visszalépés

V

A GAZDASÁGI SZERKEZETÁTALAKULÁS JELLEMZŐI

1. Termelés, foglalkoztatottság, keresetek

1.1.Termelés

1997-ben - az 1995. évi stabilizációs intézkedések hatására a korábbiaknál visszafogottabbá vált növekedést követően - gyorsuló ütemben folytatódott a termelés élénkülése. A húzóerőt az ipar és az építőipar képviselte, de a gazdasági növekedésbe a szolgáltatások is egyre nagyobb mértékben kapcsolódtak be. Az ipari termelést nagyfokú exportorientáltság jellemezte. Az export növekedését legnagyobb mértékben a gépipar kivitelének emelkedése határozta meg, azonban nemcsak ezen a területen, hanem az összes feldolgozóipari ágazatban javult az exportteljesítmény. Bár az ipar belföldi értékesítése - az elmúlt évekhez hasonlóan - 1997-ben is összességében tovább mérséklődött, elsősorban a továbbfelhasználásra termelő ágazatokban, az év második felében azonban a belföldi kereslet élénkülésének kedvező hatása már mutatkozott.

Az ipari termelés az 1990-es évek elején, a piacgazdasági viszonyokra való átállás kezdeti időszakában erőteljesen zuhant, majd 1993-tól hol gyorsabb, hol lassúbb növekvő tendencia jellemezte az ágazatot. 1997-ben a növekedés jelentősen felgyorsult, az ipar termelése 11%-kal emelkedett az előző évhez viszonyítva. A fellendülés üteme a II. és a III. negyedévben volt a legmagasabb az előző negyedévhez viszonyítva. Az ipari ágazatok közül a bányászat és az élelmiszeripar kivételével minden területen nőtt, de legalább stagnált a termelés.

Az ipari termelés volumenváltozása

(szezonálisan kiigazítva)

A belföldi értékesítés - a korábbi évekhez hasonlóan - 1997-ben sem érte el az előző évit, a csökkenő trendet évközben azonban kismértékű növekedés, illetve stagnálás váltotta fel. A belföldi piacon értékesített termékek volumene negyedévről-negyedévre egyre kisebb mértékben maradt el az egy évvel korábbitól, a IV. negyedévben pedig 1,4%-kal meg is haladta az előző év utolsó negyedévének értékesítését. A belföldi értékesítés 1997-ben emelkedett a fa-, papír- és nyomdaiparban, a vegyiparban, a gépiparban és a kohászatban.

Az ipar belföldi értékesítésének volumenváltozása

(szezonálisan kiigazítva)

Az ipar exportcélú értékesítésének bővülése az év során folyamatosan rendkívül dinamikus volt. Bár a kiugró mértékű exportnövekedéshez döntően a gépipar, azon belül is néhány, általában új termelőkapacitásokat létrehozó külföldi tőkebefektetés járult hozzá, az ipar valamennyi ágazatában bővült az exportteljesítmény (a bányászat kivételével). Sőt, a növekedés 20%-os illetve azt meghaladó mértéket ért el a gépiparban, a fa-, papír- és nyomdaiparban, a nemfém ásványi termékek gyártásában, valamint a kohászat és fémfeldolgozás ágazatában.

Az ipar exportcélú értékesítésének volumenváltozása

(szezonálisan kiigazítva)

Az elmúlt években az ipari értékesítés szerkezetében nagymértékű arányeltolódás mutatkozott. Az export térnyerését lökésszerűen segítette az 1995. évi stabilizációs csomag hatásaként megvalósult belföldi fogyasztói keresletvisszafogás, az exportot ösztönző és támogató intézkedések sora, majd 1997-ben néhány, gyakorlatilag teljes mértékben exportra termelő gépipari multinacionális vállalkozás termelésbe való fokozódó bekapcsolódása.

Az ipari értékesítés szerkezete

(folyó áron)

1997-ben az ipari termelés növekedésében - részben a korábbi években kiépített új kapacitások belépése következtében - az előző évinél jelentősebb szerepet játszottak a nagyméretű (300 főnél többet foglalkoztató) vállalkozások, amelyek 16%-kal növelték teljesítményüket. A középméretű (50-300 fő közötti) cégek termelése is számottevően, (9%-kal) bővült, a kis- illetve mikrovállalkozások termelése viszont még az egy évvel korábbi szintet sem érte el.

Az ipari termelés és export bővülését 1997-ben erőteljes koncentráltság jellemezte mind az ágazatok, mind a tulajdonosi forma terén. A növekedés kiváltója a gépipar, ezen belül is néhány multinacionális cég elmúlt években végrehajtott beruházásának termelésbe való bekapcsolódása, illetve meglévő kapacitásainak fokozott kihasználása volt. Ez a nagy volumenű növekedés "elhomályosította" azokat a kedvező irányú folyamatokat, amelyek az ipar többi területén mutatkoztak. A termelés- és exportnövekedés egyre inkább szétterült az ágazatok között, miközben a belföldi értékesítés növekedése is egyre több területen indult meg. Becsléseink szerint a kiugró mértékű növekedést produkáló gépipari ágazatok nélkül az ipar termelése 1997-ben körülbelül 2%-kal, exportja pedig 11%-kal emelkedett.

Az ipari termelés és értékesítés alakulása*

Előző év = 100%

Termelés

Belföldi értékesítés

Export értékesítés

1996

1997

1996

1997

1996

1997

Bányászat

102,4

91,4

100,5

94,2

144,6

57,9

   Élelmiszeripar

99,6

92,8

96,9

89,8

113,8

104,3

   Textil-, ruházati ipar

96,4

102,0

91,8

99,1

103,8

103,3

   Fa-, papír-, nyomdaipar

94,7

115,8

93,1

110,7

115,1

135,3

   Vegyipar

97,3

104,5

99,3

102,8

96,6

103,8

   Nemfém ásványi term.

101,0

104,9

99,1

99,4

111,2

124,4

   Kohászat, fémfeldolg.

97,6

108,1

97,5

100,8

98,8

119,5

   Gépipar

123,7

155,7

93,6

101,4

148,4

178,1

   Egyéb feldolgozóipar

92,2

99,3

93,4

96,6

90,4

104,9

Feldolgozóipar

103,4

115,0

96,5

98,1

118,5

137,3

Villamosenerg, gáz-, hő-, vízell.

104,6

99,8

101,7

98,9

540,7

142,0

Ipar összesen

103,4

111,1

98,5

98,5

117,6

134,5

*Az ágazati adatok csak a 10 főnél többet foglalkoztató vállalkozások adatait tartalmazzák, az ipar összesen adatok teljes körűek.

A feldolgozóipar húzóerejének számító gépipar az 1992. évi mélypontot követően elsősorban a külföldi, általában kapacitásbővítő befektetéseknek köszönhetően már hosszabb ideje kiemelkedő növekedést produkál. Az ágazatot a nagymértékű exportorientáció jellemzi.

A gépipari szakágazatok közül 1997-ben a legnagyobb felfutást a számítógépgyártás produkálta. A szakágazat termelése és exportja a tavalyi év hasonló időszakához képest több mint háromszorosára nőtt. A szakágazatban meghatározó tevékenység a részegységek szerelése (pl. merevlemez, író-olvasófej, monitor gyártás), a fejlődés hordozói azok a multinacionális cégek, amelyek tovább bővítették a korábban hazánkba telepített tevékenységeiket. Meghatározó jelentőségű, két-háromszoros növekedést mutatott a híradástechnikai közszükségleti cikkek gyártása és kivitele is. Továbbra is kiemelkedő volt a növekedés az elsősorban multinacionális cégekre és azok beszállítói körére alapuló közútijármű- és közútijármű alkatrészek gyártásában.

A feldolgozóipar második legdinamikusabb ágazata a fa-, papír- és nyomdaipar volt, amihez az ágazat kiemelkedő exporttevékenységén kívül a II. negyedévtől a belföldi értékesítés jelentős növekedése is hozzájárult. Ugyanez a tendencia érvényesült a vegyiparban is, ahol a termelésnövekedést szintén a II. negyedévtől alapozta meg a belföldi értékesítés is. A 10 főnél többet foglalkoztató élelmiszeripari vállalatok belföldi értékesítése jelentős mértékben csökkent, ami a termelés visszaesésével járt együtt. A statisztika által mért csökkenést magyarázhatják a továbbra sem konszolidálódott agrárgazdasági viszonyok, a lakossági jövedelmek polarizálódása, az élelmiszeripari termékeket is előállító családi gazdaságok ill. 10 fő alatti gazdasági szervezetek szerepének erősödése, a saját termelésű élelmiszerek fogyasztásának bővülése, a feketegazdaság térnyerése, illetve az erőteljes importverseny.

A termelésnövekedés területi egységek szerinti bontása is nagyfokú koncentráltságot mutat. 1997-ben az ipari termelés kiemelkedően bővült a közép-dunántúli régióban (azon belül is elsősorban Fejér megyében) és a nyugat-dunántúli régióban (legnagyobb mértékben Győr-Moson-Sopron megyében). Kedvező ugyanakkor, hogy a dél-alföldi régió kivételével az ország egyetlen régiójában sem csökkent a termelés volumene.

Az ipari termelés volumenindexe területi egységek szerint 1997-ben

(előző év = 100%)

A 10 fő felett foglalkoztató ipari szervezetek körében a termelés növekedése kismértékű létszámcsökkenés mellett valósult meg, így a termelékenység 13,6%-kal emelkedett. A gépiparban az egy főre jutó bruttó termelés volumene 43%-kal nőtt. Mivel a dinamikusan bővülő gépipari termelésben az összeszerelő és bérmunka jellegű tevékenységek szerepe jelentősebbé vált, a hozzáadott érték növekedése feltehetően mérsékeltebb, mint a termelésé.

1997-ben a termelés növekedésében az ipar mellett az építőipar képviselte a legnagyobb húzóerőt. Az ágazatba tartozó cégek építési-szerelési tevékenysége közel 10%-kal bővült úgy, hogy növekedés az év folyamán gyorsult: az I. félévben mintegy 7%-kal, a II. félévben 12%-kal emelkedett a termelés az előző év azonos időszakához viszonyítva. A termelés növekedéséhez elsősorban az állami és az önkormányzati nagyberuházások (pl. autópályák építése, a főváros közúti munkálatai, a ferihegyi új terminál építése), a gáz-, víz- és csatornahálózatok építése, környezetvédelmi beruházások (szennyvízgyűjtők, hulladéklerakók, szennyvíztisztítók), távközlési fejlesztések, üzletek és bevásárlóközpontok építése és az iparipark-hálózat továbbépülése járultak hozzá. Továbbra is jelentős volt az iroda-, szálloda-, kórház-, szociális otthon építés, valamint a modernizációs jellegű és funkcióátalakító épületfelújítás. Az építőipari alágazatok teljesítménye differenciáltan növekedett: a magasépítőipar teljesítménye az átlagosnál nagyobb mértékben, 14%-kal emelkedett, a mélyépítőipari tevékenység 6%-kal, az építési szak- és szerelőipar termelése 10%-kal, az épületfenntartás és korszerűsítés 6%-kal bővült. A lakásépítés nagyságrendje 1997-ben az előző évihez hasonlóan alakult.

Az építőiparban a 300 fő feletti szervezetek termelése 8%-kal elmaradt az egy évvel korábbitól, amit kizárólag ezen szervezetek számának csökkenése okozott, mivel a meglévő cégek teljesítménye bővült. (A nagyméretű cégek általában nagyszabású munkákat vállalnak, amelyek átadása, illetve számlázása többnyire az év végén realizálódik, ez közrejátszott az építőipari termelés év végi felfutásában.) Az 50-300 fő közötti szervezetek termelése 9%-kal emelkedett. A 11-50 fős cégek termelése kismértékben nőtt 1997-ben. A 11 fő alatti építőipari szervezetek 28%-os termelésbővülése elsősorban a szervezetszám növekedésének következménye volt.

A mezőgazdasági termelésről rendelkezésre álló információk azt mutatják, hogy az ágazat termelése 1997-ben gyakorlatilag stagnált. Ezen belül a növénytermelés kibocsátása emelkedett, miközben az állattenyésztésé jelentősen tovább csökkent.

1997-ben a szolgáltatási tevékenységek is egyre nagyobb mértékben kapcsolódtak be a gazdasági növekedésbe. A belföldi kereslet lassú élénkülésének hatására - kevés kivételtől eltekintve - az eddig recesszióban lévő ágazatok is növekedésnek indultak.

Becsléseink szerint a szállítási tevékenység (a statisztika által megfigyelt kört, valamint az ágazaton kívüli szolgáltatókat és a saját számlás tevékenységeket is figyelembe véve) 1997-ben - összefüggésben a termelés felfutásával és a növekedés gazdaságban való szétterülésével - bővült. Ezen belül a statisztika által megfigyelt, a szállítási és szállítmányozási ágazatba sorolt szervezetek körében a szállított áruk tömege 1,5%-kal emelkedett, az árutonnakilométer teljesítmény gyakorlatilag stagnált. A két legnagyobb szállítási ágazat, a vasút és a közút úgy növelte árutonnakilométer teljesítményét, hogy a vasúti szállítás részaránya 2%-ponttal, a közúti szállítás részaránya 1%-ponttal nőtt. A csővezetékes szállítás teljesítménye stagnált, miközben a vízi szállítás - elsősorban a hosszabb szállítású távolságú, az árutonnakilométer teljesítményt tekintve jelentős részesedésű tengeri fuvarozás visszaesése miatt - mérséklődött. A teljes körűen mért nemzetközi közúti szállításban folytatódott a hazai fuvarozók pozíciójának előző évben kezdődött javulása. 1997-ben is - az előző évi tendenciának megfelelően - a távolsági személyszállítási teljesítmények növekedtek (ezen belül a légi közlekedés harmadik éve tapasztalható dinamikus fejlődése töretlennek mutatkozott, a vasút és az autóbusz-közlekedés teljesítménye kismértékben növekedett), miközben a helyi személyszállítás teljesítménye mérséklődött.

A szolgáltatási tevékenységek közül még számottevően bővültek a távközlési teljesítmények, az ingatlanügyletek, bérbeadások ágazata változatlanul prosperáló jellegű, a számítástechnika, ill. a gazdasági tevékenységeket segítő egyéb szolgáltatások is egyre inkább felfutó tevékenységek. Bár a kiskereskedelmi forgalom éves szinten még visszaesést mutatott, a vendéglátás volumene közel 7%-kal emelkedett 1997-ben. A nem anyagi jellegű szolgáltatások (egészségügy, oktatás, közigazgatás) területén az elmúlt évek visszaesése után 1997-ben feltehetően már növekedtek a teljesítmények.

1.2 Munkaerőforrás, foglalkoztatottság, keresetek

1.2.1. A gazdasági aktivitás alakulása

A munkaerőforrás nagysága és azon belül a foglalkoztatottság 1997-ben stagnál. A 15-74 éves korosztályba tartozók száma gyakorlatilag nem csökkent. Az alacsony színtű gazdasági aktivitás alig mérséklődött tovább. A munkaerőforrás 51,2%-a tekinthető gazdaságilag aktívnak, ami valamivel kevesebb, mint egy évvel korábban (amikor az arány 51,8% volt). Ezen belül közel 47% a foglalkoztatott, arányuk azonos az egy évvel azelőttivel. A munkanélküliek száma jelentősen - egy év alatt közel 13%-kal - csökkent. A munkanélküli státuszból kikerülőket azonban nem a foglalkoztatás bővülése szívta fel, hanem az inaktívak számát növelték.

Az inaktivitáson belül is strukturális változások figyelhetők meg. Azok száma, akik a leggyorsabban bevonhatók a munkaerő piacba, vagyis, akik jelentkeznének a munkaerőpiacon, mert szeretnének dolgozni, de nem keresnek munkát (ilyenek például a passzív munkanélküliek, akik kilátástalannak tartják elhelyezkedési lehetőségüket) vagy nem állnak rendelkezésre, csökkent.

Azok száma viszont, akik nem kívánnak dolgozni, 90 ezer fővel, azaz közel 3%-kal nőtt. Ebben szerepet játszik a nyugdíjasok számának emelkedése is, de jelentősebb az a tendencia, hogy ez az elvben munkaerő tartalékot jelentő szegmens akaratlagosan vonult ki a munkaerőpiacról. A következő években nagy súlyt helyez a gazdaságpolitika a foglalkoztatás bővítésének elősegítésére, újszerű foglalkoztatási formák (többek között a távmunka) elterjesztésére. Mindez, valamint a gazdasági fellendülés megteremtheti a lehetőségét, hogy a korengedményes nyugdíjasok, a rokkant nyugdíjasok egy része potenciális munkaerő tartalékot jelentsen.

1997-ben a munkaerőpiaci státuszok létszámváltozása
előző évhez képest

Státusz

ezer fő

Munkaerőforrás

-8,1

Gazdaságilag aktívak

-61,6

Ebből:   Foglalkoztatott

-23,3

   Munkanélküli

-38,3

Gazdaságilag inaktívak

53,5

Ebből:    Nyugdíjas

34,4

   Tanuló

0,9

Egyéb és nem kíván dolgozni

54,8

Szeretne dolgozni

-36,6

1.2.2. A munkanélküliség alakulása

A munkanélküliség mérséklődött, a munkanélküliek száma 13%-kal kevesebb volt, mint egy évvel korábban, a munkanélküliségi ráta a korábbi évekhez képest sokkal meredekebben, 8,7%-ra csökkent.

A munkanélküliségi ráta alakulása

A munkanélküliség körében, összetételében is észlelhető változások zajlottak. Jelentősen megnőtt nemcsak a munkanélkülieken belül azoknak az aránya és száma, akik nem álltak korábban alkalmazásban. A korábban foglalkoztatottból munkanélkülivé válók száma és munkanélküliségi rátája is csökkent, mind a fizikai, mind a szellemi foglalkozásúak körében. Ez arra mutat, hogy a munkavállalók állás-megtartási képessége javult. Nőtt az állástalan betanított munkások aránya, ők azok, akik leginkább "beragadnak" a munkanélküli státuszba. Erősen csökkent viszont a szellemi foglalkozásúak aránya a munkanélkülieken belül. A munkanélküliségi ráta e foglalkozási csoportban 3,4% volt, míg a betanított és segédmunkások körében - bár az egy évvel korábbihoz képest e csoportokban is 2-4%pontos mérséklődés következett be, még mindig - 12-13,6%.

Munkanélküliségi ráták a különböző foglalkozási főcsoportokban

A munkanélküliség alakulását kor és nem szerinti aspektusból vizsgálva az látszik, hogy a fiatalok munkanélkülisége jelentősen emelkedik. A 20 év alattiak körében a munkanélküliségi ráta meghaladja a 30%-ot. Ez egyértelműen rámutat arra a nagyon súlyos feszültségre, hogy az oktatási rendszer nem tud megfelelő piacképes munkaerőt képezni. A 20-24 évesek körében a munkanélküliek aránya 14% volt (a nőknél 12, a férfiaknál 15%). E két korcsoportban a munkanélküliségi ráta 1997-ben 10%-kal volt magasabb, mint egy évvel korábban. Ezen belül is kiugróan nőtt (25-30%-kal) a fiatal munkanélküli nők aránya.

A pályakezdő munkanélküliek kb. 2/3-a vesz részt aktív foglalkoztatási programokban. Ezek mintegy 40%-a részesül képzésben és 1/4-e a munkatapasztalat-szerzés program keretében kap támogatást.

Általánosságban a nők körében jobban csökken a gazdasági aktivitás, valószínű, hogy ők könnyebben válnak inaktívvá, azon belül is passzívvá a munkakeresés szempontjából. Azok, akik megjelennek a munkaerőpiacon, számukra kedvezőtlen helyzettel találják magukat szemben. Életpályájuk jelentős szakaszán az elhelyezkedésük egyre nehezebb, a 40 év alatti nők munkanélküliségi rátája növekvő. (Felmerülhet az a magyarázat, hogy - akárcsak a fejlett nyugat-európai országokban - a szülési kor kitolódik, és gyakoribb a 35-40 év közötti nők gyermekvállalása, és gondozása. Ezt az adatok nem támasztják alá. A 90-es éveket jellemző gazdasági-társadalmi átalakulással járó bizonytalanság valószínüleg nem kedvezett e folyamatnak.) A középfokú végzettségű, korábban irodai, adminisztratív munkakört betöltők iránti kereslet folyamatosan csökken. Ezzel szemben a férfiaknál az idősebb korban nő a munkanélküliségi ráta, bár kevesen vannak, de emelkedik az idősebb, nyugdíjkorhatár közelében lévő, vagy azt meghaladó korú munkanélküliek száma és aránya.

A gazdasági konjunktúra jele, hogy a munkaügyi központoknál 1997-ben és 1998 év első felére bejelentett tervezett elbocsátások száma nagyon visszaesett. A bejelentett üres álláshelyek száma több mint 10%-kal emelkedik. A munkaerő kereslet élénkült, az összes álláshely 11%-a betöltetlen (egy évvel azelőtt 9%, két évvel korábban pedig csak 6% volt).

Pozitív jelenség, hogy a súrlódásos munkanélküliség csökken, megduplázódott azok száma, akik 30 napon belül vissza tudtak lépni a munkaerőpiacra.

Természetes folyamat, hogy a strukturális munkanélküliség egyre súlyosabb méreteket ölt. A munkanélküliek 45%-a több mint egy éve nem tud elhelyezkedni. Közülük minden második már több mint két éve van állás nélkül. Az erősen visszafejlődött ágazatokból kikerült munkások elhelyezkedésére kevés a lehetőség. Az itt felszabaduló munkaerő kora, iskolázottsága és ennek következtében átképzési lehetősége nem segíti a munkaerőpiacra való visszatérést. Földrajzi immobilitásuk miatt a gyorsabban fejlődő térségekbe való áttelepülésük sem reális megoldás.

A munkanélküliek számának megoszlása a munkanélküliség (hónapokban mért) időtartama szerint

1992-ben

1997-ben

Bár az álláskínálat az elmúlt két évben emelkedett, a strukturális munkanélküliség miatt az üres álláshely/munkanélküli arány emelkedik, azaz hiába kínálnak fel több állást, a munkaerő kínálat ennek nem felel meg.

A fluktuáció rendkívül nagy és növekszik, bár a korábbi évekhez képest kisebb mértékben. Ezt tükrözi a munkanélküliek be- és kiáramlásának emelkedése. Gyakorlatilag egy év alatt közel 700 ezer regisztráció történik és ugyanannyi szűnik meg. Ebben az is benne van, hogy sokan egy év alatt sokszor kerülhetnek be illetve ki a regisztrációba, mert például szüneteltetik a munkanélküliségi regisztrációt, amíg képzésen, közmunkán vesznek részt, illetve idénymunkát végeznek. Az adatok azt sugallják, hogy a regisztrációból való kilépés többnyire csak átmeneti. Nagyon sok, 110 ezer pályakezdői regisztráció is történt az elmúlt évben, ami a fiatalok fokozódó elhelyezkedési nehézségeit mutatja.

A regisztrált munkanélküliek be- és kiáramlása (ezer fő)
havi átlagos regisztrációk 1995-1997-ben

 

Beáramlás

Kiáramlás

Egyenleg

 

1995

1996

1997

1995

1996

1997

1995

1996

1997

Nem pályakezdő

38.0

44.6

46.9

34.5

45.5

48.2

3.5

-0.9

-1.3

Pályakezdő

8.0

5.8

9.2

7.4

8.8

9.0

0.6

-3.1

0.2

Összesen

46.0

50.4

56.1

41.9

54.3

57.3

4.0

-3.9

-1.1

1996-ban a nagy kiáramlás a pályakezdők köréből annak következménye, hogy megszűntették a pályakezdők  munkanélküli segélyét.

A regionális munkaerőpiaci egyenlőtlenségek nem javultak érdemben az ország főbb körzeteiben az elmúlt években. A regisztrált munkanélküliek 40%-a a hátrányos helyzetű kelet-magyarországi térségben él. A nagy immobilitás miatt a termelésnek e térségekbe telepítése jelenthet megoldást a regionális problémákra.

A területi egyenlőtlenségek nem jelentkeznek a gazdasági szerkezetben az egyes térségek között. A hátrányosabb vidékeken ugyan a mezőgazdaság súlya valamivel nagyobb, de nem jelentős mértékben. Ennek magyarázata lehet, hogy az elmúlt 1-2 évben kezdett vonzóbbá válni az e térségekben bőségesen rendelkezésre álló olcsó munkaerő. E régiókban a primer szektor drasztikus háttérbe szorulása (a GDP termelésében súlya a felére csökkent) hozzájárult a tartós és hosszú távú munkanélküliséghez, az itt feleslegessé váló munkaerő egy része továbbra sem tud beintegrálódni más tevékenységekbe. A tercier szektor térhódítása ezekre a megyékre is jellemző, aránya az országos átlagnak megfelelő.

A regisztrált munkanélküliek számának megoszlása az ország egyes körzeteiben

%-ban

A körzetekbe tartozó megyék:

K1: Budapest és Pest megye - főváros és agglomeráció

K2: Győr-Moson-Sopron és Vas megye - alacsony munkanélküliségű megyék a Dunántúlon

K3: Zala, Veszprém, Fejér és Komárom-Esztergom megye - a Dunántúl közepes munkanélküliségű megyéi

K4: Csongrád, Heves és Bács-Kiskun megye - alacsony munkanélküliségű kelet-magyarországi megyék

K5: Baranya, Somogy, Tolna megye - a Dunántúl magasabb munkanélküliségű megyéi

K6: Békés, Hajdú-Bihar, Borsod-Abaúj-Zemplén, Jász-Nagykun-Szolnok, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Nógrád megye

Ugyanakkor 1997-ben a konjunktúrát élvező térségekben a megelőző évhez képesti átlagos regisztrációs munkanélküliséghez viszonyítva jelentős volt a csökkenés, így néhány megyében (Győr-Moson-Sopron, Fejér, Vas megye, Komárom-Esztergom és Veszprém megye területén) valamint a fővárosban. Ugyanakkor a Dél-Dunántúlon és a hátrányos helyzetű keleti térségek egy részében nem, vagy alig csökkent a munkanélküliség.

A regionális munkanélküliség trendjei azt mutatják, hogy az elmaradottabb térségekben a munkanélküliség szintje az elmúlt 1-2 évben stabilizálódott. A kedvezőbb helyzetű térségekben viszont folyamatos javulást jeleznek a trendek.

A fő gazdasági ágak szintjén a munkaerőpiaci helyzetben nem látszik lényeges átrendeződés. Továbbra is az új regisztrált munkanélküliek közel fele a termelésből kerül ki. Kismértékben nőtt a korábban a kereskedelemben foglalkoztatottak aránya, és valamelyest csökkent a nem anyagi szolgáltatásból munkanélkülivé válók aránya.

A gazdaság nagyobb részében nőtt a foglalkoztatottság, csökkent a munkanélküliség. Az U/LD (munkaerő kínálat / munkaerőkereslet) mutató szerint a gazdaság főbb területein javult a foglalkoztatottak pozíciója. Kivételt képez a bányászatban, a közigazgatás és kötelező társadalombiztosítás ágazatban dolgozók helyzete, az innen kikerült munkanélküliek száma nőtt a foglalkoztatás csökkenése mellett. Az egyéb szolgáltatásokban változó munkaerőigényt jelez, hogy a foglalkoztatás bővülése mellett a munkanélküliek száma is nő.

Az újonnan regisztrált nem pályakezdő munkanélküliek megoszlása utolsó munkahelyük szerint

(1997 évi átlag, százalék)

1.2.3. Foglalkoztatottság alakulása

A gazdasági fellendülés eredményeként a foglalkoztatottság stabilizálódott. A konjunktúra felmérések is alátámasztják a statisztikai adatok által jelzett trendet, miszerint mind szélesebb körben emelkedik azon cégek száma, amelyek bővíteni kívánják létszámukat. A munkaerőpiacon a kereslet az előző év azonos időszakának szintjén maradt, a foglalkoztatottak száma 3646 ezer fő volt.

A foglalkoztatottság alakulása a nemzetgazdaságban szezonálisan kiigazítva

ezer fő

Magyarországon meghatározó az alkalmazotti státusz, és aránya 1997-ben emelkedett (az 1%-os létszámnövekedés az egy évvel korábbi - a foglalkoztatottakon belüli - 82,1%-os arányt 82,8%-ra emelte).

A foglalkoztatottság alakulása

Előző év azonos időszaka= 100%

Foglalkoztatottak

Alkalmazottak

ebből 10 fő felettiek

Összesen

Gyes, Gyed-en lévők nélkül

Összesen

Összesen

Teljes munkaidőben

1996

99,7

99,2

99,3

92,5

92,9

1997

99,8

99,9

100,6

98,3

97,9

A foglalkoztatottak körén belül a piaci igényekhez való folyamatos alkalmazkodás hatására strukturális változások jellemezték az 1997. évet, elsősorban foglalkozási csoportok és ágazati vonatkozásban, de tulajdonforma, valamint nem és kor szerint is.

Egyes ágazatokban létszámnövekedés volt jellemző.

Az első félévben kb. 2509 ezren voltak alkalmazásban 10 főnél többet foglalkoztató vállalkozásoknál, a költségvetésben illetve nonprofit szervezeteknél. Számuk az elmúlt évekhez képest sokkal kevésbé, 1,7%-kal csökkent egy év alatt. A részmunkaidős és a nyugdíjas foglalkoztatás szerepe korábban mérséklődött, de 1997-ben ez a tendencia - valószínűleg a foglalkoztatáspolitikai támogatás hatására - megfordulni látszik, számuk 6%-kal emelkedett. A teljes munkaidőben foglalkoztatottak száma (2 millió 350 ezer fő) pedig 2,1%-kal maradt el az egy évvel korábbitól.

Alig történt létszámcsökkenés a 10 főnél többet foglalkoztató magán vállalkozásoknál, ez is a szellemi foglalkozásúakat érintette, a fizikaiak száma átlagosan nem csökkent, számuk az év során folyamatosan emelkedett. A versenyszektorban a fizikai munkások iránti kereslet nőtt. A nem kompetitív termelés területén a korábbi években megindult folyamat folytatódott, nagyobb (6%-os) létszámleépítésre került sor. A takarékosabb létszámgazdálkodást az erősödő teljesítmény kényszer váltotta ki. A szolgáltatásokban viszonylag mérsékelt létszámcsökkenés történt. Az anyagi szolgáltatások esetében jelentős termelékenység növekedést sikerült elérni, a nem anyagi szolgáltatásoknál a kibocsátás lassúbb növekedése mellett a termelékenység javult.

A 10 főnél többet foglalkoztató vállalkozások és költségvetés létszámadatai

Előző év =100%

1996
I-IV. negyedév

1997
I-IV. negyedév

fizikai

szellemi

összes

fizikai

szellemi

összes

1

Feldolgozóipar

95,3

93,1

94,8

101,2

97,5

100,4

2

Anyagi termelés\ Feldolgozóipar

89,7

91,6

90,1

93,4

95,2

93,9

3=1 és 2

Anyagi termelés

93,4

92,6

93,2

98,7

96,6

98,2

4

Anyagi szolgáltatások

83,1

90,5

86,3

97,5

97,2

97,4

5=3 és 4

Anyagi ágak

90,6

91,5

90,8

98,3

96,9

97,9

6

Nem anyagi szolgáltatások

95,7

95,3

95,4

97,8

99,8

98,9

6-ból

Költségvetés

93,1

96,0

95,0

94,8

98,6

97,3

7=3 és 5 és 6

Nemzetgazdaság összesen

91,8

93,6

92,5

98,2

98,5

98,3

1.2.4. A keresetek, az élőmunka költség alakulása

Az elmúlt két évben a gazdasági stabilizáció, a kiegyensúlyozott növekedés feltétele volt a belföldi fogyasztás visszafogása és olyan jövedelempolitika, ami az élőmunka költség alacsony szinten tartásával, a profithányad növekedésével forrásokat teremt a gyorsabb kínálati alkalmazkodást biztosító átalakuláshoz. Ennek következtében a keresetek reálszintje jelentősen visszaesett. 1997-től a gazdaság helyzete lehetővé tette, hogy a restrikció enyhülésével, a növekedés megindulásával a keresetek reálértéke növekedjék.

A keresetnövekedés vártnál nagyobb mértékében jelentős szerepe volt a rövid távú munkanélküliség csökkenésének, ami a konjunktúra időszakában lassú foglalkoztatás növekedés mellett is a bérfelhajtó tendenciákat erősíti. (A hosszú távú munkanélküliek nem jelentenek versenyt a munkaerő piacon.)

A bruttó átlagkeresetek a nemzetgazdaság egészében valamivel több, mint 22%-kal haladták meg az egy évvel korábbi szintet. Ugyanakkor az alkalmazottak számának növekedése miatt a bruttó keresettömeg kb. 23%-kal volt magasabb, mint egy évvel korábban. Az élőmunkaköltség ennél kisebb mértékben nőtt, mert a munkáltatói TB járulék 3,5 százalékponttal csökkent.

A bruttó átlagkeresetek a 10 fő feletti szervezetek teljes munkaidőben foglalkoztatottjainál 22,3%-kal emelkedtek. Ez meghaladja az ÉT által elfogadott 22%-os béremelési felső határt. Magasabb annál, mint amit - még ha figyelembe vesszük a teljesítmények gyorsabb növekedését is - az 1997. évi gazdaságpolitika célul tűzött ki. A vállalkozásoknál kifizetett alkalmazotti keresetek a többletbevételből a vártnál nagyobb arányban részesedtek, mert a nagyobb árbevétel miatt a profittömeg és arány is emelkedhetett. A korábbi években a Kelet- és Nyugat-Magyarországot jellemző profitabilitási különbségek 1997-re gyakorlatilag eltűntek. A költségvetésben a tervezetett meghaladó ütemű kereset növekedés a jövőben egyensúlyi problémát okozhat. A keresetek növekedése 2,1%-os létszámcsökkenéssel párosult, vagyis a keresettömeg 19,7%-kal haladta meg az egy évvel korábbi szintet.

Az alkalmazotti keresetek alakulása a 10 főnél többet foglalkoztató vállalkozásokban, valamint a költségvetési intézményekben

(teljes munkaidőben foglalkoztatottak)

Előző év =100%

 

 

Egy főre jutó

 

 

 

 

Foglalkoztatottak száma

Bruttó átlag- kereset

Nettó átlag- kereset

Nettó reál átlag- kereset

Bruttó kereset-tömeg

Nettó kereset- tömeg

Kereset- tömeg reálértéke

1995

95,0

116,8

112,6

-12,2

111,1

107,2

-16,4

1996

92,9

120,4

117,4

-5,0

111,9

108,8

-12,0

1997

97,9

122,3

124,1

   4,9

119,7

123,3

    4,2

A fizikai foglalkozásúak keresete sokkal mérsékeltebben (20,2%) emelkedett, mint a szellemi foglalkozásúaké (23,9). A feldolgozóiparban és az anyagi szolgáltatásokban több mint öt százalékponttal jobban emelték a szellemi foglalkozásúak keresetét, kifejezve e tevékenységek magasabb képzettségű munkaerő igényét, és az irántuk jelentkező nagyobb keresletet.

A nemzetgazdaságon belül az élőmunkaköltség növekedése az egyes ágazatokban, szektorokban jelentős különbségeket mutat. A gazdaságban három eltérően viselkedő terület különíthető el:

Az egységnyi fajlagos munkaköltség alakulása a feldolgozóipari ágazatokban

előző év azonos időszaka=100%

Foglalkoz-tatottak száma

Bruttó átlagkereset *

Bruttó keresettömeg* összesen

Termelés-volumen

Termelé-kenység

Fajlagosmunka költség

Termelői árindex

Összes értékesités

Árbevétel

Egységnyi fajl.munka-ktsg.-re jutó változás

Árbevétel/kereset tömeg változás

1

2

3

4

5=4/1

6=3/4

7

8

9=7*8

10=9/6

11=9/3

Élelm., ital-, dohánytermékek gyártása

94,7

118,6

112,1

92,9

96,1

120,8

123,4

92,9

114,7

95,0

102,3

Text., ruh., bőrterm. gyártása

100,9

121,9

121,2

102,3

102,2

118,5

118,6

101,8

120,7

101,9

99,6

Fa-, papír-, nyomdaip. term. gyártása

97,2

125,8

121,4

115,1

118,4

105,4

110,2

114,4

126,1

119,6

103,9

Vegyipar

98,9

123,0

120,8

104,9

105,4

115,2

121,6

103,5

125,9

109,3

104,2

Nemfém ásv. term. gyártás

99,4

121,3

119,5

105,1

106,3

113,7

119,0

105,3

125,4

110,2

104,9

Kohászat, fémfeldolgozás

96,8

122,1

116,9

108,1

108,9

108,1

113,6

108,2

122,9

113,7

105,1

Gépipar

109,0

122,3

132,8

153,8

146,7

86,3

115,1

152,1

175,0

202,8

131,8

Egyéb feldolgozóipar

95,7

122,6

114,4

100,1

105,2

114,3

114,3

100,8

115,2

100,8

100,7

Feldolgozóipar

100,4

122,1

121,6

114,5

114,4

106,3

118,6

113,7

134,8

126,9

110,8

* (A bruttó keresettömeg nem egyenlő a létszám és átlagkereset szorzatával, mert a nem teljes munkaidősök bérköltségét valamint az állományon kívülieknek kifizetett kereseteket is tartalmazza. A bruttó átlagkereset nem a teljes, csak a teljes munkaidős létszámra vonatkozik. A fajlagos munkaköltség a munkavállalónak kifizetett bruttó költségek alakulását mutatja, a munkáltató költségei 3,5 százalékponttal ez alatt a mérték alatt maradtak, a TB adózási kulcsok változása miatt.)

1997-ben a gépipar fejlődött a legdinamikusabban. A Magyarországra települt multinacionális vállalatok az egész ágazatra húzóhatással voltak. Az ágazat jelentős létszámfelvevő volt. A keresetek nagyjából a versenyszektor átlagának megfelelően nőttek. A dinamikus termelés emelkedés miatt az fajlagos munkaköltség jelentősen csökkent az egy évvel korábbi szinthez képest. Ez lehetőséget teremtett arra, hogy kisebb, a külföldi importverseny hatása miatt lassúbb áremelkedés mellett az értékesítés volumene ugrásszerűen növekedjen, az árbevétel kb. 75%-kal lett több, mint egy évvel korábban.

Viszonylag mérsékeltebben nőtt a fajlagos munkaköltség a fa- papír- és nyomdaiparban. A feldolgozóipari átlagnál nagyobb létszámcsökkenés mellett nagyon erős termelés felfutás jellemezte az ágazatot. Így vált lehetővé a feldolgozóiparra jellemzőt jóval meghaladó átlagkereset elérése anélkül, hogy az élőmunka költség túlságosan magas lett volna. A jelentős értékesítési pozíció javulás az átlagosnál mérsékeltebb áremelkedés mellett valósult meg.

Az élelmiszer-, ital-, dohánytermékek gyártása ágazatban nagy létszámcsökkenés mellett is csak az átlagnál jóval kisebb béremelésre kerülhetett sor. Az élőmunka költségének növekedése a feldolgozóiparon belül itt volt a legalacsonyabb. A termelés drasztikus visszaesése miatt a fajlagos munkaköltség még így is a legnagyobb mértékben ebben az ágazatban emelkedett. A költségeket továbbhárították az árakban, de a zsugorodó értékesítési lehetőségek miatt az egységnyi fajlagos munkaköltségre jutó árbevétel csökkent.

A vegyiparban magas a fajlagos munkaköltség - az átlagkeresetek gyorsabb növekedése és a mérsékelt létszámcsökkenés miatt - az értékesítés viszont alig nőtt, a költségekre forrást az árak jelentős növekedése teremtette meg.

A kohászat és fémfeldolgozás ágazat létszám leépítő volt. Az értékesítés növekedése biztosította az árbevétel kedvező alakulását, ami lehetővé tette a keresetek átlagos növekedését.

A textil, ruha- bőrtermékek gyártása ágazatban az átlagkeresetek az árbevételt meghaladó mértékben emelkedtek. Az alacsony termelékenység növekedés, az alig emelkedő értékesítési szint miatt az árbevétel nem nyújtott fedezetet a bruttó keresettömeg növekedésére.

Az átlagkeresetek színvonalában jelentősek az eltérések a foglalkozások, a tevékenységi terület és a földrajzi elhelyezkedés vonatkozásában is.

Az átlagkeresetek nagyságát befolyásolóják a regionális különbségek. Kutatások bizonyítják, hogy a munkanélküliség szignifikánsan hat a béralkalmazkodásra. Azokban a régiókban, ahol magasabb a munkanélküliség, alacsonyabbak a bérek. Az elaszticitási érték -0,1 körül van, ami nagyjából a piacgazdaságban szokásos mértéknek felel meg. A magasabb munkanélküliség és részben ennek hatására alacsonyabb bérek javítják a hátrányos helyzetű térségekben működő vállalkozások pozícióit, és nő a nyereséges vállalatok aránya.

Az állami vállalatoknál a keresetek alakulása némileg eltér a nem állami tulajdonú vállalkozásokétól. A fizikai foglalkozásúak jobban meg vannak fizetve, mint a magánszférában (több, mint 8%-kal magasabb az átlagkeresetük). A szellemi foglalkozásúak átlagkeresete viszont 10%-kal alacsonyabb, mint a magánszférában. A keresetek dinamikájában az állami vállalatoknál kisebb volt a különbség, a fizikai illetve szellemi foglalkozásúak körében 20,7% illetve 21,1% volt az éves átlagos növekedés, míg a magánvállalkozásoknál 19,6 illetve 25,1%. Ezáltal a fizikai és szellemi átlagkereset aránya a magánszférára jellemző 46% helyett itt sokkal magasabb, 57% volt.

Kereseti különbségek az állami és a magánszférában

 

 

Bruttó átlagkereset

 

 

előző év =100%

Forint

Összesen

Állami vállalatok

121,5

61.032

 

Nem állami vállalatok

121,9

58.434

Fizikai foglalkozásúak

Állami vállalatok
Nem állami vállalatok

120,7
119,6

47.117
43.481

Szellemi foglalkozásúak

Állami vállalatok
Nem állami vállalatok

121,1
125,1

83.158
93.553

A magánszférában általános tendenciává vált, hogy a magasabban kvalifikált munkaerőt jobban meg kell fizetni, a szellemi foglalkozásúak átlagkeresete mintegy 2,2-szerese volt a fizikaiak átlagának. Ennek következtében nemzetgazdasági szinten is javult a szellemi foglalkozásúak kereseti színvonala, 82%-kal haladta meg a fizikai foglalkozásúakét. Az egyes tevékenységi területeken ez az eltérés nagy szóródást mutatott (a szállításban csak 60% körül, a feldolgozóiparban 120%-kal, az ingatlanügyek tevékenységnél majdnem 150%-kal magasabb volt a szellemi foglakozásúak átlagkeresete).

Az anyagi termelésen belül a bányászatban és a feldolgozóiparban a szellemi foglalkozásúak keresete több mint dupláját tette ki a fizikaiakénak. A vegyiparban és az építőiparban figyelhető meg leginkább a különbségek fokozódása. A mezőgazdaság és a villamosenergia iparban mérsékeltebbek a különbségek. Legnagyobb a magasabb végzettség relatív elismerése a bérekben az ingatlanügyek, bérbeadás, valamint a kereskedelem, közúti jármű, közszükségleti cikkek javítása, karbantartása területén.

A nemzetgazdaságban igen eltért az átlagkeresetek színvonala az egyes tevékenységi területeken.

A keresetek alakulása 1997-ben

(10 főnél többet foglalkoztató vállalkozások és költségvetés, teljes munkaidőben foglalkoztatottak)

Előző év azonos időszaka=100%

Bruttó átlagkereset index

Bruttó keresettömeg index

Bruttó átlagkereset szintjének eltérése a nemzetgazdasági átlagtól

fizikai

szellemi

összes

fizikai

szellemi

összes

fizikai

szellemi

összes

1

Feldolgozóipar

120,8

126,1

122,1

122,3

122,9

122,6

9,0

29,4

0,6

2

Anyagi term \ Feldolgozóipar

119,4

121,9

120,6

111,6

116,0

113,2

1,6

9,6

-7,4

3=1 és 2

Anyagi termelés

120,4

124,5

121,6

118,8

120,3

119,4

6,6

22,1

-2,1

4

Anyagi szolgáltatások

119,5

126,0

123,0

116,5

122,4

119,9

49,2

-12,4

12,3

5=3 és 4

Anyagi ágak

120,1

125,3

122,1

118,1

121,4

119,6

18,2

4,3

2,9

6

Nem anyagi szolgáltatások

120,2

122,8

122,6

117,5

122,5

121,3

-14,6

-15,7

-4,1

6-ból

Költségvetés

121,1

123,2

123,2

114,8

121,5

119,9

-15,8

-18,3

-5,6

7=3 és 5 és 6

Nemzetgazdaság összesen

120,2

123,9

122,3

118,0

122,0

120,2

0,0

0,0

0,0

Az idézett Kertesi-Köllő tanulmányban a bérek összehasonlítása sokkal finomabb módszerekkel történt, itt a foglalkozások, a szakképzettség, a tapasztalat és más fontos ismérvek is figyelembe lettek véve, így valóban összehasonlítható kategóriákat vizsgáltak. Az eredmények azt igazolják, hogy az állami vállalatoknál, az óriásvállalatok által erősen koordinált ágazatokban, a közép- és nagyvállalatoknál a bérpolitika rugalmatlanabb, a keresetek a vállalati termelékenység változáshoz képest viszonylag gyorsan emelkedtek. Ez felhívja a figyelmet arra, hogy ahol a tulajdonosi ellenőrzés nem elég erős, illetve versenyhiány van, vagy a munkaerő kínálat szűk, ott a bérek sokkal gyorsabb emelkedésének megvan a realitása.

2. Beruházás

A beruházások élénkülése 1997-ben folytatódott. A fellendülés néhány ágazat kivételével általános volt, kiemelkedően bővültek a szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás, a szállítás, raktározás, posta és távközlés, a közigazgatás, a mezőgazdaság beruházásai az előző évhez viszonyítva. A költségvetési kör beruházásainak növekedése is megindult 1997-ben.

A nemzetgazdaság bruttó felhalmozásának összetevői közül a beruházások a KSH évközi statisztikai adatai szerint 8%-kal bővültek 1997-ben az előző évhez viszonyítva. A magánberuházások volumene az előző évekhez hasonlóan tovább emelkedett, a növekedéshez azonban 1997-ben már csatlakoztak a költségvetési területek is. Az összes beruházás mintegy kétharmada kapcsolódott a vállalkozói szférához, a maradék egyharmad részt a lakosság és a költségvetési szféra beruházásai tették ki.

A beruházások anyagi-műszaki összetétele 1997-ben a gépbeszerzések és az egyéb tételek (amelyek tartalmazzák például a gazdasági-műszaki tervezés költségeit, a berendezési és felszerelési tárgyak beruházásait, értéktárgyak beszerzését, erdősítést, fásítást stb.) irányába tolódott el. Az építési tevékenységek volumene mindössze 1%-kal bővült, miközben az import gépek beszerzése több mint 18%-kal, a belföldi gépek beruházása 12,5%-kal, az egyéb beruházások 14,5%-kal emelkedtek.

A beruházások anyagi - műszaki összetétele

(folyó áron)

1996-ban

1997-ben

A nemzetgazdasági ágak többségében bővült a beruházások volumene 1997-ben, a visszaesést mutató területek egy részénél pedig a bázisul szolgáló évben, 1996-ban volt kiemelkedő mértékű a beruházások növekedése.

A nemzetgazdaság beruházásai gazdasági ágak szerint

Előző év azonos időszaka = 100%

Megoszlás folyó áron 1997-ben

Volumenindex

1996

1997

Mezőgazdaság, vad- és erdőgazdálkodás, halászat

3,7

118,1

116,3

Bányászat

0,3

85,9

99,1

Feldolgozóipar

23,2

115,8

108,7

Villamosenergia-, gáz-, hő- és vízellátás

6,4

85,5

97,5

Építőipar

1,7

136,3

87,6

Kereskedelem, közúti jármű és közszükségleti cikk javítása, karbantartása

6,6

176,7

90,8

Szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás

0,9

101,2

129,2

Szállítás, raktározás, posta és távközlés

19,1

90,3

127,9

Pénzügyi tevékenység és kiegészítő szolgáltatásai

2,8

67,5

90,9

Ingatlanügyletek, bérbeadás és gazdasági tevékenységet segítő szolgáltatás és lakásberuházás

23,2

111,9

101,9

Közigazgatás, védelem; kötelező társadalombiztosítás

3,3

87,0

118,0

Oktatás

2,0

93,0

100,0

Egészségügyi és szociális ellátás

2,3

74,5

104,7

Egyéb közösségi, társadalmi és személyi szolgáltatás

4,5

113,0

126,7

Összesen

100,0

105,2

108,0

A beruházásokban az egyik legnagyobb súlyt képviselő ágazat a feldolgozóipar, ahol az elmúlt években általában dinamikus beruházásnövekedés valósult meg. Ezen a területen számos olyan kapacitásbővítő és -korszerűsítő beruházás valósult meg, illetve van folyamatban, amelyek elősegíthetik a magyar termelés színvonalának, az ország világpiaci versenyképességének javítását.

A legnagyobb feldolgozóipari vállalkozásokra vonatkozó empirikus felmérés azt mutatta, hogy 1997-ben az előző évinél jóval nagyobb arányban, szinte valamennyi meghatározó jelentőségű cégnél végeztek valamilyen mértékű beruházást. A kutatás a beruházási aktivitás szétterülését jelzi mind az ágazatok, mind a cégméret, mind a tulajdonosi típus vonatkozásában. Bár a jelentősebb mértékű beruházások a külföldi tulajdonban lévő cégeknél gyakoribbak voltak, az összes vállalkozásnak is mintegy kétharmada hajtott végre számottevő beruházást.

A feldolgozóipari beruházások összetétele az elmúlt években jelentősen változott:

A feldolgozóipari beruházások összetétele

(folyó áron, az adott évi teljes körű megfigyelési körbe tartozó szervezetek beruházásai)

A feldolgozóiparral azonos súlyt képviselő, és a lakásberuházásokat is magában foglaló ágazat az ingatlanügyletek, bérbeadás és gazdasági tevékenységet segítő szolgáltatások. Az ágazat beruházási teljesítménye 1997-ben mérsékelten bővült, tovább folytatódtak az irodaépítkezések, a fővárosi agglomerációban pedig a lakópark építések. A befejezett lakások száma, illetve a kiadott lakásépítési engedélyek száma 1997-ben gyakorlatilag megegyezett az előző évivel. Kiemelkedő mértékben emelkedtek a beruházások a szállítás, raktározás, posta és távközlés ágazatban, elsősorban a távközlési beruházások bővülése következtében. A szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás ágazatában 1997-ben megkezdődtek a privatizált szállodaláncok rekonstrukciói, a vendéglátás-idegenforgalom pedig élénkülést mutatott.

A mezőgazdasági beruházások növekedése 1996-ban és 1997-ben is dinamikus volt, amiben a korábbiaknál jelentősebb támogatások is éreztették hatásukat. A közigazgatás, védelem, kötelező társadalombiztosítás ágazatában a költségvetési megszorítások következtében 1995-96-ban nagymértékben visszaestek a beruházások, 1997-ben azután e bázishoz képest jelentős bővülés mutatkozott. Az egészségügy, szociális ellátás területén szintén megkezdődött a növekedés. A kereskedelemben a nagy hálózatok országos terjeszkedésének folytatódása ellenére mérséklődtek a beruházások, de ebben az ágazatban a bázisévben kiugróan nőttek a teljesítmények. Az előző évhez hasonlóan jelentősen visszaestek a beruházások a pénzügyi területen, a villamosenergia-, gáz-, hő- és vízellátás területén pedig általában még nem kezdődtek meg a privatizált cégeknél a várt nagyarányú fejlesztések.

A főbb nemzetgazdasági ágak beruházása és kibocsátása az elmúlt években a következőképpen változott:

VI.

AZ MNB 1997. ÉVI EMISSZIÓS TEVÉKENYSÉGE

1. Emissziós tevékenység

A Magyar Nemzeti Bank 1997-ben új bankjegysorozat kibocsátását kezdte meg, a régi típusú bankjegyeket e sorozat címletei 1999 végéig váltják fel.

A hat címletből álló új bankjegysorozat első tagját, a tízezer forintos bankjegyet a Magyar Nemzeti Bank 1997. július 1-jén bocsátotta ki.

A tízezer forintos bankjegy előoldalán a magyar pénzverést elindító Szent István király, a hátoldalán szülőhelye, Esztergom látképe található.

A tízezer forintos címletet gyorsan elfogadta a forgalom, bevezetésének hatására mérséklődött az ötezer forintos bankjegy iránti igény, kevesebb lett a forgalomban lévő bankjegyek száma.

Az új bankjegysorozat címletösszetételének kialakításakor a Magyar Nemzeti Bank felhasználta a nemzetközi tapasztalatokat, továbbá az Európai Unió és az IMF ajánlásait és támaszkodott a magyar bankjegykibocsátás hagyományaira is. Az átváltási arányok javításán és a felhasználók gyakorlati, pénzkezelési szempontjainak figyelembevételén túl elsődleges szempont volt, hogy a forgalom minél kevesebb bankjeggyel bonyolódjon, ezáltal relatíve csökkenjenek a készpénzforgalom költségei.

A következő címlet az 1998. február 1-jén forgalomba került kétezer forintos bankjegy, amelyet a kétszázforintos követett.

A sorozat három új címlete után sorrendben a jelenleg forgalomban lévő ezer-, ötszáz és ötezer forintos címletek új típusú bankjegyekre cserélése következik.

Az új bankjegyek előoldalán a magyar pénzkibocsátásban is jelentős szerepet betöltő államférfiak arcképei láthatók, a bankjegyek hátoldalán a hozzájuk kapcsolódó történelmi színhelyek jelennek meg.

2. Forgalomban lévő bankjegy- és érmeállomány alakulása

2.1. Készpénzállomány

1997 év végén 621,0 Md Ft összegű készpénz volt forgalomban, közel 12%-kal több, mint az előző év hasonló időpontjában. A készpénzállomány értékének 96,7%-a bankjegy, 3,3%-a érme volt.

A forgalomban lévő készpénz értékének növekedési üteme 1993-tól lényegesen elmaradt volt a folyóáras GDP növekedési üteménél.

A folyóáras GDP és a forgalomban lévő készpénz növekedése

1980= 100%

A forgalomban lévő készpénz és a GDP aránya a készpénzhasználat mérséklődését jelzi.

1993-tól több, mint 4 százalékponttal csökkent a készpénzarány, amely 1997. év végén 7,4%-ot ért el. (Az Európai Unió országainak többségében ez az arány 3 és 7% között mozog.)

1997-ben hónapról hónapra emelkedett a forgalomban lévő készpénz értéke. Az egyes hónapokon belül erős periodicitás figyelhető meg, amelyet elsősorban a hó elejei bérkiáramlások okoztak, a legalacsonyabb és legmagasabb havi értékek között 25-30 Md Ft volt a különbség.

Jellemző a készpénzállomány értékének ingadozására, hogy az év végi, az ünnepekkel is összefüggő megnövekedett készpénzforgalom az előző hónap végéhez viszonyítva 70-75 Md Ft többlet készpénzkiáramlást okozott 1997. évben.

Forgalomban lévő készpénzállomány az év utolsó munkanapján

Md Ft

 

1996

1997

Változás

Index%

Bankjegyek

540,6

600,5

+59,9

111,1

Érmék

14,2

19,5

+ 5,3

137,3

Forgalmi készpénzállomány

554,8

620,0

+65,2

111,8

Emlékérmék

0,9

1,0

+0,1

111,1

Forgalomban lévő készpénzállomány

555,7

621,0

+65,3

111,8

1997-ben egy lakosra átlagosan 61144 forint összegű készpénz, 19 darab bankjegy és 138 darab érme (megközelítőleg 0,5 kg) jutott. Az elmúlt évhez viszonyítva az egy főre jutó bankjegyek darabszáma - elsősorban a tízezerforintos kibocsátása miatt - több, mint ötödével csökkent.

A 10 és a 20 filléres címlet kivonása miatt jelentősen, 165 darabbal visszaesett az egy főre jutó érmék száma is.

2.2. Bankjegyállomány

Öt bankjegycímlet volt forgalomban Magyarországon 1997. év végén. Ebből négy címlet a régi típusú bankjegyekhez, egy címlet, a tízezerforintos az új bankjegysorozathoz tartozott.

1997. december 31-én forgalomban lévő bankjegyek

%

Címletek

Mennyiség

Érték

Megoszlás

Forint

Millió darab

Millió forint

Darab

Forint

10 000

21,2

212 343

10,8

35,4

5 000

62,3

311 427

31,7

51,9

1 000

62,8

62 758

32,0

10,4

500

22,5

11 236

11,4

1,9

100

27,6

2 761

14,1

0,4

Összesen

196,4

600 525

100,0

100,0

A tízezer forintos bankjegy 1997. júl. 1-jei kibocsátása óta eltelt időszak tapasztalatai bizonyították, hogy az új, az eddigieknél magasabb címlet forgalomba hozatala feltétlenül indokolt volt. A tízezer forintos bankjegy bevezetésének hatásaként mérséklődött az ötezer forintos iránti igény, az elmúlt év végéhez viszonyítva a forgalomban lévő bankjegyek száma közel 57 millió darabbal csökkent. A darabszám szerinti csökkenés az értékadatok közel 60 Md Ft növekedése mellett következett be.

Az ötezer forintos címlet aránya a darabszámon belül az 1997. június végi 42%-ról, az új címlet bevezetésének hatására 32%-ra csökkent 1997 végére.

A forgalomban lévő bankjegyek értékén belül a változás még jelentősebb volt, az ötezer forintos címlet aránya a júniusi 85%-ról decemberre 52%-ra mérséklődött.

A forgalomban lévő tízezer forintos bankjegyek értéke már a bevezetés évében elérte a forgalomban lévő bankjegyállomány értékének 35%-át.

2.3. Érmeállomány   

A magyar forgalmi- és emlékpénzeket 1967. december 31-ig a Pénzügyminisztérium, 1968. január 1-jétől - egységes pénzkibocsátási elvek érvényesítése céljából - az 1967. évi 36.sz. törvényerejű rendelet alapján a Magyar Nemzeti Bank bocsátja ki. A fémpénzek a Magyar Pénzverő Rt-ben készülnek, amit a " BP." verdejegy jelez.

1993-ban a Jegybank egységes megjelenésű és alapanyagú forgalmi érmesorozatot bocsátott ki. Az érmecsere kezdetekor a forgalomban lévő érmék száma meghaladta a 3,4 Md darabot. Az új érmék fokozatosan vették át a régi típusú érmék készpénzforgalomban betöltött szerepét.

A jelenlegi forgalmi érmestruktúrából már csak egyetlen címlet, az 50 filléres tartozik a régebbi kibocsátású érmékhez.

A forgalomban lévő érmék száma 1997. december 31-re - az érmecsere, valamint a 10 és a 20 filléres címletek bevonásának hatására - 1,4 Md darabra csökkent.

A 10 és a 20 filléres forgalmi érmék bevonása 1997. december 31-én befejeződött. Az elévülési határidőt követően 1,8 Md darab bevont 10 és 20 filléres érme maradt a lakosságnál, amelynek értéke elérte a 270 millió Ft-ot . A 270 millió forint bevonási nyereség az államadósságot csökkentette (Magyar Nemzeti Bankról szóló 1991. évi LX. törvény 21.§).

1997. december 31-én forgalomban lévő érmék

Címletek

Mennyiség

Érték

Megoszlás (%)

forint

millió darab

millió forint

darab

forint

200

11,1

2 227

0,8

11,4

100 bicolor

69,1

6 907

4,9

35,5

100

36,4

3 644

2,6

18,7

50

39,3

1 963

2,8

10,1

20

98,0

1 960

7,0

10,1

10

110,6

1 106

7,9

5,7

5

120,7

603

8,6

3,1

2

295,9

592

21,1

3,0

1

331,0

331

23,6

1,7

50 fillér

291,4

145

20,7

0,7

Összesen

1 403,5

19 478

100,0

100,0

1997-ben az érmeállomány értékén belül folytatódott az elmúlt években elindult tendencia, hogy tovább nőtt - a bevonásra meghirdetett 100 forintos bankjegyek készpénzforgalomban betöltött szerepének csökkenésével párhuzamosan - a 100 forintos érmék aránya.

A forgalomban lévő érmecímletek között az 1 és a 2 forintos, valamint az 50 filléres érmék darabszáma volt a legmagasabb, ez a három címlet a forgalomban lévő érmemennyiség 65%-át, ugyanakkor a forgalomban lévő érmék értékének mindössze 5,4%-át tette ki.

3. Készpénzforgalom, feldolgozási tevékenység

Az MNB pénztáraiból 1997-ben 1.670 Md Ft készpénz áramlott ki, 16%-kal több, mint az előző évben.

A kiáramló készpénz 71%-a az MNB budapesti Főpénztárán, a fennmaradó 29% pedig az MNB területi hálózatán keresztül került forgalomba.

Az MNB pénztáraiba történő befizetések összege 1.643 Md Ft volt, 20%-kal több az előző évinél. A készpénz 81%-át a budapesti Főpénztárba, 19%-át a területi hálózat pénztáraiba fizették be.

Miközben a ki- és a befizetett bankjegyek összege jelentősen emelkedett, a kifizetett bankjegyek darabszáma 16%-kal, a befizetett bankjegyek darabszáma 8%-kal csökkent - elsősorban a tízezer forintos bevezetésének hatására - az előző évhez viszonyítva.

A Magyar Nemzeti Bank - a minőségi készpénzellátás szempontjainak figyelembe vételével - folytatta bankjegyfeldolgozási tevékenységének korszerűsítését.

A bankjegyek modern feldolgozó gépekkel, egységes szempontok szerint kerültek feldolgozásra. 1997-ben minden egyes bankjegy átlagosan 2,7-szer fordult meg az MNB bankjegyfeldolgozó területén, ahol megtörtént a forgalomképesség és valódiság szerinti felülvizsgálat. (Az Európai Unió országaiban ez a szám 1,5 és 3,5 között mozog.)

4. Hamisítványok

A forintbankjegy hamisításoknak az 1990-es évek elejére jellemző emelkedő tendenciája 1996-ban megtorpant. 1997-ben - bár az esetek száma kis mértékben nőtt - a lefoglalt hamisítványok száma felére csökkent.

 

1995

1996

1997

darab

8 825

6 483

3 011

esetek száma

2 613

2 355

2 605

A forgalomban lévő bankjegyek darabszámához viszonyítva elenyésző a lefoglalt hamisítványok száma. A fénymásológépekkel, printerekkel és kis számban, síknyomtatással készült hamisítványok minősége nem teszi lehetővé, hogy hamis bankjegyek a forgalomban tartósan részt vegyenek.

Kedvezőek a tapasztalatok az új bankjegysorozat első tagjaként kibocsátott tízezer forintosról. E korszerű anyagokból készült és kellő védettséggel ellátott bankjegy hamisítására még nem volt példa.

A lefoglalt valutahamisítványok száma 1996-hoz viszonyítva közel háromezerrel emelkedett, a lefoglalási esetszámok 23%-os növekedése mellett.

5. Emlékérme - kibocsátás

A Magyar Nemzeti Bank 1997-ben folytatta a nagy hagyományokkal rendelkező emlékérme - kibocsátási tevékenységét. Az év folyamán három ezüst emlékérmét bocsátott ki a jegybank.

VII.

PÉNZ- ÉS ELSZÁMOLÁSFORGALOM

1. Pénzforgalom

1.1. Bankszámlák forgalma

A hitelintézetek által belföldön lebonyolított pénzforgalom - a jóváírások tükrében - 1997-ben jelentős növekedést mutatott. Ez a tendencia elsősorban az elszámolásforgalom bővülésének köszönhető, míg a megkétszereződött számú készpénzfizetések összértéke alig változott. Az elszámolásforgalmon belül is az átutalások súlya emelkedett, míg az egyéb fizetési módok - azonnali-, határidős beszedési megbízás, okmányos meghitelezés, csekkforgalom - csökkenő és csekély hányadát tették ki a teljes forgalomnak.

A készpénzforgalom csökkenéséhez nagymértékben hozzájárult az egyes adótörvények alkalmazásában a készpénzzel történő fizetés összeghatáráról szóló 224/1996. (XII. 26.) Korm. rendelet, amely egymillió forintban határozta meg az általános forgalmi adó nélkül figyelembe veendő készpénzfizetés értékhatárát.

Az átutalás-forgalomnak a készpénzforgalommal szembeni térhódítását igazolja a bankszámlák számának 25%-os emelkedése, amely belső összetételében jól mutatja a gazdaságban végbement változásokat. A pénzforgalom szereplőinek a változó gazdasági viszonyokra való eltérő reagálása figyelhető meg a bankszámlák számának alakulásában is.

A pénzforgalmi számlák (általában gazdálkodó szervezetek, vállalkozók számlái) számának 10%-os csökkenése a vállalkozások körében kimutatható tendenciát, azaz a sorozatosan életképtelennek minősülő kisebb vállalkozások aktivitásának csökkenését jelezte.

Ugyanakkor örvendetes, hogy az egyéb bankszámlák (általában lakossági bankszámlák) számának 31%-ot meghaladó növekedése a fizetési szokások változásának irányába mutat. Az elmúlt évben jelentős fejlődés ment végbe a bankkártyák piacán - a diákkártyák kibocsátása, s a munkabérszámla nyitására hozott 2189/1996. (VII. 16.) Kormányhatározat is elősegítette a pénzforgalom korszerűsítését.

1997. végén összesen 3 395 283 db pénzforgalmi és egyéb pénzforgalmi jellegű számlát tartottak nyilván.

1.2. Készpénzhelyettesítők

1.2.1. Bankkártya-forgalom

Az 1997. év a magyarországi bankkártyapiac területén kiemelkedő eredményeket hozott. A kibocsátott kártyák száma 52%-kal haladta meg az 1996. évi darabszámot, és ez a forgalomban több mint 100%-os növekedést jelentett.

Hazai forgalom

A kibocsátott kártyák, ATM-ek és a kereskedői forgalomban üzembe helyezett POS-ok számának növekedése:

év

kártyák száma

ATM-ek száma

POS-ok száma

1992

137 453

54

0

1993

221 252

188

1

1994

379 459

308

323

1995

750 293

665

3 780

1996

1 348 649

1 089

6 488

1997

2 052 537

1 553

14 348

Bár a bankkártyák 82%-a készpénzfelvételre és áru-, vagy szolgáltatás ellenértékének a kifizetésére egyaránt alkalmas, a forgalmi adatok azt mutatják, hogy pénzfelvételre való használatuk hazai viszonylatban a magyarok számára még mindig népszerűbb, mint a velük való fizetés, annak ellenére, hogy az elfogadóhelyek száma is emelkedő tendenciát mutat.

Az Europay kártyákat 16 916 kereskedői elfogadóhelyen lehet használni fizetésre, Visa kártyával 17 502, Diners kártyával 2 909, JCB kártyával 7 206, Amex kártyával pedig 4600 helyen lehet fizetni. A biztonságosabb kártyaelfogadást lehetővé tevő POS terminálok száma az elmúlt évben - vélhetően az üzembe helyezéskor igénybe vehető kedvezmény miatt - megkétszereződött, 1997 végén 14 348 darab működött, ebből 2 927 PIN (personal identification number) kóddal.

A teljes hazai kártyaforgalom 678 Md Ft-ot tett ki az elmúlt évben, amely 44.846.848 darab készpénzfelvétet és 7.033.192 alkalommal történő vásárlást jelentett. Ebből az összegből 607.173 millió Ft-ot a Magyarországon kibocsátott kártyákkal bonyolítottak le 48.179.661 művelettel.

Ez azt jelenti, hogy egy-egy kártyát átlag 24 alkalommal használtak (1996-ban ez 19-20 volt), vagyis havonta átlag kétszer, a műveletek átlagos értéke 12.602 forint (1996-ban 9.700 forint) volt. A műveletek 90-10%-os arányban oszlottak meg a készpénzfelvét és a kereskedői vásárlás között. Értékét tekintve a készpénz felvét 94%-a volt az összes tranzakció értékének.

A külföldiek a hazai kártyaforgalomból 71 178 millió forinttal vették ki részüket, mely csaknem egyenlő arányban oszlott meg vásárlás és készpénzfelvét között.

Külföldi felhasználás

A magyar kibocsátású Europay, Visa, Diners, valamint Citi kártyákkal 8 754 millió forint értékű valutát vettek fel a magyarok külföldön, és 13 429 millió forint értékben vásároltak.

1.2.2. Csekkforgalom

Az elmúlt évhez viszonyítva jelentősen lecsökkent a hazai kibocsátású eurocsekkek száma, a magyarok 947 darab csekket használtak fel 32 millió forint értékben külföldön. A külföldiek hazánkban 343 439 darab csekket váltottak be 10 038 millió forint értékben.

Az ügyfelek 224 101 darab garantált csekket váltottak be, elsősorban készpénzfelvét céljából, összesen 3 216 millió forint értékben.

1.3. Szabályozás

A pénzforgalmi tevékenység lebonyolítását 1997-ben két eltérő szintű rendelet módosította.

A 6/1997. (MK. 61.) MNB rendelet kiadását a következő főbb változások tették szükségessé:

A korábbi, a hitelintézetek és szolgáltatók közötti kétoldalú megállapodásokat a szabványosított, multilaterális megállapodások váltják fel, amely a kifejlesztett rendszereknek köszönhetően megbízható, gazdaságos szolgáltatást nyújt szolgáltatónak, munkaadónak és a rendszerben résztvevő hitelintézetnél számlát vezető fogyasztónak egyaránt. Bár a készpénzforgalom csökkentésére irányuló hatása 1997-ben még nem volt jelentős, az 1998 év elejei számok azonban már bíztató tendenciát mutatnak.

A 265/1997. (XII. 21.) Korm. rendelet az értékpapírokkal kapcsolatos számlavezetést szabályozza.

A pénzforgalomhoz szorosan kapcsolódó terület szabályait meghatározó, az értékpapír számla és a kapcsolódó ügyfélszámla megnyitására és vezetésére vonatkozó rendelet megjelenésével megszűnt e terület korábbi szabályozatlansága. A rendelet kiadását különösen indokolttá tette a hitelintézetekről és pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. tv. megjelenése, rendezni kellett ugyanis az értékpapírszámla vezetésre felhatalmazott szervezeteknek a számlavezetéssel, valamint a számlákról történő kifizetésekkel kapcsolatos jogait és kötelezettségeit.

2. Elszámolásforgalom

2.1. Az elszámolást és kiegyenlítést szolgáló rendszerek

A fizetési forgalom lebonyolítását szolgáló mindkét rendszer bruttó elven működik, azaz a megbízások teljesítésének feltétele, hogy a terhelendő bank elégséges fedezettel rendelkezzen. E követelmény a hitelintézetek likviditásának megosztása nélkül teljesíthető, hiszen az éjszakai feldolgozást megvalósító BZSR, illetve az MNB számlavezetési rendszerének üzemideje időben elkülönül. Átfedésre csak kivételes esetben - havonta egy-három alkalommal - kerül sor, amennyiben a BZSR fedezet hiányában nem képes az összes fizetési megbízást feldolgozni éjszaka. Ebben az esetben a BZSR-ben külön fedezet lekötése mellett az MNB üzemidő alatt kerül sor a korábban el nem számolt tételek feldolgozására.

A BZSR a megbízásokat kötegelve, kötegenkénti fedezetvizsgálattal, az MNB számlavezetési rendszere egyenként, tételenkénti fedezetvizsgálat mellett dolgozza fel. Amíg a BZSR-be a megbízásokat kizárólag elektronikus formában lehet eljuttatni, addig a jegybanki mind elektronikus formában, mind pedig papíron érkező megbízásokat dolgoz fel.

2.2. Kockázatcsökkentést szolgáló lépések

1997-ben mindhárom elszámolási rendszerben komoly erőfeszítések történtek a rendszerek üzembiztonságának javítása érdekében. A BZSR rendszer feldolgozásának korszerűsítése - melynek során a korábbi szoftvert 4. és 5. generációs programozási nyelveket felhasználva egy modulárisan fejleszthető nagykapacitású szoftverrel cserélték fel -, a felhasználókat közvetlenül nem érintette. Megteremtették azonban a további dinamikus növekedés alapjait, melyben fontos szerepet kapnak majd a csoportos átutalások és csoportos beszedések. A jegybank szintén fontos lépéseket tett szolgáltatásai elavult számítástechnikai hátterének korszerűsítése érdekében. Ennek fontos mérföldköve volt a H66-os rendszer leállítása, és a forgalom átállítása a Bankmaster rendszerre. Az új számlavezetési rendszer fokozatos üzembeállítása mellett megkezdődött az 1999-ben bevezetendő valós idejű bruttó elszámolási rendszerrel (VIBER) szembeni felhasználói követelmények meghatározása, és a rendszer szállítására vonatkozó ajánlatkérés előkészítése is. A KELER pedig miután 1996-ban kidolgozta középtávú stratégiáját és informatikai programját, versenytárgyalást írt ki új integrált informatikai rendszerének megvalósítására, melynek győztese az IBM cég lett. A KELER mindeközben pénzforgalmi adatbázisát ORACLE platformra helyezte át, ami lehetővé teszi a rendszerben a kezelt adatok megbízható tárolását és többszintű hozzáférési jogosultságok meghatározását.

A műszaki kockázat csökkentése mellett más fontos lépések is nagymértékben hozzájárultak az elszámolásokkal kapcsolatos kockázatok csökkentéséhez, a hatékonyság javításához. Az MNB októbertől megszüntette a devizaügyletek forint oldalának rendezését szolgáló ún. HUF exchange számlákat, és így a hitelintézetek egységes forintszámláján jelenik meg teljes forgalmuk. Ez különösen azért fontos, mert korábban a HUF exchange számlákon fedezetvizsgálatra nem került sor. Ez a lépés egyben a hitelintézetek számára is egyszerűbbé és áttekinthetőbbé tette likviditásuk menedzselését. Fontos kockázatcsökkentő lépés volt a KELER-rel működtetett - az értékpapír tranzakciók DVP elvű elszámolását lehetővé tevő, korábban napi egyszeri - adatcsere kapcsolat napi két alkalomra történő változtatása.

2.3. A lebonyolított forgalom

Az MNB számlavezetési rendszerében és a BZSR rendszerben lebonyolított pénzforgalom volumene évről évre jelentős mértékben 28, illetve 22%-kal nőtt. Ugyanakkor a forgalom értékének növekedése csekély mértékben elmaradt a nominális GDP növekedésének ütemétől. 1997-ben e két elszámolási rendszer éves forgalma a GDP 5,2 szeresét tette ki, ami a közepesen fejlett országokra jellemző arány.

Habár a BZSR is lebonyolított nagy értékű forgalmat (több mint 23  000 db százmillió forint feletti értékű ügyfél-, és 1.700 bankközi átutalást), ennek ellenére az MNB számlavezetési rendszerében egy tranzakció átlagos értéke (410 millió Ft) közel ezerszerese egy BZSR tranzakció átlagos értékének (513 ezer Ft). E komoly eltérés ellenére sem mondhatjuk, hogy a BZSR-t kihasználták volna a kis értékű fizetések elszámolására. Jellemző, hogy a BZSR darabszámát tekintve kb. ugyanannyi százezer és egymillió forint közötti értékű, mint ezer és tízezer forint értékű fizetési megbízást kezelt. A BZSR tranzakciószáma, ami már meghaladja a napi 200 ezret is, meglehetősen csekély az ország lélekszámához és gazdasági fejlettségéhez képest. A hasonló méretű és fejlettségű Csehországban egymillió körül mozog a napi tranzakciószám. Az eltérés okát a bankszámlára történő bérkifizetések és a közszolgáltatási díjak beszedésének sajátos módjában kell keresni. Hazánkban az ilyen jellegű fizetések elkerülik az elszámolóházat. Éppen az ilyen fizetések lebonyolításával kapcsolatos ésszerűsítés igénye hívta életre a csoportos átutalást és a csoportos beszedést. Ezek működése azonban csak 1998-tól jelentkezhet a zsíróstatisztikában.

A BZSR működését a magas fokú megbízhatóság és hatékonyság jellemezte. A korábban bevezetett számlaszám és bizonylategységesítés eredményeként a formai okokból feldolgozhatatlan tranzakciók aránya a korábbi töredékére, mindössze 0,14%-ra zsugorodott. A hatékonyságot jellemzi, hogy a Giro Elszámolásforgalmi Rt. nyereségesen működött annak ellenére, hogy az év folyamán három alkalommal csökkentek a zsíróforgalom díjai.

Jelentősen növekedett ugyanakkor a KELER számlavezetési körében regisztrált pénz-, értékpapír-, illetve derivatíva elszámolási forgalom. A KELER könyvein belül maradó pénzforgalom több mint három és félszeresére, a KELER zsíró forgalma több mint kétszeresére nőtt. A változás elsősorban a részvénypiac látványos fellendülésének eredménye. A BÉT elszámolás értéke közel hatszorosára, a BÉT derivatív elszámolása több mint hétszeresére nőtt. Az OTC piacon kötött DVP (azaz szállítás fizetés ellenében) elven elszámolt ügyletek értéke 37%-kal nőtt. Ezt azonban messze túlszárnyalta az egyszerű értékpapír-transzferek értékének nyolcvanszázalékos növekedése.

VIII.

Magyarország kapcsolatai a nemzetközi intézményekkel

1. Magyarország kapcsolatai a nemzetközi pénzügyi intézményekkel

1.1. Nemzetközi Valutaalap (IMF)

Magyarország 1982. május 6-án csatlakozott a Nemzetközi Valutaalaphoz, a belga országcsoport tagjaként. Az IMF Magyarország kvótáját 375 millió SDR-ben állapította meg, mely a belépésünk óta történt két kvótaemelés következtében 1992. november 11-től 754,8 millió SDR-re emelkedett. Magyarország 1996. január 1-jétől eleget tesz az Alapokmány VIII. cikkelye szerinti, a folyó fizetési mérleg tételekre vonatkozó konvertibilitás követelményeinek.

Magyarország hitelmegállapodásai a Nemzetközi Valutaalappal

Dátum

Típus

Időtartam

Összeg

Lehívás

1982. december 8.

készenléti megállapodás

13 hó

475 m SDR

475 m SDR

1982. december 15.

kompenzációs megállapodás

egyszeri lehívás

 

72 m SDR

1984. január 13.

készenléti megállapodás

12 hó

425 m SDR

425 m SDR

1988. május 6.

készenléti megállapodás

12 hó

265,35 m SDR

215,4 m SDR*

1990. március 14.

készenléti megállapodás

12 hó

159 m SDR

127,4 m SDR**

1991. január 16.

kompenzációs megállapodás

egyszeri lehívás

 

265,0 m SDR***

1991. február 20.

kiterjesztett megállapodás

36 hó

1114 m SDR

557,2 m SDR****

1993. szeptember 15.

készenléti megállapodás

15 hó

340 m SDR

56,7 m SDR *****

1996. március 15.

készenléti megállapodás

23 hó

264,18 m SDR

-******

* 50 m SDR-t a teljesítménykritériumok nem teljesítése miatt nem hívhattunk le; 1990. március elején téves adatközlés miatt 150 millió SDR visszafizetésére került sor.

** Az utolsó 31,84 m SDR összegű részlet az új hároméves megállapodás miatt törölve.

*** 1992 márciusában túlkompenzálás miatt visszafizetés történt 90,1 m SDR összegben

**** Összesen 557,2 m SDR-t hívtunk le; a megállapodás az új készenléti hitel miatt törölve.

***** Ez a jóváhagyáskor lehívott első részlet; több lehívás nem történt.

****** A megállapodás megkötésekor a magyar kormány jelezte, hogy nem áll szándékában lehívni a hitelt.

Magyarország belépése óta 2193,7 millió SDR hitelt vett igénybe az Alaptól. A felvett hiteleket 1998 februárjáig - részben rendkívüli, határidő előtti törlesztéssel (1995, 1996, 1998) - teljes mértékben visszafizette.

1997-ben folytatódott az 1996. március 15-én jóváhagyott készenléti hitelmegállapodás végrehajtása, a megállapodáshoz kötődő három programfelülvizsgálat eredményesen lezárásra került. A megállapodás sikeres befejezése után (1998. február 14.) Magyarország idő előtt visszafizette a Valutaalapnak még fennálló 118,7 millió SDR hiteltartozását.

1.2. Nemzetközi Újjáépítési és Fejlesztési Bank (Világbank)

Az 1982. évi csatlakozás óta 39 kölcsönmegállapodás jött létre a Világbankkal. Ezek több, mint 3,5 Md USD kölcsön felvételét tették, illetve teszik lehetővé. A kölcsönöket a Világbank az államnak, vagy állami garanciával, kedvező (de nem kedvezményes) piaci feltételekkel nyújtja. E kölcsönökből, amelyek általában a beruházások megvalósulásának üteme szerint vehetők igénybe, 1997. december 31-ig csaknem 3 Md USD lehívása történt meg; ebből 1997-ben 181 millió USD lehívására került sor. A világbanki finanszírozású programok közül 27 program megvalósítása befejeződött. A tőketörlesztés - beleértve egyes kölcsönök előtörlesztését is - 1997 végéig mintegy 1,7 Md US dollárt tett ki. Technikai változást jelent, hogy élve a Világbank által felajánlott lehetőséggel, az újabb kölcsönök felvételére a "világbanki dollár" valutakosár helyett egy-egy meghatározott pénznemben került sor. A korábbi kölcsönök részleges átalakítása is megtörtént.

1997 folyamán a Világbank átfogóan megvizsgálta valamennyi folyamatban lévő kölcsön megvalósítását és azt az időközben végrehajtott módosításokkal megfelelőnek találta.

1997 folyamán három új kölcsönegyezmény megkötésére került sor, összesen 321,1 millió USD értékben. Az állam által felvett 225 millió USD összegű, két egyenlő részletben lehívható Vállalati és pénzügyi szerkezetkiigazítási kölcsön a privatizáció és a bankszektor átalakítása terén megtett lépéseket támogatja. Egy másik, az állam által felvett, 36,1 millió USD értékű kölcsön az ifjúsági szakképzés fejlesztésére szolgál. A Magyar Villamos Művek Rt. 60 millió USD kölcsönt vett fel a villamosenergia fejlesztés biztonságát szolgáló gyorsindítású gázturbinás beruházásokhoz.

1997-ben végső szakaszába ért az államháztartási reform programot támogató kölcsön és a felsőoktatási program, valamint folytatódott három környezetvédelmi program előkészítése.

A Világbankkal évek óta széleskörű közgazdasági együttműködés folyik. Ez tanulmányok készítésében, megvitatásában és általában a közgazdasági környezet megfelelő kialakítását elősegítő szakmai konzultációkban ölt testet, amelyek a Világbank kölcsönnyújtási tevékenységét is megalapozzák. 1997 végén került sor a többéves kölcsönnyújtási együttműködési programot rögzítő országtámogatási stratégia kialakítására.

1.3. Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD)

Az EBRD 1991-ben kezdte meg működését azzal a céllal, hogy a közép- és kelet-európai országokban előmozdítsa a piacgazdaság megteremtését, illetve fejlesztését, valamint támogassa a magán- és vállalkozói kezdeményezést. Kölcsönöket nyújthat mind állami, mind magánvállalatok számára, tőkebefektetést végezhet, és garanciavállalással elősegítheti a kedvezményezett országokba irányuló egyéb források áramlását. Magyarország az EBRD-nek alapító tagja.

Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank tevékenységét az Igazgatótanács által elfogadott, az illető országra vonatkozó "országstratégia" alapján végzi. A Magyarországra vonatkozó országstratégiát először 1991-ben hagyták jóvá, majd 1992-ben, 1994-ben, 1996-ban, és 1997-ben aktualizálták.

Az EBRD-vel 51 magyar program van folyamatban 1078 millió ECU értékben. Ebből 6 programot 1997-ben hagyott jóvá az EBRD igazgatótanácsa. Ezek: a Kereskedelmi és Hitelbank Rt. tőkeemelésében való részvétel 30 millió USD értékben, a Rába Magyar Vagon és Gépgyár Rt. privatizációjában való részvétel 11 millió USD értékben, a Prometheus Tüzeléstechnikai Rt-nek nyújtott 10 millió USD hitel és 6,9 millió USD tőkebefektetés energiatakarékos beruházások finanszírozásának elősegítésére, az MTM SBS Televízió Rt-nek nyújtott 13,4 millió USD hitel és 0,6 millió USD tőkebefektetés a TV2 működtetéséhez, a Magyar Külkereskedelmi Banknak nyújtott 2,6 Md HUF tőkebefektetés, valamint a MÁV Rt. rekonstrukciós programjához állami garanciával nyújtandó 40 millió ECU hitel. A kedvezményezett országok között Magyarország mind az aláírt, mind az Igazgatótanács által elfogadott programok értékét tekintve a második helyen áll Oroszország után.

1.4. Európai Beruházási Bank (EIB)

Az EIB, mely főleg az Európai Unión belüli nagyobb infrastrukturális beruházások finanszírozásával foglalkozó intézmény, magyarországi tevékenységét 1990-ben, a Magyar Nemzeti Bankkal kötött keretmegállapodás alapján kezdte meg. 1994-ben létrejött a Magyar Köztársaság és az EIB között a pénzügyi együttműködésről szóló keretmegállapodás. 1997-ben került aláírásra a Magyar Köztársaság és az EIB közötti legújabb, a korábbiaknál átfogóbb, az EIB magyarországi tevékenységéről szóló keretmegállapodás.

1990 óta az EIB 15 magyar projekthez nyújtott kölcsönt, összesen 907 millió ECU értékben. Az EIB kölcsönök elsősorban infrastrukturális és energiaszektorbeli programok finanszírozására szolgálnak, valamint széles körben megpályázható hitelkeretek. A lehívott összeg 1997 végéig több, mint 538 millió ECU-t tett ki, amely a közép- és kelet-európai térségben az egyik legmagasabb lehívási arányt jelentette. 1997-ben került aláírásra az MVM Rt. 35 millió ECU összegű kölcsöne, amely az energiarendszer biztonságához szükséges fejlesztések finanszírozására szolgál. Folytatódott a 4. metróvonal és a MÁV pályaszakaszok rehabilitációja finanszírozásának előkészítése.

1.5. Nemzetközi Pénzügyi Társaság (IFC)

A Nemzetközi Pénzügyi Társaság a Világbank csoport tagja. Magyarország 1985-ben csatlakozott az IFC-hez. A társaság 1987-1997 között 28 programot finanszírozott Magyarországon, összesen 349 millió USD értékben. 1997-ben két program elfogadására került sor: az ERU Hungária Kft-nek nyújtott 2,5 millió USD hitel a sajtfeldolgozó üzem modernizálására, a MALÉV Rt-nek nyújtott 20 millió USD értékű hitel és 20 millió USD összegű tőkebefektetés a MALÉV beruházási programjának finanszírozására használható fel.

1.6. Nemzetközi Fejlesztési Társulás (IDA)

A Nemzetközi Fejlesztési Társulás (IDA) ugyancsak a Világbank csoport tagja. A legszegényebb fejlődő országoknak nyújt segély jellegű hiteleket. Magyarország 1985-ben donor országként csatlakozott a társuláshoz. Az IDA hitelnyújtási tevékenységét elsősorban a donor országok által három évente teljesített, vissza nem térítendő hozzájárulásokból feltöltött alapokból fedezi.

A legutóbbi alapfeltöltésről 1996-ban született határozat értelmében a három éves időszak az eddigiektől eltérő módon két elemből tevődik össze: az első évre egy ún. Közbülső Alapot hagytak jóvá, melyben az USA nem vett részt, hanem ezalatt rendezte a korábbi alapfeltöltésből származó hátralékát. A fennmaradó két évre vonatkozó 11. alapfeltöltésben már ismét valamennyi donor ország részt vesz, vagyis az alapfeltöltés a hagyományos keretek szerint történik. Ennek részeként Magyarország 5 millió SDR három év alatt történő befizetését vállalta úgy, hogy az első évben 2 millió SDR-t fizetett, a 11. alapfeltöltés két évében 1,5-1,5 millió SDR-t fizet. Ezt a vállalást az Országgyűlés 1997 márciusában jóváhagyta.

1.7. Globális Környezetvédelmi Alap (GEF)

A Világbank és az ENSZ két környezetvédelmi témával foglalkozó, szakosított intézménye, az UNDP és az UNEP által 1991. októberében létrehozott GEF célja a regionális környezetvédelmi problémák kialakulásának megelőzése és hatásaik mérséklése. A GEF ügyeit a három nemzetközi szervezet intézi, de jogi értelemben a GEF a Világbank keretében működik oly módon, hogy a donor országok által biztosított pénzügyi keretből vissza nem térítendő támogatásokat nyújt a kiemelt környezetvédelmi célokat szolgáló programokra. Magyarország - nem donorként - 1993 májusában csatlakozott a GEF-hez azzal, hogy kedvezményezett országként kaphat segély jellegű támogatást környezetvédelmi kiadásokhoz. Az első magyarországi GEF támogatási program 6,9 millió USD-t biztosít az ózonkárosító anyagok kiváltására.

1997-ben 5 millió ECU értékű garanciaalapot hozott létre a GEF az IFC által Magyarországon finanszírozott energiatakarékossági projektek támogatására és megkezdődött egy második hasonló program előkészítése.

2. Magyarország kapcsolatai a nemzetközi gazdasági szervezetekkel

2.1. Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet OECD

A (OECD) a fejlett ipari országok legfontosabb gazdaságpolitikai fóruma. Magyarország 1991-ben létesített hivatalos kapcsolatot a szervezettel a "Partnerek az átmenetben" című program keretében. A következő fontos állomás 1994-ben az OECD beruházási instrumentumához történő csatlakozás volt, amely által Magyarország állandó tagságot nyert a az OECD CIME (Nemzetközi Befektetések és Multinacionális Vállalatok) bizottságban. A csatlakozási tárgyalások 1994-ben kezdődtek meg, és a rákövetkező két évben kedvező eredménnyel zárultak a környezetpolitikáról, adópolitikáról és a devizagazdálkodásról végzett vizsgálatok. 1996. május 7-én Magyarország hivatalosan is az OECD tagjává vált. Az OECD-hez való csatlakozás szervesen illeszkedett a magyar integrációs politikához. Euro-atlanti befogadásunkban meghatározó lépés volt az OECD-tagság, amely EU-csatlakozásunkat is jelentős mértékben elősegíti.

Az OECD 1997-ben fogadta el a nemzetközi tranzakciók során történő megvesztegetés elleni fellépésről szóló ajánlást, melynek Magyarország is részese. 1995 óta folynak egy multilaterális beruházási megállapodás (MAI) előkészületei (tagságunk óta intenzív magyar részvétellel), amelyek 1997-ben újabb lendületet vettek. A MAI-megállapodás aláírása az 1998. évi miniszteri értekezleten várható.

2.2. Európai Unió

Magyarország 1991-ben kötött társulási megállapodást az Európai Közösségekkel. A kölcsönös kapcsolatok erősödését eredményező megállapodás ratifikálását követően, 1994-ben hazánk benyújtotta a teljes jogú tagságra vonatkozó felvételi kérelmét az 1993 novembere óta az Európai Unió elnevezést viselő szervezethez. 1997. júniusában a társult országokról készített országvéleményben az Európai Bizottság kedvezően értékelte Magyarország felkészültségét, és alkalmasnak tartotta az országot arra, hogy középtávon megfeleljen az EU-tagság követelményeinek. A tagállamok állam- és kormányfőiből álló Európai Tanács 1997. decemberi luxemburgi határozata szerint az EU 1998 márciusától Magyarországgal, másik négy társult országgal (Csehország, Észtország, Lengyelország és Szlovénia), valamint Ciprussal megkezdi a csatlakozási tárgyalásokat.

Magyarország felkészülési stratégiája négy fő elemből áll. A fenntartható gazdasági növekedés alapvetően meghatározza csatlakozási esélyeinket. A közösségi jogszabályok átvétele során a felkészülés jelenlegi stádiumában a csatlakozási tárgyalásokon képviselendő álláspontunknak megfelelően kell kialakítani a jogharmonizációs programot. Emellett az átvett jogszabályok hatékony végrehajtását biztosító intézmények fejlesztése is kiemelt feladat. A társadalom felkészítése során a lakossággal a párbeszédet erősíteni, a gazdasági élet szereplőit pedig támogatni kell, hogy az alkalmazkodási és versenyképességi nehézségeket leküzdhessék. A köztisztviselők képzése során a felkészülés középpontjában az EU-tagságunk által támasztott követelményeknek való megfelelés áll.

tovább