Készült: 2024.03.29.07:43:50 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

160. ülésnap (2008.09.30.), 204. felszólalás
Felszólaló Dr. Havas Szófia (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:48


Felszólalások:  Előző  204  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HAVAS SZÓFIA (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Végighallgatva az előző vitát, ami az oktatás kapcsán kerekedett, megpróbáltam követni a riposztokat, és megtalálni benne azt a pontot, ami a zárszámadási törvény vitájához kapcsolódik. Meg kell mondjam őszintén, hogy viszonylag nehezen találtam meg, talán egy-két hozzászólásban mindösszesen, a többi egy egészen más jellegű és messze ezen túlmutató vita volt.

Én megpróbálnék visszatérni szűkebb területemre, az egészségügyre és az ezzel kapcsolatos zárszámadási törvényhez kapcsolódó gondolatokra. Mikola István képviselőtársammal szemben a többségi bizottsági véleményt mondanám el, amelyik általános vitára alkalmasnak találta a zárszámadásról szóló törvényt. Ezzel kapcsolatban néhány gondolatot azért el kell hogy mondjak. Ahogy képviselőtársam említette, valóban számos ponton egyetértettünk az egészségüggyel kapcsolatban, csak a konklúziók voltak kissé mások. Amit a képviselő úr felvetett, azok a problémák nem a tavalyi év, nem 2007 kapcsán keletkeztek, ezek már 16 éve gyűrűző problémák, beleértve a '98-2002 közötti kormányzat problémáit is. Ezeket természetesen a 2007. évi zárszámadási törvényben nem lehet és nem is tisztünk megoldani.

Mi az, amiben a tavalyi év szufficitjével, a társadalombiztosítási alap, Egészségbiztosítási Alap szufficitjével kapcsolatban egyetértés volt a bizottságban? Szeretném itt elmondani, hogy a mai nap beadásra került egy bizottsági módosító indítvány, amelynek lényege, hogy az ágazatban képződött 27,4 milliárdos szufficit az ágazatba kerüljön vissza, nem tartalékalapba, hanem az ágazat felhasználására. Ehhez természetesen kérjük az ellenzéki párt képviselőinek támogatását is, hogy ezt az ágazat további fejlesztésére tudjuk fordítani.

Elhangzott az, hogy a lakossági terhek mennyire nőttek. Nos, én néhány számadatot szeretnék elmondani, ez a zárszámadási törvényből egyértelműen kiderült. Kiderült az, hogy a munkáltatók és munkavállalók járulékfizetése több nagyságrenddel magasabb volt, mint a korábbi években. Döntően ez segítette elő, hogy az Egészségbiztosítási Alap szufficittel zárjon.

Az, ami elhangzott, a struktúraátalakítás az ellehetetlenült működés mellett, ez így ebben a formában nem állja meg a helyét. Ha megengedik, néhány számot elmondanék. A meghatározó járulékbevétel, ami a munkáltatókra esik, 106 százalékon teljesült, míg a biztosítottak járulékai 104 százalékon teljesültek. Elsősorban ez, és az, hogy a járulékfizetési fegyelem megjavult, az, hogy az intézmények... - bár miniszter úr, képviselőtársam szóvá tette, hogy a nagy intézmények, vállalatok, amelyek hosszú évek óta görgetik maguk előtt a járulék be nem fizetési összegét, ezt bizony a költségvetés évről évre pótolta. Valószínűleg ez idén sem történt másként, illetve a tavalyi év során, ennek ellenére annyiban javult a járulékfizetési fegyelem, hogy lehetővé tette ennek a szufficitnek a képződését.

Szó volt a 300 forintos vizitdíjról, illetve ennek felhasználásáról is. Nos, valamennyien tudjuk, hogy a 300 forintos vizitdíj bizony az intézményeknél, a szolgáltatóknál maradt. Ez olyan pluszforrást jelentett az egészségügyi szolgáltatók számára, amelyből aki úgy gondolta, a saját infrastruktúráját fejlesztette, háziorvosoknál mód és lehetőség nyílt arra, hogy a szakasszisztencia, az ápolónők bérét növelhették, az intézmények különböző beruházásokat eszközölhettek. Nagyon sajnáljuk, hogy ez a plusz bevételi forrás megszűnt az intézményeknél és a háziorvosi alapellátásban egyaránt.

Szóba hozta képviselőtársam az Alkotmánybíróság döntését is. Nos, valamennyien tudjuk, hogy ehhez a törvényhez - és célunk is volt - mindenféleképpen hozzá kell és hozzá kellett volna nyúlni. Nagy örömmel hallom, hogy ebben partnerekre találtunk. Remélem, hogy amikor ennek a törvénynek a megnyitása kapcsán általános, illetve részletes vitára kerül sor, akkor természetesen a támogatásukat meg fogjuk kapni ahhoz, hogy megfelelő szakmai döntések születhessenek, amelyek természetesen politikától, érdekektől és lobbiérdekektől mentesek lesznek. Én nagyon bízom benne, hogy olyan, valóban megfelelő szakmai struktúra fog kialakulni az országban, amely lehetővé teszi az egyenlő hozzáférést, lehetővé teszi, hogy valamennyi lakos megfelelő szintű egészségügyi ellátásban részesüljön. Én nagyon örülök, hogy ehhez ilyen kiváló társakat tudunk találni.

Szó került arról, hogy a TVK mekkora károkat okozott az egészségügyi ellátórendszerben, ez az oka a hosszú várólistáknak és számos egyéb anomáliának. Szeretném felhívni a figyelmet, képviselőtársaim, hogy a HBCS-alapú finanszírozás nem az elmúlt év találmánya, bizony nem is az elmúlt kormányzásé, ez már 1992 óta működik, ami valamennyi intézmény számára bizony korlátokat szabott.

(18.50)

És én nem ismerek egyetlen olyan országot - beleértve a leggazdagabb országokat - sem, ahol bármilyen egészségügyi ellátáshoz korlátlan hozzáférés lenne. Egyszerűen azért, mert nincs olyan ország, amelynek olyan forrás állna rendelkezésére, hogy ezeket az igényeket maradéktalanul ki tudná elégíteni.

Nyilván a teljesítményalapú finanszírozás finomításra szorul, de ez minden évben megtörténik, az adott költségvetés lehetőségei között. Úgy gondolom, tekintettel arra, hogy képviselőtársam is aktív résztvevője volt mind a kidolgozásnak, mind természetesen a későbbiek során ennek a további működtetésének, megfelelő, jó szabályozókkal nyilván ezen is lehet javítani.

A várólistával kapcsolatban szeretném elmondani, hogy saját tapasztalatunk is az, hogy nagyon sok helyen - ellenzéki képviselőtársaim is feltételezem, tudják ezt - nagyon sok alkalommal bizony politikai célra használják fel a beteg emberek rászorultságát, szándékosan olyan hosszú várólistákat gerjesztve, amivel egyébként a betegek tűrőképességét nagymértékben próbára teszik. De ugyanez volt - visszaemlékszünk - a vizitdíjjal kapcsolatban is. Számos alkalommal, amikor jártam az országot, és a vizitdíjjal kapcsolatban meghallgattuk a lakossági panaszokat, bizony kiderült, hogy nagyon sok helyen az alapellátásban dolgozó kollégák a rendeletekkel ellentétesen több alkalommal visszarendelték a betegeket, nem használták ki a törvény, illetve a kormányrendelet, miniszteri rendeletek adta lehetőségeket, bizony háromszor is visszarendelték egy-egy recept megírásáért a beteget, csak azért, hogy annyiszor szedhessék be a 300 forintos vizitdíjat. Tehát természetesen így is lehet nagyon hosszú várólistákat gerjeszteni.

Úgy gondolom, hogy ha szakmai alapon lehet a következőkben megállapítani mind a struktúrákat, mind az egészségügyben azokat a kautélákat, amelyek a hosszú távú működés feltételei, úgy gondolom, ebben szakmai szinten lehet - és kell is - együttműködést találnunk. Ez az a terület, amely tízmillió lakos egészségét érinti, tízmillió lakos jólétét érinti. Nem egy év, nem két év, de még csak nem is négy év feladata, hogy olyan szabályozórendszert alakítson ki, ami mellett a tízmillió lakos egészsége fenntartható legyen.

Mindenképpen szeretném akkor meg is kérni, és számos idevágó feladata úgyis - gondolom - lesz ellenzéki képviselőtársaimnak is, hogy ehhez mindenféleképpen segítséget nyújtsanak. Továbbra is úgy gondoljuk, és ha a járulékfizetési fegyelem ugyanilyen szintű lesz ebben az évben is, mint a következő évben, akkor feltételezem, hogy az Egészségbiztosítási Alap szufficitje jövő évben is meg fog jelenni, vagy pedig természetesen annyival meg fog emelkedni a költségvetésben az Egészségbiztosítási Alap összege, az erre fordítható összeg. Úgy gondolom, ennek a leghatékonyabb és legjobb felhasználása mindenféleképpen a mi felelősségünk - méghozzá közös felelősségünk -, és ebben akár az Alkotmánybíróság döntését, akár a népszavazás eredményét, de akár azokat a szakmai ismereteinket fel kell és mindenféle körülmények között fel is szabad használni, ami bármelyikünk fejében benne van.

Tehát még egyszer megkérném a képviselőtársaimat, hogy a benyújtandó módosítókhoz támogatásukat biztosítsák. Ezzel lehetővé válik az, hogy az ágazat pénzforrásait jelentősen javítsuk, és az is, hogy a következőkben kialakítandó szabályozók megfeleljenek mindazoknak az elvárásoknak, amiket a lakosság az egészségügytől igényel. Ehhez a feladathoz - nagyon remélem, hogy nagyon rövid időn belül - ki tudunk dolgozni olyan törvénytervezeteket, amelyeket be is fogunk nyújtani, és mindenféleképpen a következő költségvetési vitánál ezek már benne lesznek a mi javaslataink között is.

Köszönöm a figyelmet.




Felszólalások:  Előző  204  Következő    Ülésnap adatai