Készült: 2024.03.29.14:03:59 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

322. ülésnap (2013.11.11.),  171-174. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:50


Felszólalások:   167-170   171-174   175-178      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Megköszönöm államtitkár úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! Mile Lajos, az LMP képviselője, kérdést kíván feltenni a vidékfejlesztési miniszternek: "Miért nem sikerült külföldön megismertetni a magyar pálinkát?" címmel. Mile Lajos képviselő urat illeti a szó.

(16.30)

MILE LAJOS (LMP): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Országgyűlés! A kormány a hungarikumok törvényi védelme és az otthoni pálinkakészítés támogatása mellett mintha elsiklana a pálinka piaci problémái mellett. Az agrárium egyik vezető termékét előállító cégek jelentős nehézségekkel küzdenek. Az agráriumtól elválaszthatatlan a marketing, hiszen a jó pálinkának is kell a reklám - illetve kellene. Bár a pálinkát már 2002-ben hungarikumnak nyilvánították, ennek ellenére a magyar állam mindeddig nem tett sokat e nemzeti kincs külföldi népszerűsítéséért. Ebből következően a pálinka az Európai Unió piacain szinte alig van jelen. Pedig azok a hazai cégek, amelyek minőségi pálinkát állítanak elő, tucatszámra szerzik az érmeket a nemzetközi kiállításokon és versenyeken.

Az ágazat jövője az exportban van. A pálinka külföldi népszerűsítése pedig állami feladat lenne. A külföldi marketing különösen fontos egy olyan hazai termék esetében, amelynek előállításához sok kézi munkára van szükség, és amely jelentősen hozzájárul a vidéki foglalkoztatáshoz. A pálinkát külföldön népszerűsítő Agrármarketing Centrum tevékenysége ezen a területen korántsem kielégítő. Az Agrármarketing Centrum mindössze annyit tesz, hogy a kiállításokon ingyenes bemutatási lehetőséget ad a pálinkagyártóknak. Ez azonban kevés, mivel ezek a márkák teljesen ismeretlenek határainktól távol. Az ágazat, illetve a benne létező kis- és középvállalkozások jövője szempontjából elengedhetetlen lenne az erős, államilag finanszírozott kampány a célországokban.

Érthetetlen az is, hogy miért csökken az Agrármarketing Centrum költségvetési támogatása 2014-ben. Összességében tehát nagyobb hangsúlyt kellene kapnia az exportot támogató pálinkamarketingnek. A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumon kívül, úgy gondolom, az agrártárcának is bőven lenne ebben a kérdésben tennivalója. Kérdezem tehát, mit szándékozik tenni a kormány, mit szándékoznak tenni az illetékes tárcák.

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Válaszadásra megadom a szót Budai Gyula államtitkár úrnak.

DR. BUDAI GYULA vidékfejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársam! Engedje meg, hogy egy rövid ismertetést fölolvassak önnek. 2012. február 14-én és 15-én Moszkvában és Szentpéterváron ismerkedhettek meg az orosz érdeklődők a magyar pálinka legjobbjaival. A pálinkafőzdéket és az adott termékeket a cégek vezetői, pálinkafőző mesterei képviselték: a zamárdi pálinkafőzde, a Rézangyal, a Gyulai Manufaktúra, a Márton és Lányai, a panyolai, a Nobilis, és sorolhatnám azokat a cégeket, amelyeket a sajtóhír ebben az összefüggésben határoz meg. Ez azt jelenti, hogy képviselő úr állításával ellentétben a Vidékfejlesztési Minisztérium jelentős erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy a magyar pálinkafőzők, a magyar pálinkacégek a külföldi piacokon minél nagyobb arányban megjelenjenek.

Tekintettel arra, hogy jelen pillanatban az orosz piacon a legnagyobb a kereslet és az érdeklődés a magyar pálinkák iránt, 2012 és 2013 között négy alkalommal sikerült a legjobb magyar pálinkafőzdéknek bemutatkozni az orosz piacon, és jelentős üzleteket is sikerült kötni. Nem is olyan rég, 2013 márciusában az egyik magyar cég 15 ezer palack pálinkát értékesített az orosz piacon.

Tisztelt Képviselő Úr! A Vidékfejlesztési Minisztérium, úgy gondolom, mindent megtesz ennek érdekében. Arra a kérdésére én sajnos nem tudok önnek válaszolni, hogy az Agrármarketing Centrum pedig miért nem tesz meg mindent. Ugyanis ez a cég a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz tartozik. Amíg a mi minisztériumunkhoz tartozott, addig nagyon jól működött a pálinkapromóció. Jómagam is több alkalommal vettem részt olyan külföldi pálinkapromóciókon, ahol a magyar pálinkafőzők színe-java megjelent, és igyekeztünk megfelelő módon a magyar pálinkát népszerűsíteni. Tehát úgy gondolom, a kérdése ebben a körben nem biztos, hogy a minisztériumnak szól, lehet, hogy más tárcát kéne ebben megkérdezni.

Köszönöm szépen.




Felszólalások:   167-170   171-174   175-178      Ülésnap adatai