Készült: 2024.04.26.04:40:50 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

43. ülésnap (2006.12.12.), 312. felszólalás
Felszólaló Keller László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:30


Felszólalások:  Előző  312  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KELLER LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Én most a benyújtott költségvetési törvényjavaslat 8. számú melléklet IV. fejezetéhez, a többcélú kistérségi társulások támogatásához szeretnék kapcsolódni, mivel magam is egyedül és Farkas Imrével nyújtottam be módosító javaslatot, és mások is, kormányoldalról is, úgy érzem, módosítani tartják szükségesnek ezt a kérdést.

Néhány általános észrevételt szeretnék tenni a módosító javaslatok kapcsán. A közszolgáltatások szervezése hosszabb távú céljainak megfelelően a tervezet a többcélú társulások által történő intézményfenntartást preferálja elsősorban, másodsorban az intézményi társulásokat, továbbá csökkentett támogatást biztosít még a külső, nem állami önkormányzati szolgáltatóval ellátási szerződés alapján ellátott feladatokhoz. A szociális és gyermekjóléti közszolgáltatások esetében a 2006. évivel szemben 2007-ben az egyes önkormányzatok által fenntartott intézményekkel, családsegítőkkel, gyermekjóléti szolgálatokkal, támogató szolgálatokkal külön megállapodás megkötésével történő feladatellátáshoz nem igényelhető kistérségi normatíva.

Választókörzetemben, a budaörsi kistérségben, de mondhatom azt, hogy a Pest megyei kistérségek többségében, valamint feltehetően a városias kistérségekben a kistérségi szintű feladatellátás, főleg szociális alapszolgáltatások, a családsegítés, házi segítségnyújtás, támogató szolgálat terén, a 2005 végén és 2006 elején megkötött külön megállapodások alapján történik. A térségi feladatellátás elsősorban a kisebb települések érdeke, a nagyobbak már korábban is rendelkeztek saját intézménnyel. A kistérségi ösztönzők hatására a társult települések nem kis nehézségek árán kialakítottak egy egységes, gazdaságos, a külön megállapodásokra épülő szociális alapellátó rendszert, amely a kezdeti zökkenők után most kezd bejáródni, a lakosságban pedig tudatosulni a szolgáltatás megléte, illetve hozzáférhetősége.

Megértve, elfogadva és egyetértve a hosszú távú célokkal, a nehezen kialakított és elfogadtatott működési rend nem alakítható át novemberről januárra, akkor sem, ha szóbeli jelzést kaptak a kistérségek az ősz folyamán a várható támogatási rend megváltozásáról. Félő, hogy az eddig kialakított rendszer támogatásának ilyen hirtelen történő megszüntetése és egy olyan másikra kényszerítése, amely a települések sokkal erősebb összekötését eredményezi, ráadásul ott, ahol ez nem létszükséglet, tehát csak bizalmi elvek és a hosszabb távú érdekek belátása mentén működhet, az eredeti szándékkal ellentétes hatással járhat, az eddig minden téren összekovácsolt együttműködések szétesésével, az ebben az évben beindított szolgáltatások leállásával járhat, legrosszabb esetben magának a többcélú társulás létjogosultságának megkérdőjelezésével.

Éppen ezért javasoljuk módosító indítványunkban, hogy a költségvetés a 2007-es évben legalább az ellátási szerződés alapján igényelhető csökkentett mértékű támogatást biztosítsa a külön megállapodás alapján működő feladatellátáshoz.

(18.00)

Ez is finanszírozáscsökkenést jelent 2006-hoz képest, és kérdéses, hogy az így adódó többlet önkormányzati forrásszükségletet az igénybe vevő települések tudják-e vagy egyáltalán akarják-e biztosítani.

A második általános kérdéskör: úgy érzem, hogy a társult intézményfenntartás ösztönzése sematikus, az intézményfenntartás azon a területen is preferált, ahol egy külső szolgáltató gazdaságosabban, hatékonyabban, eredményesebben tudja ellátni a feladatot; például elsősorban a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, de egyes gyermekjóléti feladatok, a hajléktalanellátás, a családok átmeneti otthona esetében is. Éppen ezért az a javaslatom - ami megfogalmazódott a módosító indítványokban -, hogy ezeken a területeken egységes, nem differenciált normatív támogatást kell biztosítani annak érdekében, hogy a társulások a térségükben a leghatékonyabb ellátási formát választhassák.

A harmadik nagyobb általános kérdéskör, amit módosító indítványokkal próbálunk helyre rakni: a közszolgáltatások szervezése hosszabb távú céljainak elérése, a közszolgáltatások szervezésének és ellátásának magasabb területi szintre helyezésével hatékonyabb, gazdaságosabb és magasabb színvonalú ellátás biztosítása, amelyek - a 8. számú melléklet IV. fejezetében ösztönzötten - nincsenek minden esetben összhangban a 3. számú mellékletben megjelenített önálló önkormányzati szintű feladatellátás finanszírozásával, vagyis az alapnormatívákkal. Azon feladatok esetében, ahol a kistérségi szintű feladatellátás a cél, nem célszerű emelni az alapnormatívák összegét.

Végül a negyedik kérdéskör, amiről szeretnék a módosító indítványok kapcsán szólni: a szociális alapszolgáltatási feladatok akkor tekinthetők kistérségi szinten ellátottnak, ha a családsegítés, házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, közösségi ellátások, támogató szolgáltatás, nappali ellátás közül legalább hármat ellát a többcélú társulás úgy, hogy lefedi a kistérség lakosságának 50-60 százalékát, gyermekjóléti alapellátások esetében a gyermekjóléti szolgáltatás, a gyermekek napközbeni ellátása, valamint a gyermekek átmeneti gondozása közül minimum egyet kell ellátni. A kötelező három, illetve gyermekjólétnél egy feladaton túl ellátott negyedik, ötödik, illetve a gyermekjólétnél a második, harmadik feladat esetében el kellene tekinteni az 50-60 százalékos lefedettségtől, így több ellátást lehetne bevinni a rendszerbe, és azon tevékenység kistérségi szintű ellátása is először kicsiben a hajlandókkal megkezdődhetne, amelyeket jelen pillanatban az önkormányzatok nem szívesen engednek át.

Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Ezekben az általános észrevételekben szerettem volna összefoglalni azokat a módosító javaslatokat, amelyeket a mai nap folyamán benyújtottunk, és még elképzelhető, hogy bizottsági formában is megjelennek olyan módosító javaslatok, amelyek a többcélú kistérségi társulások szabályozását igyekeznek életszerűbbé és racionálisabbá tenni, mint ahogy az a törvényjavaslat említett 8. számú mellékletében megjelent. A módosító javaslatokkal éppen az a célunk, hogy az eddigi tapasztalatokat még jobban felhasználva próbáljuk az egyébként elindított kistérségi együttműködést hatékonyabbá és jobbá tenni, és azokat az akadályokat, amelyeket most már látunk a törvényjavaslat kapcsán - hiszen egyre nagyobb a tapasztalatunk ezen a területen -, igyekszünk megszüntetni. Nagyon remélem, hogy ehhez a szükséges kormány- és többségi támogatás is meglesz a parlamentben.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  312  Következő    Ülésnap adatai