Készült: 2024.03.29.13:49:12 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

125. ülésnap (2011.10.27.), 68. felszólalás
Felszólaló Ékes József (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:33


Felszólalások:  Előző  68  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ÉKES JÓZSEF (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Most már tényleg egész héten az adórendeletek, nyugdíjak átalakításával kapcsolatos, valamint most a költségvetéssel kapcsolatos vitában, ha nem bizottsági ülésen vagyok, akkor itt vagyok a parlamenti ülésteremben, és a magam részéről szeretnék egypár olyan helyre tenni és kiigazítani, amit képviselőtársaim nagyon nagy hangsúllyal próbáltak meg itt az ülésteremben a jelenlegi kormánnyal szemben mint érveket felsorakoztatni. Délelőtt Gyurcsány Ferenc volt miniszterelnök úrnak a kirohanása és a fenyegetése, azt hiszem, talán mindannyiunk számára példát kell hogy mutasson, hogy így nem szabad egy parlamenti képviselőnek a munkáját végeznie.

Az adórendeleteknél óriási támadás volt, hogy a Fidesz-kormány elveszi az özvegyi nyugdíjakat. Szeretném jelezni és hangsúlyozni: a Fidesz-kormány nem veszi el az özvegyi nyugdíjakat. Ugyanígy az MSZP széles körben próbálta megkérdőjelezni az árvaellátás kérdését is - ezt sem fogja elvenni a Fidesz-kormány. Sőt mi több, az özvegyi nyugdíjaknál is, hasonlóképpen, mint a rendszeres nyugdíjaknál, az éves emelkedés a 4,5 százalék vagy adott esetben a mindenkori infláció mértéke lesz. Döbbenet volt számomra, hogy a volt vagy a jelenlegi bányásztársadalmat is megpróbálták befolyásolni, hogy elveszik a korkedvezményes nyugdíjukat. Nem veszi el a Fidesz-kormány a korkedvezményes nyugdíjukat, csak a neve fog megváltozni, bányászati járadékként fogják ezután kapni, és ugyanúgy fog járni a bányászati tevékenység után a korkedvezményes lét biztosítása.

Nagyon érdekes, itt Pál Tibor képviselőtársam elmondta, hogy a jelenlegi költségvetés, és amióta ők befejezték a kormányzati tevékenységet, itt mintha megállt volna az élet, tehát innentől fogva minden csak rossz lehet, és innentől fogva semmiféle kilátása nincs ennek az országnak abba az irányba, hogy ebből a valóban nehéz pénzügyi-gazdasági helyzetből, és ami jelen pillanatban mint recesszió az Európai Unión belül is tapasztalható, ki tudjon lábalni.

Simon képviselőtársam felvetette az ÁSZ véleményét. Nem tudom, hogy itt volt-e tegnap, amikor az ÁSZ elnöke beszámolt az ÁSZ-nak a költségvetéssel kapcsolatos vizsgálatáról. Ő úgy fogalmazott, hogy reális és tartható, tehát így mondta ki maga az ÁSZ. Teljesen logikus, belső tartalmában minden költségvetéssel kapcsolatosan, az elmúlt 20 év során minden költségvetéssel kapcsolatosan voltak egyfajta bizonytalanságok a bevételek és a kiadások oldalán. Ezt ez a költségvetés sem tudja nélkülözni, mert ebben a feszült gazdasági-pénzügyi környezetben, amely most Európát jellemzi, tulajdonképpen magában hordozza bizonyos tételeknél a bizonytalanságot.

De nézzük a költségvetés különböző fejezeteit! Nincs olyan fejezet, amely ne emelkedne. Kimondottan csak a gazdaságfejlesztéssel kapcsolatosan Varga képviselőtársam is próbált rámutatni arra, hogy az agrárterületen milyen fejlesztések, a hazai kis-, középvállalkozások irányába milyen fejlesztések lehetségesek. Itt szeretném jelezni, hogy a gazdaságfejlesztési költségvetési növekmény 22 százalék, a felzárkóztatásé, ha a számokat nézzük, 39,3 százalék, és emellett az európai uniós források sem szűnnek meg, mert Pál Tibor majdhogynem úgy fogalmazott, hogy hatalmas beruházások történtek az elmúlt 8 év folyamán, vagyis amióta európai uniós tagország vagyunk, csak az elmúlt időszakban az ÁSZ azt is megállapította, és Kovács volt ÁSZ-elnök is sokszor rámutatott arra, hogy minden költségvetési időszakban megközelítőleg 200-300 vagy 400 milliárdos korrupciós tények is voltak a végrehajtott beruházások területén, és ez sajnos - fogalmazzunk úgy - az elmúlt időszak egyik legnagyobb hibája volt, amellett, hogy hatalmas mértékben növelte meg az államadósságot. Ebből adódóan ennek a költségvetésnek is el kell szenvednie azt, hogy évente megközelítőleg 1100 milliárd forintot kell csak a kamatterhekre kifizetni, csak magukra a kamatterhekre, és alapvetően magát a költségvetést hihetetlen mértékben meghatározza a kamatterhek állandósulása és annak a kifizetési kötelezettsége.

De nyugodtan lehet ugyanígy mondani, hogy a következő évtől fogva a minimálbér is megemelésre fog kerülni. Visszaemlékezünk arra, 2000-ben, amikor a Fidesz legelőször ehhez az eszközhöz nyúlt, a minimálbér kötelező megemeléséhez, az MSZP részéről akkor is hihetetlen mértékű kampány indult meg, hogy innentől fogva az országban totálisan csődbe fognak menni a hazai kis-, középvállalkozások és gazdasági társaságok - ez nem következett be. Tehát ezt a lépést is mindenképp meg kell tenni annak érdekében, hogy azt a szegénységi rátát, ami az elmúlt 8 év folyamán kialakult, a terheket tulajdonképpen az állampolgárok irányába az elvégzett munka után valamilyen mértékben lehessen csökkenteni.

Itt van a demográfia kérdése. Mikor volt a legsúlyosabb állapotban a születési és halálozási arányok kérdése? 2009-ben. Tisztelt képviselőtársaim, akkor Magyarországnak a lélekszáma 34 ezer fővel fogyott, egy kisvárossal, nyugodtan lehet így fogalmazni, annyi volt a lélekszám fogyása. De az is egy nagyon rossz megközelítés, hogy ha ma eldöntök valamit, annak már holnap hatása lesz a demográfiára. Ha azt nézzük, hogy egy csecsemőt 9 hónapig tulajdonképpen ki is kell hordani, ha egy jó döntés születik, akkor is majdhogynem egy évet kell várni, hogy abban valamilyen jelentősebb mutatószám-változás tudjon bekövetkezni. Ha visszaemlékezünk, '98-2002-ben, az Orbán-kormány idején a fiatalok számára biztosított hihetetlen sok lehetőségből adódóan először 2003-2004-ben jelentek meg a pozitív demográfiai irányok, és akkor volt egy stagnálás, tehát nem lélekszámfogyás volt, hanem beállt egy stagnálás. Én bízom benne, hogy az a tevékenység, amelyet jelen pillanatban az Orbán-kormány főleg a családok érdekében, az adókedvezményekkel és a gyermekek védelmében adott juttatások területén tett, ezek előbb-utóbb jelentkezni fognak. Ez kimondottan a demográfiai hatás kérdése, mindig évekkel később jelenik meg, mint hogy adott esetben egy negatív vagy egy pozitív lépést valamelyik kormány a maga részéről végrehajt.

(12.10)

Bízom benne, hogy a jövő évben az a megközelítőleg 1000 milliárdos uniós forrás valóban jó helyre fog kerülni, és elsődlegesen a hazai kis- és középvállalkozásokhoz. Itt mondom Varga képviselőtársamnak, hogy egy adónak és változásnak adott esetben lehet a társadalom irányában, a termelők irányában is olyan lélektani hatása, hogyha itt most vesszük a chipsadó kérdését vagy ha vesszük a cukortartalom kérdését elsődlegesen a magyar friss termékek esetében, amelyek nem tartalmazzák azokat az élelmiszereknél használatos, adott esetben színező és tartósító anyagokat - amelyeket ugye általában az importtermékeknél nagymértékben meg lehet találni -, akkor ennek kihatása van elsődlegesen a hazai termék- és piacvédelem kérdésére is. Tehát ezekben a kérdésekben kell egy kormánynak úgy összeraknia a saját adó- és költségvetési dolgait, hogy valóban az ilyen adóemelésekkel vagy adott esetben a hozzá kapcsolódó járulékok emelésével kapcsolatosan rávilágítson arra, hogy a hazai termék fogyasztása legyen az elsődleges, és ne pedig az agyonszínezett és egyéb más tartósító anyaggal készült élelmiszerek.

Szeretném kihangsúlyozni azt is - ezt a tegnapi napon is elmondtam -, hogy a tavalyi évben költségvetési bizottsági ülésen tárgyaltuk, itt van Nyikos elnök úr is, hogy Magyarország adósságállománya 2002-ben 8500 milliárd forintról felment 21 876 milliárdra. Ugye, elnök úr, ez is vitát váltott ki a költségvetési bizottságban, hogy mégis mennyi a magyar államadósság? Akkor 2010 szeptemberében itt tartott a magyar államadósság.

Teljesen logikus, hogy valamilyen mértékben a jelenlegi kormány csökkentette 82 százalékról, lejjebb tudta vinni a magyar államadósságot. Ez azt jelenti, hogy ha sikerül továbbcsökkenti magát az államadósságot, akkor a kamatterhei is tulajdonképpen valamilyen mértékben csökkenni fognak, de tudomásul kell venni, hogy hihetetlen mértékben nyomja a következő időszaknak a költségvetési mozgásterét is. Tehát ahhoz, hogy valóban egyfajta rend ki tudjon alakulni, mindenképpen a költségvetést stabilizálni kell, és valóban minden költségvetési tételnél csak azok kerüljenek kifizetésre, amelynek a bevételi oldala is megvan, így a nyugdíjkassza kérdése, az egészségügyi kassza kérdése, tehát ne keverjük össze a dolgokat, hanem valóban tegyünk mindent rendesen helyre, és abba a viszonyba, amelyből annak a kifizetése ki fog alakulni.

A másik ilyen kérdés az önkormányzatok kérdése. Fel szeretném tenni a kérdést Pál Tibor képviselőtársamnak, hogy a megyei kormányhivatalok működése ellen van-e kifogása, mert ha nincs, akkor ugyanezeket a kormányhivatalokat minden további nélkül kistérségi vagy járási területen is meg kell csinálni. A következő időszakban egy polgármesternek nem fog változni a tevékenysége, mert elsődlegesen a területfejlesztésre, településfejlesztésre, területrendezésre kell koncentrálnia, tehát azoktól a terhektől meg fog szabadulni, amit az elmúlt időszak mint egyfajta nyűgöt odapakolt az önkormányzatoknak mint kötelező feladatot, és hozzá a finanszírozást meg nem biztosította. Tehát ezeket pontosan a kormányhivatalok és a járási hivatalok létrehozásával elveszi az önkormányzatoktól mint egyfajta kötelező feladatot, és teljesen logikus, hogy innentől fogva az önkormányzatnak, a polgármestereknek, a képviselő-testületeknek elsődlegesen saját településükre és annak a csinosítására, fejlesztésére kell gondolniuk és gondoskodniuk.

Ennyivel, ezzel a mai hozzászólásommal szerettem volna kiegészíteni az eddig elhangzottakat, és nem szabad úgy rémhírt terjeszteni és olyan bizonytalanságot szülni az emberekben, hogy ez a kormány elveszi, mert ez a kormány a társadalomtól nem kíván és a magyar emberektől nem kíván elvenni. Vannak realitások és adottságok, amelyek keretei között egy költségvetést meg kell tervezni, és azt úgy végrehajtani, hogy a magyar társadalom hosszú távon akár gazdasági fejlődés szempontjából vagy akár pénzügyi stabilitás területén is a lehetőségeit és a jövő elképzeléseit tulajdonképpen tudja biztosítani. Ez a költségvetésnek az elsődleges szerepe.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  68  Következő    Ülésnap adatai