Készült: 2024.04.23.08:13:09 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

140. ülésnap (2008.04.22.), 18. felszólalás
Felszólaló Dióssy Gábor
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 7:44


Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DIÓSSY GÁBOR gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! A piacgazdaság főszereplői, a vállalkozások és a fogyasztók közötti kommunikáció egyik legfontosabb eszköze a reklám. A reklám jelentős, önálló gazdasági tevékenységgé is vált. Megfelelő szabályozás nélkül azonban e terület sem működhet hatékonyan, nem elegendő, hogy a reklámtevékenységet csak a piac törvényei határozzák meg, hiszen mind a vállalkozások versenyképessége, mind a fogyasztók szempontjából fontos a tisztességes tájékoztatás. Több területen pedig azért kell szabályozni, mert társadalmi érdek, hogy a reklám megfelelő keretek között működjön. Ilyen területnek tekinthető a fiatalkorúak érdekeinek védelme, az egészség és a közrend védelme. Ezek az elvek már az 1997-től hatályos reklámtörvényben is érvényesültek, azonban az eltelt tíz év gyakorlata, továbbá új uniós irányelvek is indokolják, hogy új szabályozásra kerüljön sor. A most beterjesztett törvényjavaslat ennek kíván eleget tenni.

Jogharmonizációs kötelességünk alapját egyrészt a 2005/29/EK irányelv képezi, amely a vállalkozások fogyasztók irányába kifejtett kereskedelmi kommunikációját szabályozza. Másrészt az új reklámtörvény javaslata az Európai Közösségek 2006/114. számú irányelvét is átülteti a magyar jogrendszerbe, amely az üzleti vállalkozások megtévesztő és összehasonlító reklámjaira határoz meg uniós szinten rendelkezéseket.

Emellett nemcsak a gazdasági reklámtevékenységgel kapcsolatos rendelkezések kerülnek most újrakodifikálásra, hanem a fogyasztóvédelemről szóló törvény módosítása mellett a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényjavaslat is benyújtásra került a tisztelt Háznak. Az utóbbi törvényjavaslatban szerepelnek mindazok a rendelkezések, amelyek a fogyasztók tájékoztatásával, a fogyasztók felé irányuló megtévesztő reklámmal kapcsolatosak, míg a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvényben a megtévesztő reklámmal kapcsolatos rendelkezéseket akkor kell alkalmazni, ha a reklám címzettje vállalkozás.

(9.50)

Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslattal a célunk, hogy egyértelművé, követhetővé tegyük a gazdasági reklámtevékenység alapvető szabályait, egyaránt figyelembe vegyük a társadalmi és a gazdasági szempontokat, tekintettel legyünk a fiatalkorúak egészségének védelmére, lehetővé tegyük a piaci verseny fenntartása érdekében az üzleti tisztesség követelményeit betartó vállalkozások védelmét, továbbá elismerjük a szakmai önszabályozás és a magatartási kódexek jelentőségét.

Mindezekre tekintettel tartalmazza a javaslat az egyes áruk vagy tevékenységek közrendi típusú tilalmát, így többek között tilos fegyvert, lőszert, alkoholt, dohányt, veszélyes ebet, emberi szövetet, szervet, terhességmegszakítást reklámozni. E szabályok érvényesítése általános követelmény, függetlenül attól, hogy a reklám címzettje fogyasztó vagy más személy. A törvényjavaslat a gyermek- és fiatalkorúak védelme érdekében is megfogalmaz általános tilalmakat, elsősorban az erőszakra, a szexualitásra és a fejlődésüket károsan befolyásoló tevékenységekre vonatkozóan. Tiltja továbbá az óvodákban, általános és középiskolákban a reklámozást, kivéve, ha az egészséges életmódra vagy a környezet védelmére nevel, illetőleg oktatási és kulturális tevékenységgel függ össze.

A törvényjavaslat a társadalom egészségének védelme érdekében szigorítja, illetve egyértelműbbé teszi a dohányreklámokkal kapcsolatos szabályozást. Főszabályként tilos dohányterméket reklámozni. Ez alól csak négy, szigorúan meghatározott körben lehetséges kivétel. Ilyen a szakmai célú, kizárólag a forgalmazóknak szóló reklám, valamint az Európai Gazdasági Térségen kívüli országokban kiadott olyan sajtótermékekben megjelenő reklám, amely sajtóterméket elsősorban nem az Európai Gazdasági Térségen belüli terjesztésre szántak. E két rendelkezés összhangban van a dohánytermékek reklámozására vonatkozó uniós irányelvekkel.

A hatályos törvény lehetővé teszi dohánytermékek bemutatását és árfeltüntetését az eladási helyen. Ez azonban számos jogalkalmazási vita tárgya lett. Ezért a beterjesztett javaslatban egyértelműen kívánjuk szabályozni és szigorítani az eladási helyeken történő reklámozás lehetőségét. Ennek megfelelően a dohánytermékek reklámja csak azokban a szaküzletekben lenne lehetséges, ahol kizárólag dohányterméket, illetve azok fogyasztásához kapcsolódó kiegészítő kellékeket forgalmaznak, és csak oly módon, hogy azt csakis az ott vásárlók láthassák. Emellett a forgalmazás céljából elkülönített helyeken akkor jeleníthető meg reklám, ha azon csak a dohányáru megnevezése, árujelzője, ára, gyártójának megnevezése, illetve védjegye szerepel. A tájékoztató mérete pedig nem lehet nagyobb az elkülönített hely felületének 20 százalékánál, de legfeljebb az A/1-es méretnél. Az így elhelyezett reklám felületének 20 százalékában megfelelően egészségügyi figyelmeztető feliratot kell feltüntetni, továbbá nem szólhat fiatalokhoz, nem mutathat be fiatalokat, nem ábrázolhat dohányzó személyt, sem ismert személyiségeket. Ez a szabályozás tehát lényegesen szigorúbb és egyértelműbb a hatályosnál.

Új elemként jelenik meg a közvetlen üzletszerzési, azaz direktmarketing-tevékenység szabályozása a gazdasági reklámtevékenységek között. Ennek rendelkezései értelmében magánszemélyeket címzett reklámmal megkeresni, történjen az bármilyen eszközzel, csak akkor lehet, ha az adott személyek ehhez előzetesen kifejezetten hozzájárultak. Az új törvény rendelkezéseket tartalmaz a közrendi jellegű reklámtilalmak megszegése esetére is. A reklámozó, a reklámszolgáltató és a reklám közzétevője együttesen, míg az okozott kár megtérítéséért egyetemlegesen felelős. Főszabályként továbbra is a fogyasztóvédelmi hatóság jár el a szabályozás megsértőjével szemben. Megtévesztő reklámozás esetében a Gazdasági Versenyhivatal, összehasonlító reklámozásnál pedig a bíróság az illetékes.

Tisztelt Országgyűlés! Az új törvényjavaslat elfogadásával az uniós előírásokkal összhangban olyan szabályozás születik, amely segíti a verseny kibontakozását, megalapozza a jogbiztonságot, ugyanakkor hatékonyan védi az állampolgárok, különösen a fiatalkorúak egészségét, visszaszorítja a társadalom rendjére káros hatásokat, egyértelmű és világos szabályozást biztosít a piaci szereplőknek, ugyanakkor jelentős mértékben védi a fogyasztókat is.

Kérem ezért a tisztelt Országgyűlést, hogy a T/5451. számú törvényjavaslatot megvitatni, és jobbító szándékú észrevételeiket megtenni szíveskedjék.

Köszönöm szépen a figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai