Medgyessy Péter Tartalom Elõzõ Következõ

DR. MEDGYESSY PÉTER pénzügyminiszter, a napirendi pont elõadója: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyûlés! A most napirenden lévõ javaslat, a nyugdíjrendszer fokozatos átalakítása több évtizedre határozza meg azokat a feltételeket, amelyek között a társadalom tevékenykedni fog. Az általunk javasolt változások gyökeres reformok, amelyek alapvetõen formálják át a munkavállalók érdekeit - talán nem túlzás ezt állítani -, gondolkodásmódját. A szolidaritás elve fennmarad, de mellette felértékelõdik majd az eddig kevésre becsült öngondoskodás. A változások mindemellett a nyugdíjrendszer finanszírozási feltételein túlmenõen az általános gazdasági viszonyokra is messzemenõen kihatnak.

Tisztelt Ház! Miután igen összetett és ugyanakkor szerteágazó törvényekrõl van szó, a kormány két elõadót jelölt ki. Jómagam a változások alapelveirõl és részletesebben a járulékfizetési rendszer elveinek változásáról, valamint a tõkefedezeti rendszer bevezetésérõl, Kökény miniszter úr pedig a többi törvényjavaslat indoklásáról szól.

Az Országgyûlés, a kormány, mi mindannyian felelõsek vagyunk a jövõért. Feladatunk a társadalom modernizálása, a magyar nép jövõjének szilárdabb alapokra helyezése. Felelõsek vagyunk az állampolgárok millióinak sorsáért, akik nyugdíját csak a jelenlegi társadalombiztosítási rendszer alapvetõ és bátor reformja tudja garantálni. Szembe kell néznünk a tényekkel. Lakosságunk öregszik, a 60 éven felüliek tábora nõ, miközben az aktív népesség száma és aránya nem emelkedik. Ez a nyugdíjrendszer szempontjából azt jelenti, hogy az elkövetkezõ évek folyamán a járulékfizetõk száma csökken, a nyugdíjasoké viszont egyre nõ. 2050-ig a 20 év alattiak aránya 20 százalék alá csökken, míg a nyugdíjasok aránya 19 százalékról több mint 30 százalékra nõ fel.

Ezt a problémát súlyosbítja a járulékbefizetést megkerülõk növekvõ száma és a munkanélküliség. A mai rendszerben az emberek érdektelenek a járulékfizetésben, mert öregkorukra semmi összefüggést nem látnak a befizetett összegek és az alacsony nyugdíjak között.

A nyugdíjrendszer átalakítására régebben készül a kormány. Ennek szellemében terjesztettük a parlament elé a nyugdíjkorhatár fokozatos emelésére tett javaslatot, amelyet az Országgyûlés tavaly elfogadott. A nyugdíjak kifizetésének biztonságát szolgálta a tb-járulékfizetõk körének szélesítése, hiszen eddig bizonyos körök - egyébként legálisan - nem fizettek járulékot, miközben a tb-szolgáltatásokból részesültek. E lépéssorozatba illik a most beterjesztett reformjavaslat. Ide fog tartozni még a rokkantnyugdíjazás rendszerében a jövõ évben a parlament elé kerülõ átalakítás, amelynek irányait a beterjesztett vonatkozó országgyûlési határozattervezet tartalmazza.

A másik országgyûlési határozattervezet azokat a garanciákat foglalja össze, amelyek biztosítják azt, hogy többletfizetési terhe a reformból következõen nem lehet az állampolgároknak, sem a munkáltatóknak, sem a munkavállalóknak.

Már hosszabb ideje szükséges lett volna a nyugdíjrendszer korszerûsítése. Az elsõ ilyen igény az 1980-as évek elején merült fel, de akkor nem történt semmi. A '90-es évek elején is megfogalmazódott e törekvés, de konkrét intézkedések akkor sem születtek. Most már nem lehet tovább halasztani a döntéseket. Széchenyi azt mondta: "Mindig csak azon kötelességekrõl szólunk, amelyekkel szüleinkhez köttetünk, azokról soha vagy ritkán, melyekkel gyermekeink iránt tartozunk, holott ezek még szentebbek." Eljött tehát az ideje nyugdíj-biztosítási rendszerünk teljes körû modernizálásának.

A kormányjavaslat célja - melynek benyújtását a szociális partnerekkel folytatott részletes, hosszan tartó párbeszéd elõzte meg - egy olyan reform megvalósítása, amely a társadalmi szolidaritás fennmaradása mint elsõ pillér mellett egy második, új, egyéni felelõsségen alapuló nyugdíj-biztosítási pillér felépítését javasolja. A harmadik elem a ma már meglévõ és gyorsan terjedõ önkéntes biztosítás.

Az idõskori biztonságot megerõsítõ hárompilléres rendszer nemcsak jobb garanciát nyújt a jövõbeni nyugdíjasoknak, hanem ugyanakkor igazságosabb is lesz, mert lehetõvé teszi, hogy akik hosszabb ideig dolgoznak és több járulékot fizetnek, a jövõben kedvezõbb ellátásban részesüljenek. Ezen a felismerésen nyugodott az az egyezség, amelyet az Érdekegyeztetõ Tanácsban a kormány a szociális partnerekkel kötött, és amely szerint a partnerek tudomásul veszik a kormány reformtörekvéseit, azok elé akadályt nem kívánnak gördíteni.

Garantálni a nyugdíjat, igazságosabb rendszert építeni - ez a törvényjavaslat elsõdleges célkitûzése. Ugyanakkor, tisztelt Országgyûlés, a kormány javaslata az ország gazdasági és pénzügyi bázisának modernizálását is elõ kívánja segíteni.

Tõkeszegény ország vagyunk. Ennek oka is, de következménye is lassú gazdasági fejlõdésünk. Egyesek szembehelyezik ezt a szegénységet a nemzeti tõke gazdagságával, hatalmával. A kormányjavaslat egyik fontos célja, hogy az elkövetkezendõ évtizedek folyamán nagy mennyiségû nemzeti tõke felhalmozását tegye lehetõvé. A számítások szerint a tõkefedezeti pillér olyan megtakarítást eredményez, amely folyamatosan nõ, és 2030-ban meghaladja a bruttó nemzeti termék egyharmadát. Ez a magyar nemzeti tõke jövõbeni képzõdésének alapja. Az így megtakarított összegek elõsegítik a magyar befektetések finanszírozását is.

A változások kulcsa, hogy az alapvetõen érintettek, tehát a munkavállalók és a munkáltatók, a mainál sokkal jobban legyenek érdekeltek a rendszer mûködõképességének megõrzésében, vagyis abban, hogy teljesítsenek befizetéseket. Alapvetõ minõségi változást eredményez, hogy az emberek a nyugdíjjárulékuk egy részét a saját számlájukra fizetik, valóban magukénak tudhatják, ami fölött átlátásuk és ellenõrzésük van.

(9.30)

Ez a reform tehát a jövõnek szól. Építkezik, sok évtizedre határozza meg a társadalmi elosztási rendszerek mûködését, ezen keresztül az érdekmotivációkat, de persze a pénzügyi egyensúlyi viszonyokat is, amivel a mai parlament az elmúlt három évben hozott sok fontos döntése után talán ezzel járul hozzá leginkább vagy ezzel járulhat hozzá leginkább a jövõ formálásához.

A kormány javaslatát rendkívül hosszú elõkészítõ munka elõzte meg. Egyetlen kormány-elõterjesztésnek sem volt ilyen részletes, megfontolt, a nemzetközi tapasztalatokat is feltérképezõ elemzési háttere. Számos - vagy inkább számtalan - tudományos fórumon folytak olykor szenvedélyes viták a nyugdíjrendszer jövõjérõl. Az elõkészítés alatt álló törvénytervezetet részletes számítási anyag egészíti ki. Ez az elemzési háttér egyfelõl a finanszírozhatóság kérdésére kíván megnyugtató választ adni, másfelõl pedig hatásszámításokkal a lakossági réteghatásokat mutatja be, és tipikus egyéni élethelyzeteket vizsgál. Ezeket a számításokat, háttéranyagokat a tisztelt képviselõk megkapták. A reformkoncepciót s az ezt alátámasztó háttérszámításokat is módja volt tanulmányozni az Érdekegyeztetõ Tanácsnak, amely egyébként négy fordulóban tárgyalt errõl a kérdésrõl, a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzatnak, amely számtalan alkalommal találkozott a témával, a Tudományos Akadémia több bizottságának, érdekképviseleteknek és pártok frakcióinak is.

A vizsgálatok végeredménye véleményünk szerint az, hogy a kormány által javasolt új rendszer hosszú távon is biztonsággal finanszírozható. A javasolt módosítások egyetlen évben sem növelik a GDP 1 százalékánál nagyobb mértékben az államháztartás hiányát, ugyanakkor olyan hosszú lejáratú források felhalmozódásához vezetnek, amelyek gondoskodnak a finanszírozásról. Mindezt teszik a munkáltatói befizetések fokozatos, szerény mértékû csökkenésével párhuzamosan.

A kormány javaslata messzemenõen számol az átmenet kérdésével, elkerülendõ, hogy vesztesek legyenek az áttérésbõl adódóan. Ez nagyon kifinomult és fokozatossági elemeket tartalmazó szabályokat igényel. A tõkefedezeti pillér az 1998-tól munkába lépõ generációk számára lesz kötelezõ, a 47 évesnél fiatalabb korosztály számára pedig választható alternatíva lesz. A 47 évnél idõsebbek a tõkefedezeti rendszert nem is választhatják, mert már nem tudnának az új rendszerben elegendõ idõt gyûjteni, s az így számukra nem lenne gazdaságos. A nyugdíjalap kiszámításánál alkalmazott degresszió megszüntetése fokozatosan, 2009- cel zárul le. Az új rendszerre való áttérést választók egy éven belül még dönthetnek arról, hogy vissza akarnak esetleg lépni a régi rendszerbe vagy sem. Az áttérést adózási kedvezmények és szociálpolitikai támogatások fogják segíteni. Fokozatosság érvényesül az évenkénti nyugdíjemelés, az indexálás technikájában is. A végleges megoldás az, hogy a nyugdíjnövekedés 50 százalékban a keresetek növekedésétõl, 50 százalékban pedig a fogyasztói árindextõl függ a ma nyugdíjban levõk számára.

Az Érdekegyeztetõ Tanáccsal való megállapodás alapján azonban a végleges rendszerre csak fokozatosan állunk át 2000 után. 1998-ban a reálnyugdíjak 3 százalékkal nõnek, szemben a reálbérek 1,5-2 százalékos emelkedésével. Azaz a nyugdíjak a 13-14 százalékos jövõre prognosztizált infláció mellett 16-17 százalékkal növekednek. Ez a megoldás lehetõvé teszi, hogy a nyugdíjak elmúlt években bekövetkezett értékvesztését a gazdaság fejlõdésével összhangban fokozatosan pótoljuk. Erre garanciát fogalmaz meg a törvénytervezet.

A nyugdíjemelés elválaszthatatlan részét képezi és egyúttal rendszerbeli elõrelépést jelent az özvegyi nyugdíjak rendszerének megváltoztatására, amely az átlagra vetítve további mintegy 2 százalékos nyugdíjemelésnek felel meg az elõzõeken túlmenõen, de azon körre koncentrálva, ahol a legnagyobb szükség van rá. Ezekrõl a népjóléti miniszter úr részletesen fog szólni majd.

Tisztelt Ház! A mindenkori nyugellátási rendszer igyekszik többfajta követelményt összeegyeztetni annak érdekében, hogy a társadalom élvezhesse az öregkori biztonságot. A mindenkori nyugdíjrendszert jellemzõ kritérium a szolidaritási elv, amely részben egy adott generáción belül, részben pedig generációk között osztja el újra a nyugdíjbefizetéseket. Másfelõl azonban mellõzhetetlen szempont az is, hogy érvényesüljön a biztosítási elv; vagyis a rendszerben résztvevõk érezzék, hogy befizetéseiktõl, részben jövedelmeik nagyságától, részben szolgálati idejüktõl számottevõen függõ szolgáltatásban részesülnek.

Nehéz eldönteni, hogy milyen súlyú kell legyen a szolidaritási elv a rendszerben, és mennyire fontosak az öngondoskodásra ösztönzõ elosztási szempontok. Mindenesetre tény az, hogy a ma mindent átható kényszerszolidaritás, amely mind a generációkon belül, mind az egyes generációk között is széles körû vagy talán egyenesen meghatározó jelentõségû állami újraelosztást okoz, eléggé érdektelenné tesz az elõtakarékosságban, sõt még a hosszabb szolgálati idõ elérésében is. Ez elkerülhetetlenül demoralizáló hatású. Azt az érzetet kelti, hogy nem igazán érdemes önnönmagunkért erõfeszítéseket tenni, mi több, nincsenek kellõ érdekek a rendszerben való részvételre sem.

Éppen ezért a társadalombiztosítási járulékfizetés is teljesen új alapokra helyezõdik, a polgári demokráciákban megszokott társadalombiztosítási filozófiát helyreállítva. Régóta vitatkozunk arról, hogy a járulékfizetés tulajdonképpen mit fejez ki: a társadalmi szolidaritást vagy a biztosítási elvet? Annak érdekében, hogy ez a jövõre nézve egyértelmû legyen, a törvényjavaslat kimondja, hogy a kötelezõ társadalombiztosítási rendszerben a biztosítási elv, a társadalmi szolidaritás és a tulajdonhoz fûzõdõ jogok alkotmányos keretek között együttesen érvényesülnek.

Az új társadalombiztosítási filozófia az egyén öngondoskodására, a foglalkoztatónak a hozzájárulási kötelezettségére és az állam garanciavállalására épít. A törvényjavaslat az 1999. évtõl lépéseket tesz a munkáltatói járulék további csökkentésének irányába. Annak ellenére, hogy ez a mérték még csekély, van remény arra, hogy az újabb, hatékonyabb, az egyéni érdekeltségre jobban építõ társadalombiztosítási rendszer lehetõséget teremt középtávon arra, hogy a munkáltatói járulékterhek érdemlegesen mérséklõdhessenek.

Tisztelt Országgyûlés! A mai rendszer, mint ez közismert, kizárólag úgynevezett felosztó-kirovó rendszer. Ennek lényege az, hogy a ma teljesített befizetések a ma esedékes nyugdíjkifizetéseket szolgálják. A rendszernek nem az a logikája tehát, még részben sem, hogy a munkavállaló saját majdani nyugdíjára gyûjt, hanem úgynevezett generációk közötti jövedelemátcsoportosítás valósul meg. A mai keresõk befizetnek annyit, amennyi nagyjából éppen a jelenlegi nyugellátási kötelezettségek teljesítéséhez szükséges, azután pedig õk maguk is arra lesznek utalva, hogy a következõ, éppen aktív generáció befizetéseibõl részesüljenek, valamilyen államilag garantált ellátási szinten. A rendszer logikájából világos, hogy az arányok eltolódása a nyugellátásban részesülõk javára az adott idõszakban éppen foglalkoztatottak kötelezettségeit, társadalmi terheit növeli. Az is egyértelmû - és a hétköznapi tapasztalatokkal sajnos jól dokumentálható -, hogy az adott játékszabályok mellett ma mindenki inkább adónak érzi a nyugdíj-biztosítási befizetéseket, mint egy olyan társadalmi szerzõdés elemének, amely saját jelenbeli erõfeszítéseit lényegében befolyásolja és az õ öregkori ellátási színvonalát meghatározza.

Nyilvánvaló tehát, hogy az úgynevezett felosztó-kirovó pillér megreformálása elkerülhetetlen. Már csak annál is inkább, mert ez az elem lesz a jövõben is meghatározó a nyugdíjrendszer egészében, hiszen a járulékbefizetés mintegy 75 százaléka a következõ években is ebbe a kasszába megy. Errõl a témakörrõl Kökény miniszter úr fog szólni.

A nyugdíjrendszer reformjának egészét érintõ hatása miatt azonban néhány elemet én is ki kell ragadjak. Különösképpen arról szeretnék szólni, hogy a felosztó-kirovó rendszer átalakítása egyúttal a járulékfizetési érdekeltség növelését kell eredményezze annak érdekében, hogy a nyugdíjkifizetések biztonsága fennmaradjon. Ezért változik úgy a rendszer, hogy minden szolgálati évhez azonos százalék tartozik a nyugdíj-megállapítás során. Megszûnik a jövedelembeszámítás degressziója, az átlagjövedelem kétszeresének szintjéig minden forint beszámít a nyugdíjba, nõ a minimum szolgálati idõ 15 évrõl 20 évre, és csökken azok köre, akik járulékbefizetés nélkül is szolgálati éveket tudtak kapni. Ez utóbbi körön belül csak a társadalmilag teljesen alátámasztható és indokolható kivételek maradnak meg, vagyis az anyasággal összefüggõ és a katonasággal összekapcsolt kedvezmények. Ugyanakkor hangsúlyoznom kell, és ez nagyon fontos, hogy a szerzett jogokat senki, semmilyen körülmények között nem veszítheti el.

Tisztelt Ház! A nyugdíjrendszertõl nem idegen a szociálpolitikai elemek jelenléte. A véleményünk azonban az, hogy a szociálpolitikai szempontokat nem a nyugdíjrendszerben, hanem a mellett, annak kiegészítõjeként kell érvényesíteni. Le kell választani az alaprendszerrõl azokat a megkerülhetetlen és alapvetõen az állam elsõdleges feladatkörébe tartozó szociális kiegészítõ juttatásokat, amelyek egyébként mûködésképtelenné tennék magát a biztosítási rendszert.

(9.40)

A kormány javaslata mindenekelõtt ezt a követelményt kívánja világosan és következetesen érvényesíteni, amikor bevezetni javasolja az idõskorúak járadékát, az özvegyi nyugdíj terén kiterjeszti a választási lehetõséget. A nyugdíjrendszer keretei között önhibájukon kívül ellátást szerezni nem képes állampolgárok számára a szociális ellátás adja a megélhetést, így biztosítható, hogy az alaprendszer karakterisztikus elemei a biztosítási logikát kövessék, azt a logikát, ahol a befizetett járulékokkal világosan és egyértelmûen kapcsolatba hozhatók a nyújtott szolgáltatások.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A legalapvetõbb tervezett változás az úgynevezett második pillér, a kötelezõ, de tõkefedezeti alapon mûködõ nyugdíj-felhalmozási és -finanszírozási rendszer bevezetése. Hosszabb távon a kötelezõ nyugdíjjárulékok mintegy negyede továbbra is kötelezõen, de most már az úgynevezett tõkefedezeti pillérbe folyna be. Ez annyit jelent, hogy a munkavállalók a mai nyugdíjjárulékból 1998-tól 6 százalékpontot a tõkefedezeti rendszerbe fizetnek be - tehát a maiból 6 százalékot a tõkefedezeti rendszerbe fizetnek be -, természetesen akik ezt választják, illetve a pályakezdõk persze kötelezõen. 1999-ben ez a mérték 1 százalékponttal, 2000-ben további 1 százalékponttal nõ. Lehet már korábban is növelni önkéntes alapon ezen mértékeket, amit külön adókedvezménnyel honorálunk.

Az adórendszer a járulékfizetési szabállyal párhuzamosan úgy változik, hogy az semmifajta többletterhet senkinek nem jelent. Bár a hozzájárulás - ellentétben az önkéntes nyugdíjpénztárakkal - az érintett szférában továbbra is kötelezõ, mégis egészen más viszony alakul ki a fizetõ állampolgár és a befizetéseit kezelõ pénztár között. A befizetõ joggal érzi úgy, hogy saját megtakarításáról és nem pusztán egy sajátos fajta adóbefizetésrõl van szó, vagyis az elsõ és nagyon egyszerûen megfogalmazható különbség a régi rendszerhez képest az, hogy az általa befizetett pénz az övé. Hiszen dönthet abban, hogy az ilyen módon felhalmozott pénzeszközök, életjáradék meghatározott idõre garantált járadék formájában vagy esetleg a családjára hagyományozott egyéb formában kerülhessenek felhasználásra.

A szabályok egzaktak, világosak, az érintettek számára elõre kalkulálhatók. Ilyen körülmények között reális abban gondolkodni, hogy az ezen az ágon felhalmozott - igaz, továbbra is kötelezõ -

megtakarítások valójában olyan saját forrásokká válnak hosszabb távon, amelyek többé-kevésbé egyenértékûek a szabad rendelkezésû megtakarításokkal.

Még egy lényeges szabály, amit nem lehet eléggé hangsúlyozni: az örökölhetõség. Ma Magyarországon sajnos tragikusan magas a 40-50 év közötti férfiak halandósága. Az elõkészítõ munka során gyakran latolgattuk, hogy ki és miért fogja választani az új rendszert - mert a megtakarítás örökölhetõsége egyfajta külön életbiztosítást jelenthet a család számára.

A többpillérû rendszer jól definilható elvi elõnyei mellett engem mégis a már mûködõ önkéntes nyugdíjpénztárak nagy sikere, gyors fejlõdése gyõzött meg leginkább az elhangzott változtatások célszerûségérõl és szükségességérõl.

A legtöbb kétely a tõkefedezeti pillérrel összefüggésben úgy merül fel, hogy miközben kötelezõ, aközben kockázatokat hárít a lakosságra. Véleményem szerint a mai felosztó-kirovó rendszer kockázatai is jelen vannak, csak kevéssé átláthatóak és rejtettek. A tõkefedezeti rendszer esetében viszont a megtakarítások védelme érdekében külön garanciákat építettünk be a törvénybe. A pénztáraknak ugyanis tartalékot kell képezni a hozamok ingadozására azokban az években, amikor magas hozamot sikerül elérniük, annak érdekében, hogy a kevésbé eredményes években is kiegészíthessék a hozamot.

Létrejön egy közös garanciaalap is, amely az esetleges átmeneti fizetési nehézségek áthidalásáról gondoskodik, háttérben az állam garanciájával. A garancia a befizetett összegekre és az esetleges probléma felmerüléséig képzõdõ összes hozamra érvényes. Van a törvénytervezetben egy minimál hozamgarancia is, a kezdeti években pedig tilos külföldre vinni a pénztáraknak a pénzt; bár megjegyzem, ezt többen kifogásolták, mondván, ha külföldön jobb a hozadék, a biztosítottnak az volna az érdeke, hogy ott fizessék be, ott fektessék be a pénzt. Mi mégis úgy gondoltuk, hogy ezt ma még nem szabad megengedni, hiszen a hazai gazdaságélénkítés is igen fontos tényezõ.

A biztonság érdekében a törvénytervezetek nagyon szigorú feltételeket szabnak az alapítással szemben mind a tõkeerõ, mind a létszám, mind a jó hírnév, a nemzetközi elfogadottság terén. A mûködés során a befektetések biztonságát szolgálják a portfolió-elõírások, valamint a mûködés nyilvánosságának elõírása, beleértve az eredmények folyamatos közzétételét is. Szigorú szabályok között mûködõ felelõs pénztárfelügyelet és a szakmai szempontokat érvényesítõ pénztártanács jön létre.

Tisztelt Ház! Szeretném kiemelni, hogy az újonnan munkába lépõ generáció kivételével nem kötelezettség, hanem lehetõség az új rendszer választása, eltekintve most a 47 éven felüliektõl, akiknek csak a megreformált felosztó-kirovó rendszeren belül lehet maradni. A lehetõségek tágítását jelentik a megtakarított összegek felhasználására vonatkozó alternatívák is. Így a változást a magam részérõl elsõsorban az állampolgárok szabadságának, felelõs döntési lehetõségeinek kitágulásaként értékelem. A szükséges részletes információkat, tájékoztatást, felkészítést a lakosság és a szakemberek körében a parlament döntése után széles körben biztosítjuk.

Kalkulációink szerint a 30-35 év alattiak számára mutatkozik egyértelmûen elõnyösnek az új rendszer választása. Feltételezzük, hogy a közeli jövõben mintegy 1,3 millió, tehát tetemes számú munkavállaló fog élni ezzel az új lehetõséggel.

Végezetül külön szólnom kell arról, hogy kik a nyertesei és vannak- e vesztesei a reformnak. Összességében és hosszabb távon egyértelmûen nyertes az egész társadalom, hiszen a mai gyermekektõl a mai nyugdíjasokig a majdani vagy a közeljövõ nyugdíjfizetése biztonságosabb lesz. A befizetésekbeni érdekeltség növekedése érdeke a vállalkozásoknak és a munkavállalóknak is, hiszen csak így kerülhetõ el, hogy a gondosan és tisztességesen fizetõk terhei a lakosság elöregedésével párhuzamosan nõjenek.

Emellett integrációs törekvéseinket is segíti a reform, hiszen hosszabb idõszakban az integráción belül nemcsak a termékek, szolgáltatások versenyével kell számolni, hanem egyre inkább a szabályozások, az adórendszerek és az államháztartási rendszerek versenyével is.

Nézzük azonban rövidebb távon is a dolgot: egyértelmûen nyertesek a fiatal, képzett, magas teljesítményt nyújtó állampolgárok. Ez jó, mert tanulásra és teljesítményre sarkall. A javaslatok során sikerült olyan megoldást találni, ami a mai nyugdíjasokat nem hozza hátrányos helyzetbe, sõt a nyugdíjfizetés pénzügyi biztonsága nõ. A mai nyugdíjak reálértéke törvényi garanciák alapján a következõ két évben nõ, utána pedig - reményeink szerint - a gazdasági növekedés biztosítja az anyagilag biztonságos öregkort.

A középkorosztályok számára az áttérési választást adókedvezménnyel könnyíti a törvénytervezet, és persze itt is érvényesül a teljesítményösztönzés.

Nem kívánja senki sem tagadni, hogy lehetnek olyanok is, akik már nem, vagy nehezebben tudnak igazodni az új rendszerhez. Az õ problémáik megoldását segíti a szociálpolitika javasolt mûködése és az idõskori járadék bevezetése. A reform nem úgy ad valakinek többet, hogy mástól elvesz, hanem úgy, hogy mindenkit nagyobb teljesítményre sarkall, így majdan nõhet a nemzetgazdaság összteljesítménye.

Tisztelt Ház! A hosszabb távra szóló számítások, amelyek megalapozták a javaslatokat, illeszkednek a gazdaság fejlõdésére vonatkozó kormányzati prognózishoz, feltételezik a gazdasági növekedés 3 százalékos vagy azt valamivel meghaladó természetes növekedési pályára való beállását, amire az ez évi várható növekedés alapján jó esélyt látok.

(9.50)

A számítások természetesen figyelembe veszik a nyugdíjkorhatár növelésének konzekvenciáit is, és összességében megállapítható, hogy a javaslatok alapján egy finanszírozható rendszer alakul ki. Az alapprognózis szerint a költségvetési adósság GDP-hez viszonyított aránya már az ezredfordulóra 64 százalék alá süllyed, és ugyanakkorra elérhetõ a GDP 3 százaléka körüli államháztartási hiány. Ily módon az új rendszerre való átállás még átmenetileg sem igényel költségvetési megszorításokat. A rendszer bevezetésével járó terhek tehát biztonsággal vállalhatók, nem okoznak olyan pénzügyi feszültségeket, amelyek a gazdálkodás vagy a szociális gondoskodás területén okoznának zavarokat.

Végezetül: nem keresztezi a kormányzatnak azt a hosszú távú stratégiáját sem, amely a hosszú távon fenntartható egyensúly fenntartására irányul. Úgy vélem tehát, hogy errõl az oldalról is vállalható a reform visszavonhatatlan elhatározása.

Tisztelt Ház! Nincs kétségem afelõl, hogy a beterjesztett törvényjavaslatok kapcsán kemény és komoly vita elé néz a kormány; ez nem baj, sõt természetes is. Egy vita lehet kemény, de komolyságát az adja, ha megmarad a tényszerûség és a parlamentáris demokrácia méltóságának írott és íratlan szabályai által kijelölt keretek között.

Nem vagyok naiv, tisztában vagyok azzal, hogy a pártok politikai érdekei oly mértékben különböznek, hogy ennek - kiváltképp a választások elõtt egy évvel - olykor alapvetõ fontosságú szakmai szempontok is áldozatul eshetnek. Mégis remélem, hogy a tényekkel, számokkal, megbízható becslésekkel alátámasztott érvek dominálnak majd, és kevésbé uralkodnak el a színtisztán pártpolitikai felhangok.

A partnerekkel széles körben lefolytatott megbeszélések alapján kialakított kompromisszumok ismeretében nyugodt lelkiismerettel és felelõsségem tudatában terjesztem elõ a törvénytervezetet, kérve az Országgyûlés támogatását. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap