Készült: 2024.03.28.21:49:31 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

140. ülésnap (2004.04.06.), 254. felszólalás
Felszólaló Farkas Imre (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:21


Felszólalások:  Előző  254  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

FARKAS IMRE (MSZP): Köszönöm, elnök asszony. Tisztelt Képviselőtársaim! Ebben az öt percben megpróbálom azokat az anomáliákat összeszedni, amiket a szavazási joggal, a szavazással kapcsolatosan látok ebből a törvényből. Számomra borzasztó dolgok rajzolódnak itt ki.

Kezdem az első problémával: nézzük, hogy a társulási tanács mikor határozatképes, és milyen többség kell a határozata meghozatalához. A 14. ajánlási pontban érintik Wekler képviselő úrék, az új 9. §-ban írják le ezt a kört. Ez alapján kiszámoltam ezeket az adatokat, és a következőre jutottam. Gyakorlatilag döntést tud hozni a testület akkor, ha már a tagok egynegyede ott van, és egykilencede a lakosságnak képviselve van. Én ezt nagyon rossz húzásnak tartom, hogy őszinte legyek. Ennél lényegesen nagyobb részvételi arányt kellene a szavazati joghoz kapcsolni.

Megint hivatkoznék a gazdasági társasági törvényre; az sokkal magasabb jelenlétet és támogatottságot ír elő. Igaz, van benne egy olyan szabály, hogy ha nem jelennek meg azon a taggyűlésen, akkor egy másikon már kisebb arányban is lehet, de hogy itt induló helyzetben a lakosság egykilencedét képviselők hozzanak határozatokat, ezt a magam részéről nem tudom elképzelni. Mondom, hogy a minősített határozatnak mi a kritériuma. Ennél már komoly szankciók vannak. Minősített határozatot a tagok egyharmadával és a képviselt lakosság egyhatodával meg lehet már hozni. Ezt nem tartom jónak.

Nézzük a következő szabályozási részt, ami a 6. § (2) bekezdéséhez kapcsolódik. Nagyon helyesen az eredeti törvény és a 12. ajánlási pontban lévő javaslat is azt mondja, hogy eltérő szavazási lehetőségek vannak, és dönthetnek arról, hogy a társulási tanács tagjai a település lakosságszáma vagy a költségvetési hozzájárulás arányában rendelkeznek szavazati joggal. Megmondom őszintén, ezt tartom a legfontosabb elemnek. Ne tessék haragudni, nem tudok olyat elképzelni, hogy valakinek a szavazati joga minimális; például a törvény is itt előírná, hogy már egyharmadnál nem lehet több, és a lakosságszám arányában, mondjuk, neki kellene a költségek 70-80 százalékát állni. Nem tudom azt elképzelni, hogy ennyire a jogokat - a szavazás jogát - és a kötelezettségeket, hogy mennyit kell fizetni egy-egy önkormányzatnak, ilyen nagy mértékben szét lehet választani. Ez valós akadálya lehet egy ilyen társulás létrehozásának.

Mondom a további részeket. Elképzelhetetlen számomra a székhely településnek olyan jogot biztosítani, hogy az ő jelenléte és igen szavazata nélkül nem lehet határozatot hozni. Tehát egyhatoddal és nagyon kis joggal lehet, ugyanakkor elő van írva, hogy a társulási székhely települést képviselő taggal együtt tudnak ilyen határozatot hozni.

A gazdasági társasági törvényre hivatkozom, ahol igenis a kötelezettségek és a jogok arányban vannak - aki amennyit fizet körülbelül, vagy tulajdont képvisel, annyi szavazati joga van -, és az a törvény védi a kisebbségi jogokat egyébként. Itt pedig a többségi jogokat igyekeznek megvédeni, hogy a székhely település nélkül semmiféle határozatot nem lehet hozni. Az én választókörzetemben ráadásul olyan helyzet állt elő, hogy a székhely település nem is a legnagyobb település a választókörzetemben. Egy kisebb település tehát ebben az esetben döntő helyzetbe kerül, míg egy nagyobb település csak a befizetési kötelezettséggel kell hogy előjöjjön, és neki állni kell azoknak a szolgáltatásoknak az állam által nem támogatott részét, ami egyébként így rá jutna. Úgy gondolom, hogy ilyen ellentmondásokat a szavazási jogba nem lehet továbbvinni.

És még arról nem is beszéltem, hogy magához a megállapodás létrehozásához milyen kritériumok vannak meghatározva, hogy hány tagnak kell ott is részt venni, milyen szavazati joggal, és ha döntenek egy eltérő szavazati jog mellett a társulási tanács ülésén, és módosíthatják a megállapodást ilyen szavazati arányok alapján, az katasztrofális helyzethez vezet.

Tehát véleményem szerint a törvény összes rendelkezésében a szavazati jog kérdését át kell gondolni. (Taps az MSZP padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  254  Következő    Ülésnap adatai