Készült: 2024.04.19.21:52:32 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

180. ülésnap (2008.11.24.), 223. felszólalás
Felszólaló Cseresnyés Péter (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Oktatási bizottság
Felszólalás oka Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
Videó/Felszólalás ideje 4:29


Felszólalások:  Előző  223  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

CSERESNYÉS PÉTER, az oktatási és tudományos bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló 2003. évi LXXXVI. törvény, továbbá az ezzel összefüggő törvények módosításáról szóló törvényjavaslat vitájára bizottságunkban november 19-én került sor.

A törvénymódosítás bizonyos részeivel kapcsolatban komoly vita alakult ki, néhány változtatási szándék okán. Leghangsúlyosabban a szakképzési hozzájárulás tervezett elosztási módjával és a szakképzések meghatározásával kapcsolatban fogalmazódtak meg kétségek.

Miről is van szó? A regionális fejlesztési és képzési bizottság felállása és e módosítás elfogadása után a Szakképzési Alapban levő pénzek elosztásáról is dönt, sőt meghatározza a szakképzési lehetőségeket. Ráadásul egy, az oktatási bizottság ülésén elhangzott kérdésre adott válaszból egyértelműen kiderül, hogy az RFKB-k területileg behatárolt módon hozzák meg döntéseiket, tehát a szakképzésben adott régió igényeit veszi figyelembe.

Idézem a kormány képviselőjének e vonatkozásban feltett kérdésre adott válaszát: "A regionális fejlesztési és képzési bizottságok egyértelműen területi hatállyal működnek, döntésüket területi hatállyal hozzák meg, és az abban a régióban figyelembe vett szempontrendszer alapján meghatározott, a gazdaság által igényelt szakképzéseket döntik el."

Mit is jelent ez? Milyen következményekkel járhatnak ezek a mondatok? Vannak olyan szakképző központok, iskolák - központok, hisz a tiszkek sok helyen működnek vagy rövid időn belül működni fognak -, amelyek vonzáskörzete megyei, régiós határokat átlép. Ilyen a lakóhelyemen a szakképzési intézmények többsége is, hisz vonzáskörzetébe nemcsak Zala megyei településeken élő diákok tartoznak, hanem Somogy megyeiek is. Sőt, van egy olyan iskola, amelyik országos beiskoláztatással élhet speciális szakképzési területe miatt.

Kérdésként tehát felmerült, miként fogja ezt az egy képzést a munkaerő-piaci igény helyszínétől... - ha mondjuk, a bizottság központja a régió központjában lesz, jelesül Nagykanizsa esetében ez cirka 200 kilométer, működő testület megfelelő biztonsággal és elfogultsággal meg nem vádolható módon elosztani a Szakképzési Alapban levő pénzt. Kiköthetik tehát, hogy a régióban mely képzéseket támogatják, s melyeket nem. Ez egy olyan diktátum lehet, amely képzéseket tehet tönkre, átnyúlva a fenntartók feje felett. Ezen nem támogatható szándékok miatt javaslatként az fogalmazódott meg, hogy a testület ne legyen döntéshozó, hanem ha már úgy gondolja a kormányzat, hogy szükség van rá, amiben egyébként sok szakember kételkedik, mindössze egy tanácsadó testületként működjön.

Elhangzott, hogy a törvényjavaslat az önkormányzati intézményfenntartók kétharmados törvénnyel biztosított jogait sérti, hisz a fejük felett átnyúlva határozhat meg az adott település, térség képzése érdekeit figyelmen kívül hagyó képzési igényeket. Mint már említettem, sok szakképzéssel foglalkozó intézmény egy régió határain átnyúló képzési igényt elégít ki, amelyről a bizottságok nem feltétlen rendelkeznek információval.

A helyi igényeket felmérni nehezen tudó bizottságok csak nehezen helyre hozható károkat okozhatnak a szakképzésben, miközben tagjaik között olyan ellenérdekű személyek is helyet foglalnak, akik nem az iskolarendszerű nappali oktatásban érdekeltek, hanem a felnőttképzésben, és esetleg iskolai tapasztalatuk sincs. Tehát jobb lenne e szakemberek szerint, ha a szakképzés koordinálása helyi szinten maradna például oly módon, hogy a fenntartók a területükön működő tiszkek, kamarák bevonásával döntenek a Szakképzési Alap elosztásáról, így a támogatott szakképzésről.

Elhangzott a bizottsági ülésen, hogy újra át kéne gondolni a szakképzési hozzájárulás szétosztásának tartalmi és szervezési kérdéseit, mert az már most átláthatatlan, követhetetlen. Tehát egy komoly, átfogó, átgondolt, az egész szakképzést magában foglaló átalakítást támogatni lehetne, azonban ez a mostani, részleges módosítás részünkről nem támogatható. Köszönöm figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  223  Következő    Ülésnap adatai