Készült: 2024.03.28.15:54:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

137. ülésnap (2020.06.09.), 204. felszólalás
Felszólaló Varga Zoltán (DK)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:28


Felszólalások:  Előző  204  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VARGA ZOLTÁN, a DK képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársak! Megértve az előterjesztést, az előttem fekvő előterjesztést és Kósa Lajos képviselőtársam dualizmus, az Árpád-kor, a zárványok és a kisajátítás iránti olthatatlan érdeklődését, azért mégis engedjék meg, hogy egy picikét ünneprontó legyek, és feltegyem azt a kérdést, hiszen egy nagyon fontos nemzetstratégiai kérdés az, amiről mi most beszélünk, hogy valójában jó gazdái tudnake, akarnake lenni a ránk bízott vagy a ránk bízandó víziközmű-vagyonnak az önkormányzatok és az állam.Azt kell hogy mondjam, hogy mind a két esetben a válaszom az, hogy sajnos nem; nem, az önkormányzatok nagyrészt azért, mert nem tudnak, és az önkormányzat cégei sem tudnak, az állam pedig nagy valószínűség szerint azért, mert nem akar. És muszáj beszélni a rezsipropagandáról, arról a hazug rezsipropagandáról, amit Nacsa képviselőtársam említett először, és örülök, hogy nem én vagyok az első, aki erről beszél, hiszen tudjuk azt nagyon jól, hogy a kormány beáldozta a rezsipropaganda oltárán a közműszolgáltató cégeket, nemcsak a szemétszállítást, hanem az ivóvíz- és szennyvízellátást is kivéreztetett és csődközeli helyzetben látjuk most.

Mindennek oka teljesen egyértelmű: a kormány hazug közszolgáltatókat sújtó politikája. Hiszen látjuk azt nagyon jól, hogy a víziközmű-cégek kínlódnak, alapvetően a rezsicsökkentés következményeként az ágazati bérek mélyen a béka alsó fele alá kerültek, de hiányoznak a fejlesztések, sőt sok esetben már a kötelező karbantartási feladatok is elmaradtak az elmúlt tíz évben. A kialakult helyzet már egyértelműen a biztonságos ivóvízellátást és a szennyvízelvezetés működtetését is veszélyezteti. A csődközeli helyzet következtében a víziközmű-rendszerek rendre és általánosan elmaradó fejlesztései mára már nem megoldhatók sem vállalati, sem önkormányzati hatáskörben. Ezt mutatja az is, hogy gyakorlatilag kormányzati segítségért könyörögnek az érintett cégek vezetői.

(19.00)

Jól mutatja a kialakult és inkább kétségbeejtő, mint nyugodt helyzetet, hogy az átlag alatti alacsony bérek és az elmaradt fejlesztések, valamint több víziközmű-társaság csődközeli helyzete miatt ez év januárjában petíciót nyújtott be a Miniszterelnökségen Orbán Viktor miniszterelnöknek az Országos Víziközmű Ágazati Kooperáció. A szövetség petíciója valójában nem más, mint a fuldoklók segélykiáltása ebben az esetben, melyben az úgynevezett közművezeték-adó azonnali felfüggesztését, valamint a változatlan fogyasztói ár mellett az áfa mértékének azonnali csökkentését kérik a kormánytól, és a helyzet súlyosságát mutatja különben, hogy valójában nem is a kormányhoz fordultak már, hanem közvetlenül a kormányfőhöz.

Szerintük ez az, ami érdemi előrelépést jelenthet, és ez az, ami lehetővé tenné az ágazatban elmaradt bérfejlesztéseket, és segítené a hálózati rekonstrukciókat is. A közművezeték-adó felfüggesztése számításaik szerint 14 milliárd forint, míg az áfakulcs 18 százalékra mérséklése újabb 23 milliárd forintnyi új forrást jelenthetne számukra.

Különben ami igazán aggasztóvá teszi ezt a helyzetet, ami az önök révén kialakult a vízi közművek, vagy mondhatnám azt is, hogy az ilyen jellegű közszolgáltatások területén, az pont az önök kormányközeli, mondhatni, királyi elemző cégének, a Századvég Gazdaságkutató Zrt.-nek a tanulmánya, hiszen az ő adataik alapján 2022-re 10 százalékkal, míg 2027-re már akár 25 százalékkal is kevesebb munkavállaló lehet, mint amennyi a megfelelő víziközmű-ellátáshoz szükséges lenne. Ennek okát egyértelműen a versenyképtelen, mélyen átlag alatti, extra alacsony bérekben, az ebből adódó munkaerő-elvándorlásban és az egyre égetőbb szakemberhiányban látják. Tudjuk azt nagyon jól, és debreceniként Kósa Lajos is tapasztalhatta, hogy egyre gyakoribbak a közműhálózati hibák, a csőtörések, a városi vízvezeték-hálózatok egyre siralmasabbak, és ezek mind-mind azt mutatják különben, hogy hatalmas bajban van az ágazat. És merjük már kimondani, kérem, hogy az Orbán-rendszer tönkretette az elmúlt években ezt az ágazatot.

Itt mondhatnám azt az intő debreceni példát, hiszen debreceniek hárman is ülünk itt most a teremben, ha minden igaz, amikor Debrecen belvárosában, az egyik legforgalmasabb utca alatt pattant szét egy 60 centiméteres, régi, 50 éves víznyomócső, és gyakorlatilag az egész utcát újjá kellett ahhoz építeni, hogy újra működhessen ez a dolog. Ez szinte megoldhatatlan feladat elé állította nemcsak a vízmű vezetőit, hanem az egész város vezetését is, hiszen egy olyan szerteágazó, kusza csőhálózatot találtak a belvárosban, hogy az egészet cserélni kellene. De tudjuk azt nagyon jól, hogy most ott tart a dolog  bár újraaszfaltozták már, még egyszer fel kellett törni ezt az egészet , hogy azon imádkoznak különben a szakemberek, hogy valahonnan forrást tudjanak teremteni, hogy a belvárosban ezt a csőhálózatot, vezetékhálózatot újra lehessen építeni. (Nacsa Lőrinc: De mivel jó vezetés van, megoldják!)

A szolgáltató nehéz helyzetét mutatja különben az is, hogy abszolút nincsen arra pénz, hogy feltérképezzék akár Debrecen tekintetében, hogy mi is van ilyen tekintetben a vízi közművekkel. És sajnos, azt kell mondjam, hogy ez nem kifejezetten debreceni példa. Nagyon érdekes, hogy országosan is annyira rossz a helyzet, hogy egy-egy szakasz cseréjére a szakemberek állítása szerint nagyjából 200-300 évente kerülhetne sor a jelenlegi tudásuk szerint, azonban az elöregedett és mára üvegtörékenységű csőrendszerek meghibásodása rendszeres, ezért a toldozgatás-foldozgatás, ami a tervezett felújítások helyett zajlik, önmagában is növeli ezeknek a cégeknek a veszteségét.

Tudjuk azt nagyon jól a mai helyzetet látva, hogy nagyjából 8-10 víziközmű-cég csődközeli helyzetben van, és ez teljesen egyértelmű a kormányzati nemtörődömség és elvonások következtében. A hazug rezsicsökkentés miatt most hatalmas árat fizetnek nemcsak ezek a cégek, hanem az egész ország. Óvatos becslések alapján 3000 milliárd forintra tehető az az összeg, amelyet a vízi közművek biztonságos üzemeltetéséhez szükséges felújításra el kellene most hirtelen költeni. 50-60 százalékkal nőtt a meghibásodások mértéke az elmúlt években, így a hálózati veszteség sok esetben elérheti nemcsak a 10-15, de akár 30-35 százalékot is, ami szintén ezeknek a cégeknek a veszteségét növeli. A bevételek a 2009-es szintre estek vissza, míg a költségek természetesen a 2020-as szinten vannak. 10 év alatt jelentősen emelkedett az anyagárak, az energiadíjak, és romlott a forint. 2013-ban bevezették a közművezeték-adót, amiről az előbb is beszéltem, és az energiahivatal felé már felügyeleti díjat is kell fizetniük a szolgáltatóknak. Mindezekre természetesen a kormány egy megveszekedett fillért sem biztosít számukra. Azt kell mondjam, hogy amihez az Orbán-rendszer nyúl, az tönkremegy, amit véletlenül nem lopnak el, az pedig szétesik.

Az előttünk fekvő törvényjavaslatról konkrétan pedig annyit tudok mondani, hogy mivel nem tartalmazza, hogy nagyjából a kisajátítás hány létesítményt érint vagy érinthet, és nem tartalmazza azt sem, hogy ezek a kisajátítandó létesítmények milyen szinten és milyen minőségben végzik jelenleg a szolgáltatást, és egyáltalán, hogy miért pont most ennyire fontos ezt bevezetni, ezért amíg ezekre a kérdésekre választ nem kapunk, a Demokratikus Koalíció nem tudja támogatni az előttünk fekvő előterjesztést.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a DK soraiban.)




Felszólalások:  Előző  204  Következő    Ülésnap adatai