Készült: 2024.04.26.00:29:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

10. ülésnap (2010.06.01.), 379. felszólalás
Felszólaló Karácsony Gergely (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:54


Felszólalások:  Előző  379  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KARÁCSONY GERGELY (LMP): Köszönöm a szót. Ezen a késői órán én is néhány dilemmámat szeretném elmondani a javaslat kapcsán. Erről már volt szó az előző témánál, hogy most egy ilyen csökkentési hadjárat indult a politikai testületek ellen, ami nyilván ezek szerint, legalábbis a Fidesz képviselői számára nyilvánvalóan kell hogy érintse a kisebbségi önkormányzatokat is. Önmagában ezt akár el is tudnám fogadni, de megint van egy kicsit olyan érzésem, hogy megint belemegyünk egy ilyen mennyiségi dologba, ahelyett, hogy a minőségi problémákat tudnánk orvosolni.

Ez egy nagyon bonyolult kérdés, és éppen ezért én megpróbálok nagyon - hogy mondjam - komplex szemléletet képviselni, és nem nagyon akarok indulatosnak látszani vagy nagyon sarkos kijelentéseket tenni, mert valóban a kisebbségi önkormányzati rendszer kapcsán nem árt az óvatosság. Egyfelől nyilván nagyon büszkék vagyunk erre az intézményrendszerre, amit a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségek számára létrehoztunk, ugyanakkor van egy nagyon súlyos árnyoldala ennek a rendszernek, ez a bizonyos etnobiznisz jelenség, és nyilván a kisebbségi önkormányzati testületek elszaporodása, ami részben valóban ilyen megélhetési etnikai politikusok számlájára írható. Ezzel együtt is azért nagyon nagy óvatossággal kell nyúlnunk ehhez a rendszerhez, hiszen itt azért komoly érzelmek tolulhatnak föl határon innen és túl.

Említették a kisebbségi ombudsman állásfoglalását, akivel én nagyon egyet tudok érteni abban, hogy önmagában a testületek létszámának a csökkentése támogatható, de szerencsésebb a regisztrált állampolgárok, az adott etnikai vagy kisebbségi csoport nevében regisztrált állampolgárok számához kötni a testületeket, és önök arra hivatkoztak, hogy erre már most nincs lehetőség. Én ezzel együtt is azt gondolom, lehet, hogy hosszú távon ez lenne a helyes megoldás. És nem biztos, hogy most bele kellene mennünk egy olyan fűnyíróelv szerinti csökkentésbe, ami ugyanúgy az alapvető problémát érintetlenül hagyja, tehát az esetleges visszaélések lehetőségeit, egyszerűen, még csak egyszerűen mechanikusan csökkenti a képviselő-testületek számát.

Szeretném általánosságban is fölvetni azt, hogy van egy anomália vagy egy ellentmondás a helyi képviselő-testületek és az országos politika kapcsán az etnikai kisebbségi csoportok képviseletével kapcsolatosan. A legutóbbi változtatások megszüntették a kedvezményes mandátumszerzés lehetőségét az önkormányzatokban, miközben a jelenlegi módosítás is meghagyja tulajdonképpen ezt az elvet. Ezzel tulajdonképpen még egyet is tudok érteni, de ugyanezek az elvek nem tudom, miért nem okoznak problémát majd a parlamenti képviselői helyeknél. Ugyanúgy nagyon furcsa helyzetet idézhet elő, ha például adott esetben egy kormánytöbbség néhány etnikai képviselő, kedvezményes mandátumot szerzett képviselő szavazatán múlik. Ha ezt problémásnak tekintjük országos politika szintjén, vagy nem tekintjük problémásnak, akkor a helyi önkormányzatoknál ez miért nem megengedhető.

Ezzel csak arra szeretnék utalni, hogy itt nagyon sok olyan kérdés van az egész kisebbségi intézményrendszerrel kapcsolatosan, amit majd át kellene gondolnunk, és nyilván most ez az idő nem alkalmas arra, hogy ezeket megbeszéljük, de azért szeretném jelezni, hogy itt komoly problémák vannak.

Egy apróság, amit nyilván Lukács Tamás képviselőtársunk módosító indítványa már próbál orvosolni, hogy nem teljesen világos, a törvény miért a megválasztott települési önkormányzatokra és miért nem a megalakultakra vonatkozóan alakítja a létszámokat, de ezek szerint a módosító indítvány ezt kezelni tudja. Bár egyébként az még növeli is a testületek számát, innentől kezdve egy furcsa számmisztika alakul ki, hogy akkor 3, 5 vagy éppen 4 fősek legyenek ezek. Igazából minden mellett lehet érvelni, de valójában senki sem érvel semmi mellett, hanem különböző számok jönnek elő, és ez kicsit olyan ad hocnak meg olyan erőltetettnek mutatja a változtatási javaslatokat.

Végül tényleg csak szeretnék megint utalni arra, amit képviselőtársam már említett, a diplomáciai vonatkozásaira, hiszen azért Magyarországon, és ez lehet, hogy nem mindig szerencsés, de mégiscsak így van, hogy a határon belüli etnikai és kisebbségi csoportokkal kapcsolatos intézményrendszert nagyon sokan abból a szempontból nézik, hogy akkor legyen hivatkozási alapunk arra, hogy ugyanilyen kiterjedt jogokat kérjünk számon a környező országokban a magyar kisebbségi csoportok számára. Csak szeretném jelezni, hogy ha a 2006-os adatokat nézve kiszámoljuk azt, hogy például az országos önkormányzatokban milyen létszámok alakulnak ki, akkor bizonyos etnikumok esetében ez nem is érinti a létszámot, a cigány és a német kisebbségek esetében, viszont a legnagyobb arányban a szlovák önkormányzat létszáma csökkenne. Isten őrizz, hogy azt gondoljam, hogy emögött bármilyen szándék van, nyilvánvalóan ez teljes mértékben kizárt, ezt nem feltételezem.

(20.40)

De azért gondoljunk bele abba, hogy nem jelent-e ez kockázatot, hogy megint Magyarország a szlovák belpolitika... (Dr. Hargitai János: A cigány marad változatlanul, a többieket mind érinti.) Akkor lehet, hogy valamelyikünk nem pontosan számolt, lehet, hogy én voltam az, nem tudom. Szóval, hogy kell-e nekünk most az, hogy megint a nyakunkba veszünk egy ilyen ügyet. Talán emlékeznek rá, biztosan emlékeznek, hogy a pilisszentkereszti önkormányzati fenntartású épület kapcsán milyen könnyen be tudtunk kerülni a szlovák vezető hírekbe. Nem tudom, hogy kell-e ez nekünk most; most, hogy egyébként nagyon helyesen a parlament megszavazta a kettős állampolgárságot, nem biztos, hogy még egy ilyen apropót kéne adnunk arra, hogy a szlovák belpolitika céltáblája legyen Magyarország.

Szóval, vannak ellenérzéseim a dologgal kapcsolatosan, nincsen nagyon egyértelmű nemleges vagy támogató véleményem a dologról, de nem biztos, hogy érdemes most egy ilyen rapid létszámcsökkentés keretében nem igazából átgondolt - mert már annyira beljebb mentünk a folyamatokba, nem is igazán jól átgondolható - változtatásokat eszközölni. Lehet, hogy el kellene engednünk ezt a dolgot, és hosszú távon az etnobizniszt jobban kizáró szabályozásokat alkotnunk, és ennek keretében csökkentenünk a létszámokat egy nyugodtabb diplomáciai közegben. Én emellett érvelnék, fenntartva, még egyszer mondom, a szándék alapvető helyességének az elfogadását.

Köszönöm szépen. (Taps az LMP és a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  379  Következő    Ülésnap adatai