Készült: 2024.03.28.14:51:56 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

237. ülésnap (2001.11.07.), 6. felszólalás
Felszólaló Dr. Németh Imre (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó Mezőgazdasági bizottság
Felszólalás oka Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
Videó/Felszólalás ideje 5:25


Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. NÉMETH IMRE, a mezőgazdasági bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Miniszter Úr!

Mint az előttem szóló képviselőtársam elmondta, a bizottságban meglehetősen szoros eredmény született, hiszen 14 igen mellett 10-en nem tartották általános vitára alkalmasnak a nemzeti földalapról szóló törvény módosítását, és egy képviselőtársunk tartózkodott. El kell mondanom, hogy ez az elutasítás a bizottságban megfogalmazott véleményekben nemcsak a kormánnyal szemben álló ellenzéki képviselők részéről fogalmazódott meg, hanem a kormányoldalról is komoly aggályok merültek fel a törvény célrendszerét, működési módját és azon céloknak a betartását illetően, amelyeket a miniszter úr expozéjában is hallhattunk.

A kormány a nemzeti földalap létrehozását állította földbirtok-politikai csomagjának középpontjába. Ennek működéséhez van szükség a másik két törvény módosítására is. Úgy gondoljuk, hogy az egész birtokrendezési koncepció a földbirtok-politikai alapelvek és a célrendszer meghatározására kellene hogy épüljön, ezt kellene törvényben rögzíteni, és az ennek megvalósítását szolgáló szervezet mint másodlagos tényező kellene hogy előkerüljön, ez a nemzeti földalap kht. Ez a megoldás tehát egy fordított megoldás. Ezt mutatja az is, hogy a nemzeti földalap vagyon rendeltetésének meghatározásánál a szakmai szempontok - gondolok itt például állattartó telepek takarmányellátására, ültetvényekhez szükséges terület használatára és tulajdonlására - teljesen elsikkadnak a javaslatban.

A nemzeti földalap szervezetével kapcsolatban komoly aggályok merültek fel. A tulajdonosi jogokat a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter gyakorolja, ugyanakkor a szervezet vezetőjét, a felügyelőbizottság tagjait a miniszterelnök nevezi ki. Ez önmagában is komoly ellentmondás lehetőségét rejti. De ki viseli a felelősséget? Hol marad a társadalmi kontroll? A legjelentősebb állami vagyontömeg kerül ehhez a kht.-hez, úgy gondolom, hogy ezt kizárólag a kormány hatáskörébe adni irányítás és ellenőrzés vonatkozásában meglehetősen bizarr dolog, mert ilyen még az ÁPV Rt. történetében sem volt eddig.

A nemzeti földalap kezelésébe kerülő földvagyon tekintetében is megoszlottak az álláspontok.

 

 

(8.50)

 

Tudvalevő, hogy a birtokrendezés egy átmeneti állami feladatnak tekinthető, ezért a vagyoni körbe, az ellenzéki képviselők véleménye szerint, csak azokat az állami tulajdonú földeket kell adni, amelyek a birtokrendezés céljából felhasználhatók. Úgy gondolom, amit a törvény ide rendel, az helytelen, hiszen kimaradnak az erdők, a természetvédelmi területek, de ezen kívül a volt állami gazdaságok által művelt területek egy jelentős része nem igényel rendezést. Meggyőződésem, hogy nem kell ide rendelni a kht. kezelésébe.

A rendezés vonatkozásában itt úgyis korlátozott lehetőséget biztosít ez az állami földalap, hiszen megítélésem szerint a magyarországi települések 85 százalékában nincs ilyen földterület. Tehát tulajdonképpen a 15 százalékában tenné lehetővé, hogy a családi gazdaságok elaprózott, apró területeit kicseréljük, mondjuk, jól művelhető területekre, de kérdés akkor, hogy azokat az aprókat majd ki fogja művelni. Nem hiszem, hogy ez szakmailag végig van gondolva.

Az államot megillető elővásárlási jog kérdése tekintetében megfogalmazódott a bizottságban, hogy alkalmatlan a főhivatásszerűen mezőgazdaságból élők helyzetbe hozására. Sajnos, az eddigi földpiaci tendenciák is azt mutatták - akár a zsebszerződések, akár a spekuláns vásárlások tekintetében -, hogy a hazai gazdák azért nem tudtak termőföldhöz jutni, mert a strómanok és mások lényegesen magasabb áron kötöttek üzleteket. Tehát erre az elővásárlási intézmények nem megfelelők. (Az elnök csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.)

Befejezésképpen tehát úgy látjuk, hogy itt valóban az teljesül, amit a miniszter úr is megfogalmazott, a kormány a földtulajdonviszonyokat állami eszközökkel át akarja alakítani (Az elnök ismét csenget.), de úgy gondoljuk, hogy ez az eljárás, amely a törvényben le van fektetve, nem megfelelő erre.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai