Készült: 2024.03.29.15:39:56 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

197. ülésnap (2012.06.04.), 42. felszólalás
Felszólaló Balog Zoltán (Fidesz)
Beosztás emberi erőforrások minisztere
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:21


Felszólalások:  Előző  42  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BALOG ZOLTÁN, az emberi erőforrások minisztere: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Országgyűlés! Hálás vagyok önnek, hogy időről időre fölteszi a felsőoktatással kapcsolatos kérdéseit, mert ez lehetőséget biztosít számunkra, hogy eloszlassunk néhány tévhitet és félremagyarázást, amelyek gyakran megjelennek a közbeszédben és a sajtóban.

Ön is olvasta - feltételezem - a Széll Kálmán-tervet, ezért pontosan tudja, hogy milyen körülmények vezettek oda, hogy az állami feladatellátás legtöbb területén szűkülő mozgástérrel kell számolni a következő évben is. Szívesen vettem volna, ha megemlíti, hány milliárd forint adósságot cipelünk magunkkal az elmúlt évek felelőtlen és átgondolatlan fejlesztései kapcsán éppen a felsőoktatásban.

A Széll Kálmán-terv 2011. évi végrehajtása alapvetően sikeresnek tekinthető, a tavalyi év második felében ugyanakkor negatív tendenciák indultak meg a világgazdaságban is, elsősorban az Európát érintő negatív gazdasági folyamatok nem hagyják érintetlenül hazánk növekedési kilátásait sem.

Tisztelt Képviselő Úr! Ön konkrétumokat kért számon, ezért engedje meg, hogy a lehető legkonkrétabban válaszoljak az ön által fölvetett kérdésekre.

Az első kérdésére a válasz: nem. Nem csökkentjük az államilag támogatott helyek számát. A nemzeti együttműködés kormánya 2012-ben is 10-ből 7 hallgató tanulmányait támogatja, és minden második hallgató teljesen ingyenesen tanulhat.

Második kérdésére a válasz: a felsőoktatás 2013. évi költségvetési támogatását éppen most tervezzük. Figyelembe kell venni az önök 8 éves kormányzása által a felsőoktatásra szabadított évi 17 milliárd forint adósságot termelő úgynevezett PPP-programokat, és azt, hogy a felsőoktatás rendszerszintű átalakítása érdekében önök semmit nem tettek kormányzásuk idején, az utolsó ilyen irányú intézkedés 2001-ben történt. Az egy lábon álló, költségvetésfüggő felsőoktatás egydimenziós világa helyett ma arra van szükség, hogy az intézmények fejlesztési forrásait és képességeit erősítsük.

Az Új Széchenyi-tervből, valamint a piacról, a gazdaságból érkező saját bevételek a Diákhitel 2. bevezetése által növekedni fognak. A felsőoktatási intézményeknek felelős gazdasági stratégiával, önerővel rendelkező, fenntartható intézményekké kell válniuk, amelyek elég erősek ahhoz, hogy megfeleljenek a pénzügyi fenntarthatóság követelményeinek is.

Harmadik kérdésére a válasz: a költségviselés formája szerint a felsőoktatási képzésben részt vevő lehet magyar állami ösztöndíjjal támogatott hallgató, magyar állami részösztöndíjjal támogatott hallgató és önköltséges hallgató. Az utóbbi kategória a korábban költségtérítéses képzésben részt vevők köre. Tandíj nincs. 10 diákból 7 állami támogatással tanul. A tandíjat önök szerették volna bevezetni, lehet, hogy ellenzékben megváltoztatták az álláspontjukat.

Negyedik kérdésére a válaszom: az önköltséges hallgatók arányának növelése nem állami felsőoktatás-irányítási kérdés, hanem az intézményi autonómia körébe tartozik. Annak érdekében, hogy minél szélesebb legyen a felsőoktatáshoz való hozzáférés, az állami intézmények számára nincs korlátozva a felvehető önköltséges hallgatói létszám, továbbá az önköltséges képzésben részt vevők számára a kormány rendeletben maximálta az egyetemek, főiskolák által kérhető költségtérítés összegét.

(12.40)

Az ötödik kérdésére a válasz: a felsőoktatáshoz való hozzáférés esélyegyenlőségének a megteremtése, a társadalmi dimenzió szélesítése alapvetően fontos célja a felsőoktatás-politikának, hiszen egy ország sem engedheti meg magának, hogy akár egyetlen tehetséget is elpazaroljon. Az esélyteremtés még szélesebbre nyitása érdekében az állam a Diákhitel 2. program keretében minden új belépő diák számára biztosítja a felsőoktatáshoz való hozzáférést.

Összegezve tehát: a magyar állam kiterjedt támogatási rendszerrel segíti elő a felsőoktatási intézménybe való bejutást. Kérem válaszom elfogadását.

Köszönöm. (Taps a kormányzó pártok padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  42  Következő    Ülésnap adatai