Készült: 2024.03.28.08:57:56 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

140. ülésnap (2011.11.23.), 246. felszólalás
Felszólaló Pichler Imre László (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:27


Felszólalások:  Előző  246  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

PICHLER IMRE LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Kedves Államtitkár Asszony! Igyekszem rövidre fogni a mondandómat. Az oktatásügy jövőnk megalapozásának egyik, ha nem a legfontosabb eszköze, minősége nemzeti sorskérdés. Nyilvánvalóan először meg kell szerezni, fejleszteni kell a tudást, az innovációs képességet, alaposan meg kell ismerni a világot, a korunkat meghatározó globalizáció kérdéseit. Tehát mindenekelőtt jelentősen fokozni kell a beruházást az emberi tőkébe, hiszen tudjuk, hogy a tudás az egyetlen olyan termelési tényező, amelynek a hozadéka nem csökken. Sajnos, 2003 óta ez a tényező folyamatosan romlott. Úgy gondolom, hogy nagyon is megérett az oktatási törvény agyonmódosított változata egy felülvizsgálatra, és szükség van egy új köznevelési törvény elfogadására.

Szeretnék egy kicsit visszautalni arra, hogy mi történt az elmúlt nyolc évben. Egy 2001 végén az Oktatási Minisztérium megbízásából készült, a felnőtt lakosságot, valamint a pedagógusokat reprezentáló kutatás eredménye szerint a közvélemény elégedett volt az Oktatási Minisztérium tevékenységével, és úgy ítélte meg, hogy a tárca az esélyteremtés, az oktatás színvonalának és anyagi javítása terén lényegesen többet tett, mint elődje. A kormányváltást követően, 2002 őszén az Oktatási Minisztérium egyik háttérintézménye, az Országos Közoktatási Intézet megrendelésére a Szonda Ipsos által végzett kutatás tapasztalatai megerősítették a Tárki eredményeit. A vizsgálatból kiderült, hogy a megkérdezettek többsége elégedett az oktatással. 41 százalékuk szerint az oktatás színvonala Magyarországon az elmúlt években javult, és csak 19 százaléka szerint romlott. Hangsúlyozni szeretném, hogy ez 2002 őszén volt.

A kutatási eredmények alapján is szembetűnő, hogy a meghatározó oktatáspolitikai kérdéseket tekintve - iskolaszerkezet, tantervi szabályozás, pedagógusbérek, felsőoktatás, diákhitel bevezetése - viszonylagos egyetértés alakult ki a társadalomban, azaz a többség a megkezdett fejlesztések folytatására voksolt. Sajnos, nem így történt, a folytatás elmaradt, hiszen 2003-ban - a szocialista képviselőknek szeretném mondani - az akkori költségvetés már általánosságban sem biztosította a 2002. szeptemberi bérintézkedés fedezetét. Ugyanakkor a kistelepüléseket még nehezebb helyzetbe hozta azáltal, hogy a kiegészítő normatíva egyetlen fillérrel sem emelkedett. A költségvetésben eredetileg nem tervezték a társulások további támogatását sem.

Míg a balliberális kormányzás nyolc éve alatt közel 100 milliárd forintot vontak ki az oktatásból, addig a mostani kormány a köznevelési törvénytervezet elfogadásával azt vállalta, hogy 100 milliárdos többletforrást von be az ágazatba, mert az oktatást az ország felemelkedése egyik legfőbb eszközének tartja. Iskolabezárásokra sem készül a kormány, ezt szeretném hangsúlyozni. Ellenkezőleg: ahol igény mutatkozik rá, ott újranyitja azokat a kisiskolákat, amelyeket a szocialisták az elmúlt két ciklusban bezárattak. Az adatok szerint az elkövetkező tizenkét évben a pedagógusok egyharmada nyugdíjas korba lép, így a gyerekszám csökkenése ellenére is szükség lesz annyi tanárra, ahány a rendszerben van, sőt, egyes területeken azon kell gondolkodni, hogyan tudjuk pótolni a hiányzó pedagógusokat.

Végül a mindennapos testnevelésről szeretnék mondani két mondatot. A testnevelés és a sport a nevelés, a gyermekek testi, fizikai képességeinek és személyiségformálásának legfőbb eszköze. Az iskola a testnevelés és a sportélet jó megszervezésével, sikeres működtetésével döntően meghatározhatja az iskolát elhagyó, majdan felnőtté váló nemzedék életmódjának és értékrendjének kialakítását.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  246  Következő    Ülésnap adatai