Készült: 2024.03.29.07:34:04 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

237. ülésnap (2001.11.07.), 18. felszólalás
Felszólaló Kovács Tibor (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó Gazdasági bizottság
Felszólalás oka Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
Videó/Felszólalás ideje 5:03


Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KOVÁCS TIBOR, a gazdasági bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Miniszter Úr! Mint ahogy Ivanics képviselő úr is elmondta, a szavazati arányból következik, hogy jelentős véleménymegosztottság volt a gazdasági bizottságban is e törvényjavaslattal kapcsolatban.

A mi bizottságunk megpróbálta a gazdasági oldaláról vizsgálni ezt a törvényjavaslatot. Megmondom őszintén, rendkívül nehéz helyzetben voltunk, mert e törvényjavaslat kapcsán sem tartotta be a kormány azokat a jogalkotási előírásokat, azokat a törvényeket, amelyek ilyen tekintetben rá is vonatkoznak.

Nem készült például ehhez a törvényjavaslathoz sem hatástanulmány, amely alapján véleményt lehetne mondani arról, hogy ez a jogszabály valójában hogyan fog a későbbiekben működni. És az előírások ellenére nem kerültek benyújtásra azok a kapcsolódó kormányrendeletek, amelyek alapvetően meghatározzák ennek a jogszabálynak a működését is. Tehát még egyszer szeretném hangsúlyozni: nehéz helyzetben volt a bizottság, mert ezek a dokumentumok nem álltak rendelkezésünkre.

Másrészt fölhívtuk arra is a figyelmet, amire már Ivanics képviselő úr is tett utalást, hogy jogalkotási követelmény az Európai Unióban is - amihez csatlakozni szeretnénk -, de itt, a magyar parlamentben is, hogy világos, átlátható, követhető, mindenki számára értelmes és megérthető jogszabályokra van szükség.

Ez a jogszabály ilyen tekintetben nem felel meg ennek a követelménynek sem, mert számos példáját sorolták föl már képviselőtársaim, hogy milyen ellentmondások tapasztalhatók ebben a jogszabályban. Különösen fontos lenne ez egy olyan jogszabálynál, amely elsősorban költségvetési forrásokból, tehát az adófizetők pénzéből fog gazdálkodni. Ezért lenne fontos, hogy olyan szabályozás történjen, ami átlátható nemcsak a parlament képviselők, hanem az állampolgárok számára is.

 

(9.20)

 

Különösen ellentmondásos az a szabályozás, amely a társaság vezető testületeinek a kinevezésére vonatkozik. Itt a miniszterelnöknek gyakorlatilag korlátlan hatásköre keletkezik, kvázi kézi vezérléssel irányíthatja majdan azt a társaságot, amely nagyobb állami vagyonnal és tulajdonnal fog majd rendelkezni, mint az ÁPV Rt. a fénykorában. Tehát ehhez képest ez a szabályozás teljes mértékben elfogadhatatlan.

A képviselőtársaim már utaltak arra, hogy nem ismert az a birtokpolitikai irányelv, amely alapján ennek a társaságnak működnie kellene, ezt már réges-rég a parlamentnek el kellett volna fogadnia. Ez sem történt meg, tehát végül is nem értékelhető az, hogy hogyan fog működni.

Felhívták már a képviselőtársaim a figyelmet arra is, hogy más jogszabályok milyen ellentmondásokat tartalmaznak, hogy például az a birtoknagyság, amelyhez hozzájuthatnak állampolgárok, elérheti a 2500 hektárt, és az az ötven év, amiben maximálták a bérlet időtartamát, azt jelenti, hogy gyakorlatilag több generáción keresztül juthatnak teljesen ellenőrizetlenül, a kormányfő utasítására kvázi, egyes magánszemélyek jelentős földbirtokhoz. Arra is szeretném felhívni a figyelmet, hogy az 1990 és 1994 között felelőtlenül megalkotott és át nem gondolt jövedéki szabályozás milyen hihetetlen visszaélésekre adott aztán a későbbiekben lehetőséget. Minden esélye megvan most is annak, miután ez a szabályozás teljes mértékben pontatlan és visszaélésre lehetőséget ad, hogy ezzel a szabályozással is ugyanez fog történni.

Mindezen okok vezettek aztán arra, hogy a bizottság kisebbségi képviselői nem tartották a javaslatot általános vitára alkalmasnak.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai