Készült: 2024.04.26.00:05:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

79. ülésnap (2007.06.05.), 8. felszólalás
Felszólaló Arató Gergely (MSZP)
Beosztás oktatási és kulturális minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:07


Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ARATÓ GERGELY oktatási és kulturális minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Asszony! Talán hadd kezdjem azzal, hogy a pedagógusnappal összefüggésben nemcsak önnek vannak ellentmondásos érzései, bár nekem talán más értelemben, mint önnek. Hiszen én azt gondolom, hogy ez egy valódi ünnep, mert azok az igazi ünnepek, amelyek egy helyi közösségben, az iskolákban, városokban, falvakban ünnepek. Hál' istennek, a pedagógusnap ilyen. Hál' istennek, van egy olyan nap, amikor megünnepeljük a tanítókat, az óvópedagógusokat, a tanárokat, az egyetemi oktatókat. Megünnepeljük, nem valamifajta parlamenti szónoklatokkal vagy kormányszándékkal, hanem megünneplik az iskolákban, megünneplik az egyetemeken, megünneplik az egyes településeken. És jó, hogy ez így van.

Mégis ellentmondásosak az érzéseink, hiszen egy-egy ilyen ünnepnap arra is alkalmas, hogy számot vessünk a hivatásunk, a szakmánk helyzetével. Abban biztosan egyet kell értenem képviselő asszonnyal, hogy bizony ez a helyzet ma nem könnyű. Bizony nagyon sok ellentmondás terheli ma az oktatást, és mivel az oktatás legfontosabb motorja, egyik legfontosabb szereplője a pedagógus, ezért ezek a gondok, ezek a nehézségek nagyon gyakran a pedagógusok vállára rakódnak, nagyon gyakran ők viselik azokat a terheket, amelyeket a sokfajta változás és sokfajta kihívás az oktatási rendszer egészére rápakol.

Ugyanakkor persze egy-egy ilyen ünnepnap arra is alkalmas, hogy a sikereinkről is beszéljünk. Azt hiszem, képviselő asszony abban téved, amikor nehezményezi, hogy tegnap a miniszter úr az érettségiről beszélt, hiszen a kétszintű érettségi rendszer bevezetése és immár zökkenőmentes lebonyolítása, az, hogy az írásbeli vizsgák minden gond nélkül, szakmailag és technikailag gond nélkül lebonyolódtak, ez a pedagógusok sikere.

(9.20)

Mindannyian köszönettel tartozunk azoknak az intézményvezetőknek, akik ezt a lebonyolítást lehetővé tették, akik hajnalban elmentek a tételekért, azoknak a pedagógusoknak, akik felkészítették a diákokat erre az újfajta vizsgára, azoknak az intézményeknek, iskoláknak, amelyek lehetővé tették azt, hogy sikeres és eredményes legyen ez a vizsga. Ilyen értelemben ez az oktatási rendszer közös sikere.

Ezt azért hozom szóba, mert nagyon sokat beszélünk mindannyian az oktatási rendszer gondjairól, nagyon sokat beszélünk alacsony megbecsülésről, sokat beszélünk iskolai erőszakról, sokat beszélünk arról, hogy bizony a pedagógusbérek elmaradnak attól, amit a kollégáink megérdemelnének. Amikor erről beszélünk, akkor joggal tesszük. De talán érdemes azzal is számot vetni, hogy nagyon sok sikeres iskola van, nagyon sok sikeres felsőoktatási, közoktatási intézmény van. Érdemes arról beszélni, hogy a magyar óvodai rendszer, a magyar óvodák európai összehasonlításban is kiváló eredményt adnak, vagy kiváló munkát végeznek. Érdemes arról beszélni, hogy az a fajta szemléletváltás, amely az elmúlt években egyre kevésbé jogszabályokkal próbál beavatkozni pedagógiai folyamatokba, amely azt mondja, hogy sokkal fontosabb a szakmai támogatás, a szakmai segítség, ez lassan kezd eredményeket hozni.

Biztosan a képviselő asszony is tudja azt, hogy lassan lezárul az a kompetenciaalapú oktatási kísérlet, ahol több mint 900 iskola kapott kipróbálásra olyan új pedagógiai módszereket, olyan új eszközöket, olyan új képességfejlesztő programcsomagokat, amelyekkel - amennyire én tapasztalom, és amiről nekem információm van - a legtöbb iskolában elégedettek, a legtöbb iskolában, óvodában azt látják, hogy jobb eredményeket hoz a gyerekek számára, jobb eredményt érnek el a gyerekek. Ami nekem különösen nagy öröm, hogy a legtöbb pedagógus kollégáink is, akik ezekkel dolgoznak, úgy érzik, hogy sikeresebbé vált a munkájuk, eredményesebbé vált a munkájuk azzal, hogy ilyen eszközöket kaptak.

Azt hiszem, ez az az út, amelyen el kell indulnunk, ez az az irány, amely felé el kell indulnunk. Tudnunk kell azt, hogy hogyan kaphatnak a pedagógusok, az iskolákban dolgozó tanárok, tanítók, óvópedagógusok olyan eszközöket a kezükbe, amelyekkel eredményesek és sikeresek lehetnek. A világ megváltozott, változnia kell az oktatásnak is. De az a dolgunk törvényhozóként, szakmai vezetőként, hogy több lehetőséget, több támogatást, több segítséget adjunk a pedagógusoknak. Ha ez így lesz, ha eredményesebbé válik az iskolai munka, eredményesebbé válik azért, mert képes a tanügyi vezetés, a tanügyi irányítás, az oktatáspolitikusok egy olyan környezetet teremteni, ahol jobb lehetőséget kapnak az intézmények és a pedagógusok, akkor bízhatunk abban, hogy növekedni fog az oktatás társadalmi elismertsége, bízhatunk abban, hogy a pedagógusok sikeresebbnek és eredményesebbnek érezhetik magukat a pályájukon.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokból.)




Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai