Készült: 2024.09.22.21:42:28 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

49. ülésnap (2003.02.17.), 47. felszólalás
Felszólaló Gőgös Zoltán (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:49


Felszólalások:  Előző  47  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GŐGÖS ZOLTÁN (MSZP): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! A Győr-Celldömölk vasútvonal által érintett településen élő állampolgár, ha Budapestre vagy Szombathelyre kíván utazni, lényegesen hosszabb időt kénytelen erre áldozni, mint ami a huszonegyedik században elfogadható. Ha megnézzük a MÁV menetrendjét, ott az indulási és érkezési időpontok mellett a távolságokat is vizsgáljuk, láthatjuk, hogy Pápa és Püspökladány azonos távolságra, 178 kilométerre van Budapesttől. A leggyorsabb vonat a fővárosból Püspökladányt 1 óra 58 perc alatt, Pápát 2 óra 37 perc alatt éri el. Ennek a 40 percnyi menetidő-különbségnek egyszerű magyarázata van: mivel a Győr-Celldömölk pályaszakaszon még dízelmozdonyos vontatás van, kénytelen az utazó hosszú perceket Győrben várakozni, ameddig elvégzik a mozdony cseréjét. Ugyancsak gondot okoz az itt élőknek, hogy az új menetrend életbe lépése óta Szombathely csak celldömölki átszállással érhető el.

Az említett pályaszakasz nagyon fontos folyosó észak-dél irányban, ezért elkerülhetetlen ennek a további korszerűsítése. A fejlesztés három megye nagyon sok kistelepülését érinti, amelyek elsősorban a foglalkoztatás terén küzdenek súlyos problémákkal. A pályaszakasz az egyetlen megfelelő tartalék útvonal Bécs és Budapest között, amely egy nem várt eseménykor nagyon fontos szerepet játszhat. A nyári dunai árvíz idején már felmerült a vasúti forgalom elterelésének gondolata a Komáromot fenyegető áradás miatt, illetve volt már a fővonalon olyan baleset, amikor ez az útvonal váltotta ki a Bécs-Budapest pályát.

A vonalon jelentős teherforgalom is bonyolódik, hisz északi irányból ez a legrövidebb összeköttetés az adriai kikötők felé. Tovább csökkenthetné Budapest terhelését is, ha nem kellene minden, déli irányba menő teherárut a fővárosi pályaudvarokon keresztül továbbítani, hanem a Komárom-Győr-Celldömölk útvonalon haladhatna Zalaegerszegen át a határ irányába.

Mint már jeleztem, a térség a befektetések terén is fehér folt, a beruházások elmaradása sok egyéb mellett a közlekedési infrastruktúra fejletlenségére is visszavezethető. A térségben nincs gyorsforgalmi út, a meglévő utak is keskenyek, sok kistelepülésen vezetnek át, nem alkalmasak a nagy tömegű áru gyors célba juttatására.

 

 

(15.20)

 

A vasútvonal korszerűsítése ezen a területen is javulást eredményezne. A közelmúltban környezetvédő szervezetek egy felhívást juttattak el valamennyi képviselőnek, amelyben szorgalmazták a vasúti szállítás bővítését. Az sem mellékes továbbá, hogy az Európai Unióban is kiemelt terület a vasúti közlekedés fejlesztése.

Kérdezem tehát a miniszter urat: mikorra várható ennek a fontos pályaszakasznak a villamosítása? (Taps a kormánypártok soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  47  Következő    Ülésnap adatai