Készült: 2024.04.26.00:12:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

281. ülésnap (2013.05.23.), 138. felszólalás
Felszólaló Kovács Pál
Beosztás Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 5:35


Felszólalások:  Előző  138  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KOVÁCS PÁL nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az önök elé terjesztett javaslat több törvény módosítását tartalmazza.

A villamos energiáról szóló törvény és a bioüzemanyagokról szóló törvény módosításának célja a megújuló energiaforrások alkalmazásának elősegítése a tájékoztatás feltételeinek meghatározásával, a támogatások igénybevételére vonatkozó műszaki feltételek jogszabályban történő rögzítésével és a származási garanciák szabályozásának bevezetésével. A javaslat előírja az energiapolitikáért felelős miniszter részére a megújuló energiaforrások alkalmazására, felhasználására, annak előnyeire, a műszaki információk és a támogatások igénybevételére vonatkozó információk közzétételét egy havonta frissülő honlapon. A törvényjavaslat elfogadását követően a támogatásokból megvalósuló és működő megújuló energetikai beruházások minimális műszaki előírásait a rendeletben határozzuk meg.

Ezek a követelmények eddig kizárólag pályázati kiírások szintjén jelentek meg. A műszaki előírások jogszabályban történő rögzítése hozzájárul a támogatási források hatékonyabb felhasználásához, a technológiai fejlődés eredményeinek gyakorlati alkalmazásához. A törvényjavaslat egyben a származási garanciarendszer alapjait is megteremti. A származási garancia egy, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal által kiállított elektronikus okirat, amelynek elsődleges célja a fogyasztók tájékoztatása. A származási garanciarendszer tehát hozzájárul a környezettudatosság növeléséhez is.

Az Európai Unióban folyamatban van a bioüzemanyagok szabályozását érintő jogszabály tárgyalása, amely módosíthatja egyes bioüzemanyag-típusok alkalmazásának feltételeit. Ezért a 2016. évi bioüzemanyag-bekeverési célszámok meghatározása során indokolt az Európai Unió döntéshozatali eljárásának eredményeit megvárni, így a bioüzemanyagokról szóló törvényben most egy olyan átmeneti rendelkezést indokolt bevezetni, ami azt eredményezi, hogy a 2016. évi célszámok meghatározása 2013 helyett átcsússzon 2014-be.

Az atomenergiáról szóló törvény módosítása részben a kiégett fűtőelemek és a radioaktív hulladékok felelősségteljes és biztonságos kezelését szolgáló közösségi keret létrehozásáról szóló 2011/70. Euratom-irányelv átültetése részben egyéb jogalkotási célok megvalósítása érdekében vált szükségessé. Fontos kiemelni, hogy az irányelv rendelkezéseinek többségével, így a hatósági engedélyezési, ellenőrzési rendszerre, a lakosság tájékoztatására, az engedélyesnek a nukleáris biztonságért való elsődleges felelősségére vonatkozó követelményekkel a hatályos jogszabályaink már jelenleg is összhangban vannak. A jogharmonizációs célok megvalósítását alapvetően a kiégett fűtőelemek és a radioaktív hulladékok kezelésére vonatkozó nemzeti politikára és nemzeti programra vonatkozó szabályozás beiktatása, valamint a Központi Nukleáris Pénzügyi Alap kezelőjére vonatkozó rendelkezések módosítása jelenti.

A törvényjavaslat a kiégett fűtőelemek és radioaktív hulladékok kezelésére vonatkozó nemzeti politika elfogadását annak jelentősége miatt, továbbá széles körű társadalmi megvitatása és elfogadása érdekében az Országgyűlés hatáskörébe, míg a nemzeti politika céljainak végrehajtását bemutató nemzeti program elfogadását pedig a kormány hatáskörébe utalja. A törvényjavaslat alapján a Központi Nukleáris Pénzügyi Alap kezelését a jövőben az Országos Atomenergia Hivatal helyett a hivatalt felügyelő miniszter által vezetett minisztérium látja el. A Központi Nukleáris Pénzügyi Alap kezelését érintő módosítás nem eredményez változást az alap státusát és forrásainak elkülönítettségét illetően. Az alap mint elkülönített állami pénzügyi alap továbbra is önálló fejezetet képez a központi költségvetésben, az alapból kifizetés csak az atomtörvényben tételesen meghatározott kiadási célokra fordítható a továbbiakban is.

A törvényjavaslat nem jogharmonizációs módosítása körébe tartozik a nukleáris létesítmények telephely-engedélyezésére vonatkozó szabályok korrekciója. A kialakított szabályozási koncepció szerint a nukleáris létesítmények tekintetében az Országos Atomenergia Hivatal hatáskörében két önálló, de tartalmát tekintve szervesen összefüggő eljárást vezethetnek be. Az első, a telephely-vizsgálati és -értékelési eljárásban hagyják jóvá a komplex kutatási programot, míg a második eljárásban a telephely alkalmasságát állapíthatják meg. A törvényjavaslat a fentiek mellett a radioaktív hulladéktárolók engedélyezésére, ellenőrzésére vonatkozó hatásköröket a sugár-egészségügyi decentrumoktól az Országos Atomenergia Hivatalhoz telepíti.

Tisztelt Országgyűlés! Kérem önöket, hogy támogassák a T/11101. számú törvényjavaslatot, ezzel is elősegítve az említett célok elérésére irányuló kormányzati törekvéseket. Köszönöm megtisztelő figyelmüket.

(14.10)




Felszólalások:  Előző  138  Következő    Ülésnap adatai