Készült: 2024.03.29.01:52:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

141. ülésnap (2020.06.15.), 255. felszólalás
Felszólaló Ander Balázs (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:11


Felszólalások:  Előző  255  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ANDER BALÁZS (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Akkor elsőként következzék egy találós kérdés. „A kormánynak alapvető tévedése, bűne, hogy liberális gazdaságfelfogásból adódóan a vasutat is csak egy vállalatként kezeli.” Ennek kapcsán, akitől ez az idézet van, hangsúlyozta, hogy: „A közösségi közlekedés közszolgáltatás, alapvetően nem gazdaságossági vállalati kérdés. Az állam nem kegyet gyakorol vidéki polgáraival, amikor működteti a postát, az iskolát és a vasutat, ez alapvető állami kötelezettség. A jelenlegi kormányt senki nem hatalmazta fel arra, hogy a vidéken élő emberek alapvető életfeltételeihez tartozó szárnyvonalakat mondvacsinált okokkal korlátozza, bezárja, tudatosan lepusztítsa.”Várom a megfejtést. Bizony, Fónagy államtitkár úr volt, még ellenzékben. Ugye, ugye, kérem szépen!

Államtitkár úr, Keresztes képviselőtársam itt rámutatott arra, elmondta, hogy én magam is megkérdeztem május 20-án a vita során, hogy mi is a tervük ezekkel a vidéki mellékvonalakkal kapcsolatosan; akkor pattant ki ez a botrány, akkor jöttek azok a fölháborító hírek, hogy valóban itt majdnem háromtucatnyi szárnyvonalat készülnek ilyenformán kivégezni. Megnéztem direkt a jegyzőkönyvben, négyszer kérdeztem tulajdonképpen rá a felszólalásom során: mi igaz abból, hogy a járvány leple alatt ezeket a mellékvonalakat ki akarják csinálni; aztán konkrétan mondjon valami biztatót államtitkár úr; majd harmadjára is ráfordultam, idézvén azt, hogy a járatmegszüntetés, illetve a járatritkítás valódi megtakarítást most sem fog eredményezni, tehát a balliberális kormányzatok alatt sem eredményezett valódi megtakarítást, és most sem, tehát akkor illő lett volna erre valamit mondani; és negyedszerre szintén nagyon konkrétan megkérdeztem, hogy mi lesz a szárnyvonalakkal, mi lesz a hírekben szereplő mellékvonalakkal.

Államtitkár úr, elmondhatom, itt van, kiírtam, ön akkor mit válaszolt. Azt mondta: a vasutat minden esetben támogatni kell, Magyarország Kormánya többször deklarálta, hogy a közösségi közlekedésben a vasúti közlekedés a gerinc, tehát nem tervez semmiféle bezárást, mellékvonal-bezárást. Akkor most hogy is vagyunk?

Egész vidéki térségek rettegnek attól, hogy ez a borzalmas menetrend, amit tényleg nem tudni, hogy kik hogyan állítottak össze; valószínűleg jogos a kritika, hogy olyan emberek, akik jóformán életükben talán még nem utaztak vonaton, és szolgálati Audikból, innét-onnét okoskodnak csupán, szóval, ezek az emberek összeállítottak a magyar vidék számára egy olyan menetrendet, amit nyugodtan tekinthetünk egy tőrdöfésnek is a magyar vidék szívébe. Félnek az érintett településen élő emberek, hogy mi lesz így az ottani vasútvonalak további sorsa. Saját választókerületemből, ahonnét érkeztem, említhetném a Nagyatád-Somogyszob vonalat vagy éppen a Barcs-Gyékényes vonalat, ami szintén ott lebeg a semmiben, ott lebeg a kérdés ezeknek a településeknek a feje fölött mint Damoklesz kardja: hogyan tovább magyar vasút? Mi lesz a sorsuk, államtitkár úr?

Önök a következő évi költségvetésben 183 milliárd forintot szánnak vasútfejlesztésre. Hadd húzzam már alá itt is azt az aránytalanságot, ami kiviláglik a számokból! A 183 milliárd forintból 51 milliárd forint megy a 7700 kilométernyi hazai vasútvonalra, és 132 milliárd forintnál is több egy alig 160 kilométeres hazai szakaszocskára; ugye, ez a Budapest-Belgrád vasútvonal hazai szakasza. Ha megnézzük a kilométerenkénti felújítási pénzeket, akkor azt lehet látni, hogy arra a 7700 kilométerre kilométerenként átlagosan majd 6 millió 600 ezer forint jut mint felújítási forrás, ezzel szemben csak jövőre, és nyilvánvalóan jövőre ez a történet nem fog véget érni, mert még éveken keresztül húzódni fog, és akkor valóban el fogja majd érni azt a prognosztizált ezermilliárd forintos összeget, amit mindenki elborzadva hall, hogy ennyit szánnak majd a Budapest-Belgrád vasútvonal hazai szakaszára, szóval, jövőre ez az összeg ott 132 milliárd forint lesz, kilométerként ez azt jelenti, hogy 825 millió forint. Ha összevetjük ezt a hazai vasútvonalak egyéb szakaszaival, akkor 125-szörös szorzót találhatunk.

Nagyon szépek azok az elvek, amelyeket itt elmondtak közlekedéspolitikai szempontból, valóban a vasutat támogatni kell, támogatni kell a vasutat abban, hogy a nehéztehergépjármű-forgalmat, mondjuk, kötött pályára lehessen terelni, mert ez környezetkímélő, energiabarát, és lehetne sorolni az áldásait. De ez úgy nem fog működni, kedves kormánypárti képviselőtársaim, hogy önök kinéznek egy 160 kilométeres vonalat, a másik 7700 kilométer meg szépen lerohad, mert oda meg nem jut elegendő forrás. Ez nem járja! Meg az sem járja, hogy olyan alibi menetrendeket, olyan alibi közlekedést állítanak össze, ami egyértelműen ahhoz fog majd vezetni, hogy néhány hónap múlva azt tudják mondani: miről óbégat itt az ellenzék, nem is használják a magyar polgárok ezeket a vonalakat! Persze hogy nem használják, ha olyan szerencsétlen menetrendet állítanak össze, ami megkeseríti az életüket; úgy szoktatják őket le ilyenformán is a vasútról, hogy azt tudják mondani, nincsen kellő módon kihasználva, nosza, akkor valóban megérett arra, hogy bezárják.

Mi ezzel viszont nem tudunk azonosulni, ezt nem tudjuk elfogadni. Ezt a mentalitást, ezt a hozzáállást nyilván nem támogatjuk, magát a törvényjavaslatot viszont igen, mert hiszünk abban, hogy az ilyen nemzetközi egyezmények által is, de a magyar vasutat nekünk itt ellenzékből is támogatni kell.

Államtitkár úr, Keresztes képviselőtársamhoz hasonlóan én is csak azt tudom kérni öntől, hogy próbáljon ezekre a fölvetésekre valamit válaszolni, és mondjon néhány megnyugtató mondatot akkor adott esetben a dél-somogyi emberek számára is, hogy igen, azok az érintett vonalak, amelyekről itt az előbb beszéltem, nem kerülnek leépítésre, megmaradnak, és vissza fogják állítani ott a normális közlekedést. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik és az LMP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  255  Következő    Ülésnap adatai