaka-dályozásáról szóló szerzõdés

1970. évi 12. törvényerejû rendelet

A Magyar Köztársaság és a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség között a nukleáris fegyverek elterjedésének megakadályozásáról szóló szerzõdés szerinti biztosítékok alkalma-zásáról aláírt egyezmény

1972. évi 9. törvényerejû rendelet

A nukleáris anyagok fizikai védelmérõl szóló egyezmény

1987. évi 8. törvényerejû rendelet

A nukleáris balesetekrõl adandó gyors értesítési egyezmény

28/1987. (VIII. 9.) MT rendelet

A nukleáris baleset, vagy sugaras veszély-helyzet esetén való segítség-nyújtásról szóló egyezmény

29/1987. (VIII. 9.) MT rendelet

A Magyar Köztársaság Kormánya és a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség között, a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség által Magyarországnak nyújtott mûszaki segítségrõl szóló felülvizsgált kiegészítõ megállapodás

93/1989. (VIII. 22.) MT rendelet

Az atomkárokért való polgári jogi felelõsségrõl szóló nemzetközi egyezmény

24/1990. (II. 7.) MT rendelet

Az atomkárokért való polgárjogi felelõsségrõl szóló Bécsi Egyezmény és az atomenergia területén való polgári jogi felelõsségrõl szóló Párizsi Egyezmény alkalmazásáról szóló közös jegyzõkönyv

130/1992. (IX. 3.) Korm. rendelet

A nukleáris biztonságról szóló nemzetközi egyezmény

1997. évi I. törvény

Átfogó Atomcsend Szerzõdés

1999. évi I. törvény

Magyarország és a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség között a nukleáris fegyverek elterjedésének megakadályozásáról szóló szerzõdésnek megfelelõ biztosítékok alkalmazására 1972. március 6-án kötött egyezményhez kapcsolódó Kiegészítõ Jegyzõkönyv

1999. évi XC. törvény


5. táblázat. Az atomenergia biztonságos alkalmazása területén létrejött kétoldalú kormányközi egyezmények

Megnevezés

Hazai kihirdetés

A Magyar Köztársaság Kormánya és az Osztrák Köztársaság Kormánya között a nukleáris létesítményeket érintõ, kölcsönös érdeklõdés tárgyát képezõ kérdések szabályozásáról szóló egyezmény

70/1987. (XII. 10.) MT rendelet

A Magyar Köztársaság és Kanada Kormánya között az atomenergia békés célú felhasználása terén folytatandó együttmûködésrõl szóló egyezmény

34/1988. (V.6.) MT rendelet

A Magyar Köztársaság Kormánya és a Németországi Szövetségi Köztársaság Kormá-nya között a nukleáris biztonsággal és a sugárvédelemmel összefüggõ kölcsönös érdek-lõdés tárgyát képezõ kérdések szabályozásáról szóló megállapodás

73/1991. (VI. 10.) Korm. rendelet

A Magyar Köztársaság Kormánya és Csehország Kormánya között a nukleáris biztonság és sugárvédelem területén való kölcsönös tájékoztatásról és együttmûködésrõl aláírt egyezmény

108/1991. (VIII. 28.) Korm. rendelet

A Magyar Köztársaság Kormánya és a Szlovák Köztársaság Kormánya között a nukleáris biztonság és a sugárvédelem területén való kölcsönös tájékoztatásról és együttmûködésrõl aláírt egyezmény

108/1991. (VIII. 28.) Korm. rendelet

A Magyar Köztársaság Kormánya és az Amerikai Egyesült Államok Kormánya között az atomenergia békés célú alkalmazása terén való együttmûködésrõl aláírt megállapodás

116/1992.(VII. 23.) Korm. rendelet

A Magyar Köztársaság Kormánya és a Szlovén Köztársaság Kormánya között a sugaras veszélyhelyzet esetén adandó gyors értesítésrõl aláírt egyezmény

185/1997. (X. 31.) Korm. Rendelet

A Magyar Köztársaság Kormánya és Románia Kormánya között nukleáris balesetek esetén adandó gyors értesítésrõl aláírt megállapodás

61/1998. (III. 31.) Korm. Rendelet

A Magyar Köztársaság Kormánya és Ukrajna Kormánya között nukleáris balesetek esetén való gyors értesítésrõl, a kölcsönös tájékoztatásról és együttmûködésrõl a nukleáris biztonság és a sugárvédelem területén aláírt megállapodás

108/1999. (VII. 7.) Korm. Rendelet


MELLÉKLETEK

1. melléklet

A MINISZTÉRIUMOK ÉS KÖZPONTI KÖZIGAZGATÁSI SZERVEK HATÓSÁGI FELADATAI AZ ATOMENERGIA ALKALMAZÁSA TERÜLETÉN

1. Az egészségügyi miniszter látja el a sugárvédelemmel, a radioaktív anyagok és az ionizáló sugárzást elõállító berendezések tulajdonjoga megszerzésével, elõállításával, tárolásával, felhasználásával átalakításával és forgalmazásával kapcsolatos hatósági feladatokat, az atomenergia alkalmazásával összefüggõ nem nukleáris létesítmények, valamint a radioaktív hulladéktárolók létesítésének, üzembe helyezésének, továbbá üzemeltetésének engedélyezését és ellenõrzését. A miniszter felsorolt feladatainak az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálaton (ÁNTSZ) keresztül tesz eleget. Az átruházott feladatokat a Fodor József Országos Közegészségügyi Központ Országos "Fréderic Joliot-Curie" Sugárbiológiai és Sugáregészségügyi Kutató Intézet (OKK OSSKI) közremûködésével az ÁNTSZ Országos Tisztifõorvosi Hivatala (OTH) és az ÁNTSZ megyei intézetei látják el.

2. A belügyminiszter látja el az atomenergia alkalmazásával összefüggõ, a közbiztonság és belsõ rend biztosítását szolgáló rendészeti, tûzvédelmi, fizikai védelmi, polgári védelmi és nukleárisbaleset-elhárítási feladatokat. A Belügyminisztérium területén e feladatok végrehajtásában érintett szervek és szervezetek a következõk:

3. A földmûvelésügyi tárca az atomenergiáról szóló törvénynek megfelelõen látja el a talaj, a növényzet és az állatok, valamint a nõvényi és állati eredetû élelmiszer-termékek radioaktivitásának ellenõrzését, valamint az élelmiszerek nemzetközi forgalmazásához szükséges vizsgálatok elvégzésével és az igazolások kiadásával kapcsolatos feladatokat a lakosság biztonságos táplálkozása, az élelmiszerexport és környezetvédelem érdekében.

4. A honvédelmi miniszter a honvédelmi ágazaton belül látja el a radioaktív anyagok kezelésének, valamint az atomenergiáról szóló törvény hatálya alá tartozó létesítmények és haditechnikai berendezések létrehozásának, üzemeltetésének, megszüntetésének ellenõrzését. A Honvédelmi Minisztérium illetékességébe tartozik az ágazat speciális (kiképzési, nukleárisbaleset-elhárítási, háborús) sugáregészségügyi ellenõrzése. A Magyar Honvédség szervezeteiben és intézményeiben a Magyar Honvédség Tisztiorvosi Szolgálata látja el azokat a feladatokat, amelyek az atomenergia alkalmazása területén polgári vonatkozásban az ÁNTSZ hatáskörébe tartoznak.

  1. A gazdasági miniszter látja el az építõanyagok gyártásához felhasznált, illetve külföldrõl behozott alapanyagok, továbbá a kereskedelmi forgalomba kerülõ építõanyagok és egyéb termékek radioaktivitásának ellenõrzését. Ezen kívül, a Gazdasági Minisztérium felügyelete alá tartozó Magyar Földtani Intézet útján érvényesíti a földtani szempontokat az atomenergia alkalmazásával összefüggõ létesítmények területén az OAH hatáskörébe, továbbá az egészségügyi miniszter hatáskörébe tartozó engedélyezési eljárásban.

6. A közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter az atomenergia alkalmazásával összefüggõ létesítmények területén az OAH hatáskörébe, valamint az egészségügyi miniszter hatáskörébe tartozó engedélyezési eljárásban érvényesíti a vízhasznosítással, a vízbázis-védelemmel és a vízkárelhárítással összefüggõ szempontokat.

7. A környezetvédelmi miniszter látja el a levegõ, a szárazföldi és vízi környezet radioaktív szennyezõdésének ellenõrzését. A minisztérium a környezetvédelmi felügyelõségek útján érvényesíti a környezetvédelmi, természetvédelmi és vízminõség-védelmi szempontokat az atomenergia alkalmazásával összefüggõ létesítmények területén az OAH hatáskörébe, valamint az egészségügyi miniszter hatáskörébe tartozó engedélyezési eljárásban.

8. A Magyar Bányászati Hivatal elnöke érvényesíti a bányászati technológiai, bányamûszaki és bányabiztonsági szempontokat az OAH hatáskörébe, valamint az egészségügyi miniszter hatáskörébe tartozó engedélyezési eljárásban.


2. melléklet

AZ 1999. ÉVI INES-0 KATEGÓRIÁNÁL MAGASABB BESOROLÁSÚ ESEMÉNYEK LEIRÁSA

Mindhárom esemény INES 1 besorolást kapott.


3. melléklet

Tájékoztató
a tokai-mura-i urán-feldolgozó üzemben történt balesetrõl

Hol történt?

1999. szeptember 30.-án, helyi idõ szerint 10:35-kor következett be Japán elsõ olyan balesete, amelyben szabályozatlan láncreakció jött létre. A baleset helyszíne a JCO Company Ltd. telephelye Tokai városban. Tokai város Tokió közelében található, attól északkeletre, megközelítõen 120 km-re. Tokai hasonlatosan Japán többi településéhez sûrûn lakott, a JCO telephelyének kerítésétõl alig 100 méterre már lakóházak állnak.

A JCO Company tokai-i telephelyén atomerõmûvi- és kísérleti reaktorok fûtõelemeinek alapanyagául szolgáló urán-dioxidot gyártanak. Az üzemben évente 718 tonna uránt dolgoznak fel, melybõl elsõsorban könnyûvizes atomerõmûvi reaktorok fûtõelemeihez állítanak elõ urán-dioxidot.

A baleset a telephely kísérleti feldolgozó üzemében történt. A kísérleti üzemben a Japán Nukleáris Üzemanyagciklus Fejlesztõ Intézet (Japan Nuclear Cycle Development Institute) "Joyo" kísérleti gyors szaporító reaktor (fast breeder reactor, FBR) fûtõelemeihez készült üzemanyag. A baleset bekövetkezésében szerepe van annak a ténynek, hogy a "Joyo" kísérleti reaktorban közepesen dúsított (18,8%-os, azaz az üzemanyagban levõ uránból a 235 tömegszámú uránizotóp részaránya 18,8%) üzemanyagot használnak. A baleset bekövetkezésében az is közrejátszhatott, hogy három év szünet után szeptember 22.-én kezdték el újra a "Joyo" reaktorhoz szükséges üzemanyag gyártását.

Mi történt?

A baleset idején a kísérleti üzemben kémiai eljárással urán-dioxidot készítettek. A kémiai eljárás egyik fázisában a mûveletet végzõ dolgozók az egyik tartályba közel 16 kg urán tartalmú oldatot öntöttek, amely csaknem hétszer több mint a megengedett 2.4 kg mennyiség. A tartály alján a kiülepedõ csapadékban levõ urán és a tartályt körülvevõ hûtõvíz hatására létrejött a szabályozatlan láncreakció elindulásának feltétele. E feltétel csak addig állt fenn, amíg a maghasadás során felszabaduló energia hatására a rendszer felmelegedett, a tartály aljáról az urán tartalmú csapadék felkeveredett, tehát a láncreakció leállt. Az újra leülepedõ csapadék hatására azonban ismét elindult a szabályozatlan láncreakció. Így egy önmagát ki- és bekapcsolgató láncreakció sorozat jött létre, amely 17 órán keresztül mûködött. Végül a baleset-elhárításban dolgozók a tartály hûtõvizét leengedték, e beavatkozás hatására a láncreakció sorozat megszakadt.

A sugárzási következmények

A baleset bekövetkezése után és a 17 óráig tartó "pulzáló" mûködés hatására a telephelyen és a telephely környezetében jelentõsen megnövekedett a sugárzás szintje. A sugárzás forrása elsõsorban közvetlenül a hasadás során keletkezett neutronok és az ún. promt gamma-sugárzás volt. A "pulzáló" mûködés sikeres leállítása után a sugárzási szintek is normál értékre csökkentek.

A baleset következtében a mûveletet végzõ három dolgozó szenvedett el jelentõs sugárterhelést, elsõsorban a hasadás során keletkezõ neutronoktól. A hivatalos jelentések szerint az általuk elszenvedett sugárdózis egyiküknél 17 Sv-et, másikuknál 10 Sv-et, végül a harmadik dolgozónál 3 Sv-et tett ki. A baleset bekövetkezése után és a baleset-elhárítás idõszakában a megnövekedett sugárzási szintektõl még 46 ember kapott kisebb-nagyobb mértékû sugárterhelést, a JCO Company 33 dolgozója, három tûzoltó és 10 polgári személy.

Balesetelhárítási intézkedések

A megnövekedett sugárzási szintek miatt óvintézkedéseket vezettek be: a kísérleti üzem 350 m-es körzetébõl a lakosságot kitelepítették (150 embert), továbbá az üzem 10 km-es övezetében elrendelték a lakosság elzárkózását. Ezen intézkedés megközelítõen 310 ezer embert érintett. Következõ napon, miután a láncreakció sorozatot leállították, a lakosság elzárkózását feloldották, de a kitelepítést a balesetelhárítási munka befejezéséig fenntartják.

Környezeti hatások

A hasadás során keletkezett radioaktív izotópok, elsõsorban nemesgázok csak kis mennyiségben kerültek a környezetbe. A környezetben (a talaj felszínén) csak a cézium 138-as (138Cs, felezési ideje 32 perc) tömegszámú izotópját tudták mérni. Ez a tény is igazolja, hogy elsõsorban nemesgázok kerültek a környezetbe, hiszen a 138Cs a xenon nemesgáz 138-as tömegszámú izotópjának (138Xe) leányeleme.

INES besorolás

A japán nukleáris hatóság a balesetet a Nemzetközi Nukleáris Esemény Skála (International Nuclear Event Scale, INES) szerint 4-es fokozatúnak sorolta be. Az INES skála elsõsorban atomerõmûvek által bejelentett események értékelésére szolgál, célja, hogy a lakosságot azonnal és jól érthetõen tájékoztatni lehessen a bekövetkezett események biztonsági jelentõségérõl. Az INES skála 4-es fokozatát röviden így jellemezhetjük: jelentõs telephelyen kívüli hatással nem járó baleset. A vizsgált esemény valóban ide sorolható, hiszen lakosságra vonatkozó védelmi intézkedéseket csak korlátozottan és rövid idõre kellett bevezetni, a lakosságot nem érte a szigorú korlátozási szintnél nagyobb sugárterhelés. A telephelyen belül azonban három dolgozót akut egészségi hatásokkal járó sugárterhelés ért.

Az elsõ vizsgálati eredmények

A japán nukleáris hatóság vizsgálata elõzetesen a következõket állapította meg:

A japán kormány elrendelte az esemény részletes kivizsgálását és egy átfogó vizsgálatot az üzemanyag ciklus létesítményeiben.

Összefoglalás

Fontos kiemelnünk, hogy a biztonsági elõírások súlyos megsértése következtében történt a baleset, létrejöttében közrejátszottak a kísérleti körülmények, az urán szokatlan dúsítási foka és a mûveletet végzõ dolgozók tapasztalatlansága. Az atomerõmûvek üzemanyaga legfeljebb 3-5%-os dúsítású, az urán-dioxid elõállítása pedig nagy biztonsági fokkal rendelkezõ, zárt, automatikus berendezésekkel történik, tehát ilyen baleset atomerõmûvi üzemanyagot elõállító üzemben nem történhet meg. Végül hangsúlyozzuk, a baleset során radioaktív anyag nem került jelentõs mennyiségben a környezetbe, tehát a baleset a lakosságot sem Japánban, sem a világ más területein nem veszélyeztette.

Magyarázat

A sugárterhelés jellemzésére szolgáló mennyiség az egyenérték dózis, amelynek egysége a Sv (sievert).

Néhány tájékoztató érték:

Budapest, 1999. november 2.


Visszalépés a jelentés szövegéhez