Készült: 2024.04.24.23:56:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

67. ülésnap (1999.05.04.),  152-192. felszólalás
Felszólalás oka Interpellációra adott bizottsági jelentés megtárgyalása
Felszólalás ideje 1:00:31


Felszólalások:   140-152   152-192   192-198      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Miután több hozzászóló nem jelentkezett, az ifjúsági és sportbizottság javasolja az Országgyűlésnek, hogy az interpellációra adott választ a kiegészítéssel együtt, a Házszabály 117. §-a (4) bekezdésének b) pontja alapján fogadja el. Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e a kiegészített választ. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés 153 igen, 98 nem és 10 tartózkodás mellett a választ elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Az április 13-ai ülésünkön Gráf Józsefnek, az MSZP képviselőjének, Torgyán József földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszterhez címzett interpellációjára adott választ sem a képviselő, sem az Országgyűlés nem fogadta el. Az interpellációt ezért az ülést vezető elnök kiadta a mezőgazdasági bizottságnak. A bizottság jelentését I/1068/1. számon kapták kézhez. A bizottság az interpellációt megvitatta, és az interpellációra adott választ a bizottsági ülésen tett szakmai kiegészítéssel megalapozottnak ítélte.

Megkérdezem Farkas Sándor elnök urat, hogy kívánja-e a jelentést szóban kiegészíteni. (Farkas Sándor nemet int.) Nem kívánja.

Megkérdezem Gráf József képviselőtársamat, egyetért-e a bizottsági jelentésben foglaltakkal. Amennyiben szólni kíván, megadom a szót.

GRÁF JÓZSEF (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Amint már az interpellációmban is jeleztem, és sajnos ez a kérdés később sem oldódott fel, eredeti címzettje a gazdasági miniszter úr volt az interpellációmnak.

A mezőgazdasági minisztériumtól a választ a bizottsági ülésen megkaptuk. Ezt el is tudom fogadni, hiszen a garantált ár, amely július 1-jétől kötelező lesz, az alapkérdést megoldja. De az én interpellációmnak - és a mezőgazdasági bizottság végül is úgy döntött, hogy beidézi a gazdasági miniszter urat a következő ülésére - van egy olyan vonzata, ami nem az FVM hatáskörébe tartozik.

Ez a nagykereskedelmi láncok agresszív felvásárlói magatartása, ami megakadályozza a miniszteri rendelet végrehajtását is, hiszen a sertésfeldolgozó vágóhidak nem tudják ezért az árért megvenni a sertést, mert a következő körben nem érvényesül a szakma szerint elfogadott 2,2-es szorzó, ami azt jelentené, hogy a félsertéseket ezeknek a láncoknak 460 körüli áron kellene megvenniük, aminek a fogyasztói áremelkedése mintegy 700-720 forintos karaj- és combár lenne. Megjegyzem egy évvel ezelőtt 800 forint felett volt ezeknek a termékeknek az ára.

Tehát úgy gondolom, hogy az FVM nem a Szociális Minisztérium, ezeket a kérdéseket szakmailag nem tudja kezelni, és nem is feladata a vidéknek az, hogy kizárólagos teherviselője legyen az inflációt letörő politikának. Tehát úgy gondolom, hogy fél választ kaptam az interpellációmra, ennek a másik fele a Gazdasági Minisztérium részéről hiányzik. Nevezetesen az, hogy a nagy felvásárló láncok is mérsékeljék valamilyen módon magukat, és a szakmában kialakult általános szabályok szerint mindenkinek a tisztességes - ezt hangsúlyoznám - boldogulását tegyék lehetővé, hiszen a vágóhidak tömeges csődje a kistermelők és a termelők tömeges csődjét fogja maga után vonni.

Tehát az FVM válaszát elfogadtam, de mivel a másik felére nem kaptam választ, az interpellációt nem tudom elfogadni. Köszönöm. (Taps az MSZP padsoraiból.)

ELNÖK: Megkérdezem Torgyán József miniszter urat, kíván-e szólni. (Dr. Torgyán József bólint.) Megadom a szót.

DR. TORGYÁN JÓZSEF földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter: Köszönöm a szót, elnök úr. Igen tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Gráf József Képviselő Úr!

Úgy gondolom, hogy egy rendkívül különleges interpellációval állunk szemben, hiszen valóban nem hozzám intézte az interpellációt, mégis engem utasítottak el. (Derültség.) Elfogadta az én válaszomat, és mégis nekem kell helytállnom, hogy a negatív összképet szakmai szempontok alapján is megindokoljam.

Úgy gondolom, hogy a bizottságnak az az alapálláspontja, hogy a sertésválságnak három lényeges oka van, nevezetesen: a túltermelés, a húsimport és a sertéstenyésztés közgazdasági helyzete. Ezt tulajdonképpen el lehet fogadni, hiszen a túltermelés egyértelműen nemcsak Magyarországra és nemcsak Európára, hanem az egész világra igaz. Most, vasárnap reggel érkeztem meg az Egyesült Államokból, előtte Kanadában jártam, óriási túltermelési válság van ott is, de talán bejelenteném a sertéstenyésztőknek némi lehetőségként, hogy úgy tűnik, végül is a Pick-szalámi behozatala elől el fognak hárulni az akadályok.

A túltermelési válság ettől függetlenül rendkívüli mértékben érinti Magyarországot, főleg azért, mert az orosz válság, továbbá a koszovói válság következtében se keletre, se délre nem tudunk sertéshúst kiszállítani.

Ami most már az import behozatalának a kérdéseit illeti, miután ezt is felvetette a bizottság, tájékoztatást kell adnom a tisztelt Háznak arról, hogy valótlanok azok a híradások, miszerint itt olyan importbehozatal lenne, amely az egész sertéságazatot érinti, hiszen az európai uniós importkvótánk az egész évben 8420 tonna, a WTO-kvótánk tonnában 18 195 tonna, összesen tehát 26 615 tonna. Ebből egyébként 1999. március 31-éig mindösszesen 2836 tonnát hoztunk be az országba. Ugyanakkor a kiviteli kvótánk messze nagyobb, mint a behozatali kvótánk, ugyanis - hogy még egyszer összehasonlításként mondjam - a behozatali kvótával szemben, tehát a 8420 EU-s importkvótával szemben az exportkvótánk 36 307 tonna, míg a WTO-behozatallal, tehát a 18 195 tonnával szemben a kivitelünk 66 500 tonna. Összesen tehát a behozatalt jelentő 26 615 tonnával szemben 102 807 tonnát tudunk kiszállítani.

Ebből látható, hogy a nemzetközi szerződések, amelyek a rendelkezésünkre állnak, amelyek kötnek minket, egyértelműen kedvezőek a számunkra, de tény, számomra is úgy tűnik, hogy ezeket a rendelkezéseket, előírásokat nem tartják be. Teljes mértékben egyetértek az interpelláló képviselő úrral abban, hogy valamit tenni kellene azon mohó integrátorokkal szemben, akik a kistermelőket, a családi gazdaságokat és a kisebb húsipari cégeket is ellehetetlenítik.

Emlékeztetném önöket arra, hogy ebben a körben kiadtam egy miniszteri rendeletet, amely a vágóhidak és az árusítóhelyek legalább hetente egy alkalommal, meglepetésszerűen történő ellenőrzését rendelte el. Ellenőrizni kell a sertések felvásárlását, a sertéshús, továbbá a húskészítmények gyártását és forgalmazását, azok higiénés feltételeinek betartását, azok eredetét, minőségi tanúsítványát és a beszerzési árát is tartalmazó számlázását.

Elrendeltem azt is, hogy szabálytalanság esetén jegyzőkönyvet kell felvenni, a jegyzőkönyv alapján rögtön folyamatba kell tenni az érintettek, tehát a szabálysértést elkövetők felelősségre vonását, és a vágóhíd, illetőleg az árusítóhely betiltását.

 

(14.40)

Úgy gondolom, ennél drámaibb és sokrétűbb intézkedést hozni nem lehet. De ez nem változtat azon a tényen, hogy pillanatnyilag 70-100 forinttal kevesebbet kap az őstermelő az általa hizlalt sertéshús kilogrammjáért, mint amennyibe ennek az előállítása kerül. Ez egy tarthatatlan helyzet, ha ez így maradna, ebben az esetben tömegesen mennének tönkre a gazdák, ezért ez ellen tenni kell valamit.

Hadd jelezzem azt is, hogy nemcsak arról van szó, hogy tönkremennek ezek a gazdák, hanem ebben az esetben az egész magyar húsellátást is veszély fenyegeti. Tehát azt hiszem, valamennyiünk közös érdeke, hogy ezen a helyzeten változtassunk. Ezért rendeltem el a 193 forintos legalacsonyabb árat mint felvásárlási árat. Legyen szabad ismételten jeleznem, hogy noha ez a törvényes lehetőség évek óta fennáll, mégis most első alkalommal kerül sor ennek az alkalmazására, és miután félreértések vannak az alkalmazását tekintve, erről a helyről felelősségem tudatában jelentem ki, hogy a 193 forintos legalacsonyabb felvásárlási ár nemcsak szerződéssel alkalmazható, hanem mindenkire kötelezően alkalmazandó legalacsonyabb felvásárlási ár, amelynek kijátszóival szemben az előbb említett szankciók valamelyikét fogjuk életbe léptetni. Úgy gondolom, hogy pillanatnyilag a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium ennél többet a sertésügyben nem tehet.

Az valóban szomorú dolog, hogy a kistermelőt mindössze 30 forint támogatás illeti meg, pontosabban illetné meg, ha megkapná ezeket az összegeket, amelyek vonatkozásában azt a tájékoztatást is meg tudom adni, hogy az APEH utalja át ezeket az összegeket, tehát 30 napon belül kerül sor ezek kifizetésére. De ott, ahol becsapják a termelőt, és a termelő mindenfajta átvételi elismervény nélkül adja oda a sertését, hiába hozok rendelkezést, ott a sertéstermelő egyértelműen hátrányos helyzetbe kerül.

Miután VI. hó 1-jén lép életbe a legalacsonyabb felvásárlási ár, ugyanakkor meghirdettem a rendkívül szigorú ellenőrzés bevezetését május 4-ével, tehát a mai nappal kezdődő hatállyal, arra tudom kérni az igen tisztelt sertéshizlalókat, hogy ne hagyják magukat becsapni, és ebben az esetben kevesebb lesz a feszültség is.

Természetesen tudom azt is, hogy ezek az intézkedések csak akkor hozhatnak eredményt, ha széles körű társadalmi támogatást kapnak. Ezért elrendeltem a földművelésügyi hivatalok, a falugazdász-hálózat, az állat-egészségügyi szolgálat közreműködését, hogy valamennyien siessenek ennek a kérdésnek a rendezése érdekében egy olyan magatartással, amikor is az általuk észlelt szabálytalanságot rögtön kötelesek jelezni a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumnak.

Úgy gondolom, amellett, hogy igen tisztelt Gráf képviselőtársam az én válaszomat elfogadta, de a Gazdasági Minisztérium válaszát nem, a Gazdasági Minisztérium sem tud ebben az esetben többet tenni. Valóban, ide lehet hozni a Ház elé az ártörvényt, meg lehet vitatni, de a jelenlegi helyzetben nem az ártörvény elégtelensége az oka annak, hogy itt sertéstermelésben túltermelési válság van, és hogy nem kapják meg a termelők azt a jogos díjat, amely a munkájukért járna, hanem ez mohó felvásárlók, kupecek magatartásán múlik, amellyel szemben kérem, hogy Gráf képviselőtársam is velem közösen lépjen fel, és ha ebben konszenzus alakul ki, akkor meg tudjuk fékezni a kupeceket, és a gazdák helyzetét rendezni tudjuk.

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok, az MSZP és a MIÉP soraiból.)

ELNÖK: Megadom a szót Francz Rezső úrnak, az MSZP képviselőjének.

FRANCZ REZSŐ (MSZP): Elnök úr, köszönöm a szót. A miniszter úr beszéde nagyon szép volt, erőfeszítései figyelemre méltóak, de ha hazamegyünk, ettől nem tudunk választ adni azoknak, akik attól rettegnek, hogy nincs kinek eladni a disznót. Mert valahogy a problémát kellene megoldani; ebbéli erőfeszítéseit nem vitatom, bár ahogy ahhoz nyúltak, az rendkívül rossz.

Egyik oldalról a kéthavonta változó kiírások... - ne haragudjanak, ez annyira kiszámítható, mint az ugrókódos immobileiter, senkinek semmiféle kilátása nincs, hogy két hónap múlva mi lesz a sertésárral. Ugyanakkor egy biztos: az ön által említett, illetve a 34/1999. számú FVM-rendeletben szabályozott minimálárnak az a szankciója, hogy aki nem adja meg a minimálárat, azt kizárják az exporttámogatásból. Nota bene, aki soha nem exportált, mert képtelen rá a vágóhídja, milyen szankció fenyegeti, ha nem adja meg a minimálárat? Pontosan ezért alakult ki az, hogy 120-130 forintért lehet élő sertést vásárolni ma.

Gráf képviselőtársam kérdését a feldolgozóipar féltése diktálta, erről nem esett szó. Nem esik szó arról sem, hogy mi az, hogy polcpénz, és a nagy áruház-, kereskedelmi láncok hogyan szorítják le ezt az árat, és járulnak hozzá, hogy úgy a termelő, mint a feldolgozó ellehetetlenüljön.

Még egy hibája van az ön által tett intézkedéseknek: a megszabott irányár alacsony; nevezetesen, annyiért nem lehet előállítani az élő sertést, mint amennyi az irányár. A másik dolog az, hogy ettől való eltérés esetén, akár mínusz hat, akár plusz hat forint esetén a költségvetés zsebébe kell nyúlni. Tehát a költségvetésnek ez pénzébe kerül, anélkül, hogy a tényleges hatékonyságát kifejtené. Ilyenképpen megállapíthatjuk, hogy használja a költségvetés pénzét, pazarló módon és anélkül, hogy ténylegesen a termelőn segítene. Éppen ezért nem lehet elfogadni a válaszát.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps az MSZP soraiból.)

ELNÖK: Hozzászólásra következik Kis Zoltán úr, az SZDSZ képviselője. Megadom a szót.

DR. KIS ZOLTÁN (SZDSZ): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Valóban kínos, ha valaki ugyanazokkal az érvekkel szembesül, amelyeket korábban éveken keresztül számon kért másik padsorból, mint ahogy teszi azt Torgyán József úr. Bár jelen pillanatban koalíciós egyeztetése fontosabb annál, mint hogy a gazdák sertései eladhatóak lesznek-e majd a piacon, és miből fognak megélni. (Dr. Torgyán József dr. Varga Istvánnal beszélget. - Taps az MSZP és az SZDSZ soraiból.) De úgy tűnik, ez sem zavarja, úgyhogy én türelemmel várok.

Valóban, különbség van a patakvér rózsadombi folyatása és a mai magyar valóság között. (Derültség az MSZP és az SZDSZ soraiban.) Köszönöm, miniszter úr, hogy megtisztel figyelmével.

Örömmel hallom a válaszából, hogy megállapítja azt, amit korábban nagyon keményen bírált, nevezetesen, hogy Magyarországon a beérkező import semmiben nem befolyásolja a magyar piac ellátását. Emlékszem azokra a vehemens felszólalásokra, amikor ön különböző bizonylatokat mutatott ukrán és szlovák beszállításokról, kérve, hogy ezeket azonnal vizsgáljuk ki, ugyanis mérhetetlen mennyiségű sertéshús érkezik az országba, és immáron 195 forint kilónként a sertés ára. Régi szép idők, amikor még 195 forintért sírtunk itt a parlamentben! Most 130, esetleg 140, de az már jó árnak mondható, nyilván az előállítási költségek ennek többszörösét teszik ki. Tehát egyben megegyezünk: az import ezt az árdömpinget, ami lefelé mozgatta az árakat, nem befolyásolja.

A másik komoly megállapítás, aminek úgyszintén örülök, bár 1997-ben sokkal jobban vette volna ki magát, amikor azt mondja, hogy a gazdák ne adják oda számla nélkül ezeket az állatokat, csinálják meg a regisztrációt, csináltassák meg a minősítést, és valamennyi vágóhíd ellenőrzésre kerül. 1997-ben a traktoros blokád idején önök zászlóval meneteltek, hogy ilyen adminisztrációra a magyar parasztot nem fogjuk rákényszeríteni, milyen alapon akarunk beavatkozni azon piaci mozgásokba, ami a vágást és a felvásárlást irányítja.

 

(14.50)

 

Én akkor is figyelmeztettem, hogy addig, amíg nem lesz rend az agrárirányításban, addig, amíg nem váltjuk ki támogatással és kedvezményekkel, valamint szigorú büntetésekkel azokat a feketézőket, azokat a piaczavaró tényezőket, amelybe a borhamisítástól az olajszőkítésen keresztül a zugvágóhidak fenntartásáig mindenki beletartozik, és addig, amíg állami támogatást adunk ahhoz, hogy 250 ezer forint alatt tartjuk a kistermelőt, és ehhez direkt még a szabályokkal is ösztönözzük őket, hogy ne kérjen számlát, ne vallja be, hogy mennyi volt az árbevétele, maradjon meg egy minimális bevételi szinten, így nem kell egymással foglalkoznunk, nyilván ez az állami költségvetést is kíméli - pár százezer ember meg itt szép csendesen tönkremegy, de nyilván politikailag sokkal jobban hangzik az, hogy barátaim, mindenki azt termel, amit akar, aztán az állam bácsi majd odaáll és fölvásárol.

És most kiderül, hogy az intervenciós alap üres - sajnos üres! Áthúzódó tételek miatt; ugye tudjuk, hogy az előző évből 12 milliárd csak a búzából, ami áthúzódó tétel, 17 milliárd az egyéb piacra jutási támogatások áthúzódása, mert már akkor is úgy kellett továbbadni az árun, ár alatt, óriási állami támogatással, ami a nemzetközi, szabályozott agrárpiaci rendtartással ellentétes volt, amiért időnként a WTO szokott is szólni, hogy túl magas támogatást adunk. Agyontámogatjuk azokat az árukat, amelyek bizony így még a valós értéküket sem kapják meg a piacon, és ez az állami költségvetésből kerül kifizetésre.

Úgyhogy azon csodálkozni, hogy most a sertésnek az ára 140 forint, nem biztos, hogy egy végleges állapot, mert most csodálkozhatunk...! Ma kaptam meg, gondolom, valamennyi bizottsági taggal együtt a Juh Terméktanács levelét, ők még egyelőre 370 millió forinttal megelégednének, hogy a gyapjúval, illetőleg a juhval valamit tudjanak kezdeni; a Baromfi Terméktanács a múlt héten jelentette be ennél nagyságrendekkel nagyobb igényét.

Lássuk be, kedves jó képviselő barátaim, hogy ha ezt a rendtartást így tartjuk fönn, hogy ennek politikai hátterét egy ilyen cirógatással akarjuk megmutatni a gazdák felé, hogy nem kell, nem kell, hogy elszámoljatok, nem kell, hogy beálljatok egy nagyon kemény szabályozási rendbe, mert mi gondoskodunk rólatok, akkor bizony kitesszük őket ezeknek a piaci folyamatoknak, és ez nemcsak az FVM-nek, nemcsak az ipari, a Gazdasági Minisztériumnak az ügye, ez bizony a teljes kormányzat és a parlament ügye, és hogyha itt olyan politikai felhangokkal vonatunk vissza kormánydöntéseket, mint ahogy ezt tettük két évvel ezelőtt, és visszamegyünk egy húsz évvel korábbi szabályozásba, akkor ezen majd egyes konkurenseink jót fognak mosolyogni, és azt vesszük észre, hogy Magyarország piaccá válik - erre már a MIÉP többször fölhívta a figyelmet, hogy micsoda áruházláncok épülnek ebben az országban, és nem magyar árut akarnak venni. Bizony, mert hát lassan már nem is lesz magyar áru, mert arra fogjuk kényszeríteni a termelőket ilyen árszabályozással, hogy menjen egy másik pályára, és hagyja abba a magyar mezőgazdasággal való foglalkozást!

Igen, ez ellen valamit tenni kell! Az a válasz, amit a bizottság adott kiegészítésében, semmiben nem különbözik attól, mint amit korábban itt az Országgyűlés pillanatnyi felbuzdulásában nem fogadott el, mert ennek előzménye van, ugye: "két Deutsch egyenlő egy Torgyán" című beszámítással. (Derültség az SZDSZ és az MSZP padsoraiban.) Kérem szépen, hogyha ezt változatlanul fenntartjuk, akkor most sem szabad elfogadni ezt a választ, mert érdemben nem változott - vagy be kell vallani, hogy akkor izomból nyomtunk, most meg érzelemből, szolidaritásból nyomunk majd másképp!

Én azt kérem önöktől, ezt a választ ne azért ne fogadják el, mert valamiféle probléma van azzal, hogy Torgyán dr. most szívvel-lélekkel akar-e az ágazatért dolgozni, hanem azért, hogy igenis rákényszerüljön az Országgyűlés, rákényszerüljön a kormány, hogy annak a kihívásnak, amit a magyar mezőgazdaság el kell hogy szenvedjen, valóban egy átfogó szabályozására van szükség, ami nem ellenzék és kormánypártok napi vitáját, hanem valóban a magyar mezőgazdaságot fogja szolgálni.

Köszönöm szépen. (Taps az SZDSZ és az MSZP padsoraiban.)

ELNÖK: Kétperces hozzászólásra kért lehetőséget Zsikla Győző úr. Megadom a szót. (Közbeszólás az SZDSZ padsoraiból: Jaj!)

ZSIKLA GYŐZŐ (FKGP): Elnök úr, köszönöm a szót. Kell beszélni a sertésválságról, mert valóban ez az egyik legsúlyosabb probléma a mezőgazdaságban. Kis Zoltán úrnak azt mondanám, hogy a tüntetés és a mostani probléma, ami a számlaadással kapcsolatos, teljesen más jellegű, hiszen most arról van szó... (Derültség, zaj az SZDSZ és az MSZP padsoraiban.) - egy pillanat! -, arról van szó, hogy a felvásárló adott esetben feketén vásárolja fel a sertést, kihasználva a kistermelő kényszerhelyzetét, és ez ellen sose tüntettek a kistermelők, ez a felvásárlók problémája, illetve a szabálytalansága. És innen is arra kérném az APEH illetékeseit, hogy szigorúbban ellenőrizzék ezt a jelenséget, mert ha nem kap felvásárlási jegyet a kistermelő, akkor nem tud azokkal a támogatási lehetőségekkel élni, amit a minisztérium nagyon helyesen meghozott. Tehát itt ez a probléma, és erre kellene rávilágítani, hogy a szabálytalanságok, amik folynak!

A behozatallal kapcsolatban is: a hivatalos behozatal nem jelentős mennyiség, de kérném a VPOP-t, hogy szigorúbban ellenőrizze, hogy esetlegesen nem hivatalosan nem kerül-e be Magyarországba a sertés vagy sertéshústermék. Mert a minisztérium hiába hoz intézkedéseket, ha a valóságban a feketekereskedelem működik! Erre kellene felhívni a figyelmet, és nem politikai lózungokkal itt most a kialakult válságot politikai tőke kovácsolására kihasználni! (Felzúdulás, zaj az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)

Jelenleg az érvényben lévő rendelet alapján 30 forint ártámogatást kap minden kistermelő, aki a felvásárlási jegyet bemutatja a falugazdásznak. Azt hiszem, hogy a költségvetés teherbíró képességéhez képest el lehet fogadni ezt a számot, habár a kistermelők rászorultsága valóban ennél még nagyobb összeget is indokolna. De a költségvetés vitájában kellett volna a mezőgazdasági kormányzatnak nagyobb összeget biztosítani, hogy a válságkezelést ennél nagyobb összegekkel tudja megoldani! Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

ELNÖK: Tisztelt Képviselőtársaim! Mielőtt megadnám Torgyán József miniszter úrnak a szót, szeretném kérni önöket, hogy egy kicsit mérsékeltebb időtartamú hozzászólásokat tegyenek, ahogy ezt az elején jeleztem. A Házszabály szerint minden frakció számára egy interpellációt biztosítanunk kell, függetlenül ennek a vitának a hosszától természetesen. Csak jelezni szerettem volna, hogy a hozzászólók számát figyelembe véve az idő halad előre.

Torgyán miniszter urat illeti a szó.

DR. TORGYÁN JÓZSEF földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter: Köszönöm a szót, elnök úr. Igen tisztelt Gráf képviselő úr! Ön a válaszában felvetette, hogy ön szerint nincs szankciója azoknak az intézkedéseknek, amelyeket a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium hozott. Én az előbb ismertettem azokat a szankciókat, amelyek az idevonatkozó rendelkezések megszegőivel szemben mint szükséges szankciók felmerülnek. Ezek között felemlítettem az árusítóhelyeknek és a vágóhidaknak az azonnali betiltását, a működési engedélyük felfüggesztését. Én úgy gondolom, hogy ennél jelentősebb szankciót nem hozhatok, mert én földművelésügyi miniszter, és nem legfőbb ügyész vagy a Legfelsőbb Bíróságnak adott ügyben eljáró bírája vagyok. Ez az önnek adandó válaszom.

Kis Zoltán igen tisztelt képviselőtársam pedig az 1997. évben volt hiányosságokkal vetette össze a mezőgazdaság mai helyzetét. Csak annyit kívánok megjegyezni, hogy azok a hiányosságok, amelyekre Kis Zoltán is utalt, valóban 1997-ben fennállottak, ezek nagyon súlyos hiányosságok voltak - de nem én voltam a miniszter. Belátom, ez oka volt annak, hogy '97-ben ilyen tragédia lehetett (Taps a kormánypártok padsoraiban.), de most 1999-et írunk.

Köszönöm a türelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

ELNÖK: Kétperces hozzászólásra megadom a szót Herczog Edit képviselő asszonynak, az MSZP részéről.

HERCZOG EDIT (MSZP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Több helyen nyilatkoztam már, és a mai vita is megerősít abban, hogy Torgyán miniszter úr végigment a damaszkuszi úton, hiszen miközben '97-ben még tüntetést szervezett a mezőgazdasági termelők összeírása ellen Zsikla képviselőtársammal együtt, aközben ma komoly szankciókat és komoly törvényi betartást kér az APEH-hivataltól. És amit Zsikla képviselőtársam az előbb elmondott ennek tükrében, a népszerű tévéműsort tudnám idézni: meglepő és mulatságos. (Taps és derültség az MSZP padsoraiban.)

ELNÖK: Kétperces hozzászólásra megadom a szót Kis Zoltán úrnak.

 

(15.00)

 

DR. KIS ZOLTÁN (SZDSZ): Köszönöm szépen, elnök úr. Csak egy kiegészítést tennék. A történelmi tény valóban az, hogy Torgyán József 1997-ben még nem volt miniszter, hanem az akkori időben annak a csoportnak a vezére volt a parlamentben, amely megakadályozta, hogy azok az intézkedések, amelyeket most meghozat, hatályba lépjenek. Erről van szó! Ha ez 1997. január 1-jével hatályba tudott volna lépni, nyertünk volna két évet. Most, két évvel később - felülvizsgálva a korábbi álláspontját - ezeket az intézkedéseket szorgalmazza, amivel egyet lehet érteni. De milyen jó lett volna, ha ezt két évvel korábban teszi!

Köszönöm szépen. (Taps az SZDSZ soraiban.)

ELNÖK: Hozzászólása megadom a szót Hanó Miklós képviselő úrnak, a Független Kisgazdapárt képviselőjének.

HANÓ MIKLÓS (FKGP): Köszönöm a szót. Elnök Úr! Kis Zoltán volt államtitkár úrnak azért annyit elmondanék, hogy annak idején, amikor a tüntetések indultak, nem a regisztráció volt a fő ok, hanem az az adóztatási rendszer, amit be akartak vezetni, hogy 1,5 millió alatt is adózzon a kistermelő, amikor annak a jövedelmezősége - a 10 százalékot figyelembe véve - nem érte el a 150 ezer forintot a 1,5 milliónál. Havi szinten ez 12 500 forint. Ez volt az alapvető ok. Most támogatáshoz kötött a regisztráció, és azt hiszem, ezzel talán pozitívabb az irány. Ez az egyik.

Francz Rezső úrnak meg azt mondanám, semmi köze nincs a jelenlegi sertésproblémának a húsáruházláncok problémájához. Az egy dolog, hogy Demszky úr is támogatja, hogy Budapestre minél több ilyen nagyáruház települjön - akkor itt valami ellentmondás van Kis Zoltán és Demszky úr között -, de ami a lényeg, hogy ha mi a hús árát egy bizonyos szintre kötelezően felhoznánk, attól egy grammal több hús nem fogyna el, attól nem lesz nagyobb piacunk, attól a lehetőség nem oldódik meg! (Közbeszólások.) Bocsánat, hadd mondjam végig... Tehát nem a húsáruházak megjelenése a gond, ez is tisztességtelen, hanem az a gond, hogy a túlkínálatot használják ki. Amikor hiány volt a húsból és kilója 800 forintba került, akkor a húsáruházláncok se vettek mínusz 20 százalék termelői árral. Most ők is tisztességtelenül járnak el, de nem ez a megoldás. Igenis, az a megoldás, hogy bizonyos ár alatt ne lehessen megvenni a sertést, és ezt követően a feldolgozó üzemek kénytelenek lesznek az árat olyan szintre vinni, amilyenre kell, és majd a piac megoldja a dolgokat.

Ne felejtsük el, hogy amíg nem lépünk be az Európai Unióba, egy csomó olyan szankció vonatkozik ránk, ami mellé a pozitív támogatást nem kapjuk meg. Nekünk úgy kell küzdenünk az európai uniós disznóprogrammal, hogy ott annyi a támogatás, mint amekkora nálunk az alapár volt ezelőtt két hónappal. Ez a gond, hogy 200 forintnak megfelelő támogatással kell versenyeznünk a nyugat-európai sertéssel!

Még egy lényeges dolog, amiről senki nem beszél, se az SZDSZ, Kis Zoltán volt államtitkár se vette észre - és ezt érdekesnek tartom -, se az MSZP itteni szakemberei. Ez az, hogy vannak olyan nagy húsfeldolgozók ebben az országban a privatizációt követően, akik viszont olyan tisztességtelen áron vannak kinn félhúsban, hogy a környezetében lévő kisebb feldolgozókat tönkreteszik. És ehhez az előző években sajnos voltak olyan banki kapcsolatok, hogy több 10 milliárdot adtak oda ezeknek a feldolgozó üzemeknek, és lehetőséget biztosítottak arra, hogy ilyen nyomott árral kerüljön ki a sertésfélhús a boltokba. Ez az igazi probléma, de ezzel nem foglalkoznak - nem értem, miért nem -, hogy hogyan lehet az, hogy 40-50 milliárdos hitellel rendelkeznek egyes húsfeldolgozók, amit az életben nem fognak visszafizetni, közben nyomott áron adja a disznót, és a környezetében lévő összes feldolgozót tönkreteszi. Erről miért nem beszélnek, uraim?! Ezt nem értem!

Köszönöm szépen. (Taps az FKGP soraiban.)

ELNÖK: Kétperces hozzászólásra megadom a szót Francz Rezső úrnak, az MSZP képviselőjének.

FRANCZ REZSŐ (MSZP): Valamennyiük elnézését kérem, tisztelt elnök úr, tisztelt képviselőtársaim, de ami az áruházláncokat illeti, az előttem szóló képviselőtársam arról tett tanúbizonyságot, egyáltalán nincs tisztában azzal, hogy miről szól a történet. Igen, túltermelés van a sertéspiacon, igen, a feldolgozó kapacitás lényegesen több, mint a hazai igény.

Mivel a külföldi piacok beszorultak, az áruházláncok nagyon jól érzik azt, hogy diktálhatnak. Diktálnak is! Olyan pénzeket kérnek és olyan alacsony árra mennek le, amilyenre akarnak, és akkor fizetnek, amikor akarnak. A 90-120 napos fizetési határidő részükről teljesen bevett, ugyanakkor az áru ott van, a pénzt megkapta, mert a vevő aznap - vagy egy héten belül - elvitte onnét a húst, és ő a feldolgozónak nem fizet, a feldolgozó meg nem fizet a kereskedőnek.

Ha arról van szó, hogy minden terméktanácsban jelen van a kereskedő is, akkor miért nem lehet Magyarországon bevonni a szabályozási rendszerbe a feldolgozók, a termelők mellett az áruházláncokat is? És hogy ebben panasz van? Hát kinek panaszkodjunk? A jelenlegi kormánynak! Igen, intézkedjenek ebben az ügyben, mert tönkre fognak menni a feldolgozók! Ez volt a Gráf József kérdése! Az már megint más dolog, hogy lehet, el sem olvasták, mi volt a kérdés, pedig az interpellációt leírják szó szerint. Nem kapott rá választ, de most se kaptunk rá választ!

Mi történik az áruházláncokkal, szabályozzák vagy nem? Eltorlódik ez a feldolgozóhoz! Tudják önök, hogy mennyibe kerül egy kiló élősertés előállítása? 215 forintba! Tudják, hogy mit kap érte? Egy százassal vagy ötven forinttal kevesebbet! Ma tehát mindenki, aki élősertést állít elő, az ráfázik, veszteséggel termel! Következésképpen azt mondja, hogy inkább fog agarat, kutyát vagy macskát tartani, semmint disznót, mert arra rá lehet fizetni! Kérem szépen, ezek után nincs miről beszélni! Ez a kormány van hatalmon, ettől várunk intézkedést, és joggal elvárjuk, hogy a költségvetés pénzét okosan használja fel, és oldja meg a termelők és a feldolgozók problémáit is.

Köszönöm. (Taps az MSZP és az SZDSZ soraiban.)

ELNÖK: Kétperces hozzászólásra megadom a szót Zsikla Győző úrnak.

ZSIKLA GYŐZŐ (FKGP): Elnök úr, köszönöm a szót. Herczog Edit képviselő asszonynak hadd mondjam el emlékeztetőleg, hogy az 1997-es gazdatüntetések az adózási szabályok egyszerűsítéséért folytak. Jelenleg is hatályban van az őstermelők számára az a kedvezményes, egyszerűsített adó-jóváírási lehetőség, amit annak idején kiharcoltunk. Lapozza fel az akkori jegyzőkönyvet: abban a regisztrációról egy szó sincs! A csúsztatások elkerülése végett Kis Zoltán úrnak is ezt mondanám. A regisztrációs rendeletet a tárgyalások előtt egyoldalúlag visszavonta az akkori kormányzat, holott ezt akkor nem is kértük. Ezt csak azért mondom, hogy a jegyzőkönyvekben tisztázzuk a tényeket.

A sertésválság óriási, és erről beszélni kell, de hadd mondjam azt, hogy a rendeletek megszülettek. Néhányat röviden hadd említsek meg, egy percem még van rá. Átlagosan 60 forint húsexport-támogatás, 100 forintos exporttámogatás a terméktanácstól, a vágóhídon minősített sertések után 20 forint/kilogramm felvásárlási támogatás, a családi gazdaságoknak 30 forintos külön támogatás, amiről a miniszter úr az előbb beszélt, 20 ezer darab sertés felvásárlása az árvíz sújtotta területekről, június 1-jével a 193 forintos hatósági ár is életbe lép. Az valóban jogos probléma, hogy a minisztérium rendelkezéseit a gyakorlatban nem hajtják végre és becsapják a kistermelőket, akiket ez felháborít, csak ezért nem a kisgazda vezetésű FM-minisztérium a felelős, mert neki erre nincs hatása, hanem - ahogy említettem - az APEH-nek és az egyéb illetékeseknek kellene meghozni a rendelkezéseket.

Köszönöm szépen. (Taps az FKGP soraiban.)

ELNÖK: Szólásra jelentkezett Fónagy János államtitkár úr. Megadom a szót.

Az ülés vezetését pedig átadom Szili Katalin alelnök asszonynak.

(Az ülés vezetését dr. Szili Katalin, az Országgyűlés alelnöke veszi át.)

DR. FÓNAGY JÁNOS gazdasági minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Bár nem név szerint, de megszólíttattam. Engedjék meg, hogy két dologra reflektáljak. Az egyik az export-import kérdése, amivel kapcsolatban Torgyán miniszter úr már számokat is mondott. Engedelmükkel azokat az időtakarékosság miatt nem ismétlem meg.

A lényeg az, hogy úgy gondoljuk, az export-import szaldónk e területen jó és ösztönzi a magyar lehetőségeket. A másik: ezen a területen mindenképpen figyelembe kell azért venni, hogy mindenfajta olyan importkorlátozás, amellyel más országok termelését érintjük, részben WTO-szabályokba ütközik, részben pedig valahol visszaüt. Gondoljanak arra, milyen kemény tárgyalásokat kellett, kell és feltehetően kell még a jövőben is folytatni éppen a hazai exportunkat sértő, esetlegesen más országok által behozott és most önök által szorgalmazott típusú intézkedések miatt. Ez az egyik.

(15.10)

A másik: a sokat emlegetett, és azt hiszem, elsősorban hangerő- és érzelmi oldalról közelített bevásárlóláncok. Tudomásul kell venni, hogy a világ halad, a világ változik. Egy szóval nem állítjuk, hogy minden úgy tökéletes, ahogy van, de tudomásul kell venni, hogy piacgazdaságban piaci eszközökkel lehet élni. Bármennyire is fájdalmas, nem lehet két-három havonta alaprendelkezéseket változtatni, módosítani.

Egyik oldalról éppen a termelők, a kereskedők, a vállalkozók a kiszámíthatóságot, a következetességet kérik rajtunk számon, önök meg arra akarnak minket rávenni, hogy a piac pillanatnyi rángásait havonta kövessük normaalkotással. Nem hiszem, nem jó megoldás! Nyilvánvaló, hogy hosszabb tapasztalatok alapján lehet átfogó és folyamatokat, trendeket szabályozó intézkedéseket hozni, és nem a pillanatnyi piaci ingadozásokat lehet ezzel korrigálni.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti képviselők és a MIÉP padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Kétperces hozzászólásra jelentkezett Turi-Kovács Béla képviselő úr, a Független Kisgazdapárt képviselőcsoportjából. Képviselő úr, öné a szó.

DR. TURI-KOVÁCS BÉLA (FKGP): Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Kifejezetten örömmel és megnyugvással hallgattam interpelláló képviselő úrnak azt a nyilatkozatát, amelyben végre ebben a Házban annyi munka után az FVM és az FVM-miniszter munkáját pozitívan értékelte. (Derültség, taps.) Annál kevésbé értettem az utána fölvetett, azt kell mondanom, meglehetősen álságos kérdéseket. Mert a regisztráció, már bocsánatot kérek, nem szankció! A regisztráció nem azt a célt szolgálja, hogy szankcionáljanak, hanem azt a célt, amiről szintén negatívan, de az SZDSZ részéről beszéltek, nevezetesen az európai csatlakozást, a reális tervezhetőséget - pontosan azt, amiről szó van. Ezért ezt a két fogalmat ilyen módon összekavarni, én azt gondolom, nem egészen érthető, hogy nagyon finoman fejezzem ki magamat.

Tisztelt Ház! Másról is szó van. A következőkről:

Végül is az adott szituációban valamiben mindannyian egyetértünk; nevezetesen, hogy túltermelési válság van. Ha valóban egy ilyen helyzet alakult ki ezen a fronton, akkor aligha lehet azon segíteni olyan módon, hogy oktalan és indokolatlan támadásokat indítunk. És ne tessenek arra hivatkozni, hogy két évvel ezelőtt miféle tüntetés volt, amelyet szerveztek! Az egy akkori kormány ellen, egy akkori bizalmatlanság alapján történt, a mostani intézkedések pedig kifejezetten azt a célt szolgálják, hogy a mezőgazdaság ebből a válságos helyzetből, ezen belül a sertéstenyésztők is kilábaljanak. Az intézkedések sorát hozta ez a minisztérium.

Még egyszer mondom: az a körülmény vagy az az intézményrendszer, amely nem most alakult ki, hanem az intézményrendszert örökölte ez az FVM, bizony olyan, amilyennek itt most önök lefestették. És ezen változtatni kilenc hónap alatt aligha lehet. De azt megígérhetjük, hogy az elkövetkező három esztendőben változtatni fogunk.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiba.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Ugyancsak kétperces hozzászólásra jelentkezett Karakas János képviselő úr, a Magyar Szocialista Párt képviselőcsoportjából. Képviselő úr!

KARAKAS JÁNOS (MSZP): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Forrong a parlament, kemény viták hangzanak el, elégedetlen az ellenzék, látszólag elégedett a kormány. De azért mindannyian tudjuk, hogy elégedetlenek a gazdák is, hiszen nem véletlen, hogy készülnek különféle demonstrációkra, még ha Turi-Kovács Béla esetleg ezt nem is tudná, és elégedetlenek a feldolgozók is.

Nekem egy dolog jutott eszembe: napjainkban folyik a sertés joganyag EU-harmonizációs tárgyalása. Vajon milyen választ tudunk adni az EU-nak, uraim? Ezt tudjuk közvetíteni? Hogy sikerül ezek után majd a harmonizációs tárgyalásunk?

Köszönöm. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Ugyancsak kétperces hozzászólásra kért lehetőséget Hanó Miklós képviselő úr, a Független Kisgazdapárt képviselőcsoportjából. Öné a szó, képviselő úr.

HANÓ MIKLÓS (FKGP): Köszönöm, elnök asszony. Csak tovább vitatkoznék az áruházláncokkal kapcsolatban, mert nem tudom, Francz Rezső úr képben van-e abban, hogy, mondjuk, az áruházláncokon keresztül mennyi hús kerül értékesítésére. Mert ezeken az áruházláncokon 20 százaléknál több nem kerül értékesítésre. Tehát nem ezek az árkérdések, nem ezek hozzák azt, amiről szó van.

Még egyszer elmondom: az ár a túltermelés következménye, eredménye. Az Európai Unió felé kellene önnek ezt elmondani, hogy miért tesz velünk ilyet, miért termel 8 százalékkal több sertést, miért nem tartja be a kvótarendszert úgy, ahogy azt be kellene tartani. És megkérdezem: az előző időszakban, ha a családi gazdaságokat abban az időben, az előző kormányzati ciklusban is szerették volna támogatni, akkor a nagyüzemek felől is esetleg egy szűkítő kvótát miért nem léptettek be, ha előre láthatták, hogy ide fogunk eljutni, hogy egy túltermelés lesz.

Ami a lényeg - még egyszer elmondom, és szeretném, ha nyitott kapukat döngetnék vele, és valaki ennek utánanézne -: hogy lehet az, hogy több tíz milliárdos forgóalap-támogatás mellett egyes nagyüzemek a környezetükben lévő regionális feldolgozókat a nyomott árral - Francz Rezső úr, a nyomott árral! - szándékosan teszik tönkre és lehetetlenítik el, és ezáltal az élőállat árát is viszik le. Ez a lényeg, ezt kéne már megvizsgálni, mert tisztességtelen kereskedést folytatnak, és ezzel továbbmenőleg privatizációs célkitűzéseik vannak.

Köszönöm szépen. (Taps a Kisgazdapárt padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Hozzászólásra kért lehetőséget Fodor Sándor képviselő úr, a Magyar Szocialista Párt képviselőcsoportjából. Öné a szó, képviselő úr.

FODOR SÁNDOR (MSZP): Köszönöm, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Miniszter Úr! Az ön szuggesztív előadását hallgatva - önhöz próbálom a szavaimat intézni (Megvárja, amíg dr. Torgyán József abbahagyja a beszélgetést képviselőtársával.) - azt hittem, hogy választási kampánygyűlésen vagyunk, de egy évvel ezelőtt zajlottak a kampányok. Most kormányzati feladata van koalíciós csapatnak, a Kisgazdapártnak, Fidesz-frakciónak és az MDF-nek együttesen.

A sertéstéma, amelynek a vitája itt már lassan egy órája zajlik, igazából valahol a kormány hozzáállásából is fakad - engedelmével. Ugyanis a sertés nem tudja, hogy most éppen milyen kormány van hatalmon, ki az agrárium minisztere. Ha a koca vemhes lesz, 115 nap múltán megszületnek a malacok, és nem tudják, mi világra születnek, nem tudják, hogy milyen szabályozórendszer alapján van a jövőjük meghatározva.

Tisztelt Miniszter Úr! Ön ma Magyarország agrárgazdaságának a felelős minisztere. Hozzászólásaiban az esetek többségében egyoldalúan beszélt a sertéstartókról, az őstermelőkről. Kérem tisztelettel, tisztelt képviselőtársaim: az agrárium nem őstermelőkből áll, nem kistermelőkből áll; mezőgazdálkodókból áll, ahol a különböző nagyságrendű árutermelés folyik, ezen belül a sertés termelése is. Amikor a kormány sok-sok intézkedése ellenére nincs helyén a kérdés, én azt gondolom, különösebb szétválasztás nélkül, diszkrimináció nélkül együttesen kell kezelni, és el kell dönteni, meg kell mondani a sertéstartóknak, hogy mennyit termeljenek, hogyan termeljenek. Mert igazából a malac nem tudja, hogy megszületésekor hány módosító kormányrendelet, miniszteri rendelet, miniszteri körlevél fog majd rá hatással lenni, mire a vágóhídra kerülne.

Én a földtörvény vitájakor - talán emlékszik, miniszter úr - mondtam egy olyan kifejezést, hogy az ön történelmi lehetősége megadatott az agrárium kérdéskörének a rendezésére. Azt javaslom, hogy ezt szíveskedjen valahogy figyelembe venni, hiszen történelmi lehetősége van az agráriumnak összességében, a sertéskérdésen túlmenően, az európai uniós csatlakozási tárgyalások előestéjén, és nem lesz mindegy, hogy Magyarország agrárgazdasága milyen feltételrendszerekkel fog bekerülni az Unióba. Lehet azt mondani, hogy hagyják abba a sertéstartók a sertéshizlalást, -nevelést, de akkor azt kell megnézni, mibe kerül a kormánynak azoknak a tönkrement őstermelőknek, családi gazdaságoknak vagy szövetkezetekben, társaságokban dolgozóknak az utcára kerülése, hiszen valahol élettér ma a legszűkösebb körülmények között is a mezőgazdálkodás és ezen belül a sertéstenyésztés és -hizlalás.

 

(15.20)

Tehát annál komplexebbnek látom én ezt a problémát, mint ahogy a mai vita során elhangzott. A húsfeldolgozók, az áruházláncok, az őstermelők, a nagyüzemi méretek között sertéstartással foglalkozók mind-mind szereplői a témának, és úgy gondolom, hogy ha ezt rövid időn belül nem sikerül tisztességgel összefésülni, akkor egy hét múlva - bocsánat, három hét múlva az új menetrend szerint - ismét felvetődhet a téma, és ismét parttalan vitává válhat az indulatok összecsapása.

Arra kérem a miniszter urat, hogy olyan hathatós jogi szabályozást és következetes visszaellenőrzést alkosson meg, amelyhez nem kell kétharmados parlamenti döntés, nem kell feles döntés, hanem kormány- és miniszteri jogi szabályozásokkal számtalan kérdést a helyére lehet tenni. Ön elküldte - hallgattam - a körlevelének a szövegét. Kérdezem én, hogy milyen hatása lesz. Sajnos, nem fognak megrémülni tőle, és biztos vagyok abban, hogy a kijátszás lehetősége ebben is benne van. Urambocsá, be kell keményíteni a termelők, a gazdálkodók, az agrárium érdekében.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kétperces hozzászólásra megadom a lehetőséget Zsikla Győző képviselő úrnak, Független Kisgazdapárt.

ZSIKLA GYŐZŐ (FKGP): Elnök Asszony! Köszönöm a szót. Sertéstartó gazdák jelezték, hogy kiszolgáltatott helyzetüket kihasználva sok integrátor, felvásárló nem ad felvásárlási jegyet, amikor 120-130 forintért elviszi a sertéseiket, csak egy papírfecnit. Valószínűsíthető, hogy ezek a sertések egy kft. tulajdonaként kerülnek a vágóhídra, és a támogatást az integrátor veszi fel. Ha ez a támogatás eljutna a termelőhöz, akkor enyhítene a jelenlegi válságos helyzetén.

Hangsúlyoznom kell, hogy ez hatósági ügy! Felhívom innen a figyelmet, hogy a gazdasági rendőrség vagy az APEH-adónyomozók figyeljenek oda erre a jelenségre, és ezeket a csalókat, akik a sertéstartók kiszolgáltatott helyzetéből fakadóan mérhetetlenül gazdagodnak, hónapok alatt vagyonokra tesznek szert, vizsgálják felül, és tegyék meg a jog szerinti intézkedéseket. Ekkor a minisztérium által hozott intézkedések elegendőeknek bizonyulhatnak a válság kezelésére. Ha még ez sem elegendő, akkor nyilván a minisztériumnak is további intézkedéseket kell hozni.

Köszönöm szépen. (Taps a Független Kisgazdapárt soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Ugyancsak kétperces hozzászólásra kért lehetőséget Francz Rezső képviselő úr, a Magyar Szocialista Párt képviselőcsoportjából. Képviselő úr!

FRANCZ REZSŐ (MSZP): Két mondatot... Hanó képviselő úrral vitatkozom; két dologban téved. Egyrészt a magántermelők növelték az állatállományukat sertésügyileg 400 ezer darabbal, azaz 15 százalékkal. A másik tévedése pedig: ne velem vitatkozzál, nem én vagyok a miniszter!

Köszönöm. (Derültség és taps az MSZP padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Figyelemmel arra, hogy több hozzászólási igény nem érkezett, és a miniszter úr szót kér, ez esetben önt illeti a szó, miniszter úr.

DR. TORGYÁN JÓZSEF földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter: Köszönöm a szót. Igen tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Képviselőtársaim! Szeretném az önök figyelmét felhívni arra, hogy a jelenlegi sertésfelvásárlási és támogatási rendszer VI. hó 1-jéig van hatályban. Ettől kezdődően teljesen új felvásárlási és támogatási rendszert léptetünk életbe. Én valamennyiüktől szívesen fogadom, ha olyan koncepciót tudnak elém tárni, ami mindenkinek megfelel. De szeretném azt is jelezni, hogy az elkövetkezendő időszakban újabb sertésválság esetén név szerint felemlítem azoknak a képviselőknek a nevét, akik bizonyos indítványokat elém tártak, és amelyek aztán nem voltak sikeresek.

Most viszont arra kell még felhívjam a figyelmüket, hogy jelenleg az üzemek 160 forint exporttámogatást kapnak, a magángazdaságok 30 forint támogatást kapnak. Egyértelmű, hogy aránytalanul kevés a kisgazdaságoknak nyújtott támogatás, itt mégis többen a szememre vetik, hogy miért adok 30 forintot a kisgazdaságoknak, miért nem adok többet a nagygazdaságoknak.

Végül még egyetlenegy adatot tárnék az önök figyelő tábora elé. Nevezetesen, most kaptam meg a Vágóállat és Hús Terméktanács összehasonlító táblázatát, amelyben heti bontásban és összesítve is megvannak azok az adatok, amelyekből megállapítható, hogy 1999-ben a felvásárolt és levágott sertések darabszáma 210 360 darabbal haladta meg az 1998. év azonos időszakában levágott sertéseinek a számát. Tehát egyértelmű, hogy van egyrészt egy válsághelyzet, van egyrészt egy olyan helyzet, hogy lényegesen több a sertés, több sertést vágtak eddig le, nyilvánvaló, hogy ez értékesítési gondokat jelent, különösen akkor, amikor nem mennek a sertések az orosz piacra, és nem mennek délre.

Én azt hiszem, hogy ebben a helyzetben végül is minden lehetséges intézkedést meghoztunk, de ha önök úgy gondolják, hogy ehhez lehet még valami pluszt hozzátenni, én nem zárkózom el előle. Kérném a konstruktív indítványaikat, azokat be fogjuk építeni a VI. hó 1-je utáni új felvásárlási és támogatási rendszerbe.

Még egyszer megköszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az Független Kisgazdapárt soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszter úr. Megkérdezem képviselőtársaimat, kíván-e még valaki szólni. Igen, Gráf képviselő úr jelezte, hogy szólni kíván. Öné a szó, képviselő úr.

GRÁF JÓZSEF (MSZP): Köszönöm a szót. Kedves Képviselőtársaim! Elnézést kérek, hogy ekkora vihart kavartam, de azt hiszem, a vidéken élők és mezőgazdaságban dolgozók nagyon régóta vártak arra, hogy ez a kérdés egyszer komoly vita tárgya legyen a parlamentben.

Kedves Miniszter Úr! Szeretném elmondani, hogy vagyunk néhányan, akik három évtizede kezdtük ezt a szakmát, ebből próbálunk megélni. A nagy gondunk alapvetően az - néhány barátommal a múlt héten találkozva, akik csirketenyésztéssel foglalkoznak, sertésesek vagy szarvasmarhatelepen dolgoznak -, hogy a jelenleginél sötétebben még nem láttuk a helyzetünket. Ez az alapvető gond! Én nem mondom azt, hogy ezért a mostani minisztérium a felelős, hiszen az ország és vezetése igazából több évtizede nem tette meg a magyar agráriumért és a mezőgazdaságért azt, amit meg kellett volna tenni. Ez az alaphelyzet.

Az interpellációmat is az indukálta, hogy én úgy gondolom, nem lehet meg ez az ország az agrárium és a mezőgazdaság nélkül, és valamit tenni kell azért, hogy a mostani áldatlan állapotokon úrrá tudjunk lenni, mindannyiunk érdekében.

Ön is többször használ különböző termelői kategóriákat. El szeretném mondani, hogy nekünk ott a termelésben és a végeken semmi gondunk nincs egymással, őstermelőnek szövetkezettel, gazdasági társasággal. Én csak kétféle agráriumban dolgozó embert ismerek: a tisztességest és a tisztességtelent. Szervezeti dologban nem tudunk gondolkodni! Tehát amikor az agráriumért szólunk, akkor azért szólunk, hogy a most már csak pár százezer ott élő, a termelésben részt vevő ember jövőjét ne tegyük kétségessé.

Én azt hiszem, az ön pártjának ez ugyanolyan érdeke, mint a szocialistáknak vagy a parlament patkójának bármely részén ülő pártnak. Ezért számomra miniszter is csak kétféle létezik: jó vagy nem jó, teljesen másodlagos a párt színe. Én azt kérném öntől, hogy próbáljon meg mindent megtenni azért, hogy ezen a helyzeten úrrá tudjunk lenni.

Hozzá szeretném tenni, hogy a minőség felé kell elvinni a mezőgazdasági termelést, és csak az legyen, hogy jó terméket állít elő valaki vagy rosszat. Sokszor nyilvánvalóan túl tetszik politizálni ezt a kérdést, megosztani az agrártársadalmat. Ez óhatatlanul feszültségeket kelt. Én úgy gondolom, hogy erre semmi szükség nincs, az agrárium egy egységes egész, és ennek az országnak az ilyen adottságait, amivel rendelkezik, bűn bármely kormány számára nem kihasználni.

Az EU-csatlakozás előtt pedig különösen nagyon fontosnak tartom, hogy ne kistermelői bázisokkal menjünk be. Önök meghirdették a középtávú tervben, hogy hétmillió körüli sertéssel akarunk bemenni. Ma négy és fél millió körül tartunk, azt hiszem, a pontos szakmai ismeretek szerint. Tehát egyszerűen lehetetlen ennek a bázisnak az elérése, ha nem születnek hathatós intézkedések.

Végre egyszer úgy érzem, hogy nemcsak a termelőknek közös az érdekük, és egy frontba tömörülnek, hanem egy kicsit most hozzájuk jöttek a feldolgozók is, bár itt néhány képviselőtársam erősen bírálta őket. De még egyszer azt szeretném mondani: az ő érdekük is az, hogy a piacon tudjanak maradni, és kiváló minőségű exporttermékeket tudjon ez az agrárium előállítani.

Ha mindannyian, akik a vitában most kisebb-nagyobb hévvel részt vettünk, azt akarjuk, és az a kötelességünk mint képviselőknek, hogy ezért a vidékért és mezőgazdaságért közösen tegyünk, akkor meg tudjuk oldani ezeket a problémákat. De össze kell fognunk, és nem az itteni széthúzást kell tovább erősíteni!

Köszönöm szépen a türelmüket. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)

(15.30)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Ismételten megkérdezem képviselőtársaimat, kíván-e még valaki felszólalni e vitában. (Senki sem jelentkezik.) Nem kíván.

Tisztelt Országgyűlés! A mezőgazdasági bizottság javasolja az Országgyűlésnek, hogy az interpellációra adott választ a kiegészítéssel együtt a Házszabály 117. § (4) bekezdés b) pontja alapján fogadja el. Kérdezem az Országgyűlést tehát, elfogadja-e a választ. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 169 igen, 89 nem szavazat és 4 tartózkodás mellett a választ elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Áttérünk a további interpellációkra.

Keller László, a Magyar Szocialista Párt képviselője, interpellációt nyújtott be a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszterhez: "Közpénzekből magán belső vezetői rendszer?" címmel. Keller László képviselő urat illeti a szó.




Felszólalások:   140-152   152-192   192-198      Ülésnap adatai