Készült: 2024.03.29.06:16:20 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

179. ülésnap (2008.11.19.), 12. felszólalás
Felszólaló Dr. Horváth Zsolt (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:11


Felszólalások:  Előző  12  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HORVÁTH ZSOLT (Bács-Kiskun megye, 2. vk.), a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Miniszter Úr! Ezen törvényjavaslat kapcsán egy ötpárti egyeztetésen vettünk részt, ahogy erről már többen is beszámoltak. Ezen egyeztetés álláspontom szerint egy kicsit elkésett volt, hiszen a már benyújtott törvényjavaslatról hívták meg az öt parlamenti párt képviselőjét egyeztetni.

Véleményünk szerint, ha igazából a mi álláspontunkra lettek volna kíváncsiak, akkor ezt még a törvény benyújtása előtt teszik meg. Ha ezt megtették volna, akkor arra is lehetőség lett volna, hogy ne egyetlen törvényben akarjanak tíz törvényt módosítani, hanem ezeket szedjük szét, ha más nem, legalább két nagy csomagba, de inkább háromba. Ha jól tudom, a tárca is így készítette elő eredetileg, három csomagban, később került ez egyetlen javaslatba. Mi azt javasoltuk volna, hogy szedjük szét olyan részekre, amelyekben valóban egyet tudunk érteni, és amelyekben semmiféle kétség nem merül föl a törvény szándékával, illetve a törvényben foglaltakkal szemben, és vegyük egy külön csomagba azokat, amelyek problémásak, és amelyeken még egyeztetni kell, akár azzal együtt, hogy abban nem fogunk tudni egyezségre jutni, és a parlamenti többség majd eldönti, hogy támogatja vagy nem támogatja. Sajnos, ez nem történt meg.

Ebből egyébként arra következtetünk, hogy igazából talán nem is a konszenzuskeresés volt a célja az egyeztetésnek, hanem inkább a felelősségmegosztás. Ebben is részt veszünk természetesen, addig, ameddig ez ránk vonatkozik, de nem hanyagolható el az a tény, hogy hogyan jutottunk el idáig, ez pedig valóban a 2006-ban elindított és elhibázott, alapjaiban elhibázott egészségpolitikai döntések sorozata volt, ami idevezetett.

A törvényjavaslattal általában az a legnagyobb bajunk, hogy igazából nem reagál a magyar valóságra, nem oldja meg azokat a helyzeteket, amelyeket kialakítottak az elmúlt évek során. Így például nem kezeli az egészségügyi ellátórendszer struktúrájának azon torzulásait, amelyeket például a kórháztörvénynek mondott törvény hozott létre. Nem kezeli a kapacitásszabályozás azon legnagyobb gondját, hogy nem illeszkedik az ország egyes területein meglévő népegészségügyi adatokhoz, népegészségügyi mutatókhoz, nem illeszkedik a betegségi adatokhoz sem.

Nem szünteti meg a törvényjavaslat a teljesítményvolumen-korlátozást, amely egyébként álláspontunk szerint egy nagyon durva eszköz a költségvetés betartására, ezen keresztül egyébként területi egyenlőtlenségeket gerjeszt, és ez a teljesítményvolumen-korlát az egyik fő felelőse a kialakult várólistáknak. Ez egy eszköz a kormány részére, hogy minél egyszerűbben tudjon forrást kivonni a rendszerből.

A gyógyszerterületen ez a törvényjavaslat nem kezeli a gyógyszer-kiskereskedelem területén kialakult legnagyobb gondokat. Mik ezek? Az egyik az, hogy patikaláncok kezdenek kialakulni az országban. Ez egy szándéka volt a korábbi törvényjavaslatnak, amellyel eleve nem értettünk egyet. Ezek a patikaláncok azért jöhetnek létre, mert a személyi jogot megnyirbálták, és azt a szabályozást, ami egyébként Európa jelentős részén jól működik, és Magyarországon is ilyen volt, gyakorlatilag teljesen tönkretette. Oly mértékben megkönnyítették korábban a patikanyitást, amely irreálissá vált. Patikák nem azokon a kis településeken nyílnak, ahol eddig nem voltak, hanem azokon a nagy településeken, ahol egyes patikák, úgy tűnik, hogy jó hasznot realizáltak, és erre az üzleti haszonra akartak rászállni mások. Alapvetően ezt sem kezeli. Tehát sem a személyi jog kérdéséhez nem nyúl, sem pedig a patika megnyitásához. Ezenkívül, ami alapvető gond még: nem kezeli azt a problémát, hogy a gyógyszer-kiskereskedelmet nemzeti kézben kellene tartani. Ezt más országok is így teszik. Ez egy biztonsági kérdés is egyébként a magyar lakosság szempontjából.

További hibája a törvénynek, hogy nem állítja vissza a hivatásrendi kamarák jogosítványait. Noha hozzányúl a működési engedélyek kezeléséhez, noha szabályoz etikai kérdéseket, nem álltja vissza a kamarák ezen jogosítványát, úgymint az etikai eljárások lefolytatását, a személyi jog vagy praxisjog kiadását, kezelését és a működési engedéllyel kapcsolatos eljárásokat és nyilvántartásokat.

A harmadik észrevételünk az, hogy a törvényjavaslat meglehetősen sok felhatalmazást kér a kormány és az egészségügyi tárca számára az egészségügyben fontos szabályozásokra.

(9.10)

Mindezt teszi úgy, hogy semmilyen beszámolót, semmilyen iránymutatást nem kaptunk arra nézve, hogy mik a szándékai, mit szeretne tenni a kormány, mire kéri a felhatalmazását az országgyűlési többségnek. Ez bizonyos értelemben egy biankó csekk, azt gondolom, hogy ez sem a konszenzuskeresés irányáról szól.

Most a törvényjavaslatról szeretnék néhány gondolatot részletesebben elmondani önöknek. Először nézzük azokat a pontokat, amelyekkel egyetértünk. Egyetértünk azzal, hogy az irányított betegellátási rendszert meg kell szüntetni. Ez gyakorlatilag meg is szűnt; komoly problémák vannak egyébként a tekintetben, hogy felhatalmazás nélkül, szerződés nélkül is működtek egy ideig. Elszámoltatásra szükség van, ennek a mikéntjét, ugyan utal rá a törvényjavaslat, de jó lenne pontosan ismernünk majd, hogy ez hogyan fog történni.

Kisebb viták lehetnek, de teljesen egyetértünk azzal a szándékkal, hogy a védőoltásokkal kapcsolatos jogi eljárásokat szabályozni kell. Ez rendjén van, az eljárás is jónak tűnik.

Módosításokkal ugyan, de egyetértünk a mentés és a betegszállítás szétválasztásával kapcsolatos jogszabályi pontosításokkal, de itt egyébként, jelzem, egy-két módosító javaslatra teszünk majd javaslatot.

A gyógyszer-ismertetői díj visszaállításával egyetértünk. Reméljük, hogy ez az eljárás már alkotmányos lesz. Erre a forrásra az ágazatnak szüksége van, és egyébként maga a tevékenység is jó, ha bizonyos értelemben ellenőrzött, mert komolyan meg tudja növelni a gyógyszerkassza kiadásait, ha ez nincsen így.

Egyetértünk azon gyógyszerész kollégáknak, akik egyetemi végzettséggel rendelkeznek, a doktori címhez való jutásával.

A közgyógyellátással kapcsolatos jogi szabályozások, pontosítások, illetve a gyógyászati segédeszköz fogalmának pontosításával kapcsolatos jogi kérdések is kisebb módosításokkal, de elfogadhatók a számunkra. Képviselőtársaim majd felszólalásaikban részletesen is ki fogják fejteni, hogy mely részek azok, amelyben módosítani akarnak, és mi az, nem elfogadható.

Ugyanakkor, ami alapvetően elfogadhatatlan a Fidesz-Magyar Polgári Szövetség számára, az az egészségügy fejlesztéséről szóló törvényjavaslat és az egészségügy fejlesztéséről szóló törvényjavaslattal kapcsolatos változtatások. Mi magát a törvényt alapjaiban, vonalában is elhibázottnak tartottuk, a kórházak ilyetén történő megszüntetésével nem tudunk egyetérteni. Változatlanul elfogadhatatlan a Schöpf-Merei Kórház fölszámolása, az OPNI megszüntetése, és még sorolhatnám ezeket az intézményeket. Azt gondoljuk, hogy ezen törvényjavaslat módosításaival sem tudjuk szentesíteni az eleve rossz irányt. Hiába kérnek olyanra konszenzust tőlünk, aminek nem tudunk egyetérteni már az irányával sem, ezért ezen részét sem fogjuk tudni támogatni.

Nem értünk egyébként egyet azzal sem, hogy az alkotmánybírósági döntés után a tárca a korábbi, a minisztérium, a miniszter által felosztott kapacitásokat tekinti alapnak, mintha csak ezek módosítására lenne szükség, illetve eljárási lehetőséget kellene teremteni, hogy ezen szabályok, ezen kapacitások változhassanak. Azt gondoljuk, alapjaiban át kellene dolgozni, alapjaiban át kellene nézni ezt a kapacitástérképet, és hozzá kellene igazítani az ország valós szükségleteihez, amelyeket népegészségügyi mutatók és megbetegedési mutatók jeleznek. Ezekről pontos adatok vannak az országban, megfelelő műhelyek dolgoznak ezen. Javasoljuk a tárcának, hogy ezt gondolja újra.

Mindezek figyelembevételével, tisztelt képviselőtársaim, a törvényjavaslatnak bár vannak olyan pontjai, amelyeket támogatni tudunk, mivel az egyeztetés megkésett, és a tárca egyetlen törvényben nyújtotta be, így egyszerűen a zárószavazásnál nem marad lehetőségünk arra, hogy ezt a támogatást megjelenítsük. A törvényjavaslat egészét az előbb említettek miatt a Fidesz-Magyar Polgári Szövetség elutasítja.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  12  Következő    Ülésnap adatai