Szili Katalin Tartalom Elõzõ Következõ

DR. SZILI KATALIN környezetvédelmi és területfejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Elnök Asszony! Tisztelt Képviselõtársaim! Nem visszaélve az önök türelmével és idejével néhány szóban szeretném összefoglalni az országgyûlési határozat vitájának lényeges pontjait.

A határozattervezet szabályozási elveivel a plenáris üléseken az általános és a részletes vitában képviselõtársaim túlnyomó többsége egyetértett. Többségi támogatást kapott a kormány által javasolt határozati forma is, az a képviselõi indítvány, hogy a kormány törvényjavaslat formájában terjessze elõ ismét az elveket, egy bizottságban sem kapott még egyharmados támogatást sem, és a javaslat elutasításakor nemcsak a koalíciós képviselõtársaim szavaztak nemmel.

A területfejlesztési támogatások felhasználását a határozattervezet a területfejlesztési szempontból kedvezményezett, jelentõs gondokkal küszködõ térségekben megvalósuló beruházásokhoz, fejlesztésekhez rendeli. Több képviselõtársam, így többek között Kósa Lajos, Szentkuti Károly, Szabó Sándorné képviselõtársaim felszólalásában az ország területén kiegyenlítettebb támogatás mellett érvelt; más képviselõtársaim, így Hatvani Zoltán, Dögei Imre képviselõk a térségek közötti különbségekre, az elmúlt években megvalósult beruházások területi megoszlására, a nyugat-magyarországi megyék magasabb részesedésére hivatkozva egyetértettek a javaslattal.

A kormány fenntartja a javaslatát, a területfejlesztési támogatásokat elsõsorban az elmaradott térségekben megvalósuló fejlesztések, beruházások elõsegítésére kell felhasználni.

Az államháztartási rendszerek összehangolásának szükségességét többen is megerõsítették. A felvetéssel egyetértünk, ez a követelmény a határozat tervezet I. fejezetében is szerepel, a Pénzügyminisztérium koordinálásával ez a munka megkezdõdött. Az adminisztratív intézkedéseken túl érdemi változás csak akkor várható, ha a célként megfogalmazott programfinanszírozás területén elõre tudunk lépni.

Több képviselõtársunk is szóvá tette, hogy a kedvezményezett térségek meghatározásánál a statisztikai vonzáskörzeteket vizsgáljuk. Tudjuk, hogy ezek a körzetek alapvetõen statisztikai, szakmai szempontok alapján kerültek meghatározásra, és nem mindenben egyeznek meg az önkormányzati társulások területével, a területfejlesztésben együttmûködõ önkormányzatok mûködési körzetével. Mégis a statisztikai vonzáskörzetek jelenthetik a megoldást, ugyanis csak olyan kistérségi rendszer alkalmazható a kedvezményezett térségek meghatározásánál, amely az ország egészét lefedi.

Az önkormányzatoknak egy nem elhanyagolható része nem tagja egy társulásnak sem, mások több társulásban is részt vesznek, ezért nem alkalmazhatók a kedvezményezettség meghatározására az önkormányzati társulások mûködési területei. Ez nem jelenti azt, hogy nem támogatjuk a társulások fejlesztési programjait, akár túllépve a megyehatárokat is.

Ugyancsak jelentõs teret kapott a térségek és azok központjának viszonya, együtt vagy külön kezelésük kérdése. A megyei jogú városok kiemelését javasoltuk a benyújtott javaslatban, amely lényegében ezek lakónépességéhez kötötte a központok kiemelését a térségek vizsgálatánál. A vita során elfogadtuk és támogattuk azt a módosító javaslatot, amely nem a lakónépességhez, hanem a tényleges gazdasági helyzetet legjobban mutató egy fõre jutó személyi jövedelemadó alapján differenciál.

A támogatási rendszert érintõ javaslatokon túl a területfejlesztést érintõen is elhangzott több olyan észrevétel, amely az országos területfejlesztési koncepció elkészítése során hasznosítható, és amelyet természetesen hasznosítani is fogunk.

A benyújtott javaslatoknak a kapcsolódó módosításokkal együtt mintegy kétharmadát támogattuk. Az elutasítottak között is elsõsorban olyan szóhasználati viták voltak, mint a "koncepció" és a "rehabilitáció" szavak magyarosítása, ami véleményünk szerint szûkítette volna azok tartalmát; vagy olyan mutatók beépítése, amelyek csak hónapok múlva állnak majd rendelkezésre, és addig az 1997-es támogatási rendszer mûködtetésének indításával nem várhatunk.

Nem tudtuk támogatni az olyan módosító javaslatokat, amelyek az egyes megyéknél a decentralizálásnál javasolt egyes mutatókhoz kötött arányok módosítását kezdeményezték, mert ezek az arányok egy hosszas egyeztetés alapján alakultak ki, kompromisszum eredményeként jöttek létre. Ugyancsak nem támogatjuk azt a módosítást, amely az egy fõre jutó GDP alapján a legjobb helyzetben lévõ megyékben a halmozott támogatás mértékét tovább csökkentette volna.

Indokoltnak tartjuk és támogatjuk azokat a módosító indítványokat, amelyek kiemelik a vidékfejlesztés és a területfejlesztés összefüggését, beleértve a vidékfejlesztésbe az agrárgazdasággal összefüggõ fejlesztési elképzeléseket is. Ezek közé a módosító indítványok közé tartozik Nacsa János képviselõ úr több módosító javaslata, valamint a mezõgazdasági bizottság képviselõtársainak az a módosító indítványa, amelyet a hét párt egy- egy képviselõje írt alá. A programfinanszírozás területén jelenthet elõrelépést az a módosító indítvány, amely a gazdaság helyi szereplõi által létrehozott integrációs törekvések támogatását kezdeményezi. Elfogadjuk a többi között azokat a módosító javaslatokat is, amelyek túllépve az alapelveken, például a területfejlesztési források felosztásánál alkalmazott normativitást biztosítják a támogatásoknál, például az alkalmazott képleteket.

Elnök Asszony! Képviselõtársaim! Megköszönöm valamennyi képviselõtársamnak az alkotó együttmûködést és a környezetvédelmi bizottság munkáját. Kérem az Országgyûlést és képviselõtársaimat, hogy a határozattervezetben a kormány által is támogatott valamennyi módosító indítványt támogassák. Köszönöm megtisztelõ figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage