Készült: 2024.03.29.06:55:38 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

249. ülésnap (2001.12.18.), 166. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás közlekedési és vízügyi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:53


Felszólalások:  Előző  166  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS közlekedési és vízügyi miniszter: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Urak! A polgári kormány a közlekedésfejlesztési célok között a fővárosi agglomeráció közlekedésének helyzetét kiemelt súllyal kezeli. Ezen belül prioritást élvez az elővárosi vasúti hálózat fejlesztése. A dél-budai régiót érintően a Bicskéig tartó elővárosi szakaszon, a törökbálinti megállóhely korszerűsítésével együtt már megkezdődött a Budaörs-Biatorbágy pályaszakasz felújításának tendereztetése. A MÁV a jövő évre tervezi az érdi állomás és az Érden belüli vasúti kereszteződési műtárgy megépítését. A Kelenföld és Tárnok közötti második vágány tervezése már befejeződött, s emellett a MÁV megkezdte 140 vasúti kocsi felújítását is, amelyek várhatóan kora tavasszal megjelennek az elővárosi forgalomban.

A kormány ez év októberében döntött a gyorsforgalmi úthálózat középtávú fejlesztési programjáról, amelynek 2003. évi kezdéssel részét képezi az M0-ás autóút autópályává fejlesztése, az M1-es autópálya és az 51-es számú főút, valamint az 51-es számú főút és az M3-as autópálya között.

 

 

(13.40)

 

Ezenfelül 2003-ban megkezdődik az M0-ás és a Gödöllő közötti autópályává fejleszthető autóút átkötésének megépítése, a 4-es számú főút Vecsés-Üllő elkerülő szakaszával együtt. E gyorsforgalmi útszakaszok jelentősen javítják majd Dél-Buda közlekedésének helyzetét.

A 2-es metró nyomvonalának meghosszabbításával kapcsolatban tanulmányokat készítettünk, amelyek megállapították: van lehetőség a metró Kelenföldre való kivezetésére oly módon is, hogy a Déli pályaudvar megmarad vasúti végállomásnak vagy esetlegesen fejállomásnak. Az elképzelés valóra váltása érdekében megkértük a Fővárosi Önkormányzatot, hogy szerepeltesse e nyomvonal tervét a főváros közlekedésfejlesztési tervében. Most, hogy a főváros hosszas pereskedése metróügyben lezárult, érdemben lehet beszélni valóban szükséges, szakmailag megalapozott és indokolt vonalvezetésű metró, esetleg több metróvonal építéséről. Készen állunk a főváros vezetésével e kérdésről tárgyalni.

Az agglomeráció közlekedési helyzetének javítására addig is saját erőnkből fejlesztjük az elővárosi vasúti közlekedést. Az agglomerációs közlekedést segítette volna elképzelésünk szerint az úgynevezett nagybérlet is, amely kedvezményesen a MÁV, a Volán és a BKV járatainak használatára biztosított volna lehetőséget. A bevezetés pénzügyi hátterét a kormányzat részéről megteremtettük; hozzáteszem, hogy a Fővárosi Önkormányzat testületi ülése is tett ebben pozitív lépéseket. Sajnálatos módon azonban Budapest főpolgármestere a megállapodás megkötése előtt a bevezetéshez közvetlenül nem kapcsolódó feltételeket szabott, így a nagybérlet bevezetése - annak ellenére, hogy ez a főváros lakóinak is érdeke lenne - szükségszerűen valamivel későbbre tolódik.

Végül tájékoztatom a képviselő urakat és a tisztelt Országgyűlést, hogy dolgozunk a fővárost és annak környékét együttes szemléletben vizsgáló közlekedésfejlesztési programon, amelynek újabb lökést adott az olimpiával kapcsolatos közlekedésfejlesztési elképzelések átgondolása.

Mindezek alapján kérem képviselőtársaimat, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjenek; az Országgyűlésnek pedig köszönöm a figyelmét. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  166  Következő    Ülésnap adatai