A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/4254.. számú

TÖRVÉNYJAVASLAT

az állatok védelmérõl és kíméletérõl

Elõadó:

dr. Baja Ferenc

környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter

Budapest, 1997. április

2

1997. évi .......törvény

az állatok védelmérõl és kíméletérõl

Az Országgyûlés

- tudatában annak, hogy az állatok érezni, szenvedni és örülni képes

élõlények, s tiszteletben tartásuk, valamint jó közérzetük biztosítása

minden ember erkölcsi kötelessége;

- elismerve azt a megkülönböztetetten nagy értéket, amelyet az állatvilág

egésze és annak egyedei jelentenek az emberiség számára;

- kifejezve azon szándékát, hogy a Magyar Köztársaság tevékeny módon részt

vállaljon az állatok védelme és kímélete érdekében kifejtett nemzetközi

erõfeszítésekbõl;

a jelen törvénnyel megalkotja az állatok ésszerû védelmének és kíméletének

jogi rendjét.

I. fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A törvény célja

1. §

E törvény célja, hogy elõmozdítsa az állatvilág egyedeinek védelmét, fokozza

az emberi felelõsségtudatot az állatokkal való kíméletes bánásmód érdekében,

valamint meghatározza az állatvédelem jogi kereteit.

A törvény hatálya

2. §

E törvény hatálya kiterjed:

a) a gazdasági haszon céljából tartott állatokra;

b) a kutatási-kísérleti célra szolgáló állatokra, a vizsgálati és az

oltóanyagtermelés céljából tartott állatokra, a génbankként kezelt,

valamint a tudományos ismeretterjesztés és az oktatási demonstráció

céljából tartott állatokra ;

c) a verseny- és sportcélra tartott állatokra;

d) a pásztorebekre, az õrzõ-, védõ-, mentõ-, vakvezetõ- és jelzõkutyákra;

e) a mutatványos vagy bemutatási célra szolgáló állatokra;

f) a fegyveres erõk, a rendvédelmi szervek, a nemzetbiztonsági szolgálatok

és a közfeladatokat ellátó õrszolgálatok feladatainak ellátását szolgáló

állatokra;

g) a kedvtelésbõl tartott állatokra;

h) a veszélyes állatokra, a háziasított állatok gazdátlan egyedeire

(kóborállat), a vadászebekre, az állatkertekben, a vadaskertekben és a

vadasparkokban élõ (tenyészõ) állatokra, továbbá a vadonélõ fajok

bármilyen célból fogva tartott egyedeire, ha külön jogszabály másként nem

rendelkezik.

Alapfogalmak

3. §

E törvény alkalmazásában:

1. állattartó: az a személy, aki az állattal rendelkezni jogosult;

2. állat károsítása: az állat testi épségének, pszichikai állapotának vagy

magatartásának tartós és hátrányos megváltoztatása;

3. állatkert: olyan állandó létesítmény, amely azzal a céllal létesült, hogy

az ismeretterjesztést az élõ állatok bemutatásával elõsegítse;

4. állatkínzás: az állat szükségtelen, fájdalmat okozó bántalmazása, valamint

szükségleteinek olyan mértékû korlátozása, amely tartós félelmet vagy

egészségkárosodást okozhat, továbbá az átörökölhetõ bántalomban szenvedõ -

nem kísérleti célra szánt - állategyed tenyésztése, szaporítása;

5. állatmegõrzõ panzió: olyan intézmény, amely díjazás ellenében vállalja

állat meghatározott idõre szóló megõrzését, felelõsséget vállalva annak

megfelelõ tartásáért, egészségéért, valamint az állatok és a környezetükben

lévõ emberek biztonságáért;

6. állatotthon: olyan intézmény otthontalan, gazdátlan állat ideiglenes vagy

állandó elhelyezésére, amely tevékenységét ellenszolgáltatás nélkül látja

el (az elkobzott vagy ideiglenesen megfigyelés alatt tartott állat

tartásáról külön jogszabály rendelkezik);

7. beavatkozás az állaton: az állat fizikai vagy pszichikai állapotának

megváltoztatása;

8. megfelelõ gondoskodás: emberi tevékenység, amely arra irányul, hogy az

állat számára olyan életkörülményeket biztosítson, amely az annak fajára,

fajtájára jellemzõ fizikai, élettani és etológiai sajátosságainak megfelel

(elhelyezés, táplálás, gyógykezelés, tisztántartás, nyugalom, gondozás,

felügyelet).

II. fejezet

AZ ÁLLAT VÉDELMÉNEK ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI

Az állat tartásának általános szabályai

4. §

(1) Az állattartó köteles az állat fajának, fajtájának és élettani

szükségleteinek megfelelõ életfeltételekrõl gondoskodni.

(2) Az állat életfeltételeinek kialakításánál tekintettel kell lenni korára,

nemére és élettani állapotára. Biztosítani kell az egymásra veszélyt

jelentõ, egymást nyugtalanító állatok elkülönített tartását.

(3) Az állattartónak gondoskodnia kell az állat legalább napi egyszeri

ellenõrzésérõl.

5. §

(1) Az állattartó gondoskodni köteles az állat megfelelõ és biztonságos

elhelyezésérõl, szökésének megakadályozásáról.

(2) A megkötve tartott vagy mozgásában egyéb módon korlátozott állat számára

is biztosítani kell a zavartalan pihenés és a sérülésmentes mozgás

lehetõségét.

(3) A szabadban tartott állatot védeni kell a kedvezõtlen idõjárás káros

hatásaitól és természetes ellenségeitõl. Az állandóan bezárva tartott állat

számára tartója köteles megfelelõ mozgásteret biztosító férõhelyrõl

gondoskodni.

(4) A gazdasági haszon céljából tartott állat tartása során elõnyben kell

részesíteni az állatkímélõ technológiákat.

Az állat kímélete, az állatkínzás tilalma

6. §

(1) Az állatot nem szabad:

a) kínozni,

b) emberre vagy állatra uszítani,

c) kényszertakarmányozásra fogni, kivéve az egészségügyi megfontolásból

való kényszerû táplálás esetét;

d) a kíméletét nem biztosító módon mozgatni és szállítani,

e) a teljesítõképességét felismerhetõen meghaladó teljesítményre

kényszeríteni,

f) természetellenes és önpusztító tevékenységre szoktatni.

(2) Az (1) bekezdés a) pontja nem terjed ki az érett libatoll házilagos

tépésére, illetve c) pontja a házilagos és az engedélyezett technológia

szerinti liba- és kacsatömésre.

(3) A 2. § f) pontjában meghatározott állatok esetében az (1) bekezdés b)

pontját a külön törvényben meghatározott eltéréssel kell alkalmazni.

7. §

Az ember környezetében tartott állat, valamint a veszélyes állat

tulajdonjogával, tartásával felhagyni nem szabad. Az állat elûzése, elhagyása

vagy kitétele tilos.

Beavatkozás az állaton

8. §

(1) Az állaton fájdalommal vagy károsodással járó beavatkozást - az

állattartók körében szokásos, vagy az állat érdekében szükséges azonnali

beavatkozások kivételével - kizárólag szakirányú végzettséggel vagy

gyakorlattal rendelkezõ személy végezhet.

(2) A beavatkozás érzéstelenítés nélkül akkor végezhetõ, ha az

érzéstelenítés, illetve az ehhez szükséges rögzítés legalább akkora

fájdalommal járna mint a beavatkozás. A gazdasági haszonállaton

érzéstelenítés nélkül végezhetõ beavatkozásokról külön jogszabály

rendelkezik.

(3) Az állatkísérletrõl külön szabályok rendelkeznek (22-35. §).

9. §

(1) Az állat küllemének megváltoztatása érdekében, vagy más, nem az állat

egészsége céljából történõ sebészeti beavatkozás - az ivartalanítás

kivételével - nem végezhetõ.

(2) Az állat megjelölésénél az állat számára legkisebb fájdalommal járó -

külön jogszabályban meghatározott - megoldást kell alkalmazni.

Az állat életének kioltása

10. §

Az állat életét elfogadható ok vagy körülmény nélkül kioltani nem szabad.

Elfogadható oknak, körülménynek minõsül különösen az élelmezési cél, az

állományszabályozás, a gyógyíthatatlan betegség, a fertõzésveszély, a

kártevõk irtása, másként el nem hárítható támadás megakadályozása, a

tudományos kutatás.

11. §

(1) Az állat életének kioltása (levágása vagy kiirtása) - a (2) bekezdésben

foglaltak kivételével - kizárólag kábítás után történhet.

(2) A kábítási kötelezettség nem vonatkozik a háztartásban élelmezési célra

levágott baromfira, nyúlra, sertésre, kecskére és juhra, valamint arra az

esetre, ha az állat életének kioltását szükséghelyzet indokolja. Ezekben az

esetekben is gondoskodni kell azonban arról, hogy az állat életének

kioltása szakszerû gyorsasággal és a legkisebb szenvedéssel járjon.

(3) Külön jogszabály rendelkezhet olyan levágási és leölési módszerekrõl,

amelyeknél az elõzetes kábítás nem kötelezõ, abban az esetben, ha az

eljárás azonnali öntudatvesztést vagy halált okoz.

III. fejezet

EGYES ÁLLATOK VÉDELMÉNEK KÜLÖN SZABÁLYAI

A vágóállat tartása és kímélete

12. §

A 13-18. §-okban foglalt rendelkezések a házi egypatás, kérõdzõ, sertés,

nyúl, prémes állat és baromfi (a továbbiakban együtt: vágóállat) kíméletére

terjednek ki.

13. §

(1) A vágóhídnak - kivéve a nyúl-, a prémesállat-, valamint a

baromfivágóhidakat - rendelkeznie kell etetõ- és itatóvályúval felszerelt,

szükség esetén az állatok megkötéséhez szükséges eszközökkel is ellátott

fedett területtel.

(2) A fajából, nemébõl, életkorából adódóan, vagy egyéb okból egymással

szemben ellenségesen viselkedõ állatokat egymástól el kell különíteni.

14. §

Ha az állatot a vágóhídra érkezését követõen nyomban nem vágják le, úgy

biztosítani kell vízzel való ellátását és nyugodt pihenését. A vágóhídra

érkezett állatot megfelelõ idõközönként mérsékelt mennyiségû takarmánnyal és

vízzel kell ellátni.

15. §

A vágóhídon a vágóállat állapotát és egészségét a megérkezéskor, a

várakoztatott állatot pedig szükség szerint ellenõrizni kell. A beteg,

elgyengült vagy sérült állatot haladéktalanul le kell vágni, ha ez nem

lehetséges, úgy el kell különíteni.

16. §

A kábítás nélküli állatvágás esetén az állatot levágás elõtt olyan eszközzel

kell lefogni, amely alkalmas arra, hogy megkímélje minden elkerülhetõ

fájdalomtól.

17. §

A kábításnak olyan érzéketlenségi állapotot kell elõidéznie, amely addig

tart, amíg a levágást követõen az állat ki nem vérzik.

18. §

Az állatok vágására külön jogszabály eltérõen rendelkezhet a következõ

esetekben:

a) szárnyas állat és nyúl vágása, azonnali halált okozó módszerrel;

b) kényszervágás, ha a kábításra nincs lehetõség;

c) prémes állatok, tenyésztett szárnyas vadak leölése;

d) rituális vágás.

A veszélyes állat tartása

19. §

(1) Veszélyes állat tartására a tervezett tartás helye szerint illetékes

települési, fõvárosban a kerületi önkormányzat jegyzõje (a továbbiakban:

jegyzõ) - az állategészségügyi hatóság szakvéleménye alapján - adhat

engedélyt. Engedély kizárólag abban az esetben adható, ha a tartás a

környezet nyugalmát és biztonságát nem sérti vagy veszélyezteti és az egyed

tartási feltételei - ideértve a tartáshoz szükséges szakismeretet is -

biztosítottak. Az engedélyben - ha az állat azonosíthatósága megoldható -

rendelkezni kell a veszélyes állat azonosíthatóságának módjáról.

(2) A veszélyes állat tartójának gondoskodnia kell arról, hogy az állat

közterületre vagy más magánterületére ne juthasson be. Ennek hiányában

tartási engedély nem adható.

(3) Egyes veszélyes állatok tartását jogszabály megtilthatja vagy

feltételekhez kötheti. A veszélyes állatok körét külön jogszabály állapítja

meg.

20. §

(1) Veszélyes állatnak az országba való behozatalához a tervezett tartás

helye szerint illetékes jegyzõ elõzetes tartási engedélye szükséges. A

jegyzõ az engedélyt az állategészségügyi hatóság szakvéleménye alapján adja

ki. A jegyzõ határozatával értesíti a természetvédelem illetékes területi

szervét és a rendõrhatóságot.

(2) A veszélyes állat tartását a jegyzõ, az állategészségügyi hatóság, a

természetvédelem illetékes területi szerve, illetve a rendõrhatóság

jogosult ellenõrizni. Az ellenõrzés feltételeit a tulajdonos köteles

biztosítani.

(3) A veszélyes állat elidegenítéséhez, vagy felügyeletének átengedéséhez a

19. § (1) bekezdése szerinti engedély szükséges.

(4) A veszélyes állat tartója az állat elhullását vagy eltûnését

haladéktalanul köteles a jegyzõnek, az állategészségügyi hatóságnak,

illetve a rendõrhatóságnak bejelenteni.

21. §

Ha a veszélyes állat tartója az engedély feltételeitõl eltér, a jegyzõ - a

tulajdonos költségére, a feltételek biztosításáig - a veszélyes állat

állatkertbe, vagy más megfelelõ helyre való szállítását rendelheti el. Ha az

állattartó gondoskodik a feltételek biztosításáról, úgy a veszélyes állatot

részére vissza kell adni, ellenkezõ esetben tõle az engedélyt vissza kell

vonni és költségére intézkedni kell a veszélyes állat végleges elhelyezése

iránt.

IV. fejezet

AZ ÁLLATKÍSÉRLET VÉGZÉSÉNEK

ALAPVETÕ FELTÉTELEI

Az állatkísérlet általános szabályai

22. §

(1) E törvény alkalmazásában állatkísérlet a gerinces állaton - meghatározott

céllal és módon végzett - fájdalommal vagy egészségkárosító hatással, avagy

tartós idegi megterheléssel járó beavatkozás. Külön jogszabály feltételeket

állapíthat meg nem gerinces állaton végzett kísérletre is.

(2) Állatkísérlet kizárólag az ilyen tevékenység végzésére való feljogosítás

(a továbbiakban: feljogosítás) alapján, nyilvántartott intézményben

végezhetõ.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott feljogosítás eseti vagy általános

érvényû.

(4) Az állatkísérlethez feljogosítás abban az esetben adható, ha az emberi,

vagy állati betegségek megelõzéséhez, felismeréséhez, gyógyításához,

oktatási, igazságszolgáltatási, valamint egyéb tudományos cél eléréséhez

szükséges.

(5) A feljogosítás során különösen a következõ szempontokat kell mérlegelni:

a) a hazai elõírásoknak megfelelõ más hazai vagy külföldi adat nem

hozzáférhetõ;

b) a tervezett kísérlettõl újabb eredmény várható, vagy az a korábbi

kísérletek eredményének ellenõrzésére felhasználható;

c) a kísérlet módszere korszerû; valamint

d) a kísérlet személyi és tárgyi feltételei rendelkezésre állnak.

(6) Szépítõszer, dohány- és egyéb élvezeti cikk, valamint fegyver elõállítása

céljából tervezett kísérletre feljogosítás nem adható.

23. §

Az állatkísérlet helyettesítése céljából - amennyiben más megfelelõ módszer is

hozzáférhetõ - olyan tudományos eljárást kell alkalmazni, amely nem igényel

élõ állaton végzett kísérletet.

24. §

(1) Az állatkísérlet során felhasznált állatok számát a feltétlenül szükséges

mértékre kell csökkenteni; azt a vizsgálati módszert kell választani, amely

elõreláthatóan a legkisebb fájdalom okozásával, illetve legkisebb élettani,

idegi vagy magatartásbeli károsodás mellett végezhetõ.

(2) Az állatkísérletrõl részletes jegyzõkönyvet kell felvenni.

25. §

(1) Az állatkísérletet általános vagy helyi érzéstelenítéssel,

fájdalomcsillapítással, avagy más, az idegi megrázkódtatást, fájdalmat,

szenvedést, vagy tartós károsodást kizáró módszerrel kell végezni, kivéve,

ha ezek alkalmazása a kísérleti állat számára nagyobb megterheléssel járna,

mint mellõzésük, illetõleg az a kísérlet eredményét értékelhetetlenné

tenné.

(2) Az (1) bekezdésben felsorolt módszerek alkalmazása nélkül végzett tartós

vagy súlyos szenvedéssel járó kísérlet ugyanazon az állaton ismételten nem

végezhetõ.

26. §

(1) Az állatkísérlet végeztével - amennyiben tartós károsodás maradt fenn -

az állat életét kíméletesen ki kell oltani.

(2) Az életben hagyott állat gondozásáról, ellátásáról, elhelyezésérõl a

kísérletet végzõ intézmény köteles gondoskodni.

(3) Az állatkísérlet alatt és után az állat megfelelõ tartását, ellátását,

gondozását és folyamatos egészségügyi ellátását biztosítani kell.

27. §

Állatkísérlet kizárólag szakirányú felsõfokú végzettséggel rendelkezõ felelõs

személy vezetésével végezhetõ.

28. §

(1) Kísérleti célra állatot tenyészteni (szaporítani), tartani, szállítani,

valamint forgalomba hozni a tartás helye szerinti állategészségügyi hatóság

engedélyével szabad.

(2) Kísérlet céljára - eseti feljogosítás hiányában - kizárólag az e célra

tenyésztett állatot szabad felhasználni. Feljogosítás csak akkor adható, ha

a kísérlet nem tenyésztett faj egyedeinek egészségvédelmét szolgálja.

Háziasított állat kóbor egyedét kísérlet céljára felhasználni nem szabad.

(3) Az (1) bekezdésben megjelölt tevékenységet olyan személy folytathat, aki

szakirányú végzettséggel vagy kellõ gyakorlattal rendelkezik.

(4) Az (1) bekezdésben megjelölt szerv a kísérleti állatot tenyésztõt,

szállítót, valamint a tenyésztõ létesítményt nyilvántartásba veszi.

A nyilvántartásban meg kell jelölni azt a létesítménynél alkalmazott

felelõs személyt, aki a telephelyen alkalmas a kísérleti állatállomány

megfelelõ ellátására.

Az állatkísérlet végzésére való feljogosítás

29. §

(1) Az állatkísérlet végzésére való feljogosítás iránti kérelemben meg kell

jelölni azokat a tudományosan megalapozott indokokat, amelyek az

állatkísérlet végzését szükségessé teszik.

(2) A feljogosító okiratban - a feljogosítás indokain túlmenõen - meg kell

határozni annak idõbeli hatályát is.

30. §

(1) Az állatkísérlet végzésére feljogosított és nyilvántartott intézményben

szakértõkbõl álló munkahelyi állatkísérleti bizottságot (a továbbiakban:

Bizottság) kell létrehozni és mûködtetni. A Bizottság két tagját az

intézmény vezetõje nevezi ki; egy-egy tagját az intézmény székhelye

szerinti állatorvosi, illetve orvosi kamara jelöli; egy tagja pedig a

területen mûködõ bejegyzett állatvédõ szervezetek többsége által támogatott

szakértõ személy.

(2) A Bizottság elnökét tagjai közül választja, ügyrendjét maga állapítja

meg.

31. §

(1) A Bizottság feladata:

a) eseti vagy általános engedélyt ad kísérlet végzésére;

b) ellenõrzi a létesítmény belsõ állatkísérleti szabályozásának

megtartását, javaslatot tesz annak korszerûsítésére;

c) adatszolgáltatást végez az intézményben végzett kísérletekrõl a 32. §

(1) bekezdésében megjelölt szerv részére.

(2) A Bizottság az intézmény belsõ állatkísérleti szabályozásának megsértése

esetén jogosult:

a) a kísérlet azonnali leállítására;

b) a kísérletsorozatra való engedély visszavonására; vagy

c) a személyre szóló engedély visszavonására.

(3) Ha a Bizottság az engedély iránti kérelmet elutasítja, a döntés

kézhezvételétõl számított 8 napon belül kifogásnak van helye.

32. §

(1) A környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter (a továbbiakban:

miniszter) Országos Állatvédelmi és -Kísérleti Bizottságot (a továbbiakban:

OÁKB) hoz létre.

(2) Az OÁKB elnökét tagjai sorából maga választja.

(3) Az OÁKB tagjai:

a) a miniszter, a földmûvelésügyi miniszter, az ipari, kereskedelmi és

idegenforgalmi miniszter, a mûvelõdési és közoktatási miniszter,

valamint a népjóléti miniszter egy-egy képviselõje;

b) a Magyar Tudományos Akadémia fõtitkára által kijelölt személy;

c) az orvostudományi egyetemek rektorai által együttesen kijelölt személy;

d) az Állatorvostudományi Egyetem rektora által kijelölt személy;

e) a Magyar Állatorvosi Kamara fõtitkára által kijelölt személy;

f) a mezõgazdasági érdekképviseleti szervezetek egy képviselõje;

g) a gyógyszerkutatás érdekképviseleti szervének egy képviselõje;

h) az ország egész területén mûködõ állatvédelmi társadalmi

szervezetek által javasoltak közül a miniszter által kijelölt három

személy.

33. §

(1) Az OÁKB feladatköre:

a) megadja a 22. § (2) bekezdésében meghatározott feljogosítást és errõl

nyilvántartást vezet;

b) elbírálja az állatkísérlet engedélyezése kérdésében a Bizottság döntése

ellen benyújtott kifogást;

c) irányelveket ad ki a bizottságok megalakulására, mûködésére és

ügyrendjének elkészítéséhez;

d) gyûjti és összesíti a bizottságok által szolgáltatott adatokat;

e) egyedi felmentést ad - a természetvédelem illetékes állami területi

szervének egyetértésével - a 28. § (2) bekezdésében meghatározott

esetekben.

(2) Az állatkísérletek végzésére jogosult intézményeket az OÁKB veszi

nyilvántartásba. A nyilvántartásba vétel iránti kérelemben nyilatkozniuk

kell arról, hogy az állatkísérletek korszerû végzéséhez szükséges

szakszemélyzettel, berendezésekkel és egyéb eszközökkel rendelkeznek.

(3) Az OÁKB a mûködési szabályzatát és az ügyrendjét maga állapítja meg.

(4) Az OÁKB mûködési feltételeinek megteremtésérõl a miniszter gondoskodik,

mûködési költségeinek fedezetét a Környezetvédelmi és Területfejlesztési

Minisztérium költségvetési fejezetében kell elõirányozni.

34. §

Az OÁKB köteles az állatkísérletek végzésére vonatkozó kérelem elutasítása

ellen benyújtott kifogást a beérkezésétõl számított harminc napon belül

elbírálni.

35. §

Az állatkísérlet végzésének részletes szabályait - ideértve a kifogás

elbírálásának eljárási rendjét - külön jogszabály állapítja meg.

V. fejezet

AZ ÁLLAT SZÁLLÍTÁSA

36. §

(1) Az állat terelésénél, lábonhajtásánál, a szállítóeszközre való fel- és

lerakásánál, valamint szállításánál úgy kell eljárni, hogy az az állatnak

ne okozzon fájdalmat, szenvedést vagy sérülést.

(2) A célállomáson az állat kirakását haladéktalanul meg kell kezdeni.

37. §

(1) Az állat élettani szükségleteinek kielégítéséhez szükséges feltételeket a

szállítónak biztosítania kell, viselkedési szükségleteire pedig figyelemmel

kell lennie.

(2) Az állatot olyan szállítóeszközön kell szállítani, amely annak sérülést

nem okozhat, és megvédi az idõjárás káros hatásaitól.

(3) Ha az állat szállítása során gondozást igényel, olyan kellõ jártassággal

rendelkezõ személynek kell kísérnie, aki alkalmas a gondozási teendõk

ellátására.

38. §

(1) Az élõ állatok közúton, vasúton, vízi úton, illetve légi úton történõ

szállításának, továbbá postai úton való továbbításának részletes szabályait

külön jogszabály, nemzetközi viszonylatban nemzetközi egyezmény állapítja

meg.

(2) A vágóállat szállítása térben és idõben korlátozható.

VI. fejezet

ÁLLATKERT

Az állatkert létesítésének és fenntartásának

általános szabályai

39. §

(1) Állatkert létesítését a természetvédelem illetékes állami területi szerve

engedélyezi.

(2) Az engedély kiadásának általános feltételei:

a) az állattartás jogszabályban meghatározott feltételei, a rendszeres

állatorvosi felügyelet és a karanténhelyiség biztosított;

b) az állatkert vezetõje rendelkezik felsõfokú képesítéssel;

c) az állatgondozók rendelkeznek szakirányú képzettséggel;

d) alapítói nyilatkozat a tartós mûködtetéshez szükséges vagyoni fedezet

meglétérõl.

(3) Az állatkert létesítése iránt benyújtott kérelemhez csatolni kell az

állategészségügyi hatóság szakhatósági hozzájárulásával együtt az

állattartási szabályzatot.

40. §

(1) A 39. §-ban foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni az állatparkra

(szafari park), vadasparkra, a cirkuszi állatra és menazsériára, ha külön

jogszabály másként nem rendelkezik.

(2) A cirkuszi állatállományra, a bemutatott állatra, valamint az

állatkereskedésre külön jogszabály eltérõ feltételeket állapíthat meg.

VII. fejezet

ÁLLATOTTHON

Az állatotthon létesítésének és fenntartásának

általános szabályai

41. §

(1) Állatotthon és állatmegõrzõ panzió (a továbbiakban: állatotthon)

létesítését a jegyzõ engedélyezi.

(2) Az engedély kiadásának általános feltételei:

a) az állattartás jogszabályban meghatározott feltételei rendelkezésre

állnak;

b) a rendszeres állatorvosi ellátás biztosított;

c) az állatotthon mûködtetése nem sérti a köznyugalmat;

d) az állatotthon vezetõje vagy a (3) bekezdés szerint jóváhagyott

mûködési szabályzatban megjelölt felelõs személy szakirányú

végzettséggel rendelkezik.

(3) Az állatotthon létesítése iránt benyújtott kérelemhez csatolni kell az

állategészségügyi hatóság által jóváhagyott mûködési szabályzatot.

VIII. fejezet

Záró rendelkezések

42. §

(1) A jegyzõ

a) ellenõrzi az állatvédelemrõl szóló jogszabályok rendelkezéseinek

megtartását az állattartás helyén; továbbá

b) felhívja - a jogszabályi rendelkezések megsértése esetén - az

állattartót azok megtartására, illetve a szükséghez képest a

felelõsségrevonás iránt intézkedik.

(2) A jegyzõ kezdeményezésére az állategészségügyi hatóság vagy az állatorvos

köteles az állat fájdalom nélküli elpusztításáról gondoskodni, ha annak

továbbélése megszüntethetetlen és csillapíthatatlan szenvedéssel járna,

meggyógyulása nem várható, továbbá ha az állat tulajdonosa ismeretlen vagy

az állat elpusztításáról nem gondoskodik.

43. §

(1) Az állatokkal szembeni emberséges magatartásra nevelést az oktatás és

ismeretterjesztés eszközeivel is elõ kell segíteni.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott feladatok végrehajtását az állami és

önkormányzati szervek, valamint az oktatási intézmények kötelesek

elõmozdítani.

44. §

(1) Az állatvédelmi jogszabályok megsértése miatt az állatvédelmi célú

társadalmi szervezetek jogosultak fellépni, és az állami szervektõl,

önkormányzatoktól a megfelelõ és hatáskörükbe tartozó intézkedés megtételét

kérni.

(2) Az állatvédelmi jogszabályok megsértése miatt - az ilyen magatartástól

való eltiltás iránt - a bíróság elõtt az (1) bekezdésben megjelölt

szervezet pert indíthat.

45. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ hatodik hónap elsõ napján lép

hatályba.

(2) Felhatalmazást kap:

a) a földmûvelésügyi miniszter, hogy a mezõgazdasági haszonállatok sajátos

tartási feltételeit, az állatok levágásának és leölésének részletes

szabályait;

b) a miniszter, a földmûvelésügyi miniszter és a mûvelõdési és közoktatási

miniszter, hogy a veszélyes állatok körét, az állatkert és az

állatotthon létesítésének, mûködésének és fenntartásának részletes

szabályait;

c) a mûvelõdési és közoktatási miniszter, a belügyminiszter, a

földmûvelésügyi miniszter, valamint a miniszter, hogy a cirkusz

létesítésének, mûködésének és fenntartásának részletes szabályait;

d) a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter és a földmûvelésügyi

miniszter, hogy az állatszállítás részletes szabályait;

e) a mûvelõdési és közoktatási miniszter, a földmûvelésügyi miniszter, az

ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter, a miniszter, valamint

a népjóléti miniszter a törvény végrehajtásához szükséges képesítési

feltételeket;

f) a miniszter, a földmûvelésügyi miniszter, az ipari, kereskedelmi és

idegenforgalmi miniszter, valamint a népjóléti miniszter az

állatkísérletek végzésének részletes szabályait

rendeletben állapítsa meg.

Az állatok védelmérõl és kíméletérõl szóló

törvényjavaslat indokolása

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Elõzmények

Az elmúlt esztendõkben társadalmi kezdeményezés bontakozott ki az állatvédelmi

és -kíméleti törvény megalkotása iránt. A jogalkotást erõteljesen sürgetik az

állatvédõ egyesületek és néhány sajtószerv. A mozgalmat támogatják a tudomány

egyes jeles képviselõi is.

Ezt az igényt az állatokkal való érintkezés különbözõ területein sokasodó

riasztó és idegborzoló jelenségek táplálják. A rosszul értelmezett

gazdálkodási érdek is esetenként az embernek kiszolgáltatott állatok nagy

tömegét teszi ki nap mint nap szükségtelen szenvedésnek.

Az állami és az önkormányzati szervek passzivitása - kellõ jogi háttér és

felhatalmazás hiányában - e megnyilvánulások iránt a közvélemény egy részében

aggodalmat és elégedetlenséget ébreszt. Egy civilizált államban nyilvánvalóan

nem tûrhetõ el, hogy bárki közönyösen viseltessék az állatoknak okozott

szenvedésekkel szemben. A társadalom erkölcsi érzékét is sértõ cselekmények

megelõzéséhez és visszaszorításához szükséges jogi szabályozás jelenleg még

részben kialakulatlan.

Elhangzanak olyan vélemények is, hogy az állatvédelem szabályozását meg kell

elõznie a társadalom napi megélhetési gondjai rendezésének. Az állatvédelem és

az állampolgárok jóléte és közérzete azonban ilyen módon nem állítható szembe

egymással. Ha az emberek és az állatok jogos érdekei összeütközhetnek, úgy az

állami szerveknek erkölcsi, tudományos és gazdasági szempontból állást kell

foglalniuk.

A jelen törvényalkotásnak elsõdlegesen az a célja, hogy az állatvilág

egyedeivel való felelõsségteljes és kíméletes bánásmód követelményrendszerét

átfogóan szabályozza. Alapja az a felismerés, hogy az erkölcs, a tudomány és a

gazdaság követelményei az állatvédelem tekintetében is összeegyeztethetõk.

Az állatok védelmérõl és kíméletérõl szóló törvény megalkotása napjaink

múlhatatlanul szükséges és elodázhatatlan feladatává lépett elõ.

Az állatvédelem és a hatályos hazai jogi szabályozás

Az állatvédelem tulajdonképpen nem más, mint az állatvilágot különbözõ

irányokból fenyegetõ veszélyekkel szembeni óvó tevékenységek foglalata. E

gyûjtõfogalom körébe vonható az állatvilág teljességének, fajtagazdagságának

megóvására szakosodott természetvédelem, az állatbetegségek megelõzésével és

leküzdésével foglalkozó állategészségügy, továbbá a vad- és halgazdálkodási

állományvédelem.

Az állatvédelem negyedik és ma még jórészt kimunkálatlan összetevõje az emberi

ráhatás alatt élõ állatok kíméletét célul tûzõ un. egyedkímélõ állatvédelem.

Az állatvédelmet szabályozó jogterületek egyedkíméleti

szempontból való áttekintése

Az egyedkímélõ állatvédelem teljessége nem illeszthetõ az állatvilág más

irányú védelmét szolgáló jogterületek rendszertani kereteibe. Az egyedi

állatvédelem mindenképpen önálló szabályozást igényel.

A természetvédelmi jogterület

Az állatvilág természetvédelmi védernyõje jelenleg kizárólag a vadon tenyészõ,

védelemre érdemes és oltalomra szoruló fajok fölé feszül. Ez a megállapítás

nem hiányosságot fed fel, hiszen a természetvédelem meghirdetett céljai és az

azok megvalósítását szolgáló intézményrendszer összhangja teljes.

A természetvédelmi joganyag célja ugyanis nem az állatvilág egyedeinek a

szükségtelen szenvedéstõl való kímélete, hanem a természet fajtagazdagságának

megõrzése. Ebbõl következõen a védelem az egyednél magasabb szervezõdési

szintre, az állatfajokra irányul. Így a természetvédelem értelemszerûen csak

azon értékes fajok körében hat, amelyek fennmaradására az ember

környezetátalakító tevékenysége veszélyt jelent.

A természetvédelem elvi kereteibe nem illeszthetõ a haszonállatok, a

tudományos és laboratóriumi kísérleti célra szolgáló, a sport- és

szórakoztatási, valamint a kedvtelési célból tartott állatfajok és azok

egyedeinek védelme.

Az állategészségügyi jogterület

Az állategészségügyi igazgatás legalapvetõbb feladatai: a fertõzõ

állatbetegségek megelõzése, leküzdése és az állategészségügyi szakmai

feladatok, szolgáltatások szervezése.

Az állategészségügy hatóköre - az állatok élõhelyétõl és hasznosítási módjától

függetlenül - valamennyi állatfajra és valamennyi állatokkal kapcsolatos

tevékenységi területre kiterjed.

Az állategészségügyi jogszabályokban megfogalmazódnak az egyedkímélõ bánásmód

egyes követelményei is. Ebbõl a nézõpontból azonban a szabályozás esetleges.

A vadgazdálkodás és halászat joganyaga

Állatvédelmi, -kíméleti rendelkezések az egyes vad- és halgazdálkodási

jogszabályokban is fellelhetõk. Ilyen védelmi célú rendelkezésnek tekinthetõ

az az elõírás, mely szerint a vadászatra jogosult köteles a vadállomány

fejlõdését vadtenyésztési és vadvédelmi tevékenységgel elõmozdítani.

Védelmi jellegû az az elõírás is, amely a halak ívására és a halivadék

fejlõdésére alkalmas vízterület kíméleti területté nyilvánítására ad

lehetõséget.

A vadgazdálkodás és a halászat szabályai a vad- és halállomány egyedeinek

kíméletére irányuló elõírásokat természetesen nem tartalmazhatnak. A

fellelhetõ rendelkezések a vad- és halállomány gazdasági célra való

reprodukcióját tartják szem elõtt.

Az egyedkímélõ állatvédelem

Az egyed kíméletét célzó állatvédelem erkölcsi fogantatású. Alapgondolata az,

hogy az emberiség és az állatvilág egyaránt része a természet élõvilágának. Az

állatvilág magasabbrendû képviselõi örülni, szenvedni, elégedettséget,

halálfélelmet érezni és kifejezni képes lények. Az állatvilág azonban az idõ

múltával a magasabb szellemi képességekre szert tett embernek kiszolgáltatott

helyzetbe került.

Az állatvilág a sokrétû emberi szükségletek kielégítésének fontos forrása. A

szükségletek egy része az ember számára létfontosságú, ezért e források

igénybevételérõl nem lehetséges lemondani. Az ember és állat közötti

kapcsolatot azonban - lévén az élõlények közötti viszony - nem uralhatja

kizárólag a gazdasági és az emberi önkény, abban meghatározott szerepet kell

kapnia az emberiességnek, az erkölcs és a kultúra egyetemes értékeinek is.

Az állatvilág egyedeit meg kell védeni az emberi felelõtlenség és

kíméletlenség okozta szükségtelen szenvedéstõl. Ennek felismerése és

magatartásformáló erõvé válása a civilizáció és a kultúra egyik fokmérõje.

Alapvetõ felismerés kell hogy legyen: az erkölcs és a gazdaság követelményei

nem egymást keresztezõ és kizáró, hanem egymást feltételezõ és egymással

összeegyeztethetõ szempontok. Ezt több európai ország példája igazolja.

Az állatvédelem hazai jogi szabályozásának alapjai

Az állatokkal szembeni emberi magatartást mindenképpen törvényben szükséges

szabályozni: a legfelsõbb szintû jogszabályban kell biztosítani a humánumnak

az ember és az állat közötti viszonyban való érvényesülését.

Az állatvédelem azonban túlnõ a jog birodalmán; - a korszerû állatvédelmi, -

kíméleti törvény megalkotása hazánk általános nemzetközi megbecsülése, az

Európai Unióhoz való csatlakozás szempontjából sem lehet közömbös. Meg kell

teremteni az állatvédelem céltudatos és ésszerû jogi rendjét, amelyben az

erkölcsi értékek tiszteletének is szerep jut.

Olyan állatvédelmi törvény megalkotása mutatkozik célszerûnek, amely

tartalmazza az állatvédelem alapvetõ szabályait, s amelyhez mint alaphoz

kapcsolódhatnak az egyes fontos területeket érintõ külön jogszabályok.

Nem volna célszerû valamiféle mindenre kiterjedõ mamutjogszabály megalkotása,

mert az már terjedelménél fogva is megriaszthatná a közvéleményt, és azzal a

veszéllyel is járna, hogy elhomályosítaná a minden állattartóval szemben

fennálló alapvetõ követelményeket.

Nem hagyható figyelmen kivül az sem, hogy viszonylag gyakran állhat elõ a

módosítás szükségessége. Mindezekre figyelemmel, célszerû - az egyes

részterületek alapjainak lerakása mellett - felhatalmazást adni az érdekelt

minisztereknek végrehajtási rendeletek kiadására.

Az egyedi állatvédelem kapcsán egyre sürgetõbben merül fel az állatkísérletek

törvényi rendezésének igénye. Az állatkísérletek elleni tiltakozásokról

gyakorta ad hírt a sajtó; problematikája szinte kimeríthetetlen és rendkívül

kényes kérdés, mert erkölcsi, jogi és gazdasági megfontolásokat egyaránt

felvet. Ezért az állatkísérletek szabályozása különös érdeklõdésre tarthat

számot; - mondhatni ez tekinthetõ a kodifikáció legneuralgikusabb pontjának.

A törvényhozó ilyen körülmények között szükséghelyzetben van. A jelen

törvénytervezet mindenesetre rögzíti: állatkísérletet kizárólag szakértõ

személyek, engedély alapján és megfelelõ ellenõrzés mellett végezhetnek. Az

állatkísérleteket a szükséges mértékre kell szorítani, azok csak jóváhagyott

célokat szolgálhatnak, s elengedhetetlen a szigorú ellenõrzés is. Az

állatkísérletek ellenõrzésében szerepet kell kapniuk és vállalniuk az

állatvédõ egyesületek szakértõinek.

Az állatvédelem hazai szabályozása során elsõsorban a nemzetközi egyezmények

elõírásait célszerû alapul venni. Az állatvédelmi törvényt természetesen a

magyar viszonyokra kell szabni.

A kodifikáció során fõként az Európa Tanács, valamint az EGK-EU következõ

alapvetõ rendelkezéseit vettük figyelembe:

ET:

- a 65. sz. Egyezmény az állatok nemzetközi szállításáról (Párizs, 1968.

december 13.);

- a 87. sz. Egyezmény a haszonállatok védelmérõl (Strasbourg, 1976. március

10.);

- a 102. sz. Egyezmény a vágóállatok védelmérõl (Strasbourg, 1979. május 10.);

- a 103. sz. Jegyzõkönyv az állatok nemzetközi szállításáról szóló

Egyezményhez (Strasbourg, 1977. május 10.);

- a 104. sz. Egyezmény az európai vadon élõ növények, állatok és természetes

élõhelyeik védelmérõl (Bern, 1979. szeptember 19.);

- a 123. sz. Egyezmény a kísérleti vagy más tudományos célokra használt

gerinces állatok védelmérõl (Strasbourg, 1986. március 18.).

EGK-EU:

- 78/923/EGK Tanácsi Határozat

Európai Egyezmény az állatok védelmérõl a mezõgazdasági állattartás során;

- 88/166/EGK Tanácsi Irányelv

Ketrecben tartott tojótyúkok védelmének minimális követelményei;

- 88/306/EGK Tanácsi Határozat

Európai Egyezmény a vágóállatok védelmérõl;

- 91/628/EGK Tanácsi Irányelv

az állatok szállítás közbeni védelmérõl;

- 91/629/EGK Tanácsi Irányelv

a borjúk védelmének minimális követelményei;

- 91/630/EGK Tanácsi Irányelv

a sertések védelmének minimális követelményei;

- 93/119/EGK Tanácsi Irányelv

az állatok védelme levágáskor

A hivatkozott EU-EGK rendelkezések figyelembevétele részleges jogközelítést

valósít meg, a teljes jogközelítést más jogterületeken, pl. az

állategészségügy területén kell megvalósítani, illetve az e törvény

felhatalmazása alapján kiadásra kerülõ végrehajtási rendeletekben fog testet

ölteni.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

A törvény célja

A Javaslat - a preambulumában foglalt erkölcsi indítékok és megfontolások

alapján - meghatározza azokat a célokat (az állategyedek megóvása, védelme,

kímélete), amelyek a törvény megalkotását szükségessé teszik.

Az 1. §-hoz

A törvény elsõdleges célja: az állatvilág megõrzése, egyedeinek ésszerû és

hatékony védelme, tudományosan megalapozott hasznosítása, valamint az

állatvédelem jogi kereteinek megalapozása. A rendelkezés elõtérbe helyezi az

embereknek az állatvilág egyedeivel szemben fennálló kötelességérzetét.

A törvény hatálya

A Javaslat az állategyedek jól körülhatárolható csoportjaira tartalmaz

alapvetõ rendelkezéseket. A felsorolás szinte teljes körû, a szakirodalomban

elfogadott, korszerû osztályozást tartalmaz.

A 2. §-hoz

A tervezett törvényi szabályozás hatálya kiterjed - többek között - a

gazdasági haszonállatokra, a kutatási-kísérleti célra szolgáló, a sportcélra,

a bemutatásra, valamint a kedvtelésbõl tartott állatokra; a törvény védelme

alá kerülnek a pásztorebek, a postagalambok stb., valamint a fegyveres erõk és

a rendvédelmi szervek szolgálati célból tartott állatai is.

A 3. §-hoz

Ez a rendelkezés legális definíciót ad egyes, a törvényben meghatározó

jelentõségû fogalmakra (állattartó, az állat károsodása, beavatkozás az

állaton stb.). Ez a törvény egységes értelmezésének megkönnyítése, az

egyértelmûség miatt szükséges.

Az állatkínzás igen fontos a szabályozás szempontjából, várhatóan ez az a

kategória, amely a végrehajtás során elsõsorban reflektorfénybe kerül.

A felsorolásból is jól látható, hogy ez egy igen összetett magatartási

csoport: az állatok ellen irányuló, fájdalmat okozó magatartás is

beletartozik, de az állatra nézve súlyos következménnyel járó nem megfelelõ

gondoskodás is. A kedvtelésbõl tartott állatok esetében gyakori a

túltenyésztett, különleges állat, mint "tenyésztési eredmény", amely állat már

nem egészséges, valamilyen szervi bántalomban szenved, továbbá vannak

betegségek, testi hibák, amelyek öröklõdnek. Ezekre vonatkozik a tenyésztési,

szaporítási tilalom.

Az állatok tartásának általános szabályai

Ez a fejezet valamennyi állattartóra kiterjedõ kötelezettségeket ír elõ. Az

itt található rendelkezéseknek minden állategyed vonatkozásában érvényesülniük

szükséges.

A 4-5. §-okhoz

Ezek a rendelkezések fõként az állatok megfelelõ életfeltételeinek

biztosítására tartalmaznak elõírásokat. E körben garanciális szabály: az

állatok elhelyezésénél figyelemmel kell lenni azok élettani igényeire.

Alapvetõ feltétel az állatok tartásánál a korszerû higiéniai követelmények

megléte is.

Az állatvilág egyedeinek ökológiai egyenértékûségébõl is adódóan szükséges az

állattartás közös szabályainak - az állattartás minimumának - meghatározása.

Más oldalról megközelítve ezek a normák jelentik az emberi bánásmód, az emberi

felelõsség legalacsonyabb szintjét. Ezen általános elõírásokra épülnek rá az

egyes állatfajokra és fajtákra vonatkozó speciális szabályok.

Az állattartó kötelezettségekkel tartozik az állatokkal szemben, azokról

gondoskodni köteles. A napi legalább egyszeri ellenõrzési kötelezettség azt

szolgálja, hogy hosszabb ideig ne maradhassanak az állatok felügyelet nélkül.

Az állatkímélõ technológia a természetszerû tartást, elsõsorban a mozgási

szabadságot és a fajra jellemzõ viselkedési szokások gyakorlásának lehetõségét

jelenti.

Az állat kímélete, az állatkínzás tilalma

A 6-7. §-okhoz

A Javaslat e rendelkezése az állat kíméletét hivatott biztosítani,

megfogalmazva egyben az állatkínzás tényállási elemeit is. Ennek megfelelõen

az állatot nem szabad kínozni, emberre vagy állatra uszítani és

kényszertakarmányozásra fogni. A kényszertakarmányozás alól kivételt jelent az

egészségügyi megfontolásból való kényszerû táplálás, valamint a házilagos

liba- és kacsatömés. Ez utóbbiakat gazdasági-szociális megfontolások teszik

indokolttá, ezen túlmenõen az ilyen fajta tevékenység ellenõrzése kétséges

lehet. Nem minõsül állatkínzásnak az érett libatoll házilagos tépése sem,

hasonló megfontolások alapján.

A fegyveres erõk, a rendvédelmi szervek, a nemzetbiztonsági szolgálatok és a

közfeladatokat ellátó õrszolgálatok feladatainak ellátását szolgáló állatok

esetében - e szervezetek hatékony munkavégzése végett - az emberre vagy

állatra uszítás tilalmát a külön törvényben meghatározott eltéréssel kell

alkalmazni.

Garanciális állatkíméleti szabály: az emberi környezethez szokott állat

tulajdonjogával, tartásával felhagyni nem szabad. Ez a rendelkezés elsõsorban,

az állattartó erkölcsi fogantatású kötelezettségét hivatott jogilag is

megalapozni.

Beavatkozás az állaton

A 8. §-hoz

Az állat kíméletét hivatott elõmozdítani az a szabály, mely szerint

fájdalommal vagy károsodással járó beavatkozást kizárólag szakirányú

végzettséggel vagy gyakorlattal rendelkezõ személy végezhet. Ez alól kivételt

jelent az állat érdekében szükséges azonnali beavatkozás. A beavatkozásnál

általában érzéstelenítést kell alkalmazni. Ez akkor mellõzhetõ, ha az

érzéstelenítés, illetve az ehhez szükséges rögzítés legalább akkora

fájdalommal járna, mint a beavatkozás.

A 9. §-hoz

Az állat küllemének megváltoztatása érdekében sebészeti beavatkozás nem

foganatosítható, az ivartalanítás kivételével. Az állat szokásos

megjelölésénél a legkisebb fájdalommal járó megoldást kell alkalmazni.

Az állat életének kioltása

A 10. §-hoz

Az állat életét elfogadható ok vagy körülmény nélkül kioltani tilos. Az

"elfogadható" ok, körülmény tartalma szinte kimeríthetetlen, mindenekelõtt az

étkezés, az állományszabályozás, a gyógyíthatatlan betegség, a

fertõzésveszély, az állat másként el nem hárítható támadásának megakadályozása

sorolható e körbe. Elfogadható oknak minõsül a tudományos kutatás is.

A 11. §-hoz

Az állat levágása vagy kiirtása elsõdlegesen kábítás után történhet. A

kábítási kötelezettség nem vonatkozik a háztartások körében, étkezési céllal

végzett baromfi- nyúl-, sertés-, kecske- és juhvágásra. Természetszerûleg

kábítás nélkül oltható ki az állat élete szükséghelyzet esetén is. Külön

jogszabály rendelkezhet olyan módszerekrõl, amelyek az állat azonnali

öntudatvesztését vagy halálát okozzák.

A vágóállat tartása és kímélete

A 12-14. §-okhoz

A törvény alkalmazása szempontjából vágóállatnak minõsül a házi egypatás, a

kérõdzõ, a sertés, a nyúl, a prémesállat és a baromfi.

A nemzetközi gyakorlat által követett alapvetõ feltétel, hogy a vágóhídnak

rendelkeznie kell etetõ- és itatóvályúval ellátott istállóval. Az istállózás

során egymástól el kell különíteni az egymással szemben ellenségesen viselkedõ

állatokat.

Ha az állatot a vágóhídra érkezésekor azonnal nem vágják le, úgy számára

nyugodt pihenést és ivóvizet kell biztosítani. Gondoskodni kell a vágóállat

mérsékelt mennyiségû takarmányozásáról is.

A 15. §-hoz

Ez a rendelkezés a vágóállat ellenõrzésérõl szól. A beteg, elgyengült vagy

sérült állatot haladéktalanul le kell vágni. Ha az állatvágás nyomban nem

foganatosítható, úgy az állatot el kell különíteni, és állapotát a

szükségeshez képest ellenõrizni szükséges.

A 16-17. §-okhoz

Ha az állatot kábítás nélkül vágják le, úgy azt olyan eszközzel kell lefogni,

amely kellõen kíméletes. Az egyébként kötelezõ kábításnak olyan érzéketlenségi

állapotot kell elõidéznie, amely az állat kivérzéséig tart.

A 18. §-hoz

Külön jogszabály egyes állatok vágására eltérõ feltételeket állapíthat meg.

Ezen körbe tartozik a szárnyasállat és a nyúl vágása, amennyiben az azonnali

halált okozó módszerrel valósul meg. Eltérés lehetséges a kényszervágás,

valamint a rituális vágás esetén is.

A veszélyes állat tartása

A 19-20. §-okhoz

Veszélyes állat tartására a tervezett tartás helye szerint illetékes jegyzõ

adhat engedélyt. Engedély abban az esetben adható, ha a tartás a köznyugalmat

és -biztonságot nem sérti vagy veszélyezteti. Az engedély kiadásának további

feltétele: a veszélyes állat természetes igényeinek biztosítása. Az

engedélyben rendelkezni szükséges a feltétlen azonosíthatóságról is.

"Embervédelmi" szempontnak minõsíthetõ az az elõírás, mely szerint a veszélyes

állat tartójának gondoskodnia kell arról, hogy az állat közterületre vagy más

magánterületére ne juthasson be.

A veszélyes állatok körét külön jogszabály állapítja meg.

A veszélyes állat importjához a tervezett tartás helye szerint illetékes

jegyzõ elõzetes tartási engedélye szükséges. Az állat behozataláról értesíteni

kell a természetvédelmi hatóságot és a rendõrkapitányságot.

A veszélyes állat tartását a természetvédelmi hatóság, illetve a rendõrség

ellenõrizni jogosult. A feltételeket a tulajdonos köteles biztosítani.

A jegyzõ engedélye kell a veszélyes állat elidegenítéséhez, illetve

felügyeletének átengedéséhez is. Az állat elhullását vagy eltûnését

haladéktalanul be kell jelenteni a jegyzõnek.

A 21. §-hoz

Ha a veszélyes állat tartási engedélyének rendelkezéseit az állat tartója

megszegi, úgy a jegyzõ elrendelheti az állat elszállítását. A tulajdonos

köteles fedezni a költségeket. Ha az állattartó gondoskodik a feltételek

biztosításáról, úgy a veszélyes állatot részére vissza kell adni. Ha az

engedélyben foglalt elõírásoknak nem tesz eleget, úgy a veszélyes állat

végleges elhelyezésérõl a jegyzõ intézkedik.

Az állatkísérlet általános szabályai

A 22. §-hoz

A törvény alkalmazásában állatkísérletnek minõsül a gerinces állaton

fájdalommal vagy egészségkárosító hatással, avagy tartós idegi megterheléssel

járó beavatkozás. A kísérletet minden esetben meghatározott célra és módon

kell foganatosítani.

A állatkísérlethez engedély abban az esetben adható, ha az emberi vagy állati

betegségek felismeréséhez és gyógyításához szükséges. Kivételesen egyéb

tudományos cél eléréséhez is adható engedély. Ezen túlmenõen az engedély

kiadásának további feltétele: a tervezett kísérlettõl újabb eredmény várható,

vagy az korábbi kísérletek eredményének ellenõrzésére felhasználható. A

kísérlet módszerének korszerûnek kell lennie.

Szépítõszer, dohány- és egyéb élvezeti termék, valamint fegyver elõállítása

céljára engedély nem adható.

A 23-24. §-okhoz

A törvény rendelkezik az állatkísérletek helyettesítésérõl is. Amennyiben más

megfelelõ módszer is rendelkezésre áll, úgy olyan tudományos eljárást kell

alkalmazni, amely nem teszi szükségessé az élõ állaton végzett kísérletet. A

kísérletezés során felhasznált állatok számát a feltétlenül szükséges mértékre

kell szorítani. A vizsgálat módszerét úgy kell megválasztani, hogy az a

legkisebb fájdalommal, károsodással járjon.

A 25. §-hoz

Az állatkísérletek során általános vagy helyi érzéstelenítést,

fájdalomcsillapítást kell alkalmazni. Érzéstelenítés nélkül végzett vagy

szenvedéssel járó kísérlet ugyanazon az állategyeden ismételten nem végezhetõ.

A 26-27. §-okhoz

Az állatkísérlet végeztével a károsodott egyed életét kíméletes módon ki kell

oltani. Az életben hagyott állat ellátásáról a kísérletet foganatosító

intézmény köteles gondoskodni. A kísérlet minden szakaszában biztosítani kell

az állat megfelelõ egészségügyi ellátását és gondozását.

A nemzetközi gyakorlatnak megfelelõen állatkísérlet kizárólag szakirányú

felsõfokú végzettséggel rendelkezõ felelõs személy vezetésével végezhetõ.

A 28. §-hoz

Az állategészségügyi hatóság engedélyével szabad kísérleti célra állatot

tenyészteni, tartani és ilyennel kereskedni. A tevékenységhez szakirányú

végzettség és kellõ gyakorlat is szükséges. A tartás helye szerint illetékes

állategészségügyi hatóság a kísérleti állatot tenyésztõt, szállítót, valamint

a tenyésztõ létesítményt nyilvántartásba veszi.

Kísérlet céljára kizárólag az erre a célra tenyésztett állat használható fel.

Háziasított állat kóboregyedeit ilyen célra felhasználni nem szabad.

Az állatkísérlet végzésére való feljogosítás

A 29. §-hoz

Az állatkísérlet végzésére való feljogosítás kérelemre történik. A beadványban

meg kell jelölni a tervezett kísérlet tudományosan megalapozott indokait. A

kérelmezõnek nyilatkoznia kell arról, hogy a kísérlet korszerû végzéséhez

szükséges szakszemélyzettel, berendezésekkel és egyéb eszközökkel rendelkezik.

A 30. §-hoz

A törvény értelmében valamennyi állatkísérletet folytató intézményben

munkahelyi állatkísérleti bizottságot kell létrehozni. A bizottságban

szakértõk mûködnek. A munkahelyi szakértõk mellett a bizottság tagjai között

humán- és állatorvosok is lesznek. A bizottság egy tagját a területen mûködõ

bejegyzett állatvédõ szervezetek jelölik.

A 31. §-hoz

A munkahelyi bizottság elsõdleges feladata: az intézményben folytatott

állatkísérlet engedélyezése, ellenõrzése. A bizottság jogosult - az intézmény

belsõ állatkísérleti szabályozásának megsértése esetén - a kísérlet azonnali

leállítására, illetve az engedély visszavonására.

A bizottság határozatával szemben kifogásnak van helye.

A 32. §-hoz

A Javaslat a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter feladatává teszi

az Országos Állatvédelmi és -Kísérleti Bizottság (OÁKB) létrehozását. Az OÁKB

tagjai sorába az érdekelt tárcák, valamint a tudomány és az érdekképviseletek

képviselõi tartoznak. Az országos állatvédelmi szervezetek három bizottsági

tagot delegálhatnak.

A 33-35. §-okhoz

Az OÁKB egyik legfontosabb feladata: az állatkísérlet engedélyezése kérdésében

hozott munkahelyi bizottsági határozatok ellen benyújtott kifogások

elbírálása. Segítséget nyújt az állami és az önkormányzati szervek

állatvédelmi feladatainak ellátásához.

Az állat szállítása

A 36-38. §-okhoz

Általános szabályként írja elõ a törvény, hogy az állatok mozgatásánál úgy

kell eljárni, hogy az az állatnak ne okozzon fájdalmat, szenvedést avagy

sérülést. Ennek a szabálynak kell érvényesülnie az állat terelésénél,

lábonhajtásánál, a szállítóeszközre való fel- és lerakásánál, valamint

szállításánál egyaránt. Az állatszállítás során a szállítónak az élettani és

viselkedési szükségleteket biztosítania kell, a szállításra való alkalmasságot

az állategészségügyi hatóság igazolja.

Az állatszállítmányt kellõ jártassággal rendelkezõ személynek kell kísérnie.

Az állat kíméletét szolgálja az a szabály, mely szerint a vágóállat szállítása

térben és idõben korlátozható.

Állatkert létesítésének és fenntartásának

általános szabályai

A 39-40. §-okhoz

Állatkert létesítését a természetvédelem illetékes állami területi szerve

engedélyezheti kérelem alapján. A létesítés iránti kérelemnek tartalmaznia

kell: az állattartás jogszabályban meghatározott feltételei, a rendszeres

állatorvosi felügyelet és a karanténhelyiség biztosított, az állatkert

vezetõje felsõfokú képesítéssel, az állatgondozók szakirányú képzettséggel

rendelkeznek. Alapítói nyilatkozatot kell tenni a tartós mûködtetéshez

szükséges vagyoni feltételek meglétérõl.

Hasonló elõírásokat tartalmaz a törvény az állatparkra, a vadasparkra,

valamint a cirkuszi menazsériára.

Az állatotthon létesítésének és fenntartásának

általános szabályai

A 41. §-hoz

Az állatotthon és az állatmegõrzõ panzió létesítését a jegyzõ engedélyezi. Az

engedély kiadásának általános feltétele: az állattartás jogszabályban

meghatározott feltételei rendelkezésre állnak, valamint a rendszeres

állatorvosi ellátás biztosított. Az állatotthon mûködtetésének nem szabad

sértenie a köznyugalmat. Az állatotthon vezetõjének vagy alkalmazottjának

megfelelõ szakirányú végzettséggel kell rendelkeznie.

Záró rendelkezések

A 42. §-hoz

A Javaslat a jegyzõ feladatává teszi az állatvédelmi jogszabályok

megtartásának ellenõrzését. A jogszabályi rendelkezések megsértése esetén a

jegyzõ az állattartót figyelmeztetheti, illetve intézkedhet annak

felelõsségrevonása iránt.

A jegyzõ kötelessége az állat fájdalom nélküli elpusztításáról is gondoskodni,

ha annak továbbélése megszüntethetetlen fájdalommal járna, s az állat

tulajdonosa ismeretlen, vagy az állat elpusztításáról nem gondoskodik.

A 43. §-hoz

A törvény e rendelkezése szerint az állatokkal szembeni emberséges

magatartásra való nevelést az oktatás és ismeretterjesztés eszközeivel is elõ

kell segíteni. E feladatok végrehajtását az állami és az önkormányzati

szervek, valamint az oktatási intézmények kötelesek elõmozdítani.

A 44. §-hoz

Az állatvédelmi jogszabályok megsértése esetén az állatvédelmi célú társadalmi

szervezetek intézkedés megtételét kezdeményezhetik, az ilyen magatartástól

való eltiltás iránt pert indíthatnak.

A 45. §-hoz

A Javaslat szerint a törvény a kihirdetését követõ hatodik hónap elsõ napján

lépne hatályba.

A végrehajtásához szükséges jogszabályok kiadására az érdekelt miniszterek

felhatalmazást kapnak.

VIZSGÁLATI ELEMZÉS

AZ ÁLLATVÉDELMI TÖRVÉNY BEVEZETÉSÉNEK VÁRHATÓ HATÁSÁRÓL

BEVEZETÉS

Az állatvédelmi törvény tervezete eddig még nem szabályozott, teljesen új

területeket érint. A törvényjavaslat szövegébõl és a kapcsolódó indoklásokból

is kitünõen nem egy szük, hanem sokoldalú tevékenység (állattartás, állatok

levágása, leölése, szállítása, veszélyes állat tartása, állatkísérlet,

állatkert és -otthon létesítése és müködtetése) keretjogszabály szerü

szabályozásáról van szó. Hatása emiatt több területen jelentkezik. Nem csupán

gazdasági, hanem lényegesnek ítélhetõ társadalmi hatással is számolni kell.

A jelen tanulmány számol a többoldalú hatással, törekszik a teljeskörü

feltárásra. Több esetben azonban az adatok számszerüsítése nem lehet pontos,

mivel a nem kevés számúra tervezett végrehajtási rendelet eltérés forrásait

rejti magában. A végrehajtási rendeletekkel részletesebben szabályozandó

területeken a hatás prognosztizálása úgy történt, hogy a tanulmány az Európai

Unió jelenlegi hatályos szabályozását tekintette etalonnak, hiszen az 1994.

évi I. tv 3. § (l) bekezdése a honi jogalkotásban az EU jogszabályaival való

összhang biztosítását írja elõ.

A hatás konkrét vizsgálata elõtt célszerü a törvényalkotás céljait bemutatni.

Az állatvédelmi törvény megalkotásának sokféle indíttatása van. Ezek a

következõk.

1. Érzelmi indokok

Az állampolgárok döntõ többsége valamilyen formában kapcsolatban áll

állatokkal. Ez a kapcsolat nem kevésszer pozitív érzelmi töltésü,

állatszeretetben megnyilvánuló. Ezért az egyes állampolgárok számára az

állatok sorsa nem közömbös. Õk a törvény megalkotását örömmel és

megelégedéssel fogadják.

2. Etikai indokok

Az állatvilág egyedei, különösen a fejlettebb idegrendszerrel rendelkezõ

gerinces állatok örülni, félelmet, fájdalmat és szenvedést érezni "képes"

élõlények.

Az emberek erkölcsi kötelessége a gondozásukra bízott állatok védelme, hogy

azoknak indokolatlanul ne okozzanak félelmet vagy fájdalmat, fõleg pedig az

életüket elfogadható ok nélkül ne oltsák ki.

3. Gazdasági indokok

A gazdasági állatok tartása általában valamilyen haszon reményében történik.

Az állatok teljesítménye (növekedése, testtömeggyarapodása, szaporodása stb.)

nagy mértékben azok jó közérzetétõl is függ. A helyes tartás, takarmányozás és

gondozás pozitív hatással van az állatok teljesítményére, míg ezek kedvezõtlen

volta a teljesítményt lényegesen csökkentik vagy akár megbetegedéshez is

vezethetnek.

4. Politikai indokok

A nyugat-európai polgári demokráciákban az állatvédelem törvényi szabályozása

több évtizedes (egyes országokban évszázados) hagyománnyal bír. Az Európa

Tanács a kérdéskört kiemelten kezeli és számos európai konvenciót alkotott

(ezek felsorolását a törvényjavaslat részletes indoklása tartalmazza),

amelyekhez tagságunk miatt is csatlakoznunk "illik", hiszen a mi állatszeretõ

hagyományaink semmivel sem kisebbek más népekénél. A konvenciókhoz való

csatlakozás lehetõségét is megteremti az állatvédelmi törvény megalkotása.

Az Európai Unió teljes tagságára való törekvés feltételezi az Európai

Megállapodásban vállalt kötelezettségek teljesítését. A Megállapodás 67. cikke

kimondja, hogy ..."Magyarországnak a Közösségbe történõ gazdasági integrációja

egyik alapvetõ elõfeltétele az, hogy az ország jelenlegi és jövõbeni

jogszabályait közelítsék a Közösség jogszabályaihoz." Az EU-nak tíz

állatvédelemmel kapcsolatos jogszabálya van, amelyek felsorolása az

állatvédelmi törvénytervezet részletes indoklásában is szerepel. Közülük

többet már ma is, a teljes körü csatlakozás elõtt alkalmaznunk kell, mert az

alkalmazás állataink és állati eredetü termékeink EU-ba irányuló exportjának

elõfeltétele. Az állatvédelmi jogszabályok megalkotásának késedelme ezeknek az

árucsoportoknak az esetleges diszkriminációjához vezethetne. Persze ez már nem

csupán politikai, hanem súlyos gazdasági kérdés is.

RÉSZLETES HATÁSELEMZÉS

I. AZ ÁLLATVÉDELMI TÖRVÉNY TÁRSADALMI HATÁSA

Az állatvédelmi törvény megalkotásának általános célja az állatok iránti

felelõsségérzet fokozása, az állatokkal szembeni dúrva, kínzó, kegyetlen vagy

nemtörõdöm magatartás visszaszorítása. Ebbõl a szempontból nézve az

állatvédelem morális kérdés, és a törvény elfogadásának nem jelentéktelen

morális hatása lehet.

A magyar jogrendben "dolognak" tartott állatokkal szemben a humánus magatartás

elõírása , az állatokkal szembeni felelõsségvállalás megkövetelése hosszú, de

már közép távon is pozitív erkölcsi fejlõdést válthat ki.

2. AZ ÁLLATTARTÓ FELELÕSSÉGÉNEK GAZDASÁGI HATÁSA

A törvény tervezete az állattartó felelõsségét hangsúlyozza, és

általánosságban fogalmazza meg az állattartó kötelezettségeit (4-5. §-ok).

Tévednek az állatvédelem jogi szabályozásának ellenzõi, akik attól tartanak,

hogy a jogi szabályok szigorúsága ellehetetleníti a mezõgazdasági

haszonállatokat tartókat. A megjelölt §-okban nem teljesíthetetlen vagy

maximalista kivánságokról van szó, hanem csak arról, hogy ..."az állat

szükségleteinek megfelelõ életfeltételekrõl gondoskodni kell".

Ennek jelentõs, pozitív irányú gazdasági és közegészségügyi hatása lesz.

Az MTA-MÉM Állatorvostudományi Szakbizottsága által elkészített részletes

elemzés szerint l983-ban a gazdasági haszonállatok körében azok helytelen

tartása (pl. zsúfoltan, rosszul szellõztetett épületben való tartás,

sérüléseket okozó istállóberendezés), helytelen takarmányozása (pl. nem az

életkornak megfelelõ összetételü, több esetben mikrobiológiai szempontból

kifogásolható vagy akár mérgezõ anyagokat tartalmazó takarmány etetése,

ivóvízhiány), nem megfelelõ gondozása (pl. dúrva bánásmód) és az egyéb

környezeti ártalmak (pl. jégverés, áramszünet, tüz) évente akkori árakon

számolva 22-24 milliárd Ft kárt okoztak a termelõknek, ill. a

nemzetgazdaságnak.

Mai áron ez a kár becslések szerint eléri az évi százmilliárd Ft-ot még akkor

is, ha figyelembe vesszük az azóta bekövetkezett nem elhanyagolható

állatlétszámcsökkenést és azt, hogy jónéhány, talán a legrosszabb állattartási

körülményeket nyújtó iparszerü állattartó telep már nem üzemel, hiszen a

tartási, gondozási és takarmányozási viszonyok terén a helyzet lényegesen nem

javult.

Az állatvédelmi törvény megszületésétõl, de méginkább az állatok tartására

vonatkozó végrehajtási rendeletektõl az várható, hogy az elõbb említett károk

mérséklõdnek. A továbbiakban nem épülnek az állatok élettani igényeinek nem

megfelelõ állattartó létesítmények, ill. a jelenlegi állattelepek

rekonstrukciói alkalmával az un. állatkímélõ technológiákat részesítik

elõnyben. A nyugat-európai államokban a szigorú állatvédelmi jogszabályok

ellenére az állattenyésztõ farmergazdaságok rentábilisen és a hazainál kisebb

veszteségekkel müködnek.

3. AZ ÁLLATTARTÓ FELELÕSSÉGÉNEK KÖZEGÉSZSÉGÜGYI HATÁSA

A tv 4-5. §-aiban leírt, az állattartás általános szabályai megvalósulása,

magyarán az elõzõekben részletesen kifejtett tartási, takarmányozási,

gondozási hibák és az egyéb környezeti károk visszaszorításának kedvezõ

közegészségügyi hatása prognosztizálható. Ennek számszerüsítése nagyon nehéz,

de a pozitív hatás lényegesnek nevezhetõ.

A tartási, takarmányozási stb. hibák jellegük és súlyosságuk szerint eltérõ

mértékü közvetlen és közvetett egészségkárosító hatást fejtenek ki az

állatokban. Az erõs hatások közvetlen megbetegedést, sérülést stb. okozhatnak.

A közvetett hatás pedig úgy jelentkezik, hogy a nem drasztikus hibák

esetenként "csak" az állatok ellenállóképességét csökkentik a betegségekkel

szemben látható tünetek nélkül, és a teljesítmény lesz alacsonyabb

(szubklinikai kórformák). Az ilyen, immunrendszerében károsodott állatot

fakultatív patogén kórokozók elõbb-utóbb megbetegítik. A teljesítménycsökkenés

kivédésére, az immunapparátus támogatására vagy a megbetegedett állat

egészségének a helyreállítására gyógyszereket - elsõsorban antibiotikumokat és

szulfonamidokat - kell alkalmazni.

A helytelen tartás, takarmányozás es egyéb környezeti károk kedvezõtlen

egészségkárosító hatásának a kivédésére a haszonállattartásban többezer tonna

gyógyszer kerül felhasználásra. Ezek nemcsak termelési többletköltséget

okoznak, hanem az állatok szervezetébõl való kiürülésükig azok termékei (tej,

tojás) emberi fogyasztásra nem használhatók fel. Potenciálisan nagy a veszélye

annak is, hogy az állatok termékeit a maradékanyagok kiürülése, az élelmezés-

egészségügyi várakozási idõ lejárta elõtt forgalomba hozzák vagy az állatokat

levágják. Ha az ilyen termék az élelmiszer-vizsgálat ellenõrzõ szürõjén nem

akad fenn, a terméket fogyasztó ember egészségét károsíthatja. Az élelmiszer-

ellenõrzések szigorúsága ellenére sem zárható ez sajnos ki, mivel valamennyi

termék vagy hús maradékanyagokra történõ laboratóriumi vizsgálata anyagi okok

miatt sehol a világon nem történik meg.

Az állatok helyes tartása, okszerü takarmányozása, szakszerü gondozása és a

környezeti károk kivédése kevesebb egészségkárosodást, ennek következtében

kevesebb gyógyszerfelhasználást eredményez. A kevesebb mennyiségben

felhasznált gyógyszerbõl kevesebb "juthat" a fogyasztó asztalára is.

4. AZ ÁLLATKINZÁSNAK MINÕSÜLÕ ELJÁRÁSOK TILALMÁNAK HATÁSA

A tv tervezet 6. §-a a vizibaromfi tömésének és a libatoll tépésének bizonyos

korlátozását jelenti annyiban, hogy csak engedélyezett technológia szerint

szabad tömni, ill. csak az érett, a gyüjtéskor könnyen kihúzható, így

semekkora vagy csak minimális mértékü fájdalmat okozó tollat engedélyez

kitépni.

E két kérdést az EU jogilag nem szabályozza, de az EU tagországok zömében a

tömés és a tolltépés teljesen tiltott. Nálunk a teljes tiltás a kialakult

tradíciók és gazdasági megfontolások miatt nem lenne célszerü, de a durva,

kifejezetten állatkínzó technológiát nem szabad engedélyezni.

Libamájtermelés terén átmenetileg 20-30 %-os visszaesés prognosztizálható, de

az erre szakosodott termelõk az engedélyezett technológiára hamar rátárnek

majd.

Hosszabb távon a termelés mennyisége az állatvédelmi rendelkezések miatt nem

csökken, mert a kevésbé intenzív módszer hátrányát a termelõk a tömési idõ pár

napos meghosszabbításával kompenzálni fogják.

A tolltermelés mennyiségi csökkenésével nem kell számolni, mivel csupán arról

van szó, hogy a tépések közötti idõ néhány nappal megnõhet.

5. A VÁGÓÁLLATOKKAL KAPCSOLATOS SZABÁLYOK HATÁSA

A vágóállatok szállítására, vágóhidon való elhelyezésére és levágására

vonatkozó szabályok nem új szabályok. Azok nagyrésze az állat-egészségügyi és

az élelmiszer-higiéniai szabályzatokban már régóta fellelhetõ, bár

indittatásuk nem állatvédelmi töltésü, hanem a húsminõség védelmét

szolgálják, de betartásuk ellenõrzése nem volt szabályozva.. A tv

tervezetének 12-18. §-aiban leírtak megvalósításának a tárgyi feltételei a

legtöbb vágóhidon adottak, azokat csak megfelelõen üzemeltetni kell. Ezért e

rendelkezések betartása anyagi erõforrásokat nem igényel a vágóhidakon, csupán

lelkiismeretesebb munkavégzést.

Az ún. házi sertésvágások esetében a tv tervezet nem teszi lehetõvé a kábítás

nélküli állatvágást. Ez a rendelkezés összhangban van az EU Tanácsának

119/93.sz. irányelve 9. §-ában megfogalmazottakkal.

Ennek teljesítésére pillanatnyilag nem vagyunk felkészülve. A kábítási módokat

meghatározó végrehajtási rendelet nagy valószínüséggel nem fogja engedélyezni

a mechanikus kábítást (taglózást), mert azt az EU jogszabályai is tiltják. Az

EU-ban engedélyezett kábítási módok (kábítópisztoly, elektro- vagy

gáznarkózis) közül a házi vágások terén minden bizonnyal a kábítópisztoly

alkalmazása fog elterjedni, mert ez a legegyszerübb.

Mintegy 10 000 kábítópisztoly beszerzése válik majd szükségessé, ha a házi

sertésvágások száma nem csökken. A házi vágásokat foglalkozásszerüen végzõ

hentesek és böllérek ugyanolyan gyorsan elterjedõ munkaeszköze lesz a

kábítópisztoly, mint a közelmúltban elterjedt gázperzselõ. Az sem

elhanyagolható körülmény, hogy ezeknek a személyeknek a tevékenysége a

kábitópisztoly és a munició nyilvántartott vásárlásával ellenõrizhetõvé válik,

aminek pedig az államháztartásra nézve az adóbevételek miatt pozitív hatása

lesz.

A tv. tervezet 12-18. §-ainak betartása javítani fogja a húsminõséget is. A

vágóhidon levágott sertések húsa jelenleg 11-13 %-ban nem megfelelõ minõségü,

un. PSE (pale soft exudative) húst eredményez. Ez a sápadt színü, laza és

vizenyõs hús közvetlen fogyasztásra is értéktelenebb a normális húsnál,

valamint továbbfeldolgozásra is alkalmatlan, értékesebb húskészítmények abból

nem állíthatók elõ. A PSE hús oka a stresszérzékeny sertések nem kíméletes

szállítása és vágóhídi elhelyezése, továbbá a helytelen kábítás.

6. A VESZÉLYES ÁLLAT TARTÁSA SZABÁLYAINAK HATÁSA

A tv tervezet 19-21. §-ainak szabályai biztonsági és állatkiméleti célokat

szolgálnak egyidejüleg. A szabályok az veszélyes állatot tartóra nézve járnak

kötelezettségekkel, amelynek anyagi kihatása lehet (biztonságos elhelyezés,

engedélyeztetés). Az engedélyezõ önkormányzat többletfeladatait az

engedélyezési eljárás költségei fedezik.

A veszélyes állatok tartására vonatkozó rendelkezések pozitív hatással lesznek

az állampolgárok köznyugalommal kapcsolatos közérzetére és hangulatára,

továbbá hozzájárulhatnak a veszélyes állatokkal kapcsolatos balesetek

megelõzésére.

7. AZ ÁLLATKÍSÉRLETEKRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK HATÁSA

A tv. tervezet 22-28. §-ai - összhangban az EU-ban hatályos 86/609. sz. EGK

Tanácsának irányelvében foglaltakkal - korlátozzák, bizonyos területeken

tiltják és engedélyhez kötik az állatkísérletek végzését. Ezeknek többoldalú

gazdasági hatása van.

A 22. § (4) bekezdésében tiltott kísérletek (kozmetikai cikk, élvezeti cikk,

fegyver elõállítását célzó kísérletek) a honi gyakorlatban az összes kisérlet

1-3 %-át teszik ki, azonban egyes laboratóriumokban az ilyen célú kísérletek

ennél magasabb %-ban fordulnak elõ. A laboratóriumok árbevételének már nagyobb

százaléka (átlagosan 6-8, egyes laboratóriumoknál 60-80) származik a tiltani

kívánt kísérletekbõl. Számítani lehet ezért egyes laboratóriumok kapacításának

csökkentésére, néhány esetben pedig profilváltásra lesz szükség.

Laboratóriumok bezárására valószínüleg nem kerül majd sor, mert pl. a

minõségellenõrzés terén a meglévõ technikai feltételek és a szellemi kapacítás

foglalkoztatható.

A 22. § (1)-(3) bekezdéseinek, valamint a 23-27. §-ok rendelkezései nem

újkeletüek. A laboratóriumok akkreditálása során már eddig is megkövetelték -

összhangban az Európa Tanács konvenciójábal, az ezen alapuló EU

rendelkezésekkel és az OECD által 1981-ben kiadott GLP (Good Laboratory

Praxis) elõírásaival - az abban foglaltakat. Ezek most csak törvényi

megerõsítést kapnak. További elõnye a szabályozásnak, hogy helyreállhat hazánk

kapcsolata az ICLAS-szal (International Council for Laboratory Animal

Science), amely szervezet Magyarországot soraiból a közelmúltban kizárta. A

kapcsolat, ill. az ICLAS tagság a laboratóriumaink eredményeinek nemzetközi

elismeréséhez elengedhetetlen.

A 28. § elõírásai, nevezetesen a kisérleti célból állatot tenyésztõ

nyilvántartásba vétele és ellenõrzése adózási szempontból lehet az

államháztartás részére kedvezõ hatással.

Az állatkísérletek engedélyezésére a kísérletet végezni kívánó intézmény

munkahelyi bizottságot köteles létrehozni, amelynek három külsõ tagja is van.

Az õ közremüködésük költségeit a kísérletet végzõ intézménynek kell

biztosítania. Ez évente az országosan 100-120 intézmény vonatkozásában 30-50

millió Ft többletköltséget jelent a laboratóriumoknak. Mivel az állami vagy a

költségvetési szférába tartozó laboratóriumok száma kevés, a többi

laboratórium bizottságaiban közremüködõknek kifizetett tiszteletdíja

adóbevételébõl a költségvetési terület pluszkiadásai fedezhetõk.

Az Országos Állatvédelmi és -kísérleti Bizottság egy l5 fõbõl álló testület.

Feladatai sokrétüek. Legalább havi gyakorisággal ülésezniük kell a 34. §-ban

elõírtak miatt (másodfokon eljáró szerv 30 napos ügyintézési

kötelezettséggel).

A Bizottság éves müködési költsége a müködés megkezdésének évében 35, a

késõbbiekben évi 30 millió Ft-ra tehetõ.

8. AZ ÁLLATSZÁLLÍTÁS SZABÁLYOZÁSÁNAK HATÁSA

A tv. tervezet 36-42. §-aiban meghatározott feladatok költségekkel járnak, de

gazdasági elõnyökkel is kecsegtetnek.

Az állatszállításra használt gépjármüvek döntõ többsége jelenleg nem felel

meg azoknak az igényeknek, amelyeket a tv tervezet támaszt , nevezetesen a

szállított állatok élettani szükségleteit nem elégítik ki, ill. nem védenek az

idõjárás káros hatásaitól sem, különösen szélsõséges idõjárási körülmények

között. De ugyanezek a szállító jármüvek nem felelnek meg az állat-

egészségügyi követelményeknek sem. Állat-egészségügyi szempontból az lenne a

kívánatos, hogy a szállító jármübõl fertõzés közvetítésére alkalmas anyag

(pl. bélsár, vizelet, alom, takarmány) ne hullhasson ki, nehogy a szállítás

útvonalát fertõzze. A szállító jármüvek modernizálása, átalakítása tehát

járványvédelmi szempontból is kívánatos és sürgõs lenne. A két kívánalom

összekapcsolása a végrehajtási rendeletben feltétlenül szükséges. A

végrehajtási rendelet hatályba léptetésével néhány éves átmeneti, felkészülési

idõszakot lenne célszerü megadni, ill. az egyes állatfajok eltérõ igényei és

érzékenysége miatt a felkészülési idõt állatfajok szerint lehetne

megállapítani (pl. a szélsõséges idõjárásra sokkal érzékenyebb sertés estén

rövidebb, szarvasmarha esetében hosszabb türelmi idõ szabható a feltételek

teljesítésére). Ezzel elkerülhetõ az, hogy a szállítók rövid idõ alatt

elviselhetetlen beruházásra kényszerüljenek. Az állatkímélõ és egyben

állatjárványügyi szempontból aggálytalan állatszállításra alkalmas jármüvek

beszerzését környezetvédelmi, állat-egészségügyi, állatvédelmi okok miatt

kedvezményes hitelekkel is támogatni lehetne.

Az állatok igényeit kielégítõ, sérülést nem okozó és az idõjárás káros hatásai

ellen védelmet nyújtó szállító jármüvek alkalmazása a szállítás költségeit nem

drágíthatja, hiszen nem kevés kár elõzhetõ így meg. Jelenleg a szállítási

veszteségek nem elhanyagolhatók. A vágóhídra szállított hízósertések mintegy

0,7 %-a szállítás közben elhullik vagy szerencsésebb esetben kényszervágásra

kerül. Ez évi 20-30 ezer nagytestü sertés elhullását, kényszervágását jelenti

(kb. 400-600 millió Ft veszteség sertés utihullából). Sertések esetében a

veszteségeket növeli a vágóhíd fejezetben részletesen tárgyalt PSE hús is,

amelynek egyik okozója a szállítási stressz. A vágóhídra szállított baromfi

közül évente 500-600 ezer hullik el a szállítás alatt (újabb 50-100 millió Ft-

nyi utihulla).

9. A FELEDATOK MEGOSZLÁSA

A részletes elemzésbõl kitünik, hogy az állatvédelem számos feladatának a

legtöbbje nem az állami szervezetrendszerre hárul. A tennivalók döntõ részét

az állattartónak, a vágóhídnak, a kísérletezõ intézménynek, az

állatszállítónak stb. kell megoldania. A törvény végrehajtásában és a

végrehajtás ellenõrzésében szerepet kívánnak vállalni az állatvédõ társadalmi

szervezetek aktivistái, szakértõi is. Ezért a felsorolt negatív hatások és

költségek csak elenyészõ része terheli a költségvetést. A prognosztizált

állami terhet messze meghaladónak tünnek az elõnyök körében bemutatott várható

többletbevételek (ÁFA, SZJA stb.). Mindezeken túl nagyon jelentõsek, bár nem

számszerüsíthetõk a politikai és a közegészségügyi elõnyök.

A közigazgatási szervek feladatai

a jegyzõ (veszélyes állat tartásának, elidegenítésének engedélyezése,

nyilvántartás vezetése, állatkert és állatotthon létesítésének engedélyezése,

az állattartás ellenõrzése, az ismeretlen tulajdonú gyógyíthatatlan állat

kiirtatása, esetleges szabálysértési eljárás lefolytatása),

a rendõrség (a veszélyes állat tartásának ellenõrzése),

a természetvédelmi hatóság (a veszélyes állat tartásának ellenõrzése,

állatkert tartási szabályzatának jóváhagyása) ,

az állat-egészségügyi hatóság (a kísérleti céllal állatokat tenyésztõk

müködésének engedélyezése és nyilvántartása, az állatszállítások

engedélyezése, állatkert és állatotthon szabályzatának jóváhagyása) és

a KTM miniszter (az OÁKB létrehozása és mûködtetése)

müködési területén jelentkeznek. Új hatóság felállítására nincs szükség.

A többletfeladatok vállalásához a felsorolt szervezetekben a törvény

megalkotása utáni elsõ évben a szakemberek továbbképzése költségeként 35

millió Ft-ra van szükség.

A többletfeladatok ellátásához önkormányzati területen 20, rendõrségi

területen 5, a természetvédelmi hatóságnál 6, az állat-egészségügyi

állomásoknál pedig 9 millió Ft plusz müködési költségre lenne szükség. Az OÁKB

müködési költsége évi 30 millió Ft.

ÖSSZEFOGLALÁS

A vizsgálati elemzés az alábbi általános következtetések levonására ad alapot.

a/ A törvényjavaslat, mint a legelsõ honi állatvédelmi törvény javaslata

újszerüsége ellenére jól szolgálja az állatok jóllétének, az állatvilág

egyedeinek védelmét. A szabályozás a legfontosabb területeket öleli fel

keretjogszabály formájában.

b/ A szöveg fogalmazása egyértelmü. Végrehajtási rendeletek nem

torzíthatják el a törvényalkotás koncepcionális elveit, bár a nagy számúra

tervezett végrehajtási rendelt e tekintetben több veszély forrása lehet.

c/ Nem ír elõ teljesíthetetlen követelményeket és nem ró

megvalósíthatatlan terhet sem a gazdálkodókra, sem pedig a közigazgatási

szervekre. Mindemellett nagyon kívánatos, hogy a végrehajtási rendeletek a

követelmények teljesítéséhez segítsék a feltételek megteremtését, ill.

megfelelõ felkészülési idõt állapítsanak meg.

d/ A tervezetben foglaltak megvalósításának ellenõrzési rendszere

elegendõ biztosítékot kínál, és a szankciók is arányosak a társadalmi

elvárásokkal.

e/ A szabályozás eurokonform. Harmonizál az Európa Tanács konvencióival,

az Európai Unió jogszabályaival, továbbá a kérdéskörben érintett más

nemzetközi szervezetek (OECD, ICLAS) elõírásaival

Az állatvédelmi törvény megalkotásának várható hatásai

Pozitív hatások, elõnyök

Növekszik az állampolgárok felelõsségérzete az élõvilággal szemben

Humánus magatartásra nevel

Növekszik az állampolgárok biztonsága (veszélyes állatok tartásának

szabályozása)

Az ország nemzetközi megítélése fokozódik

Az EU jogharmonizáció foka nõ

A gazdasági haszonállattartásban a közvetlen és közvetett veszteségek

csökkennek

Fokozódik az élelmiszerek minõsége (kevesebb maradékanyag)

Javul a húsminõség (kevesebb PSE-hús)

Az állatszállítás veszteségei csökkennek

A laboratóriumok nemzetközi elismerése akadálytalanná válik

Az állatszállító jármüvek megfelelnek az állat-egészségügyi

követelményeknek

A költségvetési bevételek növekszenek (kábítópisztoly és lõszer,

szállítójármü ÁFA-ja, hentesek, laborállattartók SZJA-ja, engedélyezések

illetéke, szabálysértési bírságok stb.)

Negatív hatások

A hízottlibamáj termelése átmenetileg (1-2 évig) 20-30 %-kal csökken

A házi sertésvágásoknál kábítást kell alkalmazni

Egyes laboratóriumoknál profilváltást kell végrehajtani

Az állatkísérleteket folytató intézményekben állatkísérleti bizottságokat

kell müködtetni

Egyes közigazgatási intézmények feladatai megnõnek, ezt a központi

költségvetésnek kell finanszíroznia.

Eleje Honlap