Fodor Gábor Tartalom Elõzõ Következõ

DR. FODOR GÁBOR mûvelõdési és közoktatási miniszter: Köszönöm szépen, kedves elnök asszony. Tisztelt Ház! Kedves Képviselõ Asszony! Köszönöm a képviselõ asszony kérdését, mert rendkívül fontos területre irányította rá a figyelmünket.

A közoktatási törvény módosítása során kiemelt figyelmet fordítunk a fogyatékos gyermekek nevelésével és oktatásával összefüggõ elõírások pontossá tételére, a nemzetközi normákkal való összhang megteremtésére. A közoktatás- fejlesztési stratégiák között egyelõre azért nem szerepel az enyhe értelmi fogyatékosok iskoláztatásáról alkotott elképzelések beemelése, mert azokat a közoktatási törvény és annak módosítási javaslata az ENSZ gyermeki jogok alapján teljes körûen rendezi. Biztosítottak az intézményes nevelés, oktatás, az együttnevelés, -oktatás és a magánoktatás feltételei, valamint a kiegészítõ szakszolgáltatások igénybevételéhez szükséges intézményhálózati feltételek.

Egyébként itt jegyezném meg zárójelben - amirõl már beszéltem -, hogy minden okos, jó és nyitott javaslat iránt teljes az elfogadási készség a tárca részérõl, tehát úgy gondoljuk, ez a koncepció bõvíthetõ, e területre is szívesen kiegészítjük az elkövetkezendõ idõben.

A törvény nem foglal állást abban a kérdésben, hogy melyik gyermeket kell együtt vagy külön nevelni, hanem a megoldások közül a döntést az e célra létrehozott szakértõi és rehabilitációs bizottságokra bízza. A fogyatékos gyermekek nevelõ oktatása az intézményekben emelt összegû normatív támogatást élvez, melynek összege - életkortól függetlenül - 70 700 forint, szemben az óvodai 27 500 és az általános iskolai 41 000 forint összegû normatív támogatással.

Szaktárcánk 1995. évi költségvetési elõirányzataiban a pedagógiai szakszolgálatok támogatására 80 millió forintot, a korai fejlesztésre 38 millió 800 ezer forintot, az együttoktatásban részesülõ tanulók megsegítésére 10 millió forintot, a testi, érzékszervi fogyatékosokat nevelõ oktatóintézmények speciális felszerelésének fejlesztésére 5 millió forintot különített el. A tanulmányi versenyek anyagi támogatására 1 millió 200 ezer forintot fordítottunk.

Az alkalmazandó gyógypedagógusok létszáma mindenkor az ellátandó fogyatékos gyermekek számával arányos. Az enyhe értelmi fogyatékos tanulók átlagos osztálylétszáma a fele az általános iskolákban meghatározott osztálylétszámoknak, s a gyermekek napi két óra külön fejlesztõ foglalkoztatása is lehetséges. Tehát központi gyógypedagógus-létszámleépítés nem tervezett.

Minden olyan esetben, amikor a fogyatékos gyermekek nevelése, oktatása a fogyatékosság típusához igazodó sajátos óvodai nevelési program, illetõleg iskolai helyi tanterv alapján folyik, szükségesnek tartjuk a fogyatékosság típusának megfelelõ gyógypedagógiai tanári végzettséget. Ettõl a szabálytól csak akkor lehet eltérni, ha a gyermekek, a tanulók foglalkoztatása nem tér el a többi gyermekétõl, tanulóétól. Kollégiumban, napközis és tanulószobai foglalkozáson csak akkor lehet e feladatot ellátni gyógypedagógiai tanári szakképzettség nélkül, ha a nevelõ és oktató munkát megfelelõ képesítéssel rendelkezõ gyógypedagógus segíti.

Ezt a lehetõséget a hatályos közoktatási törvény is tartalmazza, a módosítás csupán a kollégiummal, a napközis és tanulószobai foglalkozással pontosítja a törvény szövegét. Tehát sem tartalmi, sem szervezeti, sem pedig képesítettségi feltételek tekintetében a fogyatékos gyermekek nevelõ oktatásában, annak finanszírozási kérdéseiben semmiféle visszalépés nincs, sõt megkülönböztetett figyelmet kívánunk e területre fordítani.

Képviselõ asszony javaslatait az elkövetkezendõ idõben is örömmel várjuk, nyitottak vagyunk ezeknek elképzeléseinkbe történõ beépítésére.

Köszönöm a figyelmüket, és kérem válaszom elfogadását. (Taps a bal oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage