Készült: 2024.04.26.00:42:21 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

183. ülésnap (2008.12.02.), 46. felszólalás
Felszólaló Dr. Buzás Péter (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:36


Felszólalások:  Előző  46  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. BUZÁS PÉTER (MSZP): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Államtitkár Úr! Kedves Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! A jövő évi költségvetés részletes vitájánál első gondolatmenetként, fölvezetésként engedje meg, elnök úr, engedjék meg képviselőtársaim, hogy egy kevés kis információt hadd osszak meg önökkel, hadd mondjam el azt a gondolatmenetet, miszerint én úgy gondolom, hogy egy olyan helyzetben, mint amilyenben most vagyunk, az azért ténykérdés, hogy egy pénzügyi válság és egy gazdasági recesszió közepén a jövő esztendő előtt állva úgy hiszem, teljesen világos, hogy a harmadik átdolgozott költségvetés ezt a bizonyos pénzügyi válságot és gazdasági recessziót kezelni próbáló költségvetés lesz.

Mi az, ami miatt úgy gondolom, hogy ez így van? Az előző polémiát nem egy az egyben folytatva hadd hozzak szóba két pozitív példát! Az egyik pozitív példa az, hogy a költségvetés döntő mértékben az intézményrendszer működését segíti elő, de emellett azért a fejlesztések is fontosak mind a költségvetés, mind pedig a helyi önkormányzatok szempontjából. Ez a költségvetés tartalmaz 17,6 milliárd forint előirányzatot arra, hogy azok az önkormányzatok, amelyeknek a pénzügyi helyzete, állapota kevésbé jó - tehát hátrányos helyzetűek, halmozottan hátrányos helyzetűek -, különböző önkormányzati fejlesztéseknél az önerőre pályázhassanak. Mit jelent ez, kedves képviselőtársaim? Azt jelenti, hogy ez a 17,6 milliárd, mondjuk, egy önkormányzati beruházáshoz szükséges önerő - Makó esetében például - 5 százalékát tudja tartalmazni, ily módon tehát ez helyi forrással kiegészülve duplázódik, az akkor már 35 milliárd, és ez egy átlagos 10 százalékos önerőigényű uniós fejlesztésnél azt jelenti, hogy csak a következő esztendőben mintegy 350 milliárdos fejlesztés megvalósítását teszi lehetővé. Innen lehetne még tovább számolni, hogy kétéves akciótervben ennek a duplája, s az hét esztendő alatt mennyi, és hogy fogja ez elősegíteni a 6000 milliárd uniós forrásnak az önkormányzati szférában történő megvalósulását.

Emellett - mivel az ország jövő évi költségvetéséről beszélünk - nem kell mondanom senkinek, hogy ez magában rejti mindazt, amit gazdaságélénkítésben ennek tudni kell. Igen, munkahelyek megtartását, igen, valamilyen mértékben munkahelyek fejlesztését, és emellett jelent egy csomó olyan különböző típusú és szintű helyi infrastruktúra-fejlesztést, ami a települések életének - hogy is mondjam csak? - jobbá és szebbé tételét jelenti. Én például nagyon bízom abban, hogy Makón ez jelent egy nagyon komoly fürdőfejlesztést, aminek köszönhetően egy új iparág, a turizmus honosodik meg, ha már egyszer a hagyományos termékünk - amitől Európa-hírűek lettünk -, a hagyma egy picit visszaszorulóban van.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Tisztelt Ház! A hozzászólásom következő elemeként hadd beszéljek arról, amiről a részletes vitában illő beszélni. Arról van szó, hogy milyen módosító indítványokkal szeretnénk ezt a költségvetést jobbá tenni valamennyiünk szempontjából egy kicsit. Engedjék meg a jelenlévők, hogy még egyszer utaljak rá - a múlt alkalommal is utaltam rá, akkor volt olyan képviselőtársam, akinek ez nem tetszett -, hogy a kormányzat ebben a ciklusban is, mint ahogy minden ciklusban minden kormányzat, megkísérel valamekkora reformot - ha a léptéke megfelelő nagyságú, akkor államreformot - megvalósítani. Igen, ez a kormányzat is megkísérelt egy ilyent, és igen, már egy korábbi időszakban elindított olyan folyamatot, amelyik a térségi együttműködést öleli föl, s ezt ebben a ciklusban is - az én fölfogásom szerint - az államreform részeként ez a kormányzat továbbvitte.

Igen, jelenleg ott tartunk, hogy mintegy évi 28 milliárdnak megfelelő összeg segítségével valamennyi kistérségben megalakult a többcélú társulás, működik, és igen, arról van szó, hogy azok a térségközpont-települések, kisvárosok, mint például Makó, a köré holdudvarként hozzá társuló különböző kisebb településekkel együttműködve a közigazgatási szolgáltatás különböző szeleteit úgy tudják megvalósítani, hogy az az adott helyen, az adott kistelepülésen a minőség javítását is eredményezi. Ez tehát éves szinten mintegy 28 milliárd forintba kerül, és ennek köszönhető az, hogy a belső ellenőrzésben, a mozgókönyvtár-szolgáltatásban, az oktatásban, az egészségügyi ellátásban, az orvosi ügyeletben, a területfejlesztésben - tehát nagyon sok területen - a térség településeivel együtt tudunk mozdulni. Igen, mi Makón, a Makó és térség települései úgy gondoljuk, hogy egy 25 ezres kisváros hangja nem hallatszik olyan messzire, mintha a körülötte másik tizenhat település 25 ezer lakója is hozzátársul.

Lamperth Mónika képviselőtársammal azért nyújtottunk be és nyújtunk be most is egy átdolgozott módosító indítványt, hogy a hármas költségvetési átdolgozás, tehát a mostani alternatíva kapja vissza azt a 3 milliárd forint körüli összeget, ami a hármas alternatívában nem áll a többcélú társulások rendelkezésére, és ennek köszönhetően legalább nominálértékben a tavalyi normatívák legyenek adottak.

Tisztelt Parlament! Hölgyeim és Uraim! Amikor elmondtam a múltkori gondolatmenetem, akkor az SZDSZ-frakciónak az szimpatikus volt, tetszett, és ők is úgy gondolták, az, hogy a kistérségekben kialakul a térségi együttműködés, értéke ennek az országnak. Bízom benne, hogy most is így gondolják, sőt hadd kérjem meg - ha ez nem bántó - fideszes képviselőtársaimat, hogy ők is szavazzák meg a mi módosító indítványunkat, mert könnyen lehet, hogy ezzel fideszes vezetésű kistérségeknek, kistelepüléseknek, önkormányzatoknak fognak segíteni.

(10.00)

Tisztelt Parlament! Harmadik gondolatmenetként engedjék meg a jelenlévők, hogy szót emeljek egy olyan ügy mellett - ez a belvízelvezetés ügye -, ami nem az egész ország ügye, nem minden kistérségnek az ügye, de ott nálunk, a dél-alföldi régióban nagyon komoly probléma. Utaltam már rá, most szintén megteszem, hogy a folyók a Kárpát-medencében folynak össze, és jönnek le délre, ott Makó térségében és a többi - Békés, Szolnok, Jász-Nagykun - területeken nagyon sokszor olyan problémákat okoznak, ami egy-egy időszakban kezelhetetlen egy-egy olyan település számára, mint például Makó.

Sokszor védelmi bizottsági ülésen ilyen prompt, hirtelen intézkedéseket hozunk, akkor a vis maior keret segít is. Ebben az ügyben, megmondom őszintén, ennek a bizonyos klímaváltozásnak és az időjárás-változásnak az a szelete, hogy képes mondjuk, egy óra hossza alatt 50 milliméter eső, másik alkalommal másfél óra alatt 72 milliméter eső leesni, és egy pillanat alatt síkvízzé változtatni egy adott város területét, merthogy nem képes a belvízelvezető rendszer elvinni az óriási belvizet, ez akkor prompt védelmi bizottsági feladatot ad.

Nagyon hosszú ideje védelmi bizottságokban hozunk olyan döntéseket, hogy békeidőben kellene ezeket a feladatokat megoldani. Hála istennek, ebben a ciklusban a költségvetés tartalmazott egy olyan előirányzatot, amely kilenc ilyen térségközpont-településnek segített abban, hogy az ilyen típusú feladatait megoldja. Én úgy gondolom, hogy az egész dél-alföldi régióban vagy azon a területen, ahol ilyen problémák vannak, e feladatot mindenütt meg kellene oldani, és azt gondolom, hogy erre a különböző pályázati rendszerek közötti koordinációra, együttműködésre is szükség van. Hála istennek, a regionális operatív programban is van erre forrás, sőt az Új Magyarország vidékfejlesztési programban is van erre forrás. Ezért örülök annak, hogy a kormányzat a költségvetésben még pluszforrást biztosított idáig erre a célra, mert békeidőben feleannyiba kerül, és olyan feladatot, olyan problémát tudunk megoldani, ami bent a mentett területen nagyon komoly, egy-egy családnak a házát, melléképületét, vagyonértékét jelenti, hogy megmenekülhet.

Ha az együttműködés kialakul a többi pályázati rendszerrel, akkor egy következő lépésként mód lesz arra, hogy a külső társulati csatornákat is rendbe téve, a külső mezőgazdasági területeket is megóvjuk azoktól a bajoktól, amiket a klímaváltozás és annak köszönhetően a csapadék problémája okoz.

Tisztelt Parlament! Azt kérem valamennyiünktől, hogy az ilyen típusú döntést, nevezetesen ezt a bizonyos balti alapszintes döntést is segítsék majd a döntéshozatalkor annak érdekében, hogy előbb-utóbb végére érjünk ennek a problémának, és akkor elmondhatjuk, hogy egy feladatot megvalósítottunk.

Köszönöm a figyelmet. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  46  Következő    Ülésnap adatai