Készült: 2024.03.29.08:17:35 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

249. ülésnap (2005.09.27.), 362. felszólalás
Felszólaló Dr. Kontrát Károly (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:51


Felszólalások:  Előző  362  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KONTRÁT KÁROLY (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! A szocialista kormány programjában a kor színvonalán működő rendőrséget ígért 2002-ben, azt ígérte, hogy kiemelt figyelmet fordítanak, és kiemelt béremelésben részesítik a személyi állományt, erősítik a tárgyi feltételeket jármű, informatika tekintetében. Ígéretet tettek a városi kapitányságok megerősítésére, a lakossággal közvetlen kapcsolatban lévő rendőri szervek hatáskörének növelésére. Ezzel szemben a rendőrség 2004. évi költségvetési kondíciói egyértelműen romlottak, az illetményemelésre nem volt fedezet, az illetményalap nem emelkedett, a 4 százalékos bérfejlesztés az inflációt figyelembe véve teljes mértékben reálbércsökkentést eredményezett. A dologi kiadások elégtelen voltára az Állami Számvevőszék jelentése is felhívta a figyelmet.

Ha a 2004-es zárszámadás számait, továbbá az ÁSZ-jelentésben foglaltakat megvizsgáljuk, akkor azt mondhatjuk, hogy a rendészeti szervek vonatkozásában a leépülés éve volt 2004, hiszen ez a költségvetési törvényjavaslat a rendészeti szerveket hátrányos helyzetbe hozta, azoknak nap mint nap működési problémákkal kellett megküzdeniük.

Az Állami Számvevőszék jelentése szerint a zárszámadási adatok és a Kincstár által prezentált adatok között eltérések voltak. Az Állami Számvevőszék megállapítja, hogy a Kincstár által a költségvetési szervek részére megállapított időarányos költségvetési előirányzat-felhasználási keret egyetlen hónapban sem volt elegendő a költségvetési szervek feladatainak a finanszírozására. A fejezetnél a finanszírozási rendből vagy a bevételek elmaradásából származó likviditási probléma a rendőrség esetében többször és tartósan előfordult. Az ÁSZ jelentése szerint a rendelkezésre bocsátott források a béremelésekhez nem voltak elegendőek, fejezeti szintű átcsoportosításokra, szigorú megtakarítási intézkedésekre volt szükség.

A jelentés kitér a 13. havi bérek problémájára is, és megállapítja, hogy a 2004. évi költségvetés tervezésekor az egyhavi külön juttatást nem vette számításba a kormány. Az eredményt ma már ismerjük. Az egyhavi külön juttatás elmaradása miatt 5207 hivatásos közalkalmazott és köztisztviselő élt szolgálati panasszal, elsősorban a hivatásosok nyújtották be. Jelenleg is több per van folyamatban az elmaradt 13. havi illetmény miatt. A BM-fejezet intézményeinek 2004. december havi adósságállománya összesen 4681 millió forint volt, magyarán 4 milliárd 681 millió forint.

Tisztelt Országgyűlés! Bebizonyosodott, hogy amit a Fidesz 2003 telén a költségvetési törvényjavaslat vitájában elmondott, helyes volt, megalapozott volt, hiszen 2004-ben - úgy, ahogy a jelentés is mondja - a rendészeti, rendvédelmi szervek, továbbá a hivatásos állomány anyagi helyzete romlott. Ugyan a rendészeti szervek rendelkezésére álló költségvetési támogatások főösszege nőtt a törvény szerint, de ennek ellenére fejlesztésre egyáltalán nem tudtak fordítani, a működési kiadások finanszírozása pedig veszélybe került.

 

(20.00)

A költségvetés nem tartalmazta a 2004. évben bekövetkező közüzemi áremelkedések kompenzálását, nem tartalmazta továbbá a rendőrkapitányságok létszámának emelését a közterületi jelenlét fokozása érdekében, nem szerepeltek benne az informatikai fejlesztések az elektronikus kormányzati irányelveknek megfelelően. Mindezeket a tételeket azért tartottam fontosnak egyenként felsorolni, mert mindegyik szerepelt a szocialisták 2002-es választási ígéretei között.

A fejezeti szintű előirányzat-növekedés oka egyértelműen a személyi kiadások növekedése volt, amely a legtöbb megyei rendőr-főkapitányság esetében az összes költségvetési támogatás több mint 90 százalékát foglalta magába. Ennek ellenére ez az előirányzat nem tartalmazta a személyi állomány részére az illetmény reálértékének a növekedését, amely újabb bérharc kirobbanását eredményezte 2004-ben.

A beruházásokra a 2003. évinél nominálértékben lényegesen kisebb előirányzatot állapított meg a költségvetési törvénytervezet, és az elfogadott törvény sem tartalmazott jelentősebb szintű emelést ehhez a benyújtott törvényjavaslathoz viszonyítva.

 

(Az elnöki széket Harrach Péter, az Országgyűlés
alelnöke foglalja el.)

Tisztelt Országgyűlés! A belügyminisztériumi fejezet minden korábbi hangzatos ígéret ellenére sem feladatorientált, hanem bázisalapú volt 2004-ben; a tárgyévben sem teljesített bevételi előirányzatokat tovább emelte, ami nettó finanszírozási csökkenést jelzett; a beruházási-felújítási keretek rendkívül alacsonyak voltak. Nem volt nyoma 2004-ben a korábbi sikeres projektek folytatásának, amelyeket még a polgári kormány kezdett meg - mint például az őrsprogram vagy a szolgálati lakások építése -, noha ezek is szerepeltek a szocialista választási ígéretek között; a kormányprogramban már nem annyira. A 2004-es 4 százalékos bérfejlesztés lehetőségét a közalkalmazottakat és köztisztviselőket érintő leépítésekből kellett fedezni.

Ezzel szemben voltak olyan tételek, amelyek növekedtek 2003-hoz képest. Például a közép- és kelet-európai választási program támogatása a 2003. évihez képest, ami akkor 5 millió forint volt, 25 millió forint lett - ez ötszörös emelkedést jelentett -, az IDEA-program pedig 40 millió forintos támogatási összeggel szerepelt a költségvetésben; tudjuk, hogy kiket finanszíroznak ebből a programból, többek között nemrégiben botrány is robbant ki ezzel kapcsolatban.

Mindannyian tapasztaltuk 2003-ban és 2004-ben is, hogy az úgynevezett közszolgáltatási reform ügyében a kormány semmiféle olyan, magas színvonalú, tárgyalásra alkalmas koncepciót nem tett le az asztalra, amiről érdemi vitát lehetett volna folytatni. Ennek ellenére úgynevezett független szakértők, mint például Wiener György szocialista képviselő és Ágh Attila, a szocialistáktól független politológus is, megbízási szerződés alapján, havi juttatás fejében dolgozgatott ezeken az elképzeléseken. (Göndör István: A 2004-es zárszámadásról van szó!) Az ÁSZ jelentése is kitér a megbízási szerződésekkel kapcsolatos problémákra, kritizálva, hogy a szerződések alapján történt teljesítések igazolása nem tért ki a konkrét feladatteljesítésekre. Az ÁSZ-jelentés szerint a megbízási jogviszonyban történő foglalkoztatás szerződéskötési rendje nem egységes, a megkötött szerződések mintegy 80 százaléka kifogásolható valamilyen belső szabályozási vagy jogszabály-előírási szempontból.

Tisztelt Frakcióvezető-helyettes Úr! A határőrség költségvetésének zárszámadási számaiból a következőket szeretném kiemelni. A kormányprogram a következőket írja a határőrségről. “A határőrség legfőbb feladata a felkészülés az uniós tagság szakmai követelményeire. Tevékenységében fokozódóan a rendészeti feladatok dominálnak. Legégetőbb problémája a 2004-ig történő létszámemelés. Erre az időpontra több ezer tiszthelyettes kiképzését kell megoldani.ö Nézzük, ezzel szemben mi a 2004-es valóság, mit tett mindezért a 2004. évi költségvetés!

Az egyik fő probléma, hogy a működőképességet nem biztosította teljes mértékben, a dologi költségvetési hiány ennél a szervezetnél is jelentős volt az év egészét tekintve. Egymilliárd forintot zároltak, ez is komoly problémákat okozott.

A schengeni felkészülés hazánk európai uniós csatlakozásának évében meghatározó szakaszhoz érkezett, azonban a kormány ennek bonyolult tennivalóiról nem döntött. A határőrség jelenlegi, nem egészen 12 000 fős létszáma fejlesztés nélkül a kritikus szint alá csökkent, és nem éri el még ma sem a kormány által az Unió felé tett 14 000 fős vállalást. Manapság újabb határőr-igazgatóságok megszüntetéséről, elbocsátásokról, ingatlaneladásokról lehet hallani.

Összességében tehát elmondható, hogy a 2004. évi költségvetés végrehajtásáról szóló törvényben foglaltak elfogadhatatlanok a BM-fejezet viszonylatában is. A Fidesz nem fogja megszavazni az előterjesztést az előbbiekben már elmondott indokaink alapján, továbbá az ÁSZ-jelentésben foglalt, meglátásunk szerint szakmailag helyes, a politikától független, súlyos kritikák miatt sem. Úgy látjuk, hogy a szocialista kormány nem tervezte meg jól a 2004. évet, a költségvetés már év közben megbukott, a sorozatos kozmetikázás sem segített rajta. 2002-ben nem ezt ígérték a szocialisták, a 2004-es költségvetési törvény kiválóan bizonyítja a szocialisták kormányzásra való alkalmatlanságát. Ezért sem támogatjuk a törvény elfogadását.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps az ellenzéki oldalon.)




Felszólalások:  Előző  362  Következő    Ülésnap adatai