Készült: 2024.04.20.07:30:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

162. ülésnap (2020.11.04.), 78. felszólalás
Felszólaló Izer Norbert
Beosztás Pénzügyminisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka előterjesztő nyitóbeszéde
Videó/Felszólalás ideje 5:54


Felszólalások:  Előző  78  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

IZER NORBERT pénzügyminisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselők! A törvényjavaslat célja, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal foglalkoztatottjainak jogállását új alapokra helyezze. A NAV tekintetében egy önálló, az egyéb jogállási jogszabályoktól független, egységes új szolgálati jogviszonyt hoz létre, az adó- és vámhatósági szolgálati jogviszonyt. Ez a jogviszony egyaránt vonatkozik a jelenleg hivatásos szolgálati jogviszonyban állókra és a kormányzati szolgálati jogviszonyban állókra, de figyelembe véve a szükségszerű eltéréseket. A törvényjavaslat egyértelműen megkülönbözteti a NAV teljes állományát a közszféra tekintetében irányadó egyéb jogállási normáktól, és le is választja a NAV-foglalkoztatottakra vonatkozó szabályozást ezekről a háttérjogszabályokról. A törvényjavaslat ezzel elvégzi a NAV jogelőd szervezeteinek maradéktalan, a szervezeti és funkcionális összeolvadáson túli személyi jogállásbeli integrációját.

Az állami adóhatóság speciális szerepet tölt be a magyar államigazgatásban, feladatrendszere igen széles skálán mozog, az adóztatási feladatoktól a vámigazgatási feladatokon keresztül a végrehajtási, nyomozóhatósági feladatokig. Ezek teljesítése során a klasszikus, adminisztratív jellegű és ellenőrzés típusú hatósági tevékenység mellett a NAV bűnügyi, rendvédelmi tevékenységet is ellát. Ebből adódóan a szervezet személyi állománya is rendkívül heterogén. A NAV 18 ezer fős személyi állományában vannak civil kormánytisztviselők, kormányzati ügykezelők, munkavállalók és hivatásos állományú pénzügyőrök. Ebből adódóan a foglalkoztatottak jogállását jelenleg három, a munkavállalókkal együtt négy törvény szabályozza.

Ezt a sok esetben nehezen áttekinthető, az egyes törvények változásához való folyamatos igazodás szükségességét magában hordozó helyzetet szünteti meg a törvényjavaslat egy kizárólag a NAV személyi állományára irányadó jogviszony megalkotásával. Az egységes, kizárólag a NAV-foglalkoztatottakra irányadó jogviszony megteremtésén túl a törvényjavaslatnak alaptézise a munkakörök áttekintése, azok számának csökkentése, a feladatok profiltisztítása és ezzel párhuzamosan a jogoknak és kötelezettségeknek a munkakörből adódó feladatokhoz rendelése.

Ennek keretében a jelenlegi pénzügyőri állomány feladatrendszere és munkakörei áttekintésre kerülnek annak érdekében, hogy kizárólag a tényleges napi szintű egyenruha- és fegyverviselésre kötelezett állomány lásson el olyan feladatokat, amelyek kifejezetten indokolják a tényleges pénzügyőri státusz meglétét. A törvénytervezet tehát a pénzügyőri állományon belül egy jól behatárolható és munkaköre tekintetében részletesen körülírt állománycsoport számára állapít meg fegyver és kényszerítőeszköz használatához kapcsolódó többletkötelezettségeket, valamint ezek kompenzálása érdekében biztosít bizonyos mértékű többletjuttatásokat.

Ezzel párhuzamosan természetesen elkerülhetetlen, hogy a tisztviselői munkakörben foglalkoztatott, azaz tényleges fegyveres jellegű szolgálatot el nem látó pénzügyőri állomány más természetű és más jellegű felelősséget jelentő munkaköreiben a tényleges pénzügyőri státusz technikai értelemben könnyítésre kerüljön. Ilyen esetben a fegyver- és kényszerítőeszköz-viselési, valamint intézkedési kötelezettség megszűnik, azonban az állomány pénzügyőri státuszának lényeges elemei, mint például az egyenruha és rendfokozat megtartása, rendfokozatban előmenetel, ezek változatlanul fennmaradnak.

Az előmeneteli rendszer vonatkozásában a törvényjavaslat célja a tervszerű, előre látható életpályajelleg megtartása mellett annak modernizálása. A teljesen kötött rendszert ezért indokolt oldani a teljesítményalapú bérezés lehetőségével, a bértömeg-gazdálkodás egyes elemeinek beépítésével annak érdekében, hogy a szervezet egyes területeire jellemző igen speciális és a versenyszférában is piacképes szaktudást a szervezet kötelékében lehessen tartani.

Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslat az illetményrendszert is egyszerűsíti azáltal, hogy a rendszeres pótlékok szerepe tovább csökken, ennek keretében a nyelvvizsgapótlék összege beépül az illetménybe. A munkaköri, korábbi néven közszolgálati pótlék szerepe jelentősen átalakul. A munkaköri pótlékrendszer felülvizsgálatának célja, hogy csak olyan érintetti kör részesüljön munkaköri pótlékban, aki a NAV valamennyi tevékenységét nézve megterhelőbb, több kockázati tényezőt magában hordozó körülmények között végzi munkáját. A tervszerű előmenetelt biztosító életpályajelleg fenntartása érdekében a törvényjavaslat továbbra is fenntartja a szolgálati idő hosszához igazodó időpótlék jogintézményét.

A hatályos szabályozás egyes ellentmondásainak kiküszöbölése és az illetményrendszer egyszerűsítése érdekében a besorolási kategóriák, valamint fizetési fokozatok száma is jelentősen csökken. Lényegi változás továbbá, hogy az illetményrendszerben meg fog jelenni a teljesítményértékelésen alapuló illetményeltérítés intézménye. A törvényjavaslat emellett megszünteti a köztisztviselői illetményalaphoz szorzószámokkal kötött illetményszámítást. Ennek megfelelően az illetmény a besorolási kategória és a szolgálati idő mentén mozogva egy forintban kifejezett sávban kerül meghatározásra, ami a teljesítményalapú egyéni differenciálás lehetőségét teremti meg. A törvényjavaslat adatszolgáltatás és adatbetekintés vonatkozásában illeszkedik továbbá a kormányzati személyi döntéstámogató rendszerről szóló törvény tervezetéhez is.

Tisztelt Képviselők! A NAV személyi állományának jogállását szabályozó törvényjavaslathoz kapcsolódóan túlnyomórészt az adó- és vámhatósági szolgálati jogviszony bevezetését célzó szövegcserés módosításokkal, a szabályozás jogrendszerbe illesztése érdekében a törvényjavaslat 69 törvény módosítására tesz javaslatot. A benyújtott törvényjavaslatok tehát egy jelentős lépést jelentenek egy modern, XXI. századi adóhivatal kialakítása felé, és azáltal, hogy a személyi állomány jogállását is egységesítik, lezárják az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal és a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága közel tíz éve megkezdett szervezeti integrációját. Kérem ezért, hogy a törvényjavaslatot támogatni és elfogadni szíveskedjenek. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  78  Következő    Ülésnap adatai