Készült: 2024.03.29.16:53:35 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

244. ülésnap (2012.11.29.), 40. felszólalás
Felszólaló Kepli Lajos (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 3:09


Felszólalások:  Előző  40  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KEPLI LAJOS (Jobbik): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Beszéljünk akkor néhány olyan dologról, amiről önök nem nagyon szeretnek beszélni. Egészen konkrétan három dolgot említenék meg, már csak az időkeret rövidsége miatt is. Önök 2012 februárjától tízszeresére emelték a talajterhelési díjat, köbméterenként 120 forintról 1200 forintra, érzékeny vízbázison pedig harmincszorosára, 3600 forintra emelkedett ez az összeg.

Mit jelent ez? Azt, hogy aki nem köt rá a csatornára, pedig ott van a csatorna, rendelkezésre áll, annak kell köbméterenként ezt a díjat megfizetnie. Itt van az Állami Számvevőszék jelentése, amit frissen most, az ülés előtt kaptunk a kezünkbe, amely azt mondja, hogy elmaradás mutatkozott részben a lakossági magas rákötési díj miatt a nemzeti települési szennyvízelvezetési és -tisztítási megvalósítási program végrehajtásában is. Magyarul, mit mond az ÁSZ-jelentés? Azt mondja, hogy nem ez volt sikeres; mivel magas a rákötési díj, még ez a talajterhelési díj sem ösztönzi az embereket a rákötésre. Miért nem ösztönzi? Azért, mert valójában a kispénzű emberek, a családok és a nyugdíjasok azok, akik nem tudnak rákötni még így sem a csatornázásra. Vajon nem lehetett volna-e a beérkezett talajterhelési díjakból támogatni a rákötést, amellett, hogy mentességet adnak? Így ugyanis környezetvédelmi célokat egyáltalán nem szolgál, hiszen ha továbbra sem kötnek rá az emberek a csatornára, ugyanúgy szennyeződik a talaj, tehát ezzel nem érték el a céljukat. Talán a fogyasztók megsarcolása volt a cél mindenekelőtt? Így ugyan már érthető lenne a vitanapnak a címe is.

Térjünk át a hulladékra! Alapvetően még az előző kormányok alatt kitalált regionális hulladékkezelő rendszerek, az EU által finanszírozott hatalmas rendszerek méregdrága szemétszállítási díjakat eredményeznek. Most önök maximalizálták ezeket a szemétszállítási díjakat, de borítékolható, hogy hosszabb távon újabb emeléseknek kell majd következniük, és ezen sajnos az új hulladékos törvény sem segít, amely továbbra is a lerakó irányába tereli a kommunális hulladékot. A Jobbik mindenhol hozzáférhetővé tenné a díjtalan szelektív hulladékgyűjtést, és a szerves hulladékok energetikai hasznosítását is fokoznánk, itt pedig a távfűtés kerül szóba, úgyhogy máris áttérek a következő témára, a távfűtésre.

Ezzel kapcsolatban kérdésünk: hogyan akarja a kormány a kapcsolt energiatermeléssel működő távfűtő művek kivéreztetését megakadályozni? Jól tudjuk, hogy itt a második Orbán-kormány döntésének értelmében az általuk megtermelt áron már nem kerül emelt áron átvételre, hanem piaci áron, illetve hatósági árassá tették a távhőt. Mind a kettő önmagában jó intézkedés, csakhogy önmagában ez nem elég, hiszen az előző kormányok alatt preferáltjai voltak az előző kormányzatoknak ezek az úgynevezett kapcsolt távfűtő művek, most pedig teljesen megszüntették minden támogatásukat, ami miatt leállhatnak. Ez azért probléma, mert ennek a távfűtéses lakások lakói ihatják meg a levét. Ha kemény téli napokon fűtés nélkül maradnak, akkor mit fognak nekik önök mondani, hogyan fogják segíteni ezt a réteget?

Ezt a három problémát szerettem volna így felvetni most nagyon gyorsan. Egyébként méltatlan ez a rendkívül rövid időkeret, nagyon hosszan lehetne ezekről a problémákról külön-külön is beszélni, de mindez azt mutatja, hogy egyáltalán nem a fogyasztóbarát irányba mozdul el ez a kormányzat sem.

Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  40  Következő    Ülésnap adatai