Készült: 2024.03.28.09:54:27 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

129. ülésnap (2004.03.08.), 426. felszólalás
Felszólaló Bánki Erik (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:19


Felszólalások:  Előző  426  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BÁNKI ERIK (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár úr! Képviselőtársaim! Itt egy nagyon rövid törvényjavaslatról van szó, egy önálló képviselői indítványról, amely rövidsége ellenére igen heves vitát váltott ki az általános vita szakaszában. A vita alapját két dolog képezte. Az egyik az, ami az eredeti javaslathoz képest az új és a nem új személygépkocsik között kettős kategóriát, kettős mércét állított volna fel, a másik pedig az, hogy csökkentette volna az 5-ösnél rosszabb kategóriájú motorokkal szerelt személygépkocsikra kirótt, most ezt mondhatjuk, fogalmazhatjuk így, büntető adót. Magyarul, a regisztrációsadó-növekmény mértékét csökkentette volna, illetve kisebb költségen lehetett volna az ezekkel a motorokkal szerelt gépkocsikat is az országba hozni, és itt értékesíteni.

Gyakorlatilag a vita legnagyobb része ezen a két ponton állt fenn, és úgy gondolom, a módosító indítványokat látva a gazdasági bizottságnak sikerült egy olyan módosító indítványt a tisztelt Ház elé terjeszteni, amely egyrészt az autókereskedőket tömörítő országos szakmai szervezet véleményével is egyetért, másrészt pedig megpróbálta csökkenteni ezt a véleménybeli különbséget a parlament különböző pártjai között.

Mindenféleképpen támogatni szeretném azt az indítványt, amely megszünteti az új és a használt autók közötti kategóriákbeli különbséget, illetve növeli az 5-ösnél rosszabb minőségi kategóriába tartozó motorokkal szerelt gépjárművekre kirótt regisztrációs adó mértékét. Egy dolog az, amivel nem értek egyet ebben a javaslatban, az pedig az, hogy az alapszabályozáshoz képest, tehát a regisztrációs adóról szóló törvény mellékletét képező kategóriákhoz képest ez egy adónövekményt fog jelenteni. Magyarul, ha ezt fogadja el végül a parlament, akkor ugyan sikerül közelíteni, az álláspontokat közelíteni egymáshoz, sikerül azokat a környezetvédelmi szempontokat érvényesíteni, amelyekről az általános vitában is beszéltünk.

 

(23.40)

Magyarul az önálló képviselői indítványhoz képest szerintünk a környezetvédelem terén jobb eredményt tudunk elérni, viszont összességében a Magyarországon autót vásárlók vagy Magyarországra autót importálók körében mindenképpen nagyobb adókivetésről kell beszélni.

Azt gondolom, menet közben a kormány belátta, hogy az eredeti tervek vagy az eredeti számok szerint kevesebb adó folyna be az országba, mint amit elterveztek, és élt ezzel a lehetőséggel, és most a módosító indítványok kapcsán megpróbálja az adóemelések mértékével kezelni ezt. Hiszen ha visszatérünk az eredeti javaslatra, akkor emlékezzünk arra, hogy az egész táblamódosításnak az volt a kiindulópontja, hogy ne három kategória szerepeljen, ahogy ez az eredeti, a parlament által még tavaly elfogadott törvény szerint jelenleg fennáll, hanem ezt húzzák szét picit, és legyen nyolc különböző kategória, ezzel lehetőséget teremtve arra, hogy az alacsony értékű, a kis motorokkal szerelt személygépkocsik, tehát mondjuk, az ezer köbcentiméter alatti benzines vagy 1300 köbcentiméter alatti dízelmotoros személygépkocsik, és a luxuskategóriák, tehát a 3000 köbcentiméter feletti benzines és a 3500 köbcenti feletti dízelmotoros kategóriák között jóval nagyobb különbség legyen, hiszen a mostani, a kormány által is támogatott költségvetési bizottsági módosító indítvány szerint a két kategória közötti különbség közel 1 millió 700 ezer forint.

Tehát ez az elv, amely az egyenlőbb teherviselést képviseli, önmagában támogatandó. Még egyszer mondom, azt furcsállom, hogy még az alapkategóriákban is, tehát az ezer köbcentiméter alatti kategóriában is adónövekményt tartalmaz a jelenlegi javaslat, hiszen az eredeti törvényben 90 ezer forint a fizetendő adó alsó határa, itt pedig ez az értékhatár ezer köbcenti alatt is már 120 ezer forint, 1400 köbcenti alatt pedig már 180 ezer forint, tehát annak a korábbi összegnek a duplájára emelkedik.

Viszont van még egy nagyon nagy probléma, amit elvileg kezelt volna Font Sándor képviselő úr módosító indítványa, amit az 1. ajánlási számon szerepeltet az előttünk lévő anyag, viszont sajnos a költségvetési bizottság döntése szerint a Házszabály 94. § (2) bekezdésére való tekintettel ez nem házszabályszerű. Azonban én mindenképpen felhívnám a kormány figyelmét arra, hogy valamilyen módon kezelni kellene a fennálló problémát, hiszen nagyon sokan vannak úgy, akik még az elmúlt évben hozták be személygépkocsijaikat, és bármennyire is szerették volna befizetni a fogyasztási adót és nyilvánvalóan a vám mértékét az áfával együtt az általuk behozott import gépjárművekre, azonban saját hibájukon kívül erre február 1-jéig erre nem kaptak lehetőséget.

Ugyanis ha ismerjük a szabályozást, ami az import gépjárművek magyarországi forgalomba hozatalát szabályozza, akkor tudnunk kell, hogy a behozataltól számított három napon belül a gépjárművet be kell mutatni a 7. számú vámhivatalban Budapesten. Ez az élő példa, amit hozni szeretnék, és érzékeltetni szeretném önökkel, hogy nemcsak egy ilyen, az én választókerületemben vagy az én városomban lévő példa van, hanem nyilván több száz ilyen az országban. A jóember, aki hozzám a panaszával fordult, december 18-án hozta be az autóját Magyarországra, már aznap ugyan bejelentette az igényét az előzetes alkalmassági műszaki vizsgára, viszont csak február 2-án kapott erre lehetőséget. Hiába szerepel a jogszabályban az, hogy a közlekedési felügyeletnek 30 napja van a bejelentéstől számítva arra, hogy az előzetes műszaki alkalmassági vizsgát elvégezze, sajnos van egy olyan kiskapu a jogszabályban, amely lehetőséget ad számára, hogy ettől a túlságosan nagy bejelentett forgalom alapján eltérjen. Így kerülhettek abba a szerencsétlen helyzetbe ezek az állampolgárok, hogy nem tudják a mostani törvény által előírt február 1-jei hatállyal a fogyasztási adót, a vámot és az áfát megfizetni ezekre a járművekre, hanem kénytelenek lesznek az új szabályozás szerint a fogyasztási adót megfizetni, amellyel egymillió forintos többletterhet is róhat rájuk a szabályozás.

Tehát míg Font Sándor képviselő úr azon módosító indítványa, amely a 2004. január 1-jén Magyarországra behozott személygépjárművek esetén olyan lehetőséget adott volna, hogy az importőr, amennyiben meg akarja fizetni a fogyasztási adót, erre február 1-je után is legyen lehetősége, a jelenlegi jogszabálytervezet erre nem ad módot.

Tehát én arra szeretném kérni egyrészt az előterjesztőket, másrészt a kormányt, hogy a végleges döntés előtt találja meg azt a megoldást, amely kezelné ezeknek az állampolgároknak a helyzetét. Néhány száz ilyen emberről lehet szó Magyarországon, de nem volna értelme annak, hogy az általuk előre nem kalkulálható, nem saját hibájukból felmerülő mulasztás miatt többletteherrel sújtsa őket a törvényhozás.

Ezeket találtam olyan fontos információknak, amelyeket feltétlenül el szerettem volna mondani, és kérem a kormány tisztelt képviselőjét, államtitkár urat, hogy ezeket vegyék figyelembe a végleges döntés előtt.

Köszönöm szépen. (Szórványos taps a Fidesz soraiból.)




Felszólalások:  Előző  426  Következő    Ülésnap adatai