Készült: 2024.04.19.22:28:23 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

160. ülésnap (2016.06.07.), 209. felszólalás
Felszólaló Dr. Schiffer András (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:09


Felszólalások:  Előző  209  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SCHIFFER ANDRÁS (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Néhány megjegyzésem lenne egyrészt ahhoz, amit itt Salacz képviselő úr az imént elmondott, illetve ami az elmúlt hetekben történt. Kezdeném az utóbbival.

Én már a határozati javaslat vitájában elmondtam azt, hogy Magyarország ezzel a határozati javaslattal, ha úgy tetszik, nem egyedüliként ugrik ki a lövészárokból. Említettem az új osztrák államfő álláspontját, a lengyel kormány álláspontját, a francia köztársasági elnök álláspontját, illetve hogy Hollandiában vélhetően népszavazás lesz a TTIP-ról. Ugyanakkor új fejlemény: néhány napja, hogy a brit népszavazási kampányban, ami Nagy-Britannia Európában maradásáról szól, Jeremy Corbyn, a brit ellenzék vezére, aki egyébként a maradás mellett kampányol, világosan rögzítette azt, hogy amennyiben a Munkáspárt hatalomra kerül Nagy-Bri­tan­niában, nemet mondanak ezekre a szabadkereskedelmi egyezményekre.

(19.10)

Tehát világos az a képlet, hogy egyre inkább recseg-ropog a rendszer, Európában egyre többen fedezik azt fel, hogy ezek az egyezmények afféle trójai falóként aláássák az európai emberek jólétét. Éppen ezért én annyiban bátorkodom vitatkozni azzal, amit az imént Salacz képviselő úr elmondott, hogy bizony, ez a határozati javaslat ítélet ezekről az egyezményekről, mert ami ebben a határozati javaslatban van ‑ és külön örültem Bencsik képviselő úr javaslatainak ‑, az egyértelművé teszi, hogy így ezek az egyezmények nem lesznek elfogadhatóak Magyarország számára. Hiszen ezeknek a szabadkereskedelmi egyezményeknek pontosan az a lényegük, hogy lerontsák az élelmiszer-biztonság, a pénzügyi szabályozás, a fogyasztóvédelem, a környezet- és természetvédelem már elért szintjét az egész Európai Unióban.

Ez a határozati javaslat ugyanakkor egy olyan mandátummal bízza meg Magyarország kormányát, hogy álljon bele, vétózzon meg minden olyan szabadkereskedelmi paktumot, amelyik egyébként az élelmiszer-biztonság, a környezet- és természetvédelem, a munkajog, az egészségvédelem már elért szintjéhez képest visszalépést jelent. Ezeknek az egyezményeknek ugyanis pontosan ez a lényege, a lefelé tartó verseny, hiszen akkor, amikor nem vámjellegű kereskedelmi korlátokról beszélnek, akkor pontosan az embereket, a közösségeket és a természeti erőforrásokat védő szabályok lebontását helyezik a célkeresztbe. Ilyen egyezményekre Magyarországnak nemet kell mondania, Magyarország, a magyar emberek csak vesztesei lehetnek ilyen szabadkereskedelmi paktumoknak.

Bencsik képviselőtársamnak az egyik, a Törvényalkotási bizottságban is támogatott javaslata úgy egészíti ki a határozati javaslatot, hogy Magyarország álljon ellen annak, hogy a három említett egyezmény közül bármelyiket is ideiglenesen hatályba léptethessék. Ez azért rettenetesen aktuális, és fontos az, hogy Bencsik képviselőtársam ezt a javaslatot megfogalmazta, én magam is előterjesztőként támogattam, mert az úgynevezett CETA, tehát a Kanada és Európai Unió közötti szabadkereskedelmi egyezmény lassan ratifikálásra kerül. Nem annyira lassan, már ősszel sor kerülhet a ratifikációs eljárás megkezdésére. Ha és amennyiben ezt az egyezményt akár csak néhány hétre vagy néhány hónapra hatályba léptetnék, akkor Magyarország Alaptörvényben is rögzített GMO-mentességének annyi. Tehát a Kanada és Európai Unió közötti szabadkereskedelmi egyezmény tervezete világosan és egyértelműen szakít az elővigyázatosság elvével. Ott pedig, hogyha az elővigyázatosság elvét felváltja az az elv, hogy pusztán csak a kockázatokat kell bemérni, az azt jelenti, hogy Magyarország nem lesz többé GMO-mentes. Hiszen az elővigyázatosság elve az, amely garanciát nyújt arra, hogy Magyarországon ne lehessen termeszteni génmódosított szervezeteket, illetve Magyarországnak legyenek eszközei arra, hogy a GMO-mentességét fenntartsa, az ökológiai mezőgazdaságot megóvja.

Szeretném még egy pontra felhívni a figyelmet, éspedig amelyik a 2. pontban az antidemokratikus vitarendezési eljárásokról szól. Az antidemokratikus vitarendezési eljárás fogalmába beletartozik nemcsak az úgynevezett ISDS, hanem az ICS fantázianevet viselő vitarendezési mechanizmus is. Magyarországnak világosan és egyértelműen nemet kell mondania arra, hogy offshore bíróságokon kötelezzék sokmillió dolláros kártérítésekre. Világosan nemet kell mondania arra, hogy azokért a döntésekért, amiket itt az emberek felhatalmazása alapján a magyar Országgyűlés meghoz, utána különböző multinacionális cégek által pénzelt magánbíróságok kínpadra vonják Magyarországot.

Tisztelt Országgyűlés! Teljesen egyértelmű, hogy mind a nemzetállami parlamenti ratifikáció megkerülése, mind a ratifikációt megelőző ideiglenes hatályba léptetés, mind pedig a magánbíróságok intézménye támadás minden egyes uniós tagállam, minden egyes érintett nemzet szuverenitásával szemben. Nem lehet nem észrevenni azt a folyamatot, hogy egyik oldalon ezeket az egyezményeket globális nagyvállalatok nyomják ezerrel, egyszerűen azért, mert az ő profitmaximalizálásuknak ez az érdeke, az ő profitmaximalizálásukat ezek az egyezmények szolgálják, a másik oldalon pedig nem lehet nem észrevenni azt, hogy ma már a globális kapitalizmus jelenlegi szakaszában, a XXI. században a nemzetállami keretek is útját állják az óriásvállalatok profitcéljainak, profitéhségének.

Világossá kell tenni, hogy Magyarország, a magyar parlament csak olyan politikát támogat, ahol a profit nem előzheti az embert. Világosan nemet kell tudnunk mondani minden olyan nemzetközi egyezményre, amelyiknek pontosan az a lényege, hogy a profit megelőzi az embert, tehát az embert, a természeti erőforrásokat, a közösségeket védő szabályokat akarják odadobni néhány óriásvállalat profitéhsége miatt.

Tisztelt Országgyűlés! Ez a határozati javaslat arról szól, hogy egyrészt ne lehessen megkerülni a nemzetállami parlamenteket, másrészt hogy Magyarország nem fog asszisztálni, nem fog belemenni olyan szabadkereskedelmi egyezményekbe, amely visszalépést jelent Európának a fogyasztóvédelem, az élelmiszer-biztonság, az egészségügy, a környezet- és természetvédelem, az emberi jogok, a munkajog területén már elért, kivívott szintjéhez képest.

És nem utolsósorban azt tartalmazza a Bencsik-módosító alapján ez a határozati javaslat, hogy Magyarország szembemegy minden olyan kísérlettel, amelyik lehetővé tenné ezeknek az egyezményeknek az ideiglenes hatályba léptetését. Az ideiglenes hatályba léptetés veszélyezteti Magyarország GMO-mentességét, az ideiglenes hatályba léptetés támadás Magyarország szuverenitásával szemben.

Bencsik János másik befogadott módosító javaslata egyébként pontosítja azt, hogy milyen keretek között tárgyaljon a magyar kormány egyáltalán, vagy milyen keretek között lépjen fel az Európai Unión belül. Én a tisztelt Országgyűlést azzal szeretném kérni arra, hogy ezt a határozati javaslatot a befogadott módosító javaslatokkal együtt fogadja el, hogy ez a tárgyalási pozíció szolgálja Magyarország érdekeit, a magyar emberek érdekeit. Nem utolsósorban ezek az egyezmények tovább mélyíthetik a szakadékot az Európa keleti és déli felén elhelyezkedő úgynevezett félperiferiális országok és a centrum­or­szágok között, ezek az egyezmények erősítik az Európai Unió kétsebességes jellegét, és nem utolsósorban, hogy ha ‑ ahogyan az egyezmény hívei mondják ‑ intenzívebbé válik a transzatlanti kereskedelem, az nagyon könnyen az Európai Unió kereskedelmi dezintegrációjához is vezet. Ma azt látjuk, hogy politikai, belbiztonsági értelemben az Európai Unió béna kacsa, azt látjuk, hogy az euróövezet csak szétfeszíti a különbségeket a centrum és a félperiféria országai között. Ezek után ezek a szabadkereskedelmi egyezmények végképp zsákutcába juttathatják az egész Európai Uniót, hiszen innentől kezdve a transzatlanti kereskedelem növekvő volumene könnyen az Európán belüli kereskedelmi forgalom csökkenéséhez és jelentőségének a csökkenéséhez is vezethetnek.

Szeretném még egyszer megerősíteni, hogy minden rendelkezésünkre álló mérés azt mutatja, hogy 600 ezer európai munkahely forog veszélyben ezek miatt a szabadkereskedelmi egyezmények miatt, és ezek a szabadkereskedelmi egyezmények mikroszkóppal alig kimutatható növekedést jósolnak (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) Magyarország, illetve a többi kelet-közép-európai ország számára. Köszönöm szépen. (Taps az LMP, a Jobbik és az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  209  Következő    Ülésnap adatai