Demeter Ervin Tartalom Elõzõ Következõ

DEMETER ERVIN (MDF): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Engedjék meg nekem, hogy az önkormányzati törvényjavaslatnak én is egy szûk elemérõl, a fõvárosi részérõl mondjak pár szót - talán már könnyû helyzetben, hiszen egy- egy kérdést részletesebben kifejtettek elõttem.

Meg kell hogy mondjam, alapvetõen egyetértek azokkal a szándékokkal, hogy Budapest egy egységes város legyen, azonban meglátásom szerint az elõttünk levõ törvényjavaslat, illetve ennek a fõvárosi fejezete nem a kerület és a fõváros között kialakult ellentétek megoldását, hanem további kiélezését szolgálja.

Megítélésem szerint már az a választási mód sem helyes, amit a jelenlegi törvényjavaslat elénk tár. Budapest fõváros önkormányzatának képviselõ- testülete - 88 képviselõ - a jelenlegi rendszerben úgy alakul ki, hogy 66 fõt területi listán, 22 fõt pedig közvetett úton, de a területi elv alapján választanak a választópolgárok. Az elõttünk levõ törvényjavaslat az új fõvárosi önkormányzat feladat- és hatáskörét rendkívüli módon kiszélesíti, és nagyon sok jogosítványt a kerületektõl a fõvárosi önkormányzathoz helyez. Jogosan gondolná az ember, hogy ilyenkor, ha a döntések ott születnek, akkor ehhez a területi elv alapján képviselõket is delegál.

(18.20)

Sajnos ezzel pontosan fordított tendencia születik, mert az elõttünk levõ javaslat azt célozza, hogy kiszoruljanak a területi elv alapján választott képviselõk az önkormányzati testületbõl.

Megoldási javaslatunk erre a helyzetre, hogy ne csapjuk be a választópolgárokat. Amikor önkormányzati képviselõket fognak választani valamikor a polgárok, jogosan azt gondolhatják, hogy az elõttük levõ szavazócédulán X. Y. kerületi képviselõ az õ önkormányzati képviselõjük lesz, és rá kell szavazzanak, hogy a problémáikat megoldja. Úgy gondolom, jelentõsen téved, hisz nem õ fogja megoldani az önkormányzati problémákat, hanem azok a képviselõk, akik a jelenlegi javaslat szerint pártlistán jutnak a kerületi testületekbe.

Úgy gondolom, hogy ha a kerületektõl elvettük a hatáskört, olyan formában kell megtalálnunk a módot arra, hogy a kerületi érdekek megjelenjenek, hogy a 22, illetve a választást követõen 23 kerületi polgármester tagja lehessen ennek a fõvárosi önkormányzati testületnek. Így lehetõség nyílik arra, hogy nem megszûnik a területi elv a fõvárosi önkormányzat testületében, hanem megerõsödik annak révén, hogy a felelõs és egyénileg választott polgármesterek lesznek tagjai a testületnek.

Jogosan vetõdik fel az az érv, látszólag ellenérv, hogy micsoda megtakarítást szolgál, ha a képviselõ-testület létszámát 88-ról 66 fõre csökkentjük. Ez így valóban igaz is lehetne, de a mi javaslatunk szerint ezek a polgármesterek ezért külön tiszteletdíjban nem részesülnének, és az önkormányzati törvény rendelkezésébõl adódóan bizottsági munkában nem vehetnek részt. Tehát a megtakarítási szándékok mindenképpen érvényesülni tudnak, ezért plusz jövedelmet nem kapnak.

Azt tapasztaltuk az elmúlt négy évben, hogy a fõvárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzat között az érdekegyeztetés, hogy úgy mondjam, csõdöt mondott. Sokan, és így a fõpolgármester úr is, természetesen a törvényben látja ennek az okát, ami nem biztos, hogy igaz. Engedjék meg nekem, hogy egy kerületi polgármester - aki nem MDF-es - véleményét osszam meg önökkel, hogy õ hogy látta ezt a kérdést.

Idézet a Fõvárosi Közgyûlésen elhangzottakból: "A fõpolgármester úr azt állítja, hogy a szennyvíztisztító elhelyezését, az M0-ás nyomvonala és a szemétlerakók kijelölését azért nem lehetett megcsinálni, mert az eddigi önkormányzati törvény erre alkalmatlan volt. Kérem, ez nem így van. Nem a törvény volt alkalmatlan. Azok a politikusok voltak alkalmatlanok, akik képtelenek voltak az általuk képviseltek érdekeit kölcsönösen figyelembe véve kompromisszumra jutni."

Magam is úgy gondolom, hogy ha a fõpolgármester úr egyeztetési rendszere az elmúlt években csõdöt mondott, nem magát az egyeztetési rendszert kell megszüntetni, hanem annak a formáin kell változtatni.

A következõ kardinális kérdés a forrásmegosztás, hisz abban a sajátos helyzetben van a fõvárosi önkormányzat, hogy a központi pénzek egy újraelosztási mechanizmussal kerülnek megosztásra a kerület és a fõváros között. A jelenlegi rendszerben ezt csak a kerületek többségének egyetértésével lehet megoldani. Ez az a komoly eszköz a kerületek kezében, amivel egyeztetõ helyzetben vannak a fõvárosi önkormányzattal szemben. Ez a javaslat ettõl a jogosítványuktól meg kívánja õket fosztani, megítélésem szerint helytelenül.

Mit javaslunk mi ezzel szemben? Több verziót is el tudunk képzelni. Azt nem, hogy ezt elvesszük a kerületektõl. Egyes verzió: maradjon meg jelenleg a...

Kérném, hogy kérje meg a mellettem levõket, hogy egy kicsit halkabban, mert zavar. Jó? Köszönöm szépen.

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage