Készült: 2024.03.29.16:27:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

88. ülésnap (2011.05.03.), 120. felszólalás
Felszólaló Göndör István (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:51


Felszólalások:  Előző  120  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GÖNDÖR ISTVÁN (MSZP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Nekem ezzel a törvényjavaslattal az alapvető problémám az, hogy ez ugyanúgy része az átverés politikájának, mint sok más törvény. Hogy miért mondom ezt? Amilyen példákat fogok elsorolni: tehát egészen mást mondanak, és ezt a korábbi kétperces viták is igazolták, mint amit a valóságban tesznek, mert amit tesznek, az az írott szöveg, az a törvényjavaslat, ami elénk kerül, mert ezt a hatálybalépése után alkalmazzák majd.

Tisztelt Államtitkár Úr! A korábbi kétpercesben ugyan érintettem már, de hogyan gondolják azt, hogy igazságos, vagy biztonságot ad a köztisztviselő számára az a kormány-tisztviselői döntőbizottság, amelynek a kinevezése aszerint történik, ahogy a törvényben volt?

Szakács Imre képviselő úrra akkor nem reagáltam. Én most tisztelettel ajánlanám az ön figyelmébe a kamarai választottbíróságot. Igaz, hogy az nem döntőbizottság, hanem választottbíróság, de a feladata valami hasonló. (Dr. Szakács Imre: Óriási különbség!) Óriási különbség, de a feladata hasonló: megelőzni, csökkenteni a bírósági perek számát, és megpróbálni megoldani a problémát, még a bíróság előtt. Ennek a bizottságnak ugyanez lenne a feladata, csak egészen más körülmények között, a sokkal kiszolgáltatottabb helyzetben lévő tisztviselői karral.

Mondanám a következőt, mert csupa gyöngyszem: a költségvetésnél egyfolytában takarékosságról beszélnek. Tessék végiggondolni, mi történt eddig! Lett ugyan nyolc miniszterünk, de lett számlálhatatlan államtitkárunk, kormánymegbízottunk, nyugdíjügyi biztosunk, nyugdíjvédelmi biztosunk, tehát hihetetlen nagy kiadások.

(13.20)

Most mi történik? Ennek a hivatalnak ugyanúgy az állami költségvetés, ahogy Lamperth Mónika képviselő asszony elmondta, nem is akármilyen javadalmazására számíthatnak majd, amikor miniszteri és államtitkári jövedelmekre és járandóságokra utalnak.

Miközben beszéltek a védelemről, eközben sajnos a törvényjavaslatban az van, hogy egyoldalúan lehet a munkakört, a munkavégzési helyet módosítani. Azt gondolom és meggyőződésem, hogy ebben több korlátot kellene felállítani, mint az a gyenge korlát, ami ebben a törvényjavaslatban van.

Aztán egy igazi gyöngyszem a kutatási megállapodás. Ahogy körülnézek, jó néhányan vannak a Házban, akik még emlékeznek, és megint csak hivatkozom képviselőtársaimra, akik a főtisztviselőkre vonatkozó törvényre hivatkoztak, igen, mi még emlékszünk arra, hogy ezt 2002 előtt hogyan használták fel politikai célokra, és erre most tökéletesen hajaz, az akkori gyakorlatra, a kutatási megállapodás. Tessék csak végiggondolni! Az van a törvényjavaslatban, hogy lehet mentesíteni a munka alól azt, akit kutatási megállapodással kötnének a hivatalhoz, de a munkahelye betölthető. Magyarul: egy újabb lehetőség megkerülni, hogy nem szemtől szembe azt mondjuk, hogy alkalmatlan vagy, és el kell menned, hanem azt mondani, hogy kutatási megállapodást kötök veled, kapod a fizetésedet, munkát nem kell végezni, de az állást be lehet tölteni azonnal és rövid határidővel.

Szeretnék... - a végére hagytam: szóval ugyanúgy, mint más törvényjavaslatokban is, az átverésnek része az, hogy vannak üres halmazok, és ezt én egyenesen tragikusnak érzem. Tisztelt Államtitkár Úr! A szöveg pontosan úgy fogalmaz, hogy meghívásos vagy pályázat. Nyugodtan el lehetne hagyni a pályázatot, mert nincs munkavállaló, aki ezt valaha meg tudja támadni, mert a törvény azt mondja, hogy meghívásos vagy pályázat - meghívásos volt. Tehát a "vagy pályázat" teljesen indokolatlan és fölösleges, része az átverésnek.

Szeretném, hogyha a szolgáltató központra vonatkozóan részletesebb szabályok lennének. Nekem ez egy kicsit - bocsánat a kifejezésért - a Kubatov-listára hajaz, hogy a szolgáltató központ majd szépen összerakja, hogy kik azok, akik részt vesznek abban a bizonyos meghívásos folyamatban, és mindenki másnak, aki képzettségénél, felkészültségénél, szakmai gyakorlatánál fogva bekerülhetne a rendszerbe, esélye sem lesz állást betölteni vagy állást megszerezni, mert pályázatról szó sem esik.

Korábban Szakács Imre képviselő úrral az érdekképviselet tárgykörben is váltottunk már szót, én most ide tenném. Államtitkár Úr! Az egyenesen megalázó, hogy azt mondják ki, hogy az érdekképviselet bevonható. Magyarul: ebben a törvényben ugyanúgy tetten érhető, mint minden másban, amikor képviselői indítványokkal nyújtanak be nagyon fontos törvényeket, hogy az önök számára, miközben hangoztatják a társadalmi párbeszédet, és leveleznek 8-10 millió választópolgárral, eközben a valóságban a törvényben azt írják, hogy "bevonható". Azt gondolom, hogy ez az igazi átverés csúcsa.

Köszönöm szépen a szót, elnök úr. (Szórványos taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  120  Következő    Ülésnap adatai