ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3092/39..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

M ó d o s í t ó j a v a s l a t

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a társasági

adóról és az osztalékadóról szóló T/3092..sz. törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

A II. fejezet Az adóalap megállapításakor csökkentõ jogcímek 7. § (1)

bekezdése az alábbi u.) ponttal egészül ki:

" u.) a törvény hatálya alá tartozó személyt terhelõ és az adóévben befizetett

helyi iparûzési adó összege. "

I n d o k o l á s

A T/3092.. számon benyújtott törvényjavaslat az adóalap megállapításakor

csökkentõ jogcímek között nem szerepelteti a törvényjavaslat hatálya alá

tartozó, a törvényjavaslat 2. §-ának (2)-(3) bekezdésében meghatározott

adófizetésre kötelezett személy által az adóévben befizetett helyi iparûzési

adó összegét.

Az elmúlt idõszakban bizonyossá vált, hogy a helyi iparûzési adók fizetésére

kötelezettek körében az adómorál jónak minõsíthetõ, mivel az adó alanyai

szívesebben tesznek eleget helyi adó fizetési kötelezettségüknek, hiszen így

közvetlenül tapasztalhatják, hogy az általuk befizetett -nem kevés, s egyre

jelentõsebb forrássá váló- iparûzési adót a települési önkormányzatok hogyan,

s milyen célok, fejlesztések, beruházások megvalósítására használják fel.

A helyi adókról szóló 1990. évi C. tv. hatályba lépése óta egyre több

önkormányzat él a helyi iparûzési adó kivetésének lehetõségével, s a helyi

bevételek között egyre nagyobb arányban van jelen az adóalanyok által

befizetett iparûzési adó.

A központi költségvetés éves költségvetési irányelvei között már évek óta

fontos célkitûzésként jelenik meg a helyi bevételek szerepének növelése az

önkormányzati feladatok ellátásának anyagi-pénzügyi hátterének biztosításában.

- 2 -

1996-ban országos viszonylatban várhatóan az iparûzési adóból származó bevétel

alig marad el a helyben felhasználható személyi jövedelemadó által biztosított

önkormányzati forrásoktól. Ez a tendencia tovább folytatódhat, amennyiben

megteremtõdik a reális lehetõsége annak, hogy a települési önkormányzatok

képviselõ testületei a helyi iparûzési adó mértékét -a helyi adókról szóló

törvényben meghatározott keretek között- növeljék.

Ezen célkitûzés akkor válik reálissá, ha az iparûzési adó alanyai lehetõséget

kapnak arra, hogy az általuk -a megnövekedett adómértéknek megfelelõen-

befizetett, s "plusz-teherként" megjelenõ iparûzési adó részben vagy egészben

kompenzálásra kerüljön azáltal, hogy a befizetett adó összege mint adózás

elõtti eredményt csökkentõ tétel jelenik meg. Az iparûzési adó bevezetését

mindeddig mellõzõ önkormányzatok számára ugyancsak megnyílik a lehetõség ezen

adótípus bevezetésére, hiszen a vállalkozások számára a jövõben nem jelentené

adóterheik elviselhetetlen növekedését.

Elõremutató, hogy egyes településeken az adófizetõk még inkább beleszólhatnak

adóik felhasználásába az ún. "címkézési helyek" (vagyis azon címek, amelyekre

a befizetett adó -az adózó választása szerint- fordítható) meghatározásával.

(Pl. kultúrális intézmények, költségvetési szervek, sportegyesületek,

közalapítványok, stb.) A javasolt módosítás elõsegítené ezen törekvések

továbbfejlõdését is.

Összefoglalva:

A javasolt módosítás elfogadása egyrészt növelné a települési önkormányzatok

bevételeit a helyi iparûzési adó mértékének növelésével és szélesebb körû

bevezetésével, s ezen keresztül javulna a települési feladatellátás minõsége,

másrészt elõsegítené az adómorál javulását azzal, hogy az adóalanyok

közvetlenül "tanúi lehetnének" az általuk befizetett adók helyi szintû

felhasználásának.

B u d a p e s t, 1996. október 10.

Dr. Rapcsák András

országgyûlési képviselõ

KDNP

Eleje Honlap