Készült: 2024.09.19.09:09:56 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

120. ülésnap (2007.12.17.), 196. felszólalás
Felszólaló Dr. Hörcsik Richard (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:26


Felszólalások:  Előző  196  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HÖRCSIK RICHÁRD (Fidesz): Tisztelt Államtitkár Úr! A MÁV-Start Zrt. képviselői 2007. augusztus 13-án Sárospatakon ígéretet tettek arra, hogy decembertől a vasárnapi Desiro intercityn kívül napi egy intercity vonatpárt indít Budapest-Sátoraljaújhely vonalon. A múlt havi kérdésemre az államtitkár úr azonban azt a választ adta, hogy a naponta közlekedő IC-vonatpár nem gazdaságos, és ezért mégsem illeszthető az új menetrendbe.

A kérdés az, hogy egy ilyen döntés lehet-e csak gazdaságosságon alapuló. A zempléni térségben élők joggal igénylik, hogy a főváros felé gyors, kényelmes és színvonalas eljutási lehetőségük legyen. Úgy vélem, hogy a két, napi egy pár IC-vonat közlekedése szerény igénynek tekinthető. A jelenlegi átszállási kényszer sok problémát jelent, például az idősebb, nehezebben mozgó emberek számára nagyobb fizikai igénybevételt okoz, és nem egy egyetemi vizsgát kellett elhalasztani a gyakori csatlakozásmulasztás miatt. Való igaz, hogy a gyorsvonatoknál nincs szükség átszállásra. De milyen gyorsvonat az, amely a két végpont közötti utat több mint 4 óra alatt teszi meg, majdnem minden állomáson és megállóhelyen megáll?

A térség számára csak jó vasúti összeköttetés adhat jó eljutási lehetőséget, és ennek hiánya Zemplén fejlődését is akadályozhatja. A távlati közútfejlesztési terv szerint a térség még 2030-ban sem lesz abban az izokron sávban, ahonnan egy autópálya 30 perc alatt elérhető. Így, ha nincs közúti fejlesztés, csak egy korszerűsített, jó eljutási időt biztosító vasút adhat megoldást. Ha a térség nehezen elérhető, ki akar itt befektetni, fejleszteni, egyáltalán ki fog idelátogatni?

Tisztelt Államtitkár Úr! A MÁV Zrt. döntése azért is sérelmes, mert a körforgalmú IC-k közlekedéséhez kapcsolódóan van precedens arra, hogy ebből kinyúló összeköttetés is működjön, például Nyíregyháza-Záhony viszonylatában 3-3 pár közlekedik. Úgy vélem, hogy ennek analógiájára a napi egy pár IC szerény igény. A kérdés az, tisztelt államtitkár úr, van-e kormányzati akarat a térség felemelkedésének segítésére, ki tudja valójában eldönteni, hogy az itt élő embereknek mire van szükségük. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Ők maguk vagy valaki a távoli fővárosból, valamilyen hivatalból fogja ezt jobban tudni?

Várom megtisztelő válaszát. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  196  Következő    Ülésnap adatai