Készült: 2024.03.29.10:03:57 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

37. ülésnap (2006.11.24.), 298. felszólalás
Felszólaló Fogarasiné Deák Valéria (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:53


Felszólalások:  Előző  298  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

FOGARASINÉ DEÁK VALÉRIA (MSZP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Kedves Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! A törvényjavaslaton belül két törvénymódosításhoz szeretnék hozzászólni, mégpedig két olyan törvénymódosításhoz, amelyekben az előterjesztő támogatás csökkentésére tesz javaslatot, és ellenzéki képviselőtársaink módosító javaslataikban ezeket a támogatáscsökkentéseket szeretnék visszakorrigálni. Az ajánláspontok az 52., az 53., illetve a 60., a 61., a 62. és a 63. Két olyan ügyről van szó, ami az érintettek számára valóban fájó, de mindannyiunk számára fájó, mégis úgy gondolom, hogy ilyen esetekben is érdemes megszólalni, mert hiszem azt, hogy lehet az érintettek megértését kérni. Azt gondolom, ha szót értünk egymással, akkor talán még meg is lehet kapni ezt a megértést.

Az egyik ügy - a költségvetés módosító javaslatairól szóló mai vitában erről már sokat beszéltünk - a nemzeti civil alapprogram, a másik pedig az egyházak finanszírozásán belül az úgynevezett 1 százalékos szja kiegészítésének a kérdése.

Hadd kezdjem az NCA-val. Ismételten mondom, valóban fájó pont a civil szervezetek számára, hogy a nemzeti civil alapprogram rendelkezésére álló pénz a törvénymódosító javaslat szerint jövőre nem az idei adóbefizetések alapján képződött váromány - ami körülbelül 7,5 milliárd forint lesz -, hanem mindössze 6,9 milliárd forint, azaz az idei szintű összeg. Ez valóban - nem mondhatjuk másképp - a nemzeti civil alapprogram részére rendelkezésre álló pénz befagyasztását jelenti az idei szinten, és azt is tudjuk, akik ismerjük ezt a törvényjavaslatot, hogy az indítvány két évre szól. Mégis azt mondom, hogy kérhetjük talán a civil szervezetek megértését ebben a tételben egy olyan évben, olyan években, amikor az egész ország tudja, hogy a költségvetés hiánya nem növelhető tovább, az egész ország tudja, hogy a bevételeket kell növelni ahhoz, hogy a kiadásainkat fedezze, és a kiadásokat még a bevételnövekedéssel együtt is csökkentenünk kell. Én hiszek abban, hogy van közösségvállalás ebben az országban, és senki nem gondolja azt, hogy ha ilyen a helyzet, akkor valamilyen módon neki is nem kell ebből részesedni.

Azért is gondolom azt, hogy kérhetjük a civil szervezetek megértését, mert ők pontosan tudják, pontosan emlékeznek rá, hogy a nemzeti civil alapprogram mindössze 2003 óta nyújt számukra támogatási lehetőséget, és azt is tudják, hogy ez a 7 milliárd forintos nagyságrend hogyan viszonyul ahhoz az összeghez, amit a költségvetésből korábban döntően működésre kaptak. 2003-ig ez cirka 400 millió forint volt, és ez az összeg emelkedett meg 2004-ben közel 7 milliárd forintra. És talán azért is kérhetjük a civil szervezetek megértését - amiről ma már ugyancsak beszéltünk -, mert ha összességében nemcsak a nemzeti civil alapprogramot számoljuk, akkor jövőre a civilek támogatása nem csökken. Nem csökken a nevesített támogatások összege sem, bár tudom - Pettkó András képviselőtársam majd mondja -, hogy vannak tételek és vannak civil szervezetek, amelyek kevesebbet kapnak, de vannak olyanok is, amelyek többet. Hadd említsem meg például a különböző fogyatékkal élők szervezeteit, amelyek ugyan szerény mértékben, de növekvő mértékű támogatást kapnak. Tehát összességében nem csökken a támogatás mértéke, és ez a 600 millió forintos mínusz így talán elviselhető lesz.

Hasonmód szeretném kérni - és azt hiszem, kérhetjük mindannyian - az egyházak megértését is akkor, amikor a részükre juttatott támogatások közül egy tétel, ahogy én végignéztem az összes sort: valóban, mindössze egy tétel a jövő évben csökkenni fog. Ez az ő esetükben is a személyi jövedelemadó 1 százalékával függ össze, változik ugyanis az szja 1 százalék kiegészítésének a számítási módja. Talán még azt is érdemes elmondani, mert nem mindenki tudja Magyarországon, hogy az egyházak nemcsak azt a pénzt kapják meg, amit az állampolgárok részükre fölajánlanak, hanem ezt az összeget a költségvetés a ma hatályos törvények szerint a mindenkori szja-befizetés 0,9 százalékára kiegészíti, függetlenül attól, hogy mennyit ajánlottak fel az állampolgárok. Ennek a 0,9 százalékra való kiegészítésnek a számítási módja változni fog a törvényjavaslat szerint jövőre, hozzáteszem, visszaváltozni egy korábbi, a vatikáni megállapodás után kialakított számítási módra, és kétségtelen, hogy az egyházak esetében ez a számításimód-változás 2 milliárd forint mínuszt jelent ahhoz a várományhoz képest - mondom ezt így még egyszer -, amire az idei számítási mód alapján számíthattak.

(18.50)

Egészen biztos vagyok benne, hogy ez fájó az érintettek számára, fájó mindannyiunk számára. Hiszen senki sem szeret kevesebbet adni, miközben tudjuk, hogy amit adunk, ha mondhatom ezt így, amiről döntünk, hogy oda jusson, az jó helyre megy. De az egyházak esetében is azt kell mondanom, hogy az összes támogatáshoz képest, ami, ha mindent beleszámítunk, a humán normatívákat és a kiegészítő normatívákat is, közelíti a 100 milliárd forintot, talán nem olyan rettenetesen nagy ez a tétel. És talán, nem talán, egészen biztos vagyok benne, hogy tőlük is kérhető, várható az, hogy vállaljanak közösséget mindazokkal, akiknek ugyancsak a jövő évi költségvetés valamilyen támogatáscsökkentést, valamilyen visszafogást, valamilyen kismértékű vagy nagyobb mértékű, sokaknál ennél jóval nagyobb mértékű nadrágszíjmeghúzást jelent.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  298  Következő    Ülésnap adatai