Készült: 2024.03.29.05:42:03 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

106. ülésnap (1999.12.07.), 64. felszólalás
Felszólaló Font Sándor (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:53


Felszólalások:  Előző  64  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

FONT SÁNDOR (MDF): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Hozzászólásom egyik része nekem is a rendőrséggel kapcsolatos. Nagyon érdekes, hogy a múlt héten elbeszélgetve néhány megye vezető rendőrével, arra a megállapításra kellett jussak, hogy igen későn kapták meg a megyei rendőrkapitányságok azt az információt, hogy mekkora tervezett összeggel gazdálkodhatnak a jövő évben. Ez azért meglepő, mert szeptember végén minden országgyűlési képviselő megkapta a jövő évi költségvetés tervezetét, innentől kezdve tehát nyilvános volt az. Ezzel kapcsolatban az a helyzet alakult ki, hogy egymáshoz viszonyított értékeket és népjóléti statisztikai adatokat nem tudnak, vagy csak nagyon későn tudnak bemutatni - akárcsak a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság esetében -, hogy milyen mutatók jellemzik azt a megyét, és ezekhez a mutatókhoz képest milyen tervezett összeget kapnának.

Én talán még rosszabb mutatókról tudok beszámolni Bács-Kiskun megyéből, amely, ha csak az itt beállított számszaki összegeket nézzük, a jövő év tekintetében mintegy 500 millió forinttal mínuszba kerül a személyi juttatások és az azokat terhelő kiadások tekintetében. Egy állami vállalatnál azt mondjuk, hogy tessék csökkenteni a létszámot, s akkor helyrebillen az az 500 millió forintos mínusz, amit már most előre lát a megyei kapitányság. No, de remélem, hogy a rendőrség esetében nincs ilyen szándék az előterjesztők részéről, vagyis hogy ahol mínuszos a költségvetés, ott azonnal bocsássanak el személyeket. Különösen nem Bács-Kiskun megyében, azért, mert Bács-Kiskun megye amellett, hogy a legnagyobb területtel rendelkezik, többek között határos Jugoszláviával, ami különös terheltséget jelent a rendőrség számára.

De van egy történelmi háttér is a megye életében, ez pedig a bűnözés jellegzetesen magas foka, olyan értelemben, hogy a speciális bűnözés, az olajjal való visszaélések nagyon nagy számban fordultak elő Bács-Kiskunban, aztán jelentős a borhamisítások esete, ami különleges feladatot ró a rendőrségre. A többi megyében ezek a bűnözési típusok nem jellemzően nagyok. Mindemellett, mint említettem, például a lopott személygépkocsik csempészése döntő többségében Bács-Kiskun megye Jugoszláviával közös határszakaszán zajlik le.

 

(9.40)

 

Ezek mellett a negatív tények mellett mégis az egyik legjobb felderítési és eredményességi mutatókkal rendelkezik Bács-Kiskun megye. Ha azt akarjuk, hogy ezek a mutatók továbbra is életképesek legyenek, ha netán azt várjuk, hogy még javuljanak is ezek a mutatók, mindenféleképpen hátrányos, hogy a betervezett költségvetés már előreláthatólag szűkös lesz. Nagyon kérem képviselőtársaimat, hogy az ehhez a részhez beadott kapcsolódó módosító indítványainkat majdan támogatni szíveskedjenek.

A Belügyminisztérium fejezetében vissza szeretnék térni még egy témakörre, amiről itt tegnap egy kis polémia alakult ki, de úgy véltem, hogy téves volt a közreadott információ. Ez a tűzoltóságok helyzete, a nekik előirányzott támogatás, ezen belül is a köztestületi tűzoltóságok. Itt egy félreértés volt: a módosító indítványunk, amit múlt héten elfogadott a parlament többsége, az önkéntes tűzoltóságokat és a köztestületi tűzoltóságokat két részre bontja, de nem az önkéntes tűzoltóságok rovására. Ugyanis tavaly is és az idei előterjesztésben is eredetileg 400 millió forint volt beterjesztve arra, hogy az önkéntes tűzoltóságoknak és az önkéntes köztestületi tűzoltóságoknak jusson összeg. Az önkéntes köztestületi tűzoltóságok 24 órás üzemmel, vezénylési tervvel és lefedési területtel rendelkeznek, míg az egyesületek a maguk egyesületi életét élik.

A 400 millió forint felosztása az idén, a '99. évben úgy alakult, hogy 240 millió forintot kapott a köztestületi tűzoltóság - tehát akik aktívan dolgoznak, és vezénylési terv alapján részt vesznek a védekezésben -, míg az egyesületek 160 millió forintot kaptak. A módosító indítványunk lényege, hogy ezt a 400 millió forintot megnöveltük 100 millió forinttal, ezáltal lett 500 millió forint, majd pedig az 500 millió forintot úgy osztottuk meg, hogy 200 millió forint, tehát egy növekmény kerül az egyesületi tűzoltóságokhoz, 300 millió forint pedig a köztestületi, tehát a 24 órás vezényleti rendszerben működő tűzoltóságokhoz; magyarul, az egyesületek is mintegy 40 millió forinttal többet fognak kapni a következő évben - 160 millió forint helyett 200 millió forintot -, a köztestületiek pedig 240 millió forint helyett 300 millió forintot fognak kapni, és nem az egyesületek rovására történt ez a módosító indítvány, hanem még nekik is segítettünk ezáltal.

Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  64  Következő    Ülésnap adatai