DR. PERSÁNYI MIKLÓS környezetvédelmi és vízügyi miniszter: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A képviselő úr egyszerre vádol azzal, hogy a jogszabályok betartása érdekében nem teszünk lépéseket, de úgy tűnik, az is baj, ha többet teszünk.

Hadd tájékoztatom néhány tényről. Tavaly például átfogó ellenőrzést rendeltem el az országban működő leginkább veszélyes 354 ipari telephelyen. Ellenőriztem a régebbi idők adatait, és láttam, hogy az önök kormányzása idején az ellenőrzések száma nagyságrendileg kevesebb volt, de így megy a világ előre. Nemrég terjesztettük a tisztelt Ház elé a büntető törvénykönyv szigorítását, amit önök a bizottsági ülésen nem támogattak, pedig a veszélyes anyagokkal való visszaélés, a környezetkárosítás elleni fellépéshez ez is kell. Mint ügyvédnek, így is szeretném kérdezi a véleményét, hogy vajon tartós-e ez a vélemény.

De ebbe a sorba illeszkedik a zöldkommandó elindítása is. Logikus, hogy ha a hatósági feladatok több tárcához vannak telepítve, akkor szükséges az egységes fellépés is. Ha ez létrejön, akkor örülni kell, és nem a savanyú a szőlő mesét játszani. A belügyi tárcával közösen kidolgozott akcióterv kiterjed a veszélyes tevékenységekre, szállítmányokra és a környezetvédelmi bűncselekmények felderítésére, és ebben a környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi hatóságok közösen lépnek fel a katasztrófavédelem, a tűzoltóságok, a rendőrség, a vám- és pénzügyőrség, sőt a közlekedésfelügyeletek, a határőrség, a bányakapitányságok és az ÁNTSZ szakembereivel is. Ez az akciósorozat az észak-magyarországi régióban kezdődött, összesen 43 telephely ellenőrzésével. A veszélyesáru-szállítmányok közúti ellenőrzéseit ez idő alatt a megyék több pontjain végzik a hatóságok, 22 napon keresztül 44 helyszínen. Ezek konkrét tények. A többi régióban is hasonló összevont közúti és telephelyi ellenőrzésekre kerül sor jövő márciusig, majd az egyéves időszak tapasztalatai alapján a zöldkommandós ellenőrzéseket folytatni fogjuk.

A zöldkommandó létrehozása nem igényelt különálló szervezetet, mert épp elég hatóság dolga ez ma is. A részt vevő szervek működési költségeit biztosítja a költségvetés. A képviselő úr által hiányolt külön jogszabályra pedig nincsen szükség; ha komolyan vesszük a dolgunkat, nem kell a bürokráciát szaporítani - dolgozni kell.

Az ukrajnai veszélyeshulladék-szállításról szóló történetet ugyan ellenzéki politikusok felkapták, de az ügyről hazánknak hivatalos megkeresése ukrán oldalról a mai napig nem érkezett. Ezzel együtt, ha egy ilyen hír igaznak bizonyulna, akkor az exportáló cég több millió forintos bírságra, illetve engedélyének bevonására is számíthatna, ráadásul kötelezhető volna visszaszállításra. Az újsághírek alapján azonban elrendeltem a soron kívüli vizsgálatot, és kiderült, amit előre lehetett tudni, hogy egy elhamarkodott véleményt kár alapozni egy vizsgálat alatt álló ügyre.

Csupán a tények pontossága érdekében hadd tájékoztassam, hogy Ukrajnába háromféle hulladék kiszállítását engedélyezték az utóbbi öt esztendőben, és történt e tekintetben kiszállítás: krómcserzett bőr, epoxival szennyezett fa- és savgyanta. 2000-2002 között összességében közel 40 ezer, 39 ezer tonnára adtak engedélyt. 2003-tól 4000 tonnára, tehát egytizede ennek a mennyiségnek; a csatlakozási időpont óta pedig egyáltalán nem adnak ki ilyen engedélyeket.

Úgy vélem, ha ön azt véli, hogy az egyetlen aktív szervezet a PR-kommandó, akkor engedje meg, hogy elnézést kérjek az ön nevében például a Temes vidéki árvízi segítséget megszervező kollégáimtól, vagy a Tisza, a Körösök, a Hernád árvizeinek védelmén 24 órán át ügyelőktől, a Natura 2000 hálózat előkészítőitől és nem utolsósorban a zöldkommandó-akciók résztvevőitől.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage