Készült: 2024.05.12.21:00:51 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

246. ülésnap (2005.09.19.), 236. felszólalás
Felszólaló Herényi Károly (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:02


Felszólalások:  Előző  236  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HERÉNYI KÁROLY (MDF): Köszönöm a szót, elnök úr. Én voltam az, aki módosító javaslatot adott be ehhez az előterjesztéshez, és szomorúan konstatáltam, hogy a helyett az érdemi vita helyett, amelyről a miniszterelnök úr napirend előtt beszélt a múlt héten is és most is, a kormánypárti többség két bizottságban is azt a megoldást választotta, hogy házszabályellenesnek minősítette az én előterjesztésemet. Ez elég sajátos értelmezése a Házszabálynak. Azt hiszem, hogy semmiféle keretet, semmiféle házszabályi előírást nem léptem túl az előterjesztés kapcsán.

Talán most már csak ismételni tudok, de el kell mondanom, hogy ez a megoldás, amelyet a kormány most választ, nem jó megoldás. Ez valóban gyors és rapid megoldás, de ugyanilyen gyorsan lehetett volna egy jobb megoldást is találni. A jobb megoldás egyik lehetséges módja - ez is két lépésben történt volna -, ha a Magyar Demokrata Fórum javaslata szerint az általános forgalmi adó alapjából kivesszük a jövedéki adót. A jövedéki adó a jelen pillanatban a 95-ös ólommentes benzin esetében 103 forint 50 fillér. Ha ezt az aktust megtettük volna, és az Országgyűlés ezt az utat választja, akkor 25 forint néhány fillérrel csökkent volna azonnal az üzemanyag, a benzin ára.

Erre mondja a kormányoldal azt, hogy igen, de honnan pótoljuk a kiesést. Kovács képviselő úrnak mondom, hogy a benzinár-emelkedés és a fogyasztás nem jár együtt. Sőt, ahogy emelkedtek nálunk a benzinárak, és Közép-Európában a legmagasabbak lettek, a fogyasztás nem nőtt, hanem esett vissza, és bizony a benzinturizmus egy virágzó ággá fejlődött, úgyhogy ma a magyar középosztály - és ezt nem most mondjuk először, hanem körülbelül két esztendővel ezelőtt utaltunk rá - kijár a szomszédos országokba, akár Ausztriába is tankolni.

Egyébként az elmúlt három esztendőben, amióta az MSZP-SZDSZ-kormány vezeti az országot, az üzemanyag adótartalma közel 50 forinttal nőtt. Tehát ha ezt a lépést meglépték volna, akkor még mindig csak a felét adják vissza annak, amivel nőtt a költségvetés bevétele három esztendőn keresztül. Az első lépés ez lett volna.

A második lépés és a végleges megoldás talán az, ha ezt a 103 forintos jövedéki adót az adótörvények előttünk fekvő módosítása kapcsán mérsékeljük, és ezzel a magyar gazdaság szereplőinek versenyképességét javítjuk. Beszélhetünk addig versenyképesség-javításról, amíg egy ilyen alapvető tétel, mint az üzemanyagár, amely beépül minden termék és minden szolgáltatás árába, ilyen kiugróan magas a környező országokhoz, a versenytársainkhoz képest?

A Magyar Demokrata Fórum természetesen meg fogja szavazni ezt az előterjesztést, mert szeretne a végfelhasználókon segíteni, a helyzetükön javítani, de azt azért látni kell, hogy valójában a fuvarozók problémáját - ahogy ezt előttem Tállai képviselő úr vagy Hargitai képviselő úr elmondta - egyáltalán nem fogja oldani, és nem fogja orvosolni, hiszen ők idáig is visszaigényelhették az áfát, tehát az ő helyzetükön ez az intézkedés nem fog javítani.

Arra szeretném kérni a kormányt, egyfelől, ha egy olyan ellenzéki javaslat érkezik - és erről sokat beszél a miniszterelnök úr -, amely a helyzet javítását célozza, akkor azt érdemben vitassák meg, és ha jobb, mint az eredeti előterjesztés, akkor fogadják el. Másfelől a kormány-előterjesztés, amit most elfogadunk, legyen sokkal átgondoltabb, valami koncepciónak a része, nem kapkodó, nem pillanatnyi megoldás, ami lehet, hogy két-három hétre orvosolja ezt a problémát, de a későbbiekben semmiféle orvoslási lehetőséget nem ad.

Köszönöm szépen. (Taps az MDF soraiban.)




Felszólalások:  Előző  236  Következő    Ülésnap adatai