Készült: 2024.03.29.01:54:15 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

158. ülésnap (2011.12.22.), 26. felszólalás
Felszólaló Dr. Varga László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:40


Felszólalások:  Előző  26  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VARGA LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Először is elmondanám az ajánlási számokat, amelyekhez hozzá szeretnék szólni. A 14., 57. és 67. ajánlási pontokhoz szeretnék megjegyzéseket fűzni.

Elöljáróban el kell mondani, nagyon meglepett, hogy megcseréltük a napirendeket, hiszen elvi alapon a szociális bizottság még nem is foglalt állást az ajánlási pontokról, sőt, ha jól tudom, most megy az ülés. Így nagyon nehéz ám dolgozni! De ezt tegyük zárójelbe az év végi kavalkád kapcsán. Sokkal inkább baj az, hogy valószínűleg sokan vannak olyanok, akik szerettek volna ehhez a napirendhez hozzászólni, de nem tudják, hogy éppen most zajlik az előterjesztés részletes vitája. Az általános vita kivételesen olyan volt, hogy nagyjából kibeszélte az időkeretét az összes frakció, ami manapság nem igazán szokott így történni, hiszen a kormányoldal sok előterjesztésről nem mondja el a véleményét.

Az 57. és 67. ajánlási pontok - amelyeket Göndör István és Józsa István képviselőtársaim nyújtottak be - alapvetően a nyilvántartási oldalon meglévő terhek könnyítéséről szólnak, hiszen önök egyfajta koncessziós eljárás kapcsán szeretnének jogosultságokat értékesíteni 2013. január 1-jétől a dohánytermékek kiskereskedelmi forgalmazására. Ez nyilvánvalóan át fogja alakítani Magyarországon a szférát, sokkal kevesebb helyen lehet majd dohányterméket kapni. Ezzel úgy általában egyet is lehetne érteni, hiszen ezáltal a fiatalkorúak valóban kevesebbszer találkozhatnak dohánytermékkel, de ugyanakkor elmondható az is, hogy azok számára, akik már dohányoznak, és tudva azt, hogy ezzel mekkora egészségügyi kockázatot vállalnak, nagykorúként mégis vállalják ezt, nehezebbé teszik majd ezeknek a termékeknek az elérését. Ez mindenképpen komoly feszültségeket okozhat.

Elmondtuk, hogy a fiatalkorúak dohányzásáról mindössze néhány mondat szól az előterjesztésben. Ebben elsősorban a dohánytermékek kiskereskedelmének újraszabályozásáról van szó, ami azzal összevetve, hogy jövedéki adót többszörösen, több körben emelnek, nyilvánvalóan egyfajta pénzbevételi szándék a kormány részéről, hiszen igencsak lyukas a következő évi költségvetés, amit csak nagy nehezen sikerült elfogadni, és a kilátások sem túl jók, gondolom itt arra, hogy tegnap az esti órákban egy újabb hitelminősítő minősítette le az ország besorolását. Ezt csak azért mondom el, mert elsősorban gazdasági indokai vannak az előterjesztésnek. Annak örülök, hogy most a Nefmiből is itt van államtitkár úr. Az általános vitában gyakorlatilag az NGM képviselője volt végig itt. Ebből a szempontból tehát gazdasági kérdésnek tekinthető a dolog.

Nem értünk egyet az előterjesztéssel ezen okokból. Azt viszont szeretnénk, ha sokkal több olyan része lenne, vagy később olyan jogszabályok lennének, amelyek igazából a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról, szemléletformálásáról, prevenciójáról szólnak, merthogy ilyen elemeket nem igazán találunk az előterjesztésben. Az újdonság talán csak az, hogy be sem léphet majd egy ilyen típusú elárusítóhely területére a fiatalkorú. De hát eddig sem lehetett volna elvileg értékesíteni 18 év alatti személy számára dohányterméket, még akkor is, ha ezt jó páran megszegték.

A változtatás időpontja, sürgőssége, gyorsasága kicsit érthetetlen számunkra. Talán nagyobb konzultáció is megelőzhette volna az előterjesztést. Ezzel együtt adtunk be olyan módosító indítványt - feltételezve, hogy akármi a véleményünk, így is, úgy is el fogják fogadni az előterjesztést - a 14. számú pont alatt, amiről már beszéltem az általános vitában is. Ez arról szól, hogy erre a pályázati lehetőségre a dolog logikájánál fogva 2 ezer fő alatt egy jogosultságot lehet kiadni, 2 ezer fölötti településméret esetén pedig 2 ezer főnként egyet-egyet. Tehát logikusan van olyan településméret ma Magyarországon, ahova nem kell nagy közgazdának lenni ahhoz, hogy az ember azt gondolja, nem fognak pályázatot beadni. Egy néhány száz lelkes település esetében ez a jogosultság, ez a koncessziós jog nem érhet sokat, mert nincs akkora piac, hogy ezt ott megérje megpályázni.

Szerintem több száz, de lehet, hogy ezer fölötti azoknak a településeknek a száma Magyarországon, ahova nem fognak beadni pályázatot. Ezt csak azért mondom el, mert persze, hogy közös érdekünk lenne - még ha nem is értünk egyet ezzel az előterjesztéssel -, hogy fiatalkorúak a lehető legkisebb számban dohányozzanak Magyarországon, és hogy egyáltalán csökkenjen ez az egészségügyi kockázat, hiszen rengeteget költ az ország arra, hogy kezelje az ebből fakadó megbetegedéseket. Azonban azt gondolom, az sem lehet szándéka az előterjesztőnek, hogy kistelepüléseken egyszerűen lehetetlenné tegye azon emberek számára hivatalosan a dohánytermékek megvásárlását, akik egyébként nagykorú magyar állampolgárként az összes kockázattal és az egészségügyben várható változásokkal együtt is úgy döntenek, hogy dohányozni kívánnak, s még a megdrágult árakat is ki kívánják fizetni ebben az ügyben.

Szerintem a 14. ajánlási pontban szereplő, Göndör István képviselőtársammal leadott módosító indítványunk ezen segít. Arról szól ez a módosító indítvány - a 6. § (5) bekezdését megteremtve -, hogy "amennyiben a 2 ezer főt nem meghaladó lakosságszámú településen - vélelmezzük azt, hogy a 2 ezer fő felettiekre mindig fog beérkezni pályázat - a (4) bekezdés szerinti pályázatra érvényes ajánlat nem érkezett, a dohánytermékek kiskereskedelmére irányuló tevékenység folytatására a településen vegyeskereskedést vagy vendéglátó-ipari egységet üzemeltető személy jogosult". Ez a módosító indítvány tulajdonképpen azt kívánná elérni, hogy ott, ahol nem váltják ki ezt a jogot, nem alakul ki egy ilyen trafik az összes járulékos dologgal együtt, nem lesz a település életében egy ilyen elárusítóhely, ott lehetőséget biztosítsunk a vélhetően egyetlen kiskocsma vagy vélhetően egyetlen kisbolt üzemeltetőjének adott esetben fiatalkorúak által nem látható, elkülönített helyen tárolt dohánytermékek értékesítésére.

(11.10)

Szerintem ez rugalmasságot jelent, hiszen mondjuk, egy ilyen településen lehet, hogy 5-10 doboz cigarettát adnak el egy nap alatt, tehát nem hiszem, hogy erre komoly üzleti vállalkozást lehetne felépíteni, még ha nem csak dohányterméket is értékesít az adott trafikban az illető.

Tehát azt hiszem, hogy az ellátás biztonsága szempontjából ez mindenképpen egy építő jellegű javaslat. Megjegyzem: egypáran sűrűn bólogattak az általános vitában a kormánypárti képviselők közül, amikor ezt a javaslatot elmondtam.

Nyilván lehet ezen alakítani, lehet igazítani ezt a dolgot, de úgyis van egy egyéves felkészülési idő, hiszen 2012-ben még nem hatályosul ez a jogszabály, én csak annyit mondanék önöknek, hogy ezzel a kérdéssel szembesülnének amúgy is jövőre. Sokan vannak önök közül, akik kistelepülésről jöttek, vagy olyan választókerületük van, ahol rengeteg kistelepülés van. Tehát nyilván észrevették volna, egy 300-400 lelkes településen nem ad lehetőséget az előterjesztés a mi álláspontunk szerint arra, hogy ilyen értékesítés végbemenjen 2013. január 1-jétől.

Tehát azt gondolom, hogy az állampolgárokat ne hergeljük ezzel a kérdéssel, van elég bajuk szerintem. Most erről nyithatnánk egy újabb kört egyébként, hogy mi minden bajuk van például a kormány politikájával ezekben a hetekben, de ezt most nem nyitom ki. Szerintem a módosító javaslat építő jellegű a 14. ajánlási pont alatt. Gondolják végig, és az 57. és 67. ajánlási ponttal egyetemben, ha úgy gondolják, akkor támogassák ezt a javaslatot. Szerintünk javít az előterjesztésen.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  26  Következő    Ülésnap adatai