Készült: 2024.04.26.00:03:27 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

259. ülésnap (2005.11.02.), 387. felszólalás
Felszólaló Dr. Bóka István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:46


Felszólalások:  Előző  387  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. BÓKA ISTVÁN (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A költségvetés önkormányzati részéhez szeretnék hozzászólni, annak finanszírozási oldalához.

A 2006-os költségvetési év nagy vesztesei lesznek az önkormányzatok, és ezt valamennyien tudjuk; reálértékben is egyértelműen, azonban sajnos abszolút értékben is csökken az önkormányzatok támogatása 2005-ről 2006-ra. Arra, hogy abszolút értékben csökkent volna az önkormányzatok támogatása, a rendszerváltás óta nem volt példa. Nevetséges, hogy a kormány szinte már bevezetve a kreatív könyvelés mellett a kreatív számítást, azt kívánja kommunikálni, hogy 2 százalékkal több pénzt ad az önkormányzatoknak 2006-ban, mint 2005-ben. Nevetséges, hogy sokszor még egymás között sem mondunk igazat. Nézzük tehát a számokat!

2005-ben az állami támogatás és az átengedett szja 1349 milliárd forint volt. 2006-ban ez a szám, tehát az állami támogatás és az átengedett szja 1274 milliárd forint, a különbözet, a csökkenés tehát 75 milliárd forint. Azonban a két évet azonos szintre kell hozni, és itt van az, amit eltérően látunk a kormánnyal szemben, itt van a kormány és az ellenzék számításai között az eltérés. A kormány szerint 2006-ban 2005-höz képest 26 milliárd forint, tehát 2,1 százalékkal több a finanszírozás, mint 2005-ben, azonban ez rendkívül nevetséges számítás. Báziscsökkentés címén - hogy miért, hát nem tudjuk; csak - elvesznek 19 milliárd forintot. A 3 százalékos tartalékképzés pedig 29 milliárd forintos csökkentést jelent. 2005-ben már láttuk, hogy a tartalékkal mi lesz.

Megjelenik a 2006-os számok között egy 10 milliárd forint nagyságrendű támogatás, egy úgynevezett leghátrányosabb kistérségek támogatása, ami az én véleményem szerint területfejlesztési pénz, és nem önkormányzati pénz. Ez a 10 milliárd forint csak a kozmetikázást célozza, hogy megmagyarázzák: 2006-ban mégis van valamifajta növekmény.

Amennyiben ezt a három tételt összeadjuk, úgy 58 milliárd forintot kapunk; 58 milliárd forint mínusz szemben a 26 milliárd forintos plusszal, ez 32 milliárd forint. Tehát a kormány eredeti számai szerint 32 milliárd a mínusz 2006-ban 2005-höz képest. Kérdezem tisztelettel, kit akarnak itt átverni?

És mivel csökken ezen túlmenően a 2006-os állami támogatás 2005-höz képest 32 milliárd forinttal, mint ahogy az előbb is láttuk, ezért nincsen meg a fedezete a 2005. szeptember 1-jei 4,5 százalékos közalkalmazotti béremelésnek. A 4,5 százalékos közalkalmazotti béremelés éves hatása 38 milliárd forint. Továbbá nem tudjuk, hogy 2005-ben lesz-e bármifajta bérkorrekció a közalkalmazottaknál és a köztisztviselőknél, hiszen a bértáblák kipontozva szerepelnek, nem tudjuk, hogy lesz-e közalkalmazotti, köztisztviselői béremelés. Amennyiben lesz, úgy ez a hiány tovább fog nőni; 1 százalékos közalkalmazotti, köztisztviselői béremelés éves makrogazdasági hatása 11 milliárd forint körüli. A közalkalmazotti 8,5, a köztisztviselői, közalkalmazotti együtt pedig 11 milliárd forint. A közigazgatási hatósági eljárási törvény 2005. november 1-jei bevezetése nagyon szerény számítások szerint mintegy 5 milliárd forintos többletet fog jelenteni 2006-ban az önkormányzatok számára. Adjuk tehát össze ezeket a tételeket: 5 milliárd, 38 milliárd és 32 milliárd - ez 75 milliárd forint. És nem beszéltünk még az inflációról 2006 tekintetében 2005-höz képest. Tehát 75 milliárd forintot messze meghaladó az a hiány, amit a 2006. évi önkormányzati költségvetés fog elszenvedni a 2005. évi költségvetéshez képest.

Nem tudom, nem látjuk, hogy mit akar a kormány ezzel az önkormányzati büdzsével, költségvetéssel üzenni. Mit kíván üzenni tízmillió állampolgárnak, akik az önkormányzati közszolgáltatást igénybe veszik? Mit kíván üzenni azzal, hogy a normatívák összege 2005-höz képest 94-95 százalékra csökken? Mit kíván üzenni azzal a Gyurcsány-kormány, hogy a normatívák a gyermekszám csökkenése mellett nem nőnek, általában stagnálnak, de nagyon sok esetben csökkennek? Mit kíván a kormány üzenni azzal, hogy megvonja az óvodai, iskolai oktatásnál a kiegészítő normatívát, az alapnormatíva pedig nem nő? Mit kíván üzenni a kormány azzal, hogy radikálisan csökkenti a bölcsődék támogatását? Mit kíván üzenni a kormány azzal, hogy csökkenti a körjegyzőségek támogatását? Mit kíván üzenni a Gyurcsány-kormány azzal, hogy radikálisan csökkenti a zeneművészeti és az egyéb művészeti normatívákat?

(20.50)

Mit üzen azzal a kormány, hogy csökkenti az intézményfenntartó társulási normatívát, csökkenti a bejáró tanulók után igénybe vehető normatívát? És mit üzen a kormány a tartalékképzéssel? 2005 után, immár 2006-ban is azzal szembesülünk, hogy tartalékképzésre kívánják kötelezni a települési önkormányzatokat.

2005-ben azt mondták, hogy amennyiben a gazdaság megfelelő módon fog fejlődni, akkor ezt a tartalékolt összeget az önkormányzatok megkapják. Nem kaptuk meg ezt az összeget. 2006-ban mi fog történni ezzel a tartalékolt összeggel? Ismét ugyanúgy nem kapjuk meg, mint 2005-ben, annak ellenére, hogy önök azt mondják, hogy a gazdaság dübörög? Vagy mégsem dübörög? Vagy nem olyan módon, ahogy azt önök gondolják?

A 2006-os önkormányzati költségvetés jelenlegi formájában a leépítés, a leépülés és a megszorítás költségvetése, és ez sérti 10 millió állampolgár biztonságát. De szeretnénk konstruktívan hozzáállni ehhez a vitához. Szeretnénk, ha olyan módosító indítványokat tudnánk elfogadni, amit közösen tudna ebben a szorult és nehéz helyzetben kormány- és ellenzéki oldal támogatni.

Hogyan gondolom, milyen olyan fix pontok lehetnek, amelyek mindenki számára elfogadhatók kell hogy legyenek ebben a nehéz helyzetben? Szeretném, ha egyetértenénk abban, hogy a tartalék 2006-ban feloldásra kerüljön. Ez a települési önkormányzatok pénze. Szükség van rá a mindennapi biztonságos működésükhöz. Szeretnénk azt, hogy amennyiben az általunk jelenleg ismerteken felül többletbér kerül kifizetésre vagy többletfeladat kerül az önkormányzatok számára meghatározásra, az külön soron jelenjen meg a Magyar Köztársaság költségvetésében. Amennyiben a közalkalmazotti-köztisztviselői bér többletfedezetet igényel, az külön soron jelenjen meg a Magyar Köztársaság költségvetésében. Nagyon fontos, hogy ebben a nehéz helyzetben próbáljunk valamilyen módon a 2002-es ígéretekhez visszanyúlni, amikor önök azt mondták, hogy növelni fogjuk az önkormányzatok gazdálkodási önállóságát - és mi következett be? Szűkült a gazdasági önállóság.

Szeretnénk azt, hogy ebben a nagyon nehéz helyzetben legalább annyit tegyünk meg - ez többletkiadást egyébként nem igényel -, hogy a kötött normatívákat minél inkább próbáljuk a szabadon felhasználható normatív finanszírozásra átcsoportosítani. Például a gyűjtőútépítés 5 milliárd forintját, a tömegközlekedési normatívát próbáljuk valamilyen módon szabadon felhasználható önkormányzati forrássá átkonvertálni, hogy próbáljunk segíteni valamennyi önkormányzat tekintetében, hogy szabadon tudjanak dönteni a rendelkezésre álló forrásokról. És ebben az esetben is - amennyiben ezek a tételek elfogadásra kerülnek - mintegy 10 milliárd forint még szükséges ahhoz, hogy 2006-ban csak nagyon kicsit járjunk rosszabbul, mint 2005-ben.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a Fidesz padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  387  Következő    Ülésnap adatai