Készült: 2024.04.26.01:09:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

259. ülésnap (2013.03.11.), 205. felszólalás
Felszólaló Jávor Benedek (független)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:38


Felszólalások:  Előző  205  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

JÁVOR BENEDEK (független): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Mióta a parlamentben az energiapolitikával kapcsolatban a vitáinkat folytatjuk, azóta számtalanszor elmondtam, hogy az energetika területén a kormánynak elsősorban szigorú szabályozó oldalon kell fellépnie annak érdekében, hogy a stratégiai szempontok az energiapolitikában érvényesülni tudjanak. Ehelyett a kormány hosszabb ideje a tulajdonosi megjelenést erőlteti az energia- és a közműszektorban, ami, azt gondolom, nem egy kívánatos cél.

Itt most lett volna, van egy lehetőség arra, hogy valóban egy szigorú, jól működő, átlátható és ellenőrizhető hatósági munka formálja azokat az alapvető szolgáltatásokat, amelyekkel polgártársaink, az adófizetők, a háztartásokat vezetők mindennap szembesülnek. Sajnos, ezt a lehetőséget a kormány elszalasztotta, hogy itt egy ilyen átlátható és jól működő szabályozás jöjjön létre, és a javaslat által létrehozandó Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal egy olyan monstrum, amelyik elképesztő jogosítványokhoz jut hozzá, amelynek a felügyelete kevéssé megoldott, és amelynek az irányítását ugyanakkor a kormányzat egy évvel a választások előtt olyan módon kívánja bebetonozni, amit semmi nem indokol. Az Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal nem lát el alkotmányos funkciót, semmi indoka nincs annak, hogy hét évre kinevezett elnök és öt-hét évre kinevezett alelnök vezesse ezt a hivatalt, amely elnök és alelnökök leváltása gyakorlatilag lehetetlen. A jogszabályban olyan szigorú kritériumok vannak, gyakorlatilag köztörvényes bűncselekmény esetén lehet eltávolítani ezeket a vezetőket a hivatal éléről.

Tehát, gyakorlatilag sokkal inkább azt látjuk, hogy egy miniszteri fizetéssel, illetve a helyettesek esetében államtitkári fizetéssel egy kvázi minisztériumot hoz létre a kormány, amelynek a felügyelete, az ellenőrzése gyakorlatilag alig megoldott, és amelynek a vezetését egy későbbi kormányzat - nem csak a 2014 utáni kormányzat, miután a hétéves kinevezések 2020-ig szólnak, tehát a 2018 utáni kormányzat is - alig tudja befolyásolni.

Ugyancsak ezt a gyanút erősíti meg, hogy a törvény semmilyen visszamenőleges összeférhetetlenségi szabályt nem állapít meg.

(19.30)

Tehát azt, hogy a kormányzat kikkel fogja feltölteni ezt a hivatalt, amelynek szigorú szakmai kritériumok szerint kellene működnie, erre vonatkozóan semmilyen olyan kikötés nincs a törvényben, amely megakadályozná, hogy gyakorlatilag politikai pártkatonákkal töltsék fel ezt az intézményt. A javaslatban a szakmai kritériumok oly gyengén vannak megfogalmazva, hogy teljesen nyílttá válik a pálya, hogy kikkel töltik fel az elnöki, illetve az alelnöki pozíciókat, és nem kell pályáztatni ezeket a pozíciókat, tehát gyakorlatilag a mostani kormány teljesen szabad kezet kap, hogy akár a szakmai elvárásoknak alig megfelelő politikai küldöttekkel hét évre feltöltsék ezt a hivatalt.

Tehát azt látjuk, hogy ezzel a javaslattal, ahelyett, hogy egy szigorú, átlátható, elfogulatlan, a szakmai szempontokat és a lakosság teherviselő képességét is szem előtt tartó szabályozási tevékenységet folytató hivatal jöjjön létre, ehelyett a kormány egy olyan hivatalt hoz létre, amelyet fel fog tölteni a saját küldötteivel, és amellyel hét évre előre gyakorlatilag egy ilyen kis "állam az államban" intézményt, jól megfizetett tisztségviselőkkel kíván létrehozni, amely felett igazából sem az illetékes minisztérium, sem a kormányfő érdemi ellenőrzést gyakorolni nem tud.

Úgy gondoljuk, hogy ez a javaslat így, ebben a formában nem a megfelelő szabályozás és felügyeleti tevékenység kialakítását fogja magával hozni, hanem a jelenlegi kormányzó pártok 2014-es, illetve '18-as választásokat követő kormányzatok idején is az energiapolitikára gyakorolt befolyásának a fenntartását. Ez egy rendkívül káros és rendkívül indokolatlan intézkedés, tehát azt gondolom, hogy ebben a formában ez a javaslat nem támogatható.

Azok az elemei, amelyek az uniós jogharmonizációval függenek össze, természetesen valóban, ahogy elmondta Bencsik képviselőtársam is, egybeesnek egyébként a magyar fogyasztók és a magyar energiapiac érdekeivel, ezek támogathatók lennének. Ismétlem, a magunk részéről minden eszközzel támogatunk minden olyan intézkedést, amely a megfelelő szabályozási környezet és a megfelelő felügyelő hatóságok létrehozását szolgálja. Ez a javaslat azonban nem ilyen, ezért nem tudjuk támogatni.

Köszönöm a szót. (Taps a Jobbik padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  205  Következő    Ülésnap adatai