Csiha Judit Tartalom Elõzõ Következõ

DR. CSIHA JUDIT tárca nélküli miniszter: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Kedves Képviselõ Úr! Nagyon köszönöm, és megtisztelõ az a bevezetõ néhány mondata, amibõl az derül ki, hogy ebben a mûfajban mi már egy összeszokott páros vagyunk - csak ez egy másik minõség most.

Azt mondanám elöljáróban, hogy az iratok rendezése és rendbetétele - bármennyire is hízelgõ lenne rám nézve - nem az én hivatalba lépésemmel kezdõdött. Az Állami Számvevõszék jelentésével egyezõen szeretném tájékoztatni a képviselõ urat és a közvéleményt, hogy 1995- ben elsõ ízben készült az állami privatizációs szervezetre bízott vagyon egészére olyan kimutatás, amelyet könyvvizsgáló a számviteli törvény alapján ellenõrizni tudott, és ellenõrzött is. Ennélfogva 1995 óta az ÁPV Rt.-nél a vagyonváltozás nyomon követhetõ.

Ezt a folyamatot erõsítették az azóta megtett további intézkedések; ami nem könnyû, hiszen egy-egy ügy iratai több helyrõl rakhatók össze, aminek alapvetõen két oka van. A privatizációs szervezetek megalakulásakor - most a jogelõd szervezetekrõl beszélek - nem fordítottak kellõ figyelmet az irattározás szabályozására. Az 1994-ben lefolytatott vizsgálataink azt mutatták, hogy az irattári rend, az ügyviteli rend szabályozása sûrûn és sokszor követhetetlen módon változott, ehhez nagyon nehezen tudott igazodni az apparátus. A másik oka az volt, hogy a belsõ átszervezéseknél, a szervezetek átalakításánál, illetve összevonásánál, költözködéseknél szükségképpen hiányoztak iratok az egyes tranzakciókból, hiszen nehezen lehetett a privatizáció folyamatos mûködtetése mellett a kellõ szervezettséget ebben az ügyben biztosítani.

Jelenleg - és ezt közbensõ válasznak szánom - még nem lehet pontosan megállapítani, hogy egy-egy tranzakció aktái részben eltûntek- e, vagy csak különféle helyeken lelhetõk fel.

A privatizációs folyamat lezárásának részeként néhány hónappal ezelõtt hozzáfogtunk a privatizációs iratok archiválásához, felhasználva a korábbi nyilvántartásokat. Az iratrendezés megkezdõdött. Egy gondot azért jelezni kell: központi számítógépes iktatás csak 1993 óta folyik, tehát az azt megelõzõ évekre ezt manuálisan kell összerendezni.

Egyik legfontosabb feladatunknak tekintettük a szerzõdéstár rendezését. Elmondhatom, hogy az eddig lezajlott valamennyi privatizációs tranzakció szerzõdései most már megtalálhatók, a hozzájuk tartozó alszámos iratok egyike-másika azonban még nincs meg. Külön dokumenttárba helyezzük a testületi ülésekre készült döntés- elõkészítõ anyagokat mint alapdokumentációt, továbbá az üléseken hozott döntésekrõl számozott, hitelesített, írásos formában is megjelent határozatokat. Ez utóbbiak rendezése is folyik, és az 1994- et megelõzõ irattári anyag még nem alkalmas betekintésre.

A munka nagyságrendjére vonatkozóan említeném meg, hogy az ÁPV Rt. irattárában jelenleg 1300 folyóméternyi iratanyag még feldolgozás elõtt áll. A munka várható eredményeként - amit az év végére szeretnénk biztonsággal befejezni - remélhetõleg az irathiányok a minimumra csökkennek, továbbá a Belügyminisztérium és az Országos Levéltár szakembereivel egyeztetetten készülõ archiválási rendszer a jövõben biztosítani fogja a megfelelõ visszakeresési lehetõséget és kutatómunkát is.

Összegezve tehát, a kérdésekre a válaszaim a következõk. Megvizsgáltam a dokumentálási és nyilvántartási tevékenységet, és az ÁPV Rt. vezetésének javaslatokat tettem, hogy hogyan folytatódjék a munka. A teljes privatizációra vonatkozóan a dolog természeténél fogva még nem lehet számszerûsíteni, hogy mennyi ügyirat hiányzik, de az ÁPV Rt. megalakulása óta ez a kérdés biztonsággal ki is zárható. Becslések természetesen vannak, hogy milyen mennyiség hiányzik, ez az összegészhez képest kis százalékot jelent.

Kérem a válasz elfogadását. (Taps a kormánypárti oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap