Készült: 2024.03.29.10:40:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

175. ülésnap (2012.03.27.), 94. felszólalás
Felszólaló Szabó Rebeka (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:55


Felszólalások:  Előző  94  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZABÓ REBEKA, az LMP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Kiérlelt szabályozási koncepció, érdemi szakmai vita, korszerű jogalkotási szemlélet - nehéz lenne az elmúlt húsz hónap kormánypárti törvénygyártásának terméséből olyan tételt említeni, amelyre igazak a fenti jellemzők. A földmérési és térképészeti tevékenységről szóló törvényjavaslatról viszont mindez elmondható, amit értékelhetünk akár dicséretként is, ha elfeledkezünk róla, hogy ugyanez a hatályos magyar jog, a kormánypárt választási ígéretei, sőt, a kormányprogram szerint is minden törvényjavaslat esetén magától értetődő, minimális elvárás lenne. Sajnos, a gyakorlatban mégsem az - annál nagyobb öröm, hogy mégis létezik olyan törvényjavaslat, amelynek elkészítése során a kormány ügyel a normakövetés látszatára.

Tudomásunk szerint az előkészítés során kikérték az illetékes állami intézmény, a FÖMI szakértőinek véleményét is, konzultáltak a Magyar Mérnöki Kamara geodéziai és geoinformatikai tagozata, valamint a Megyei Önkormányzatok Országos Szövetsége szakembereivel, és így végül olyan szöveget terjesztettek elő, amely bírja az említettek egyetértését. Ezt a jogalkotás tekintélyének visszaállítását szolgáló precedensként az LMP határozottan üdvözli.

Tartalmi kritikánk a fentiek miatt viszonylag kevés van a tervezettel kapcsolatban, ezt a néhány észrevételt azonban szükséges megtennünk azért, hogy valóban célszerű, az ország és az állampolgárok érdekeit szolgáló új jogszabály szülessen. Bár mostanában korántsem számít szokatlannak, értetlenül állunk ama tény fölött, hogy a tervezet megfogalmazója utólag, rendeletben állapítaná meg, melyik lesz a törvényben szabályozott területek, azaz a földmérés és a térképészet irányító hatósága. Ebből számunkra az a következtetés adódik, hogy a szaktárca illetékeseinek fogalmuk sincs arról az eljövendő államigazgatási struktúráról, amelynek viszonyai között a majdani törvény működni fog, és hogy rendeletben nyilván könnyebb tologatni a hatásköröket, mint ha minden alkalommal törvényt kellene módosítani. Ezt a fajta kormányzati káoszt és szervezetlenséget lassan két évvel a kormányváltás után egyre nehezebb tolerálni.

A rendeleti szabályozás előrevetíti az újabb hatósági átszervezések valószínűségét is, holott a hatóságokat végre hagyni kellene dolgozni, mert a permanens fülkeforradalom és a folyamatos bizonytalanság az államigazgatásban egyre látványosabb gondokat okoz. Ugyancsak rendeletben szabályozná a jogalkotó a szabályozott területekhez kapcsolódó hatósági és szolgáltatási díjakat is, ami szintén rejt magában problémalehetőségeket. Egyrészt a földhivatali igazgatási szolgáltatási díjak jelenleg is szemérmetlenül magasak, nincsenek arányban a szolgáltatásnyújtás tényleges költségeivel, a földhivatalok ebből adódóan nettó befizetői a központi költségvetésnek.

Vannak egyébként olyan országok is, ahol a tulajdoni lapokhoz akár ingyen is hozzá lehet férni, például Görögországban a földhivatalok döntő többsége ingyenesen szolgáltat, Svédországban pedig a saját ingatlanra vonatkozó adatok és nyilvántartások hozzáférése díjmentes. Mi azt gondoljuk, hogy egy ilyen közhiteles és ingyenesen használható nyilvántartással lehetne gátat szabni például az ingatlanmaffiák tevékenységének, ezért ezeknek a minél szabadabb hozzáféréséhez komoly társadalmi érdek fűződik. Mindenesetre a realitásokat, illetve a költségvetés helyzetét figyelembe véve is célszerű lenne tehát törvényben rögzíteni a felső díjhatárokat, és esetleg ezen határokon belül differenciálni az ingatlan jellege vagy a földterület nagysága alapján. Az egyenlőség ugyanis itt azt jelenti, hogy a lakóingatlan-tulajdonosok keresztfinanszírozhatják például a nagybirtokokkal vagy a nagyberuházásokkal kapcsolatos ingatlan-nyilvántartási teendők egy részét is.

Mindenesetre összességében azt mondhatjuk, hogy támogatjuk ezt a törvényjavaslatot, hiszen a térinformatikai adatok kezelése, a háromdimenziós ingatlan-nyílvántartás vagy a különböző típusú szolgalmi és földhasználati jogok egyidejű megjelenítése nélkül a XXI. században elképzelhetetlen egy hatékony és előremutató földhasználat-, illetve tájhasználat-tervezés. De azért hadd tegyek itt egy megjegyzést: csatlakoznék Gőgös Zoltán képviselőtársamhoz abban a tekintetben, hogy természetesen a támogatásunk arra vonatkozik, ha ennek a törvénynek a megvitatása korrektül fog lezajlani, és nem kapunk hozzá valóban egy olyan módosítást, amely gyakorlatilag kicseréli ezt az egész törvényt, és valamiféle érdekcsoportok érdekében egészen furcsa változtatásokat hoz benne.

Tehát azt szeretnénk, ha azért alapvetően maradnánk annál a szövegnél - persze kisebb módosításokkal -, ami átment az általam említett szakmai vitákon, mert nyilván nem véletlen, hogy ehhez adták a jóváhagyásukat az illető érintett szakmai szervezetek, de ezzel a feltétellel támogatni fogjuk a törvényjavaslatot.

Köszönöm a figyelmet.

(Hegedűs Lorántnét a jegyzői székben
dr. Lenhardt Balázs váltja fel.)




Felszólalások:  Előző  94  Következő    Ülésnap adatai