Készült: 2024.04.26.01:18:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

231. ülésnap (2009.10.12.), 40. felszólalás
Felszólaló Lakos Imre (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:19


Felszólalások:  Előző  40  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

LAKOS IMRE (SZDSZ): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! Október 6-án a Közlekedési Minisztérium elutasította egy vállalkozó mintegy másfél éve benyújtott kérelmét, amelyben menetrend szerinti távolsági buszjárat indítására kért engedélyt.

Úgy tűnik ebből a döntésből, hogy ma Magyarországon nem indíthat piaci szereplő közúti közösségi szolgáltatást. Akkor sem teheti ezt meg, ha az államnak ez egy fillérjébe sem kerül, és akkor sem, ha a szolgáltatás színvonala meghaladná az állami társaság által nyújtott szolgáltatásét. Pedig más, korábban korlátozott piacokon a piacnyitás már sikerrel járt, emlékezzünk vissza a patikaliberalizációra. A verseny következtében az ellátás sok helyen javult, a patikák többletszolgáltatást vállaltak. Ma már senki nem kérdőjelezi meg ennek sikerességét. Vagy említhetem a távközlési piacot is, ahol egy monopolszolgáltatót megfelelő jogszabályi eszközökkel sikerrel kényszerítettünk arra, hogy beengedje versenytársait. Mára a távközlési piacon, úgy tűnik, valódi verseny van.

Tisztelt Miniszter Úr! Most a kormány a tervek szerint 40 milliárd forintot kíván kivonni a közösségi közlekedés támogatásából. De vajon gondolkodtak-e azon, hogyan lehetne ezt megvalósítani? Vajon felmerült-e legalább a részleges liberalizáció gondolata?

Természetesen a liberalizációnak is lehetnek buktatói. Ha rossz a koncepció, a piaci cégek jelentős profithoz juthatnak, az állam kiadásai még növekedhetnek is. Azt gondolom azonban - és ezt nemzetközi példák jól bizonyítják -, hogy egy megfelelően végrehajtott liberalizáció az állam kiadásait csökkentheti, a szolgáltatás színvonalát pedig növelheti.

Kérdezem tehát miniszter urat, hogyan áll a közösségi közlekedés liberalizációja. Mikor lesz lehetséges végre piaci szereplőknek is részt vállalni a közösségi személyszállításban? És végül: milyen feltételei vannak annak, hogy egy vállalkozó piaci alapon, állami támogatás nélkül, az állami vállalatoknál magasabb színvonalú szolgáltatást nyújthasson?

Várom megtisztelő válaszát. (Taps az SZDSZ soraiban.)




Felszólalások:  Előző  40  Következő    Ülésnap adatai