Készült: 2024.04.20.06:48:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

232. ülésnap (2001.10.17.),  29-45. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 1:32:55


Felszólalások:   1-29   29-45   46-68      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm a képviselő úr belátását. Az általános vitát elnapolom, folytatására a következő ülésünkön kerül sor. (Dr. Hende Csaba: Két perc szünetet kérek!) Elnapoltuk az általános vitát; az államtitkár úr kétperces szünetet kér. Két perc szünetet rendelek el. (Rövid szünet.)

 

Tisztelt Országgyűlés! Folytatjuk munkánkat. Soron következik a jogi személlyel szemben alkalmazható büntetőjogi intézkedésekről szóló törvényjavaslat általános vitája. Az előterjesztést T/5059. számon, a bizottságok ajánlásait pedig T/5059/1-4. számokon kapták kézhez.

Megadom a szót Hende Csaba államtitkár úrnak, 25 perces időkeretben.

 

DR. HENDE CSABA igazságügyi minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A jogi személlyel szembeni büntetőjogi intézkedések alkalmazását lehetővé tenni kívánó javaslat eddig a magyar büntetőjogban ismeretlen, új jogintézmény bevezetéséről rendelkezik. A hatályos magyar Btk. szerint bűncselekményt csak természetes személy, tehát élő ember követhet el. A büntetőjogi felelősség egyéni felelősség. Ezt a jogi helyzetet a magyar jogi irodalom általában elfogadja, és a mértékadó szerzők egészen a legutóbbi időkig egyetértéssel idézték a societas delinquere non potest római jogi elvét.

Ugyanakkor a jogi személyek büntetőjogi felelősségének problémája már jóval régebben felmerült. A nemzetközi büntetőjogi társaság 1929-es kongresszusán például már foglalkozott a kérdéssel, és egy igen figyelemreméltó zárónyilatkozatot fogadott el, amelyet most az idő rövidségére tekintettel nem idézek. A jogi személy büntetőjogi felelősségre vonhatóságáról szóló viták hosszú ideig folytatódtak, azonban a kontinentális büntető jogalkotás tekintetében ezen a területen konkrét előrelépés sokáig nem történt.

A legújabb jogfejlődés azonban merőben új irányt vett. A jogi személy büntetőjogi felelősségét már régóta elfogadó angolszász államok mellett a kontinentális Európa országai is egymást követően vizsgálják felül korábbi elutasító álláspontjukat. Hollandia még 1976-ban, Norvégia 1991-ben, Izland 1993-ban, Franciaország '94-ben, Finnország '95-ben, Belgium '99-ben vezette be a jogi személy büntethetőségét. Anglia és Wales 2000-ben szélesítette e felelősség körét. Svédország '86-ban, Spanyolország '95-ben vezetett be sajátos szankciót a jogi személyekkel szemben. Nem büntetőjogi, hanem közigazgatási jogi szankciót alkalmaznak jogi személyekkel szemben Németországban, Olaszországban, Portugáliában és Svájcban.

A kelet-közép-európai régióban először Szlovénia hozott törvényt e kérdésről '96-ban. Tervezetek készültek Horvátországban, Litvániában, Észtországban, Csehországban, Romániában és Lengyelországban is. A jogi személy ilyetén felelősségének bevezetését tervezi a szlovák büntető törvénykönyv 2000-ben elfogadott koncepciója is. A magyar büntetőjog fejlődésére hagyományosan számottevő befolyással levő Ausztriában, Németországban és Svájcban is oldódni látszik a korábbi elvi elutasítás, és valószínűleg hamarosan ott is törvényi szabályozás születik meg.

A jogi személy büntetőjogi felelősségének térhódítását nemzetközi egyezmények és az Unió jogi aktusai is előmozdították. E kérdésről az alábbi nemzetközi egyezmények rendelkeznek: az OECD keretében létrejött, '97. november 21-én elfogadott, a külföldi hivatalos személyek megvesztegetése elleni küzdelemről szóló egyezmény; az Európa Tanács '99. január 27-én kelt korrupció elleni büntetőjogi egyezménye; az 1997. július 19-én felvett második jegyzőkönyv az Európai Közösségek pénzügyi érdekeinek védelméről szóló egyezményhez; az ENSZ keretében létrejött, a nemzetközi szervezett bűnözés elleni egyezmény, valamint kiegészítő jegyzőkönyvei.

Törvényjavaslatunk az előzőekben felsorolt nemzetközi kötelezettségeinknek megfelelően önálló törvényben, a büntető törvénykönyvtől és a büntetőeljárásról szóló törvénytől elkülönítve szabályozza a jogi személlyel szembeni büntetőjogi intézkedéseket, azok alkalmazásának feltételeit és eljárási rendjét. A Btk. csak erre az új törvényre utaló szabályt tartalmaz.

A javaslat által választott anyagi jogi konstrukció lényege abban áll, hogy a természetes személyek meghatározott körbe tartozó bűncselekményeit e személyeknek a jogi személyhez való kapcsolata alapján a jogi személynek számítja be. A természetes személyek vagy vezető tisztségviselői a jogi személynek, akik maguk követik el a szándékos bűncselekményt, vagy kötelességük teljesítése esetén az alkalmazott részéről a szándékos bűncselekmény elkövetését megakadályozhatták volna, vagy a jogi személyen kívül álló személy követi el a szándékos bűncselekményt, azonban ennek eredményeként a jogi személy ténylegesen gazdagodik.

A jogi személy felelőssége a szándékos bűncselekményt megvalósító személyhez való kapcsolatán, illetve azon a tényen alapul, hogy a jogi személy a szándékos bűncselekmény folytán gazdagodott, vagyoni előnyhöz jutott. A jogi személy felelőssége és a természetes személy felelőssége egymás mellett érvényesül. A természetes személy elkövető büntetőjogi felelősségre vonása nem zárja ki a jogi személlyel szembeni intézkedés alkalmazását. A jogi személlyel szemben alkalmazott intézkedés folytán pedig nem enyészik el a természetes személy büntetőjogi felelőssége.

 

 

(11.50)

 

 

A jogi személlyel szemben intézkedés alkalmazására akkor kerülhet sor, ha a természetes személlyel szemben szándékos bűncselekmény miatt a bíróság büntetést szabott ki. A törvényjavaslatban meghatározott intézkedések akkor is alkalmazhatók, ha az elkövető a halála vagy kóros elmeállapota folytán nem büntethető.

A jogi személlyel szemben a következő szankciók, intézkedések alkalmazhatók: a jogi személy megszüntetése, a jogi személy tevékenységének korlátozása és a pénzbírság.

A jogi személy megszüntetése a legsúlyosabb joghátrány. A jogi személyt a bíróság akkor szüntetheti meg, ha azt kimondottan bűncselekmény elkövetésének leplezése céljából hozták létre, illetve ha a jogi személy tényleges tevékenysége bűncselekmény elkövetésének leplezését szolgálja. Kizárt azonban a megszüntetés alkalmazása, ha ennél jelentősebb társadalmi érdek fűződik a jogi személy további működéséhez. Ez nem zárja ki természetesen a további jogszerű működés ellenőrzését és a másik két büntetőjogi intézkedés alkalmazását.

A tevékenység korlátozása azt kívánja biztosítani, hogy szándékos bűncselekmény elkövetése esetén a jogi személy ne vehessen részt olyan tevékenységben, amely fokozott megbízhatóságot igényel, vagy amely az állam által biztosított gazdasági előnyt jelent. Kizárható továbbá a jogi személy minden olyan tevékenységből, amelyből a bíróság döntésétől függően ez szükséges. A kizárást a törvény 1-3 évig terjedő időtartamban teszi lehetővé. A jobb egyéniesítést szolgálja az a megoldás, hogy a kizárás egyszerre több tevékenységre is elrendelhető.

A pénzbírság célja elsősorban a bűncselekménnyel elért vagy elérni kívánt vagyoni előny elvonása, illetve a további jogsértések megelőzése az elrettentésen keresztül. Ezt jelzi a kiszabható pénzbírság összege, amelynek alsó határa 500 ezer forint, míg a felső határa a bűncselekménnyel elért vagy elérni kívánt vagyoni előny értékéhez igazodik, annak legfeljebb háromszorosa lehet.

A javaslat hatálybalépésének időpontja az Európai Unióhoz történő csatlakozásunk időpontja. Erre az időpontra a büntetőeljárásról szóló 1973. évi I. törvényt felváltja a már elfogadott és az előttünk fekvő T/5061. számú javaslattal módosításra kerülő 1998. évi XIX. törvény. Erre figyelemmel azokat a sajátos eljárási rendelkezéseket, amelyek a jogi személyekkel szemben alkalmazható büntető intézkedések eljárási keretei, az új Be. rendszeréhez és rendelkezéseihez képest indokolt meghatározni.

A javaslat kiindulópontja szerint a jogi személynek nincs önálló büntető anyagi jogi jogalanyisága, tehát a jogi személy nem válik a Btk. értelmében vett elkövetővé. A javaslat alaptétele az, hogy a jogi személy a büntető anyagi jog szerint nem elkövető, ebből következően a büntetőeljárásban sem lehet terhelt.

A javaslat II. fejezetébe felvett eljárásjogi rendelkezések ezért a jogi személyt nem terheltként vagy - ami még következhetne a büntetőeljárás dogmatikája szerint - egyéb érdekeltként kezelik, hanem teljesen új konstrukció létesül a büntetőeljárási jogban is. A javaslat, abból kiindulva, hogy a jogi személy csak képviselője útján képes jogviszonyokban részt venni, nem a jogi személy jogállásáról rendelkezik, hanem a jogi személy törvényes képviselőjét, illetve az eljáró ügyvédet mint perbeli képviselőt ruházza fel a büntetőeljárási jogosultságokkal. Ezt úgy teszi meg, hogy a jogi személy törvényes, illetve perbeli képviselőinek büntetőeljárási helyzete a jogi személy sajátosságából adódó eltérések kivételével leginkább a védő eljárási helyzetéhez hasonlít.

A javaslat kiindulási alapként kezeli azt a tételt, hogy a jogi személy sajátos büntetőjogi felelőssége fő szabályként nem önálló, hanem származékos. A jogi személy büntetőjog szankcionálására a javaslatban meghatározott kivételekkel csak akkor nyílik lehetőség, ha van olyan természetes személy, akivel szemben büntetőeljárást lehet folytatni. E természetes személy a hagyományos értelemben vett büntetőjogi felelősségéhez kapcsolható a jogi személy büntetőjogi szankcióval sújtása. Ebből következik, hogy a büntetőeljárás a természetes személlyel szemben folyik, az eljárásnak a természetes személy az alanya, a jogi személlyel szemben a hagyományos értelemben vett büntetőeljárás nem folyik.

A jogi személy az eljárásban fő szabályként annak a természetes személynek az eljárási helyzetét osztja, akire tekintettel a jogi személlyel szemben az intézkedés szükségessége, lehetősége felmerül.

Ha a természetes személy ellen a terhelt elleni büntetőeljárás bármilyen okból megszűnik, a büntetőeljárás a jogi személlyel kapcsolatban sem folyhat tovább. E szabály alól a javaslat - amint azt már említettem - két kivételt fogalmaz meg. Az egyik az, amikor kóros elmeállapot, a másik pedig, amikor az elkövető halála miatt kellett megszüntetni a büntetőeljárást. Ezekben az esetekben azonban tovább folyhat az ügy a jogi személlyel szemben, feltéve, hogy a bűncselekmény elkövetése a jogi személy javára vagyoni előny szerzését eredményezte.

A javaslat tehát - még egyszer leszögezve - azon az elven áll, hogy a jogi személy szankcionálásának lehetősége szorosan tapad a természetes személy felelősségre vonásához. E megfontolásból következően mind elvi, mind célszerűségi okok miatt az tűnik a legjobb megoldásnak, ha a természetes személy ellen folyamatban lévő büntetőeljárás keretében történik meg a jogi személy szankcionálása is.

A büntetőjogi felelősségre vonás rendjét a természetes személyekkel szemben a büntetőeljárási törvény szabályozza. Tehát annak az eljárásnak az alapvető és részletes szabályait, amely eljárásban a jogi személlyel szembeni intézkedés alkalmazásáról a bíróság dönt, értelemszerűen a mindenkori büntetőeljárási törvénynek kell tartalmaznia.

A javaslat ezért csak azokat az eljárási rendelkezéseket szabályozza, amelyeket a jogi személy sajátosságából, újdonságából fakadóan szükségképpen meg kellett tennie. Ugyanakkor mind szerkezetében, mind fogalomhasználatában kifejezi, hogy a jogi személlyel szembeni büntetőjogi intézkedés alkalmazásakor az új Be. rendelkezései az irányadók, ha e javaslat eltérően nem rendelkezik.

Tisztelt Ház! Végezetül: a bizottsági viták során elhangzott, a jogi személyek megszüntetésével kapcsolatos felvetésekre szeretnék reagálni. A jogi személyek megszüntetése esetén valós problémaként merülhet fel a kérdés, hogy mi történik azoknak a jóhiszemű harmadik személyeknek az igényeivel, követeléseivel, akik a megszüntetendő jogi személlyel polgári jogi ügyletbe bocsátkoztak, nem tudva a jogi személy illegális, a megszüntetésre alapul szolgáló tevékenységéről.

A jogi személy megszüntetése esetén természetesen a vonatkozó gazdasági jogi és polgári jogi szabályokat szükséges alkalmazni. Ugyanakkor nem vitatja a kormány azt, hogy a teljesen új jogintézmény megteremtésével kapcsolatban felmerülhetnek olyan kérdések, amelyek további jogágak gondolkodását is igényelhetik. E gondolkodás és az esetlegesen felmerülő jogi megoldások tökéletesítése elől természetesen a kormány sem zárkózik el a részletes vita során.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! A gazdasági bizottság előadói következnek. A többségi előadót nem látom a teremben. A kisebbségi előadó Molnár Albert. Itt van? (Molnár Albert feláll.) Ő sincs itt, így nem kerül sor a gazdasági bizottság véleményének ismertetésére... (Dr. Hack Péter: Itt van!) Bocsánat, itt van.

A kisebbségi véleményt Molnár Albert úr ismerteti. Megadom a szót.

MOLNÁR ALBERT, a gazdasági bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! A gazdasági bizottság október 9-i ülésén tárgyalta ezt a törvényjavaslatot, ahol 14 igen és 10 tartózkodás mellett támogatta a törvényjavaslatot. Azonban a 10 tartózkodás némi magyarázatra szorul, és én ezért kívánom a gondolataimat elmondani.

Mint tudjuk, bűncselekményt nem tárgyak vagy fogalmak követnek el, bűncselekményt nagyon is valós személyek követnek el, úgy is mondhatnám, hogy hús-vér emberek, vagyis természetes személyek.

A mai magyar gazdaságban szerencsére széles köre alakult ki a gazdasági társaságoknak mind a jogi személyiséggel bíró, mind a jogi személyiség nélküli társaságoknál. Az előttünk fekvő javaslat a jogi személlyel szemben alkalmazható büntetőjogi intézkedésekről szól. Ez a jogi kategória nem követ el bűncselekményt, esetleg vezetői, munkatársai. Méltánytalannak tartjuk, hogy a vállalkozások becsületes tulajdonosainak újabb kockázati elemet kíván állítani a kormány.

 

 

(12.00)

 

Ez a jogszabály akkor is sújtja azokat a tulajdonosokat, ha azok vétlenek abban, hogy a tulajdonukat vezető vagy ott alkalmazott személy bűncselekményt követ el. Épp elég káruk keletkezhet egy ilyen személy működésétől. Sajnos, ma nincs olyan objektív, tévedhetetlen módszer, amely megakadályozhatja annak a lehetőségét, hogy olyan személy, illetve személyek kerüljenek pozíciókba, akik később bűnözőkké válhatnak.

Ami a mondandóm lényege, gyakorlatilag nyolc szóban összefoglalható: aki nem követ el bűncselekményt, azt ne büntessük. Márpedig ez a törvényjavaslat erről is szól. A tulajdonosoknak nemcsak joga, de felelőssége is van, hisz a gazdasági társaságokról szóló törvény ezt megfelelően szabályozza is. Például részvénytársaságnál az igazgatóság, a felügyelőbizottság vagy a könyvvizsgáló intézményével védi a tulajdonosokat, egyben felelősséget is ró rájuk. Hiányoljuk a garanciális feltételeket, ugyanis ezt a törvénymódosítást nem érdekli, hogy a tulajdonos megtett-e mindent, amire lehetősége lett volna. Ha a tulajdonos ugyanis megtett mindent a könyvvizsgálón, a felügyelőbizottságon vagy igazgatóságon keresztül, és ennek ellenére követtek el bűncselekményt, azt gondoljuk, innentől fogva ezek a tulajdonosok vétlenek.

Tisztelt Képviselőtársaim! Önök ezt egyszerűen a mai naptól a vállalkozások újabb kockázatának tekintik? Én azon becsületes tulajdonosok szemszögéből próbálom megközelíteni ezt a jogszabályt, akiknek milliós tábora van Magyarországon, a kft. üzletrész-tulajdonosok vagy részvénytulajdonosok szemszögéből, a néhány részvényt birtokló kisbefektetőtől kezdve, akár a több száz milliót vagy milliárdot kezelő magán- vagy jogi személyekig. Maga az üzlet eleve veszélyes üzem. Ezt minden befektetőnek, vállalkozónak tudnia kell. Ott nap mint nap meg kell felelni a piac követelményének, bírni kell a versenyt a konkurenciával, fejlődni kell. Állandóan alkalmazkodni kell a változó, sajnos az utóbbi években egyre sűrűbben változó gazdasági környezethez. A stabil, kiszámítható gazdasági környezet csak álom a vállalkozások számára, igaz, ígéret itt is volt, sőt az ígéret ma is hatályos. Egy olyan országban, ahol egy évben négyszer változik a számviteli törvény vagy többször a különböző adójogszabályok, nincs könnyű dolga a végrehajtóknak, a vállalkozásoknak.

Ezzel a kis kitérővel arra próbáltam rávilágítani, hogy van elég baja a vállalkozóknak, a tulajdonosoknak e nélkül a törvény nélkül is. Ne pakoljunk új terhet arra a körre, aki nap mint nap megküzd a talpon maradásért, akik foglalkoztatják a munkaerő jelentős részét, befizetik adóikat, egyszerűen megtermelik közvetlenül a maguk, közvetetten a társadalom holnapját. Erre a körre nem új kockázatokat kellene kitalálni, hanem inkább szükséges a jelenlegi terheiket csökkenteni. Bennem felvetődött a kérdés, hány olyan eset fordult elő Magyarországon, ami alapján indokolt benyújtani ezt a törvénytervezetet. Erre semmilyen utalást nem találtam az előkészítők részéről, sőt az európai uniós hivatkozásokat sem találtuk meg fordításban.

Számomra ezen törvény azt jelenti, hogy a kormány beismeri, hogy képtelen a jelenlegi eszközeivel, ami nem kicsi, a normális jogszerű működést kikényszeríteni a gazdaságban. Tudom, hogy kényelmesebb és egyszerűbb elvenni azoktól, akiknek van - oda se neki, hogy ők ártatlanok -, mint nehezebb munkával a bűnözést megelőzni, vagy ha az elkövetődött, az elkövetőt (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) példásan megbüntetni.

 

ELNÖK: Képviselő úr, lejárt az ötperces időkeret. (Molnár Albert: Igen. Összefoglalva...) Nem, lejárt az ötperces időkeret. (Molnár Albert: Köszönöm, elnök úr.) Nincs már idő az összefoglalásra.

Tisztelt Országgyűlés! Most az írásban előre jelentkezett felszólalóknak adom meg a szót, a napirendi ajánlás szerint 15-15 perces időkeretben. Elsőként Fazekas Sándor úr, a Fidesz képviselője következik.

 

DR. FAZEKAS SÁNDOR (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársak! Tisztelt Államtitkár Úr! Az előttünk lévő T/5059. számú, a jogi személlyel szemben alkalmazható büntetőjogi intézkedésekről szóló törvényjavaslat, legalábbis a magyar jogrendszer fejlődése szempontjából alighanem az 1998-2002 közötti parlamenti időszak egyik legjelentősebb változását kívánja megcélozni, illetve végigvinni.

Jól tudjuk, hogy a jelenleg hatályos büntető törvénykönyv, illetve annak korábbi, jórészt a klasszikus büntetőjogi dogmatikán alapuló előzményei és a tudományos szakirodalom is sarkalatos elvként kezelte azt, hogy bűncselekményt csak természetes - külföldön elterjedt elnevezéssel: fizikai - személy követhet el. A "societas delinquere non potest" elve a jogi irodalom és a tudományos közvélekedés megegyezésen alapuló, elfogadott és az európai kontinentális jogokban, a francia, illetve a német, osztrák, magyar jogterületeken lényegében általános szabály volt, és zömmel ma is annak tekinthető. Ebből az elvből logikusan következik, hogy ha bűncselekményt csak valós, természetes személy követhet el, akkor csak ő büntethető, ő vonható felelősségre, de az a cég, egyesület, alapítvány s a többi, amelynek tagjaként, képviselőjeként járt el, esetleg ezen jogi személyiséggel rendelkező társulások javára és érdekében, az nem büntethető.

Mindezt azért is fontosnak tartottam az előzményekről szólva kiemelni, mivel a mai napirendünket nyilván nem csak jogászok hallgatják, az tárgyánál fogva bizton számíthat a szélesebb nyilvánosság érdeklődésére is. A jelenlegi helyzet, amelynek gyökeres megváltoztatását célozza a tervezet, a régmúltból öröklődött, hosszú viták eredményeként rögzült a törvényekben is. A római jog, amely a jelenlegi európai jogrendszerek zömének alapja, nem alakított ki egységes szabályozást a problémakörre. A jogi személyek közül az egyesületekre vonatkozó norma úgy rendelkezett, hogy az egyesület maga nemcsak jognyilatkozatok tételére képtelen, de vétőképtelen is, azonban a nevében eljáró képviselő szervek delictumaiért, gazdagodása erejéig maga az univerzitás volt perelhető. Ez némileg ellentmondásos szabályozás.

Látható tehát, hogy ebből származtatható, legalábbis az első részéből a jelenlegi törvényben rögzített álláspont, de a javaslat által megcélozni kívánt új intézmény is. Az előzményekhez tartozik az is, hogy a későbbiekben a középkori jogfelfogás ismerte és befogadta, kidolgozta a jogi személyek büntethetőségének elvét és szabályait. A germán jogban például zárt volt az elkövethető bűncselekmények köre. Ide tartozott az engedelmesség megtagadása, mondjuk, egy város vagy egy község részéről, a bűntettesek elrejtése, a törvénytelen szabályalkotás, az adósságszolgáltatás elmulasztása. A büntetések között találjuk a városfalak lerombolását, az egyházi és világi kitaszítást és más hasonló szankciókat. Az újkor vége felé hanyatlásnak indult ez a jogfelfogás, és a XIX. század elején meg is dőlt.

A kérdéssel foglalkozott a magyar jog is. Először Mátyás király 1486. évi dekrétuma érintette a kérdést, de foglalkozott vele II. Ulászló 1492. évi dekrétuma is. A következő lépést Werbőczy István Tripartituma jelentette, amely a káptalant, illetve a konventet kívánta büntethetővé tenni. Később Mária Terézia a céhek ellen is módot adott a represszív intézkedések alkalmazására. Végül 1785-től egy királyi rendelet hatására szűnt meg a testületek büntethetőségének lehetősége. Kitűnik tehát, hogy bár a külföldi példák és a gyakorlati érvek hatására a magyar jog hajlott a jogintézmény elfogadására, az csekély hatással bírt, és mélyebb nyomokat nem hagyott jogéletünkben és jogfejlődésünkben. Mindezt úgy is lehet összegezni, hogy igazodtunk a fő európai tendenciákhoz.

Lényegesen eltérő irányú fejlődés figyelhető meg az angolszász jogterületen. A XVIII. században a common law még azon az állásponton volt, hogy a jogi személyeknek nincs büntetőjogi jogalanyiságuk, mivel nem lehet saját akaratuk, amely bűnös szándékú cselekedetekre késztetné őket. A gyors gazdasági fejlődés, a társaságok számának gyarapodása, szerepük és befolyásuk növekedése azonban a bírói gyakorlatot változtatásra kényszerítette. Hasonló a helyzet az Amerikai Egyesült Államok jogában, jogaiban is.

Tisztelt Országgyűlés! Az eddigiekből is látható, hogy az előttünk lévő téma előtörténete igen összetett, és tudnunk kell, hogy a jogterület szabályozására, az egyes jogtechnikai problémák megoldására a legkülönfélébb variációk elképzelhetők, illetve kerültek kidolgozásra, alkalmazásra. Egyre több ország döntött úgy az elmúlt években a kontinentális jog területén is, hogy felülvizsgálva a korábbi, klasszikusnak elfogadott jogelveket, bevezeti, illetve szélesíti a jogi személyek büntethetőségét.

 

 

(12.10)

 

 

Ilyen irányú javaslatokat fogalmazott meg az Európai Unió is. A jogásztársadalmat, a tudományos köröket is már régóta foglalkoztatja a problémakör, hiszen számos érvrendszer mozgósítható mindkét oldalon. Ugyanakkor le kell szögeznünk: nem lehet feladatunk ezen viták eldöntése, erre aligha vállalkozhatunk. Nekünk az életviszonyok változása, a társadalom átalakulása által felvetett kérdésekre és kihívásokra kell a választ megkeresnünk és megtalálnunk, és ez bizony nem könnyű. Nem ritka, hogy korábban már biztosnak és mozdíthatatlannak ítélt felfogásokat kell átértékelnünk.

A kor, amelyben élünk, sok szempontból a nagy szervezetek és a szervezetek millióinak kora. Ha megnézzük a különféle cég-, egyesületi és alapítványi nyilvántartásokat, a jogi személyek valóságos dzsungele tárul fel előttünk. Az őket alapító, alkotó személyek nagy száma, állandó mozgásuk, a vagyonmozgások és -mozgatások bonyolult alrendszerszövedéket jelentenek a társadalmi lét felszínén, sőt afölött, de a felszín alatt is. Lehetőségek és kibúvók, falak, határok és kiskapuk, komoly kapcsolatok és nehéz esetek húzódnak meg itt, nemcsak a civil és a gazdasági, hanem más irányú szervezeteket is erősítve és helyzetbe hozva.

Az életviszonyok bonyolultabbá válása az a körülmény, amely a jogalkotókat meggyőzte - amint tudjuk - tucatnyi országban a klasszikus jogi felfogás átértékelésének szükségességéről. Az egyébként jogi alaphelyzet, mondhatni közhely, hogy a jogi személy, amennyiben büntethetővé válik is ezen javaslat általunk remélt elfogadásával, akkor sem eshet azonos megítélés és gyakorlat alá a természetes személyekkel. Ez az intézmény lényegéből és sajátosságaiból ered, ezért is tartalmazza a tervezet azokat az egyedi szabályokat és világos lehatárolásokat, amelyek a kitűzött cél eléréséhez okvetlenül szükségesek. Fontos, hogy konkrét meghatározásra kerülnek azok a természetes személyek által elkövetett bűncselekmények, amelyek a jogi személy számára előny szerzését jelentik. Ezek a vagyoni előny megszerzésére irányuló cselekedetek.

Meghatározott az elkövetői kör is: ügyvezető, a felügyelőbizottság tagja, illetőleg megbízottja s a többi. A jogi személy felelősségét a szándékos delictumot elkövető személyhez fűződő kapcsolata alapozza meg a cselekményből adódó vagyoni előny által. Ez az a logikai váz, amelyre a felelősségre vonás alapítható, illetve a büntetés mint következmény ennek folyománya. A jogi személyek különös jellegéből következnek a büntetések, intézkedések is, így a jogi személy megszüntetése mint a legsúlyosabb szankció, illetve a tevékenység korlátozása és a pénzbírság.

A büntetések kapcsán méltán újulhatna fel az a régi szakmai vita, hogy vajon, ha a jogi személyt például ügyvezetőjének bűncselekménye miatt büntetik és megszüntetik, ez nem sújtja-e azokat az ártatlan személyeket, akik további ügyvezetői, alkalmazottai, szerződéses bedolgozói s a többi az adott cégnek. A tervezet alaposan átgondolt megoldást tartalmaz az ilyen jellegű érdek-összeütközések, az állam, a társadalom büntetőjogi igénye és a jogos magánérdekek védelmére, áthidalására. A javaslat szerint ugyanis azt a jogi személyt lehet megszüntetni, amelyet bűncselekmény elkövetésének fedezésére hoztak létre vagy ténylegesen ilyen céllal tevékenykedett. Itt tehát egy taxatív körülhatárolás történik. Másrészt biztosíték az is, hogy nem lehet megszüntetni azt a jogi személyt, amelynek működéséhez fontos állami vagy önkormányzati érdek fűződik. Ilyenek az országos közüzemi szolgáltatók, a gazdaságilag kiemelt, illetve honvédelmi vagy más különleges feladatot megvalósító szervezetek. Aligha kell külön hangsúlyozni, hogy ilyen esetben indokolt a védelem. Természetesen ebből a felsorolásból az is következik, hogy a többi terület fölött nincs ilyen védőernyő. Az, hogy ez a kör szűkíthető-e vagy bővíteni kellene, azt hiszem, hálás vitatéma lehet nemcsak a mai napirendnél, de a szakmai fórumokon is.

Fontos rendelkezés a jogi személy tevékenységének korlátozása mint lehetőség bevezetése is, hiszen elképzelhető, hogy viszonylag nagy méretű, szerteágazó feladatkörű gazdálkodónál ez is eredményes és elégséges lehet a kívánt cél eléréséhez.

Mindezen szankciók igazi értelmét és lényegét az adja, hogy elválnak a tényleges bűnelkövető természetes személy terhére érvényesített szankcióktól. Az egy külön ügy, külön felelősség. A két kategória: a természetes és a jogi személy felelősségre vonása a büntetőjogi rendszerben egyfajta párhuzamosan mozgó, mégis átfedésben lévő cselekménysort feltételez, és a tervezet eljárásjogi részei az ehhez szükséges kereteket és garanciákat teremtik meg. A javaslat alapálláspontja ugyanis az, hogy a jogi személynek nincs önálló büntetőjogi jogalanyisága, nem elkövető; az a természetes személy. De a fent kifejtett esetkörben a jogi személy is "felel" képviselőjéért, ügyvezetőjéért, hiszen ha az törvénybe ütköző módon vagyoni előnyhöz juttatja, ezáltal a cselekmény haszonélvezőjévé válik.

Tisztelt Országgyűlés! A rendelkezésünkre álló időkeret és műfaj aligha teszi lehetővé bonyolult elméleti okfejtések kibontását. Mégis fontosnak tartottam, hogy a javaslat által meghonosítani kívánt jogintézmény elvi alapjairól a lehető legfontosabbakat elmondjam, kiemeljem. Ugyanakkor érintenünk kell még egy olyan kérdést is, hogy a jogintézmény miért nem került bevezetésre hamarabb, akár évekkel ezelőtt.

Nos, azt hiszem, az életviszonyok felgyorsult fejlődése a magyarázat, mely mozgásokat a jog nyilván csak jelentős késésekkel képes követni. Az egyértelmű, hogy az államszocializmus időszakában az alapprobléma sem létezhetett. Szinte minden jogi személy állami tulajdonban vagy felügyelet alatt volt, így a javukra vagyoni előnyt bűncselekménnyel elérni büntetőjogi következménnyel nem járhatott. A rendszerváltást követően váltak szabadabbá a cég- és egyesületalapítások, vált nyitottá a gazdaság, és a piaci viszonyok robbanásszerűen alakultak ki, illetve át. Cégek tízezrei alakultak meg, váltak szét és egyesültek, szűntek meg, és ez a mai helyzetre is jellemző. Elég csak a fantomcégek, a gazdasági bűncselekmények elszaporodásának jelenségére és a szervezett bűnözés kapcsolatára, a fekete- és szürkegazdaság kapcsolatára utalnom.

Ezért is vetette fel a Fidesz vezérszónoka már 1993-ban itt, a parlamentben a jogi személyek büntethetőségének kérdését és szükségességét. Az azóta eltelt idő módot adott egy kiérlelt megoldás kidolgozására, amely az előttünk lévő tervezet formájában beterjesztésre került, és amelyet a Fidesz-Magyar Polgári Párt frakciója részéről - nyitottak lévén a cél biztosabb elérését, az intézmény jobbítását és erősítését indítványozó módosításokra - megvitatásra és elfogadásra ajánlunk.

Köszönöm figyelmüket. (Taps a Fidesz és az MDF soraiban.)

 

ELNÖK: Hozzászólásra következik Ábrahám János úr, az MSZP képviselője.

Megadom a szót.

 

DR. ÁBRAHÁM JÁNOS (MSZP): Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Sajnálom, hogy felszólalásomat ismételten egy kis kitérővel kell kezdenem, de erre - mint a korábbi esetekben is - az előterjesztő törvényességhez való viszonyulása késztet.

Az 1987. évi XI. törvény a jogalkotás szabályairól rendelkezik. Ez a törvény a mai napig hatályban van, valószínűleg azért, mert annak tartalmával, annak szabályozási rendszerével a rendszerváltástól ez idáig minden kormány, illetve parlament egyetértett. Éppen ezért nem tudom elfogadni, hogy a tisztelt kormány sorozatosan - és ez alól a most előttünk fekvő, a jogi személlyel szemben alkalmazott büntetőjogi intézkedésről szóló törvényjavaslat sem kivétel - megsérti a már hivatkozott törvényt több vonatkozásban is.

Az előterjesztőnek törvényben meghatározott kötelessége lett volna elemezni a szabályozni kívánt társadalmi-gazdasági viszonyokat, és meg kellett volna vizsgálni a szabályozás várható hatását és a végrehajtás feltételeit is. Ezen két utóbbi követelmény a mostani tervezetnél kiemelkedően fontos lehetett volna.

Nem kaptunk információt arról, hogy a törvényjavaslatot, tekintettel arra, hogy ez a bírósági hatáskört érinti, megküldték-e a Legfelsőbb Bíróság elnökének, valamint a legfőbb ügyésznek, mint ahogy az idézett törvény 28. §-a erről rendelkezik. Illetve nem tudunk arról, hogy e két szerv véleményt nyilvánított-e egyáltalán, és ha igen, akkor ez a vélemény mit tartalmaz.

 

 

(12.20)

 

A jogi személlyel szemben alkalmazható büntetőjogi intézkedések címet viselő törvényjavaslat tartalmában a magyar jogalkotásban radikális újítást kíván bevezetni, célja a jogi személy működésével összefüggő jogsértések hatékony megelőzése, valamint a bűncselekménnyel szerzett gazdagodás, vagyoni előny elvonása. Tudjuk, már több európai országban törvény szabályozza a jogi személlyel szembeni büntetőjogi eszközök alkalmazásának lehetőségét. Úgy gondolom, valamennyi képviselőtársam és kollégám, aki jogi tanulmányokat folytatott, ennek során kizártnak tartotta, hogy egy szervezet, egy jogi személy büntetőjogi intézkedés szenvedő alanya lehetne. A ma hatályos büntető törvénykönyv szerint is bűncselekményt csak természetes személy követhet el, a büntetőjogi felelősség egyéni felelősség. Az előttünk lévő törvényjavaslat áttöri a "societas delinquere non potest" elvet, és a magyar jogban egy újfajta felelősségi alakzatra egy sajátos szankciórendszert, büntetőjogi intézkedési rendszert épít fel.

A jogi személy sajátos büntetőjogi felelőssége önálló felelősségként nem értékelhető, nem lehet a hagyományos büntetőjogi vétkességi felelősségét felfogni, mert a jogi személyek felelősségre vonhatósága mindig származékos. A klasszikus értelemben büntetőjogi felelősségről itt nem is lehet beszélni, csak - meghatározott esetekben - a büntetőjog szankcionálásáról olyan természetes személyek által tanúsított magatartások esetén, amelyek büntetőjogilag értékelhetőek, és ezen természetes személyek a bűn elkövetésének következményével a jogi személlyel jogi személynek joghátrányt alkalmaznak.

Mint minden új jelenséggel kapcsolatban, így a most tárgyalandó törvényjavaslattal kapcsolatban is több kérdés vetődhet fel. Talán az első, hogy miért a büntetőjog eszközével kíván a tervezett szabályozás fellépni, miért a büntető állam kerül ismét előtérbe. Közigazgatási vagy polgári jogi eszközök alkalmazásával is megfelelő szankciókat lehet, lehetne a jogi személlyel szemben alkalmazni a kívánt cél elérése érdekében. Mondom ezt mindazok ellenére, hogy tudjuk: uniós elvárás a jogi személy büntetőjogi szankcionálása.

A tervezet általános indoklása szerint az európai irodalomban a jogi személy büntető szankcionálásában három modell különböztethető meg. Úgy tűnik, hogy a tervezet az úgynevezett beszámítási modellt veszi át a szabályozás alapjául, tehát a természetes személyek - mint a jogi személy ügyvezetésre vagy képviseletre feljogosított tagja vagy tisztviselője, a felügyelőbizottság tagja, illetőleg ezek megbízottja, bizonyos esetekben a tagja vagy alkalmazottja - a szervezet tevékenységével kapcsolatos bűncselekményét a jogi személyhez való kapcsolódásuk, sajátos kapcsolódásuk alapján a jogi személynek számítja be.

Jól tudjuk, hogy a Btk. a természetes személyek egyéni büntetőjogi felelősségével kapcsolatos szabályrendszert tartalmazza, a Be. pedig ennek érvényesítését, az eljárás szabályait. Ennek ellenére felvetődik, hogy a jogi személlyel szemben alkalmazható büntetőjogi intézkedések miért kerültek külön törvénytervezetbe, és miért foglalhatnának helyet mint különleges eljárás a büntető törvénykönyvben, valamint a büntetőeljárási törvényben. Ennek megvalósítása most különösebb nehézség nélkül lehetséges is lenne, hiszen mind a Btk., mind a Be. módosítása szintén a tisztelt Ház napirendjén szerepel.

Az alkotmány- és igazságügyi bizottság ülésén dr. Györgyi Kálmán professzor úr, kormánybiztos, a napirendi pont előadója ezen kérdésemre a szomszédos államok szabályozási rendszerére hívta fel a figyelmet mint követendő példára, ugyanakkor elképzelhetőnek tartotta, miután most folyik a Be. és a Btk. előkészítése, hogy ennek keretei közé kerül majd a jogi személlyel kapcsolatos büntetőjogi szabályozás. Tudom, hogy felvetésemmel szemben a büntetőjogi felelősség klasszikus fogalma ellenérvként hozható fel, de maga a jogi személlyel szembeni büntetés, szankció érvényesítésének a sajátos módja áttörheti majdan a hagyományos felfogást, mint ahogyan a jogi személy büntetőjogi megítélése is történik jelenleg hazánkban és más országokban is.

A tervezet komoly joghátrányt helyez kilátásba azon jogi személlyel szemben, amelynek tevékenységi körében a korábban vázolt kapcsolatban álló természetes személy bűncselekményt követ el, vagy akkor, ha harmadik személy által elkövetett bűncselekmény folytán a jogi személy gazdagodik.

A legsúlyosabb intézkedés a tervezet szerint a jogi személy megszüntetése, ezt követi tevékenységének a korlátozása, és végül a "legenyhébb" joghátrány, a pénzbírság. Ezekkel kapcsolatban is szeretnék elmondani néhány észrevételt.

A jogi személy megszüntetését a bíróság akkor alkalmazhatja, ha a szervezetet bűncselekmény elkövetésének a leplezése céljából hozták létre, vagy ha a jogi személy tényleges tevékenysége bűncselekmény elkövetésének leplezését szolgálja. Ez utóbbi említett esetben a jogi személy nem szüntethető meg, ha ennek következtében állami vagy önkormányzati feladat ellátása veszélybe kerülne, továbbá akkor sem, ha az érintett jogi személy országos közüzemi szolgáltató, ha nemzetgazdasági szempontból stratégiai jelentőségűnek minősül, valamint ha honvédelmi vagy más különleges feladatot valósít meg, illetve célt szolgál. Ha jól értelmezem, a kivételek azt jelentik, hogy a jogi személy működésével kapcsolatos jogsértések hatékony megelőzésének elvét megelőzi az állami vagy önkormányzati feladat ellátásához fűződő érdek. Álláspontom szerint az állami vagy önkormányzati feladatok ellátásához fűződő társadalmi érdek sérelme nélkül lehetne kezelni a kérdést, hiszen ha a jogi személy megszüntetésének feltételei fennállnak, akkor mindenképpen indokolt lenne az intézkedés alkalmazása mellett az állami vagy önkormányzati feladat ellátásáról az erre illetékes szervnek más, megfelelő formában haladéktalanul intézkedni. Erre több megoldás is kínálkozik. Ugyanez vonatkozik a másik kivételt jelentő esetre is.

A jogi személy megszüntetése, tevékenységének korlátozása, de közvetve a pénzbírság alkalmazása is több kérdést vet fel. Elöljáróban leszögezem: egyetértek azzal, hogy a jog eszközrendszerével szigorúan fel kell lépni a társadalomra káros cselekményekkel, magatartásokkal szemben, de az állami kényszer kiterjesztése, a büntetések szigorítása önmagában nem szolgál a bűnözés visszaszorítására, és nem szolgálja a hatékony megelőzést. Közvetlen bűnelkövetést megelőző hatása annak van, ha a bűnüldöző szervek rövid idő alatt felderítik a bűnelkövetőket, és a felelősségre vonás velük szemben még véletlenül sem marad el. Ha a bűnelkövető bízhat cselekményének ismeretlenségben maradásában vagy felelősségre vonásának elmaradásában, akkor a legsúlyosabb fenyegetettségnek sincs komoly preventív hatása.

Mindnyájan tudjuk, a jog kizárólagosan elégtelen eszköz a deviáns jelenségek megelőzésével szemben. Úgy gondolom, nálunk még kiaknázatlan a társadalom megvédésének eszköztára a bűnelkövetőkkel szemben, és sok még a tennivaló a sokoldalú bűnmegelőzés területén. A jogi személy megszüntetése és általában az ellene alkalmazott büntetőjogi intézkedés olyan személyek alapvető érdekeit is sértheti, akiknek vétkessége szóba sem jöhet. A jogi személy megszűnése vagy ellehetetlenülése folytán vétlen emberek sokaságának szűnhet meg a munkahelye, és válhatnak így munkanélkülivé. Kívánatos lenne, ha ezeknek az embereknek a sorsára is gondolna az előterjesztő, és meghatározná érdekeik védelmének állami eszközrendszerét a jogutód nélküli megszűnés esetére.

További lényeges kérdés, hogy a megszűnést kimondó jogerős határozat kézbesítése után mi történik. Lesz-e felszámolás vagy végelszámolás? Ha igen, ki jelöli ki a végelszámolót? A cégbíróság a megszűnést kimondó határozatban kijelöli a végelszámolót, jelen esetben erről azonban nem találunk rendelkezést - úgy látszik, nem teljes az összhang a tervezet és a cégtörvény között. Mi történik továbbá a megszűnő jogi személy szerződéses kapcsolataival? A jóhiszemű hitelezők védelmére elegendő-e a hatóságok részére biztosított méltányossági szabály, amely szerint az ügyész, illetve a vádirat benyújtása után a bíróság engedélyezheti a csődeljárás és a felszámolási eljárás megindítását, illetve folytatását.

 

(12.30)

 

Úgy ítélem meg, hogy mindenképpen részletesebb és differenciáltabb törvényi szabályozásra lenne szükség a felvetett kérdések megnyugtató rendezése érdekében.

A jogi személy megszűnését követő joghátrány a tevékenységének korlátozása. A tervezet ennél a szankciónál nem határozza meg úgy, mint a legsúlyosabb intézkedés esetében, az alkalmazás feltételeit. Ebből következően a bírói jogalkalmazás fogja majd meghatározni, milyen esetben célszerű és szükséges ennek az intézkedésnek az alkalmazása.

A bírói mérlegelésnek is tág teret enged a törvényjavaslat abban a kérdésben, hogy milyen tevékenység gyakorlásában korlátozza majd intézkedésével a jogi személyt, és ugyanez igaz a pénzbüntetés alkalmazása esetére is. A törvényjavaslat a pénzbírság alsó határát 500 ezer forintban határozza meg, a felső határ pedig relatíve meghatározott, a pénzbírság maximális mértéke az elért vagy elérni kívánt vagyoni értékhez igazodik, és annak háromszorosáig terjedhet.

A pénzbírság kiszabásánál is tág bírói mérlegelésre nyílik lehetőség, ad absurdum az is előfordulhat, hogy a kiszabott pénzbírság összege elmarad a jogi személy által elért vagyoni előny mértékétől. Ez esetben viszont meghiúsulhat a törvényjavaslat által kitűzött cél megvalósítása a konkrét esetben.

A tervezet 3. § (3) bekezdése tévesen hivatkozik az (1) bekezdés 1., 2. és 3. pontjaira, hiszen ilyen jelölés a hivatkozott bekezdésben nincs, ennek korrigálására módosító javaslatot nyújtottunk be. A tervezet eljárásjogi része a sajátos jogintézmény természetéből következő módon kapcsolódik a büntetőeljárás szabályaihoz. A törvénytervezet 7. §-a rendelkezései szerint, ha jogi személlyel szemben a büntetőeljárás során intézkedés alkalmazásának lehet helye, az intézkedés alkalmazásáról a terhelt ellen indított büntetőeljárásban kell határozni. Ez a rendelkezés, bár logikailag egyértelmű, mégis azt a kérdést veti fel bennem, hogy az intézkedésről szóló határozat meghozatalához szükséges adatok beszerzése, illetve magának az eljárásnak a lefolytatása nem késleltetheti a büntetőeljárás befejezését.

A sértett polgári jogi igényének büntetőeljárás során történő érvényesítése esetén a hatályos Be.-ben tartalmaz szabályokat a büntetőeljárás gyors lefolyásának biztosítása érdekében. A jogi személy a büntetőeljárásban főszabályként annak a természetes személynek az eljárási helyét osztja, akire tekintettel a jogi személlyel szemben az intézkedés alkalmazása felmerült. Ezért, ha a természetes személy, terhelt elleni büntetőeljárás bármely okból megszűnik, két kivételtől eltekintve, a jogi személlyel szembeni büntetőeljárás sem folytatható tovább.

Az egyik kivétel, amely szerint a jogi személlyel szemben akkor is alkalmazható a büntetőjogi intézkedés, ha a bűncselekményt elkövető kóros elmeállapota miatt nem büntethető, életszerűtlen, nem az ilyen személyekre jellemző a törvényjavaslat által felhozott bűncselekmények elkövetése.

Végezetül a törvényjavaslat hatálybalépésére vonatkozó szabályról: a javaslat szerint a törvény az Európai Unióhoz történő csatlakozásról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatálybalépése napján lép hatályba. Én bízom abban, hogy nem kell sokat várni a hatálybalépésre, de úgy gondolom, hogy a javaslat előterjesztésének későbbi időpontja sem veszélyeztette volna csatlakozási esélyeinket. Köszönöm figyelmüket. (Taps az MSZP és az SZDSZ soraiban.)

ELNÖK: Hozzászólásra következik Boda Ilona asszony, a Független Kisgazdapárt képviselője.

 

DR. BODA ILONA (FKGP): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Államtitkár Úr! Képviselőtársaim! A jogi személlyel szemben alkalmazható büntetőjogi intézkedésekről szóló törvényjavaslathoz szeretnék röviden hozzászólni. Amint az az előttem lévő hozzászólásokból is elhangzott, ez az új törvény, az előttünk fekvő törvényjavaslat olyan, amely a magyar büntetőjogban eddig ismeretlen fogalmakról, új jogintézmény bevezetéséről rendelkezik, amely jogintézmény megítélése még ma sem egységes az európai államok körében sem.

A jogi személy büntetőjogi felelősségét tartalmazó jogszabályok megalkotását - amint azt a tisztelt államtitkár úr expozéjában is hallhattuk - elsősorban a nemzetközi egyezmények és az Európai Unió jogi aktusai mozdították elő. Ebből egyértelműen kiderül az, hogy mára uniós csatlakozásunk feltételévé vált a Ház előtt fekvő jogszabály megalkotása és elfogadása. Ez a fő szempont a kisgazda frakció számára ezen törvényjavaslathoz való viszonyulását illetően, amikor is kimondjuk róla már elöljáróban, hogy elfogadásra ajánljuk azt a tisztelt Ház számára.

A törvényjavaslat önálló törvényben jelenik meg, a büntető törvénykönyvtől és a büntetőeljárásról szóló törvénytől elkülönítve, pontosan azért, mert jogdogmatikai szempontból a büntető törvénykönyv rendszerébe és a büntetőeljárás rendszerébe nem illeszkedik, ezért szükséges a külön törvényben való megjelenítése.

A törvénytervezetben különbséget kell tenni az anyagi jogi jogszabályok között és az eljárásjogi jogszabályok között. Most tekintsük át, hogy mi a törvényjavaslat által bevezetni szándékolt anyagi jogszabályok lényege. Ezeknek az anyagi jogszabályoknak az a lényege, hogy a jogi személlyel szemben akkor alkalmazható büntetőjogi intézkedés, ha a természetes személyek szándékosan követnek el olyan bűncselekményt, amelynek eredményeképpen a jogi személy gazdagodott, vagyoni előnyhöz jutott. Ez tehát az alapkérdése az egész törvényjavaslatnak. Tehát a természetes személyek szándékos bűncselekménye beszámításra kerül a jogi személy hátrányára. A törvényjavaslat szerint azonban csak azon természetes személyek bűncselekményei kerülhetnek beszámításra - egy kivételtől eltekintve -, amely személyek a jogi személlyel kapcsolatban állnak, vezető tisztségviselők az adott szervezetben.

A jogi személlyel szemben alkalmazott intézkedés feltétele továbbá az, hogy a természetes személy által elkövetett szándékos bűncselekményt a bíróságnak meg kell állapítania, és emiatt büntetést kell kiszabnia. Ez alól a törvényjavaslat két kivételt állapít meg, nevezetesen, akkor is lehet a jogi személlyel szemben büntetőjogi intézkedést alkalmazni, amennyiben az elkövető halála vagy kórós elmeállapota miatt nem büntethető. A törvényjavaslat szerint a jogi személy felelőssége és a természetes személy felelőssége egymás mellett és egy időben jelenik meg, érvényesül, azaz ugyanazon bűncselekmény kapcsán mind a természetes személy, mind a jogi személy büntetőjogilag felelősségre vonható. Ezt nagyon fontos kiemelésnek tartom a törvényjavaslat általános vitájában. Tehát sem a természetes személy felelősségre vonása nem zárja ki a jogi személy felelősségre vonását, sem pedig a jogi személlyel szemben alkalmazott intézkedés nem teszi kizárttá a természetes személy felelősségre vonását. A jogi személlyel szemben a törvényjavaslat három intézkedés alkalmazását teszi lehetővé. Ezek közül a legszigorúbb a jogi személy megszüntetése, ennél enyhébb szankció a jogi személy tevékenységének korlátozása, a legenyhébb pedig a pénzbírság kiszabása.

A parlamenti bizottságok előtti általános vita során a legtöbb probléma a jogi személyek megszüntetésével kapcsolatosan merült fel, az esetlegesen felmerülő polgári jogi igények kapcsán, amint az az előttem lévő felszólalásban is elhangzott. Voltak olyan vélemények, amelyek szerint a törvényjavaslat nem tartalmaz olyan rendelkezéseket, amelyek biztosítják azt, hogy a jogi személy megszüntetése esetén harmadik személyek jogai, érdekei ne sérüljenek.

Véleményem szerint a tisztelt Háznak a jogi személyek megszüntetése kapcsán olyan megoldás végleges kialakítását kell támogatnia, amely biztosítja azt, hogy a jóhiszemű harmadik személyek, akik a jogi személlyel polgári jogi ügyletbe bonyolódtak, semmilyen körülmények között ne károsodjanak.

Most tekintsük át a törvényjavaslat eljárásjogi rendelkezéseit! Az eljárásjogi rendelkezések az új, 2003. január 1-jén hatályba lépő büntetőeljárás rendelkezéseire tekintettel lettek kialakítva, hiszen a törvényjavaslat csak a csatlakozási szerződés aláírásának napján fog hatályba lépni, azaz még egyszer hangsúlyozom: elsődlegesen ez okból támogatjuk a törvényjavaslatot, hiszen uniós csatlakozási kötelezettségnek teszünk eleget a törvényjavaslat elfogadásával.

Az eljárási rendelkezések külön törvénybe foglalásának indoka az, hogy a jogi személynek nincs önálló büntető anyagi jogi jogalanyisága, tehát a jogi személy nem válik a Btk. értelmében elkövetővé, ebből következően pedig a büntetőeljárási jog szerint sem lehet terhelt. A jogi személy tehát a büntetőeljárás során nem terhelt, ezért a felelősségre vonása a büntetőeljárás során mindvégig a természetes személyhez kapcsolódik.

 

 

(12.40)

 

A természetes személyekkel szembeni büntetőeljárás részletes szabályait pedig a mindenkori büntetőeljárás tartalmazza, így irányadó lesz ebben az esetben is a jogi személy származékos felelősségre vonásának a rendelkezési köre és lehetősége. Erre tekintettel amellett, hogy a törvényjavaslat azt is egyértelművé teszi, hogy az eljárásra általános jelleggel a büntetőeljárási szabályok az irányadók, a büntetőeljáráshoz képest speciálisak a törvényjavaslat által tartalmazott eljárási rendelkezések, amely pontosan a jogi személy sajátosságából, különlegességéből adódóan eredendő. A jogi személy érdekében a büntetőeljárás külön rendelkezéseként mindig ügyvédnek kell eljárnia, amely ügyvéd jogi helyzete a büntetőeljárás által szabályozott védő jogállásához hasonlít leginkább. Szükségszerűen azonban a jogi személy nevében eljáró ügyvédre vonatkozó szabályok nem egyezhetnek meg teljesen a természetes személy védőjére vonatkozó előírásokkal, ezért e tekintetben eltérő szabályokat is tartalmaz a törvényjavaslat.

Még egyszer kiemelem tehát, hogy új jogintézményről van szó, az új jogintézmény bevezetését elsősorban az uniós csatlakozásunkkal egybefüggően kell szemlélni, és ezért ez okból, kifejezetten ez okból a törvényt támogatásunkról biztosítjuk.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

ELNÖK: Hozzászólásra következik Hankó Faragó Miklós úr, az SZDSZ képviselője, megadom a szót.

 

DR. HANKÓ FARAGÓ MIKLÓS (SZDSZ): Köszönöm szépen a szót. Elnök Úr! Államtitkár Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az előttünk fekvő törvényjavaslattal kapcsolatban a törvényjavaslat általános indokolásának, a hozzá kapcsolódó egyezményeknek, illetve a bizottsági vitában elhangzottaknak alaposabb mérlegelése alapján az SZDSZ képviselőcsoportja úgy döntött, hogy a törvényjavaslatot nem támogatjuk, méghozzá legalább három jelentősebb oknál fogva nem tudjuk támogatni.

Egyrészt azok az egyezmények és leginkább az az egyezmény, amely a javaslat alapjául szolgál, nem igényel büntetőjogi intézkedéseket, nem feltétlenül igényel büntetőjogi intézkedéseket. Másrészt magának a törvényjavaslatnak konkrét, gerincét alkotó rendelkezései közül több is jelentős részben a törvény céljával ellentétes hatás kiváltására képes és alkalmas. Már ez önmagában is elegendő lenne, hogy ne tudjuk támogatni. Harmadrészt pedig a szabályozás módja véleményünk szerint megbontja, méghozzá durván és súlyosan megbontja a jogrend egységét. Sok mindenki szólt már a törvényjavaslat általános indokolásában foglaltakról előttem, a bizottsági vitában is szó esett arról: ezredéves büntetőjogi alapelv, hogy bűncselekményeket csak természetes személyek követhetnek el. Mi mindvégig, amióta tanuljuk és alkalmazzuk a jogot, ebben nőttünk föl, és ebben a szemléletben most egy olyan gyökeres, teljesen ellentétes irányt adó változtatást végrehajtani ennyire gyorsan és véleményünk szerint elkapkodott módon nem indokolt, ahogyan ezt a kormányzat tervezi.

Több egyezmény szolgál a törvényjavaslat alapjául. Ezek közül az egyezmények közül - a bizottsági vitában is elhangzott, talán az általános indokolás is tartalmazza, de a hivatkozások mindenképpen - azt az ENSZ keretében létrejött palermói egyezményt érdemes megemlíteni, amely a határokon átnyúló szervezett bűnözés elleni egyezmény néven ismert, amelynek Magyarország is részese, és ezt 2000. december 14-én fogadták el. Ennek az egyezménynek egy önálló cikkelye foglalkozik a jogi személyek felelősségével. Érdemes megvizsgálnunk egy kicsit közelebbről is ezt az egyezményt, mert választ kaphatunk azokra a problémákra, amelyekről én is beszéltem, és amelyek miatt úgy gondoljuk, hogy ezt a javaslatot nem lehet támogatni, ebben a formájában semmiképpen nem.

Az idevonatkozó szakasz úgy kezdődik, hogy minden egyes részes állam hazai jogelveivel összhangban - már itt egy fontos kitétel van - olyan intézkedéseket fogad el, amelyek szükségesek lehetnek ahhoz, hogy a jogi személyek felelőssége megállapítható legyen szervezett bűnöző csoport részvételével elkövetett súlyos bűncselekményekben, illetve az ezen egyezmény 5., 6., 8. és 23. cikke szerint megállapított bűncselekményekben való részvétel esetén. Csak jelezni szeretném, hogy ez az 5., 6., 8. és 23. cikk egészen konkrét bűncselekményeket említ meg, sorol föl, méghozzá bűnszervezetben való részvételt, pénzmosást, korrupciót és az igazságszolgáltatás akadályozásának bűncselekményét. Tehát maga az egyezmény egészen konkrét bűncselekmények megvalósulása esetén rendelné alkalmazni az ilyen jellegű intézkedéseket.

E cikkely 2. pontja azt mondja, hogy a részes állam jogelveivel összhangban a jogi személy felelőssége lehet büntetőjogi, polgári jogi vagy államigazgatási. Semmi nem akadályozza meg a Magyar Köztársaságot abban, hogy az alkalmazható három jogterület közül azt válassza, amely a magyar jogrendnek a leginkább megfelelő, és amely alkalmas arra, hogy az intézkedések hatékonyak legyenek ettől függetlenül. Úgy gondolom, hogy erre elsősorban az államigazgatási, esetleg a polgári jogi, de legkevésbé a büntetőjogi eszközök, amelyek szükségesek, feltétlenül indokolhatók lehetnek. Az egyezmény szövege tehát nem teszi kötelezővé ezt az alkalmazási módot.

Pontosan tudom természetesen azt, hogy mind a kormányzatra, mind pedig az egész Magyar Köztársaságra rendkívüli nyomás nehezedik az Európai Unió részéről ilyen jellegű szabályozás elfogadására. (Dr. Hende Csaba bólint.) Az államtitkár úr bólogatása is megerősít ebben engem, de azt is tudom, hogy ez a presszió nem csak erre az egyetlen létező irányra vonatkozó szabályozásra terjed ki, hanem egy alkalmas megoldásra. Talán érdemesebb lett volna gondolkozni más alkalmas megoldáson, és talán azt sem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy az egyébként általában oly sokszor átvett német és osztrák szabályozással kapcsolatban igaz az, hogy egyik sem ezt a megoldást választja legjobb tudomásom szerint, illetve még nincs hatályban ilyen jellegű szabályozás, bár kétségtelen tény, hogy európai uniós tagállamokként ők könnyebben megtehetik, mint egy jelölt ország, akinek jóval kisebb mozgástere van az ilyen jellegű presszióval szembeni ellenállás tekintetében.

A másik nagy probléma, amelyet már az elején bevezetőként említettem a törvényjavaslattal kapcsolatban, az a konkrét szabályozási megvalósítás. Ennek a törvénynek - és nem szeretnék kitérni azokra a feltételekre, hiszen ez viszonylag hosszan benne van a törvényben, az előttem szólók is ismertették, nem erre szorítkoznék, hanem az ebből eredő következtetésekre -, tehát bizonyos feltételek megvalósulása esetén a szankció hármas kört ölel fel. Az egyik a jogi személy megszüntetése, ez adja igazából a legsúlyosabb és a legfontosabb szankcionálási lehetőséget. A másik: tevékenységének a korlátozása, koncessziós, közbeszerzési eljárásokból, állami támogatásokban való részvételből való kizárás lehet ilyen következmény. Harmadrészt pedig a pénzbírság, amely a vagyoni előny háromszorosára terjedhet ki, és minimum 500 ezer forint. A bizottsági vitában is fölvetettem, már az előttem szólók is említették, sőt az államtitkár úr expozéjának végén szintén kitért erre a problémára. Én akkor azt hittem, hogy a megszüntetéssel kapcsolatban jó megoldást fog tudni adni az államtitkár úr. Nem ez történt, az államtitkár úr annyit tett, hogy elismerte: egy létező problémáról van szó, és így a törvényjavaslat ebben a formájában nem biztos, hogy helyes megoldást alkalmaz.

Erre a problémára nem kaptunk választ a bizottsági vitában sem, pedig ez a probléma megkerülhetetlen a törvény egésze szempontjából, hiszen az égvilágon semmi értelme nincsen annak, ha a megszüntetés olyan problematikus, mint ahogy azt majd talán a következő példából - ha elmondhatom - világossá válhat mindenki számára.

Nevezetesen arról van szó, hogy amennyiben a bíróság úgy találja, a törvényi feltételek fennállnak, akkor szankcióként megszüntetheti az adott jogi személyt. Itt elsősorban nyilván gazdasági társaságok azok, amelyek leggyakrabban szóba jöhetnek majd a későbbiek során. Ez a megszüntetés a törvény erejénél fogva természetesen csak jogutód nélküli megszüntetés lehet. Sem a törvény indokolása, természetesen maga a normaszöveg sem, sem a szóban elhangzott kiegészítés sem a bizottsági ülésen, sem itt a Ház plenáris ülésén nem adott magyarázatot arra, hogy azok a következmények, amelyek a megszűnésből, a jogutód nélküli megszűnésből erednek, vajon megoldhatók-e, vajon korrigálhatók-e, mert hiszen a jogutód nélküli megszűnés sokkal inkább szolgálhat a megszüntetett cég előnyére, mint hátrányára. Ha azt az esetet vesszük, amiről részben szól a törvényjavaslat, hogy egy olyan bűnszervezet tagjairól van szó, akik mondjuk, egy pénzmosásból, bűncselekmények elkövetése kapcsán kellő mennyiségű anyagi tőkére tesznek szert, alapítanak egy céget, és az egyébként jogellenesen, bűnösen szerzett vagyontömeggel a későbbiek során ebben a cégben szabályosan, törvényesen kezdenek el gazdálkodni, mondjuk, autókereskedést hoznak létre, és vevőkkel kerülnek pénzügyi és egyéb kapcsolatokba, folyik a gazdasági társaság tevékenysége, és ennek a tevékenységnek a kapcsán nyilvánvalóan akár adósságot is felhalmozhatnak.

 

 

(12.50)

 

 

Ha később kiderül, hogy az egyébként korábban jogtalanul, bűncselekmény útján szerzett vagyonnak az kell legyen a következménye ezzel kapcsolatban, hogy a bíróság megszünteti a céget, akkor igazából a zavarosban halászók fognak rajta nagyon sokat nyerni. Ha rosszindulatú szeretnék lenni, akkor akár úgy is fogalmazhatnék, hogy már nagyon sokan várják ezt a törvényt, azok, akik szeretnek a zavarosban halászni, mert iszonyú jó lehetőségeket fog adni arra, hogy az ilyen jogutód nélküli megszüntetés számukra lehetővé tegye további csalárd üzletek lebonyolítását. Nos, úgy gondolom, hogy ez így semmiképpen nem fogadható el.

A törvényjavaslat második fejezete foglalkozik a büntetőeljárási rendelkezésekkel. Itt igazából egy miniatűr büntetőeljárási törvénnyel kerülünk szembe, hiszen kitér a hatáskör, illetékesség, képviselet, zár alá vétel, nyomozás, első- és másodfokú eljárás szabályai, bűnügyi költség viselése, perújítás és felülvizsgálat kardinális kérdéseire. Egyszerűen nem tudom megérteni, hogy miért lehet szükség arra, hogy most létrehozzunk egy törvénnyel egy olyan mini büntetőeljárási törvényt, amely a szabályozását tekintve nagyon hasonlít a hatályos büntetőeljárási törvényhez, ugyanakkor mégis egy teljesen más terület. Semmi nem indokolja, hogy egy ilyen jellegű szabályozást meg kelljen valósítani.

Ugyanakkor, ha már ezekkel a problémákkal megpróbál foglalkozni a törvény, azaz azokkal a gazdasági társaságbeli problémákkal, amelyeket oly sokan, oly sokszor tapasztalhatunk és láthatunk magunk körül... - hogy csak egy konkrét példát említsek: éppen egy országgyűlési képviselő cégével kapcsolatban derült ki néhány nappal ezelőtt, hogy minimális alaptőkével létrehozott cége óriási köztartozást halmozott fel, majd furcsa módon közel egymilliárdos alaptőkéjű cégre tudott szert tenni. Számtalan olyan probléma van, amely a gazdasági társaságok működésével kapcsolatban megoldatlan a mai magyar gazdasági életben is, de a jog terén is, mert a társasági törvény nem ad segítséget, sok esetben nem ad megoldást arra, hogy az egyébként nem tisztességesen gazdálkodó cégek által felhalmozott jelentős mennyiségű adósságok könnyedén megszüntethetők úgy, hogy egyszerűen megszűnik a cég, akár hivatalból törlik a céget, mert azt is el lehet érni egyébként kellő ügyesség mellett, hogy maga a cégbíróság hivatalból törölje a céget, s megszűnik jogutód nélkül, s ottmarad egy csomó hitelező kielégítetlen követelésekkel, ami katasztrofális károkat okozhat a gazdaságban.

Tudom, hogy ez a törvényjavaslat nem elsősorban ezt a problémát hivatott megoldani, de én úgy gondolom, hogy a kínlódás helyett - mert egy kínlódás ez a törvényjavaslat, hiszen megerőszakoljuk a magyar jogrendszert, a büntetőjog egész szerkezetét és szellemét - ezen a téren lett volna célszerű talán valamilyen megoldást találni.

Egy hasonlattal ha szabad befejeznem a mondanivalómat: úgy tűnik, hogy az előkészítők iránti legnagyobb tiszteletem kifejezése mellett is azt lehet mondani erre a törvényjavaslatra, hogy vajúdtak a hegyek és egeret szültek. Már csak egyetlenegy dologban reménykedhetünk, én egy kicsit abban reménykedem, hogy miután ennek a törvénynek a hatálybalépése az Európai Unióhoz való csatlakozásunkról szóló nemzetközi szerződés hatálybalépésével azonos napon fog történni, talán addig majd csak történik valami, s hátha mégsem kell ennek a törvénynek hatályba lépnie. Mi nem tudjuk támogatni.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps az SZDSZ és az MSZP padsoraiban.)

ELNÖK: Hozzászólásra következik Horváth Balázs úr, az MDF képviselője. Megadom a szót.

 

DR. HORVÁTH BALÁZS (MDF): Elnök Úr! Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! A köztársaság kormánya T/5059. számú törvényjavaslatát - a jogi személlyel szemben alkalmazható büntetőjogi intézkedésekről - a Magyar Demokrata Fórum országgyűlési képviselőcsoportja és a saját nevemben támogatom. Tudjuk, hogy az uniós csatlakozás érdekében szükséges olyan törvényt alkotni, amely a jogi személlyel szemben egyfajta büntetőjogi szankciót tartalmaz. Persze az is közismert, hogy ez ellentmond a társaság bűnössége megállapítása elvének, amely elv ez ideig töretlenül érvényesült a magyar büntetőjogban.

A kodifikátor érdeme az, hogy egy jogelv sérelme valójában minimális, mert a javaslat egyrészt nem szól a jogi személyek büntetőjogi bűnösségéről, nem szól büntetőjogi büntetésről. A büntetőjogi intézkedések - amely a javaslat címe - megnevezés a tűrhetőség határán belül van, nemcsak azért, mert külön törvénybe és nem a büntető törvénykönyvbe kerültek a szabályok, hanem mert azok tartama is úgy állapíttatott meg, hogy a büntető ítélkezés keretei között elfogadható. Az előttem felszólalóval ellentétben én ezt kifejezetten szellemes törvénynek tartom egyébként.

Támogatjuk tehát a törvényjavaslatot azért, mivel a klasszikus európai büntetőjogi hagyományokat úgy emeli be, át a XXI. századba, hogy a jogelv nem roppan, nem sérül, ugyanakkor az új intézmény álláspontom szerint működőképes lesz. Nem kétséges persze álláspontom szerint, hogy a szöveg helyenként pallérozásra szorul. Módosító indítvány formájában javasoltam, hogy a törvényjavaslat 1. § első pontját - elmondtam a bizottsági vita során is - a fejéről állítsuk a talpára. A szöveg szerkezete ugyanis, merőben szokatlan módon a kivételeket úgy sorolja előre, mintha az a főszabály taxációja lenne. Egyébként javaslom, hogy támogassa a kormány ezt a megoldást, a normaszöveg rendkívül egyszerű: "E törvény alkalmazásában jogi személy minden olyan szervezet és annak önálló képviseleti joggal rendelkező szervezeti egysége, amelyet az irányadó jogszabályok jogi személyként ismernek el, valamint az a szervezet, amely a polgári jogi viszonyok önálló jogalanya lehet és a tagoktól elkülönülő vagyonnal rendelkezik, ideértve a gazdasági társaságokról szóló törvény szerinti előtársaságokat is." E törvény nem alkalmazható - és itt jön a taxáció - a magyar állam, külföldi állam, az alkotmányban felsorolt intézmények s a többi.

Megismételve álláspontomat, miszerint a törvényjavaslatot elfogadjuk és elfogadásra ajánljuk azzal, hogy bizonyos finomításokat tartunk részleteiben is szükségesnek, így nevezetesen a jogi személy képviselőinek jogállásáról szóló 9. § esetében a magunk részéről célszerűnek tartanánk kizárni a képviselői körből azt az ügyvédet, aki munkaviszonyban vagy tartós megbízási viszonyban állt a kriminális időszakban a büntetőeljárás alá vont jogi személlyel kapcsolatban. Ezt az indítványunkat egyébként a gyakorlat motiválja, egyrészt a bizonyítás szinte lehetetlen helyzetbe kerül, másrészt pedig a védelem morális tisztasága válik kétségessé, ha az elkövetésben esetleg részes ember képviseli a jogi személyt.

 

(Koppánné dr. Kertész Margitot a jegyzői székben dr. Vidoven Árpád váltja fel.)

 

Nem vitás, hogy aggályok merülhetnek fel a jogi személy megszüntetése kapcsán felmerült és teljesítetlen kötelezettségek jövőjével kapcsolatban. Itt az a különös, szinte anomália fordult elő, hogy az indokolás teljesen egyértelműen megadja ennek a kulcsát. Én megfontolás tárgyává javaslom tenni - bár ezzel kapcsolatban nem nyújtottam be módosító indítványt -, hogy ha az indokolás egy mondatát beemeli a törvényalkotó a normaszövegbe, akkor ez megoldható. Ugyanis így szól az indokolás eme kriminális mondata: "Megszünteti a bíróság a jogi személyt, ha valós gazdasági tevékenysége elhanyagolható." Ez implicite azt jelenti, hogy rendkívül kevés valós gazdasági érdek sérülhet, ha e rendelkezés valamilyen - megmondom őszintén, hogy én nem gondoltam normaszövegen - formában bekerül a normaszövegbe, mert ez biztosíték a társasággal, a jogi személlyel gazdasági kapcsolatban álló emberekkel szemben ott, ahol súlyos gazdasági érvek szólnának a fenntartás mellett, akkor maradjon a jogi személy, legfeljebb értelemszerűen a tevékenységét kell korlátozni.

 

 

(13.00)

 

 

Ugyanezen rendelkezési körön belül van egy aggályom a megszüntetéssel kapcsolatban, az 5. § (3) bekezdés c) pontja úgy rendelkezik, hogy a közhasznú szervezetté minősítési eljárást megszüntetettnek, a közhasznúsági nyilvántartásból töröltnek kell tekinteni. Már most megkövetem önöket, mert nem néztem olyan alapossággal utána, mint ahogy kellett volna, de én úgy emlékszem, hogy ezek a bejegyzések konstitutív hatályúak, következésképpen ellentét látszik fennforogni az alapjogszabályban adott konstitutív hatály és itt egy másik konstitutív hatály között.

Mindezekre is figyelemmel és az esetleg szükséges korrekciók mellett én e valóban merőben új technikát elfogadom, a magyar jogrendszerbe illőnek tartom, és a Fórum képviselőcsoportja a szükséges módosításokkal elfogadja, és önöknek is elfogadásra ajánlja.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a Fidesz és az MDF soraiban.)

 

ELNÖK: Hozzászólásra következik Fenyvessy Zoltán úr, a MIÉP képviselője. Megadom a szót.

 

DR. FENYVESSY ZOLTÁN (MIÉP): Elnök Úr! Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Egy olyan előterjesztés van előttünk, amelyre szerintem már régen szükség lett volna. Ezzel igen sok visszaélést, embereknek elnyomorodását és sokak jogellenes meggazdagodását megelőzhettük volna. Persze tudom, hogy a magyar jogrendszerben ez egy vadonatúj jogintézmény bevezetése, ez pedig nem könnyű, és akár az EU igényelte ezt a bevezetést, akár az élet hozta magával, mi szükségesnek tartjuk.

Éppen ezért, mert új jogintézményről van szó, nyilván nagyon át kell gondolni, hogy mit tartalmazzon, és hogyan fogalmazza meg az előterjesztő, és valószínűleg ez az első nekifutás okozza azt, hogy nem mindig sikerül tökéletesre ez az elképzelés és első nekifutás. Egy-két problémára én is fel fogom hívni a figyelmet. A próba nem hibátlanságát az is okozhatja, hogy még a nyugat-európai országokban sem kiforrott a jogi személyekkel szemben alkalmazható büntetőjogi intézkedések intézménye, sőt vannak olyanok is, amelyeknél ez a jogintézmény még nem is létezik.

Ami magát az előterjesztést illeti, egyetértünk az indokolás első mondatában megfogalmazott és a magyar jogásztársadalomban uralkodó jogfelfogással: bűncselekményt csak természetes személy követhet el. Ez természetesen továbbra is igaz, de a természetes személy bűnelkövető magatartása olykor kihathat a jogi személy működésére is, ha az elkövető olyan tisztséget tölt be a jogi személy szervezetében. A fentiekből következően egyetértünk azzal is, hogy a jogi személynek nincs önálló büntető anyagi jogi jogalanyisága, ezért a Btk. értelmében nem is válhat elkövetővé.

Vitatkoznánk viszont az indokolásnak azzal a megállapításával, hogy egyelőre indokolt a jogi személy büntetőjogi felelősségének külön törvénybe foglalása. Ezáltal ugyanis a magyar jogrendszer fő vonalától elütően egy jogszabályba kerültek az anyagi, az eljárási és a végrehajtási szabályok. Ezáltal az egyébként is sűrűn változtatott és emiatt nehezen követhető büntető- és büntetőeljárási szabályok még szerteágazóbbak lesznek, és még nehezebben áttekinthetők. Ráadásul abban sem vagyunk egészen biztosak, hogy az előterjesztés címével ellentétben a jogi személlyel szemben az előterjesztés szerint hozható intézkedések büntetőjogi intézkedések-e. A megszüntetés és a tevékenység korlátozása inkább a közigazgatási jogba illenék, a pénzbírság pedig akár a polgári, akár a közigazgatási jogban ugyanúgy elképzelhető, mint a büntetőjogban.

És akkor nézzünk néhány példát az előterjesztés szerintem problematikus elemei közül! A 3. § (1) bekezdése szerint: ha a bíróság a tervezetben meghatározott elkövetővel szemben büntetést szab ki, a jogi személlyel szemben meghatározott speciális intézkedéseket alkalmazhat. Ez számomra azt jelenti, hogy olyan személyek vagyonáról is rendelkezik, akiknek adott esetben semmi közük a bűncselekményhez, csupán például egy részvénytársaság kisrészvényesei, egy korlátolt felelősségű társaság nem meghatározott tulajdonosai, egy egyesület tagdíjbefizetéseket teljesítő tagjai és így tovább. Tehát vétleneket is büntethet a bíróság, akiknek nincs beleszólása a jogi személy vezetésébe, és a felügyeletére sincs ráhatásuk, sem felügyelőbizottságok, sem vezető tisztségviselők, és mégis az ő vagyonukról is szó van egy ilyen döntésben. Ezt tehát nem ártana újragondolni.

Vitatom a 3. § (3) bekezdésének indokolásában szereplő azon kijelentést, hogy az intézkedések közül a jogi személy megszüntetése jellegénél fogva - így szól az indokolásban - csak önállóan alkalmazható. Szerintem ez a jelleg nem áll fenn. Az igaz, hogy a jogi személy megszüntetése esetén másik intézkedés, a tevékenység korlátozása nem alkalmazható, hiszen ha megszűnt, akkor nincs mit korlátozni, viszont szerintem a megszüntetés mellett a pénzbírság kiszabására igenis lehetne módot találni. Megmondom, miért: ha a bíróság kimondja a jogi személy megszüntetését az elsőfokú ítéletben, az elsőfokú ítélet után, amíg az nem jogerős, maguk a tagok is megszüntethetik a jogi személyt, vagy egyes tagok kiléphetnek belőle, elszámolva a jogi személlyel, kivéve abból vagyoni elemeket; míg ha az első fokon kimondott jogi személy megszüntetése mellett a bíróság pénzbírság kiszabását is kimondaná, a vagyonkimentésnek a jogerős ítélet előtti megakadályozására is döntést hozhatna, például zár alá vétellel, jelzálogjog bejegyzésével és így tovább. A jogi személy megszüntetését én, lehet, hogy naivan, úgy is el tudnám képzelni, hogy a megszüntetés során előbb behajtják rajta a kiszabott pénzbírságot, majd a második lépésben ezt követően szüntetik meg és osztják szét a maradék vagyonát a jogi személynek, ha van, azok között a tagok között, akik nem voltak a jogi személynél a javaslat szerinti beosztásban, vagy olyanban voltak ugyan, de nem volt szerepük a bűncselekmény elkövetésében.

Nem igazán értem az előterjesztés 4. § (2) bekezdését, amely szerint akkor sem lehet megszüntetni a jogi személyt, ha ennek következtében állami vagy önkormányzati feladat ellátása veszélybe kerülne, vagy a jogi személy országos közüzemi szolgáltató, vagy nemzetgazdasági szempontból stratégiai jelentőségűnek minősül, vagy honvédelmi vagy más különleges feladatot valósít meg, illetve célt szolgál, ha a jogi személy tevékenysége bűncselekmény elkövetését szolgálja.

Vegyük ezek közül csak a legkisebb súlyút, az önkormányzati feladat ellátását! Miért ne lehetne az önkormányzati feladatot ellátó, de valójában bűncselekmény leplezését szolgáló jogi személyt megszüntetni? Szerintem nyugodtan meg lehet szüntetni, és az önkormányzati feladat ellátására pedig létre lehet hozni egy valóban a feladat ellátását szolgáló, semmiféle bűncselekményt nem leplező jogi személyt. Ugyanez igaz más szervekre is, de most csak a legegyszerűbbet próbáltam vázolni. Ezáltal az ellátás is biztosított maradna, és nem lehetne az ellátási kötelezettségre hivatkozva kibújni a jogi következmények alól.

 

(13.10)

 

Gondot okoz számomra a 6. § (3) bekezdése is, amely szerint a pénzbírságot meg nem fizetés esetén a bírósági végrehajtás szabályai szerint kell behajtani. Ez alapelvnek természetes és helyes is, de mi a helyzet akkor, ha nincs pénze a jogi személynek, vagy nincs annyi pénze, amennyi a pénzbírság összege. Tudom, ilyenkor a végrehajtás eredménytelen lesz, de talán mégsem ez a cél.

(A jegyzői széket Kocsi László foglalja el.)

 

Miért ne lehetne ilyen esetben az elkövető természetes személy felé fordulni, aki esetleg akár legálisan is - például fizetés, jutalom, osztalék formájában - részesedett a jogellenes cselekménnyel a jogi személy által megszerzett pénzből? Annyira összefügg és annyira járulékos a jogi személy felelőssége, hogy nehezen tudom elképzelni, hogy ilyen esetben, amikor a pénzbírság a jogi személyen nem végrehajtható, miért ne lehetne visszahatni az elkövető természetes személyre, és ráhárítani ezt a felelősséget.

Nem vagyok meggyőződve arról, hogy helyes azt bevezetni, hogy a Jogegységi Tanács egyedi ügyekben olyan hatáskörrel rendelkezzen a Legfelsőbb Bíróságon, hogy az általa törvénysértőnek tartott rendelkezést hatályon kívül helyezze. Megítélésem szerint a Jogegységi Tanácsot nem arra hozták létre és nem is az a feladata, hogy egyedi ügyekben hozzon döntéseket, megsemmisítsen, hatályon kívül helyezzen. Ugyanis ezáltal a jogegységi határozat, amely ma kvázi jogforrásként működik, konkrét jogforrássá válik, azzal a furcsasággal, hogy a Jogegységi Tanács hozza a kvázi jogforrást jelentő határozatot, és mindjárt ugyanő alkalmazza is azt konkrét esetekben. Ezáltal megítélésem szerint sérül a jogalkotó és a jogalkalmazó szervek szétválasztásának alkotmányos alapelve.

Végezetül, más is említette már a hatálybalépés furcsaságát. Én is furcsállom. Az okát sem értem és az időpontját sem. A tervezet szerinti távoli és bizonytalan időpont a hatálybalépésnél azt jelenti, hogy biztosan még évekig nem fog hatályba lépni, addig tehát hívjuk fel az elkövetők figyelmét: nyugodtan lehet bűncselekmény elkövetésére vagy annak leplezésére jogi személyt létrehozni, működtetni, évekig lehet a jelenlegi, már most is láthatóan korlátozandó tevékenységet folytatni.

 

 

(Az elnöki széket dr. Szili Katalin, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

 

 

És mi van akkor, ha az európai uniós csatlakozásra a népszavazás netán nemet mond? Akkor sohanapján nem lép hatályba a törvény? Célszerű lenne a majd valamikor - lehet hogy sohanapján - határidő megjelölésével szemben egy konkrétabb és közelebbi időpontot megjelölni. Ma ugyanis még sem Magyarországon, sem a nyugat-európai országokban senki nem tudja megmondani az ország konkrét csatlakozásának időpontját, azt pedig pláne nem, hogy mikor történik ennek a törvénynek, mármint a csatlakozási törvénynek a magyarországi parlamenti elfogadása.

Összefoglalva tehát: a Magyar Igazság és Élet Pártja az alapelgondolást elfogadhatónak tartja, de mivel jó néhány aggályunk, ezek között alkotmányossági aggályunk is van, ezért a végső döntést majd az előterjesztés végső formájának ismeretében fogjuk meghozni.

Köszönöm figyelmüket.

ELNÖK: Köszöntöm tisztelt képviselőtársaimat. Megköszönöm a képviselő úr felszólalását, és megkérdezem, hogy ki kíván még felszólalni. (Nincs jelentkező.)

Tekintettel arra, hogy több jelentkező nincs, megkérdezem Hende Csaba igazságügyi minisztériumi politikai államtitkár urat, hogy kíván-e válaszolni a vitában elhangzottakra. (Dr. Hende Csaba: Köszönöm, nem, de egy rövid szünetet kérnék.) Az államtitkár úr nem kíván válaszolni a vitában elhangzottakra.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az általános vita lezárására, a módosító javaslatok házszabályszerű benyújtása érdekében a pénteki ülésnap végén kerül sor.

Az államtitkár úr kérésére tíz perc szünetet rendelek el, tíz perc múlva folytatjuk munkánkat.

 

 

(Szünet: 13.15 - 13.28

Elnök: Dr. Szili Katalin

Jegyzők: Kocsi László és dr. Vidoven Árpád)

 

 




Felszólalások:   1-29   29-45   46-68      Ülésnap adatai