Készült: 2024.03.28.11:42:20 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

69. ülésnap (2011.02.22.), 40. felszólalás
Felszólaló Szilágyi Péter (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:15


Felszólalások:  Előző  40  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZILÁGYI PÉTER (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Mi ezt a törvényjavaslatot egy szűkebb és egy tágabb kontextusban vizsgáltuk meg. Ha csak a normaszöveget vizsgáljuk, akkor találunk benne támogatható elemeket; persze, számos aggályunk fog felmerülni ezzel kapcsolatban, tehát a konkrét jogszabályi javaslattal kapcsolatban. Ugyanakkor ha a tágabb kontextust nézzük meg, ha azt a miliőt figyeljük meg, amiben a köztisztviselők az elmúlt hónapokban voltak kénytelenek dolgozni, akkor semmiképpen nem elfogadható a kormány attitűdje a köztisztviselőkkel szemben.

Mire gondolunk itt? Az elmúlt héten az Alkotmánybíróság határozatában alkotmányellenesnek minősítette az indokolás nélküli elbocsátást, illetve a beszédem végén majd részletsebben is ki fogom fejteni azt a tegnapi hírt, miszerint önök titkosszolgálati eszközökkel kívánják megfigyelni a kormánytisztviselőket, a köztisztviselőket. Úgy gondolom, semmiképpen nem elfogadható az, hogy a kormánytisztviselőket ilyen megaláztatásnak teszik ki, semmiképpen nem erősíti ez a köz bizalmát a közszolgálatiság felé.

Tehát - amint említettem - bizonyos javaslatait ennek a javaslatnak tudjuk támogatni. Annak ellenére tesszük ezt, hogy a kormány eddigi, a kormánytisztviselőkkel és a közigazgatásban dolgozókkal szembeni lépéseit folyamatosan és élesen bíráltuk itt a parlamentben, illetve a nyilvánosság előtt egyaránt. Legfőbb kifogásaink a kormánytisztviselők indokolás nélküli felmentésének lehetővé tételével és ezáltal egy modern hűbéri viszony megteremtésének kísérletével szemben hangoztak el.

Több alkalommal is megfogalmaztuk azonban az arra vonatkozó általános kritikánkat is, hogy a kormány a köztisztviselői kar kiszolgáltatottá tételével lehetetlenné teszi egy önálló tájékozódásra és gondolkodásra képes, magas fokú szakmai ismeretekkel rendelkező és pártsemlegesen működő stabil köztisztviselői kar létrejöttét.

Az elmúlt években megfigyelhető köztisztviselőket sújtó intézkedésekre - mint az évek óta nem emelt illetményalap, a 13. havi fizetés és egyéb kedvezmények elvonása, tömeges létszámleépítések - a második Fidesz-kormány egy sor további döntésével tette fel a koronát. Míg a végkielégítések extraadóztatása, a kafetériakeret idei korlátozása, illetve az alacsonyabb jövedelműeket érintő nettókereset-csökkenés anyagilag érintette a közszférában dolgozókat, az indokolás nélküli felmentés lehetősége személyi védettségüket, függetlenségüket vette célba. Túlzás nélkül mondhatjuk, hogy még az első Fidesz-kormány által 2001-ben bevezetett életpályamodell ezzel a lépéssel vált végleg semmissé.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő törvénytervezet vitájában fontosnak tartjuk elmondani, hogy üdvözüljük az Alkotmánybíróság múlt heti döntését, amely kimondta a törvény indokolás nélküli felmondásra vonatkozó részeinek alkotmányellenességét és május 31-ei hatállyal történő megsemmisítését. Azt azonban már kevésbé tartjuk üdvözlendőnek, hogy csupán az Alkotmánybíróság ezen döntésére adott reakcióból értesülhettünk arról, hogy a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium egy 2012. január 1-jéig fokozatosan bevezetésre kerülő köztisztviselői életpályamodell előkészítésén dolgozik. Mint az az elszórt nyilatkozatokból kiderült, az átfogó reform része lesz egy új értékelési, továbbképzési és vizsgáztatási rendszer, etikai kódex, javadalmazási, valamint előmeneteli rendszer. A reform jelszava a hatékony nemzeti közszolgálat, a kormány deklarált szándéka pedig egy teljesítményösztönzőbb rendszer kialakítása.

Az LMP egyetért azzal, hogy minél hamarabb meg kell teremteni annak a feltételeit, hogy a közigazgatási pozíciók végre a teljesítményről, a minőségről, a hatékonyságról szóljanak, nem pedig a politikai lojalitásról, a főnökkel való jó viszonyról és a kontraszelekcióról. Minőségi munkaerőt csakis kiszámítható, stabil életpályamodellel és versenyképes juttatásokkal lehet vonzani és megtartani, csak ez lehet a jövő hatékony és professzionális államigazgatásának garanciája. A minőségi és versenyképes munkaerő feltétele és megtartása tehát szoros összefüggésben áll egy perspektivikus közigazgatási életpálya elérhetővé tételével, a kiszámíthatósággal és a megfelelő javadalmazással.

Jelen törvénytervezetnek a minőségi közigazgatás irányába tett lépéseit tehát csak azzal együtt tudjuk elismerni és támogatni, ha ez a törvényhozói törekvés a köztisztviselői pálya vonzóvá tételében is kifejezésre jut a későbbiekben.

Ez a törvényjavaslat többek között rendelkezik a 2009-ben eltörölt közigazgatási alapvizsga visszaállításáról. A jelenlegi rendszerben a versenyvizsga tavalyi eltörlése óta egyedül a közigazgatási szakvizsga szerepel kötelező vizsgaként, ami így pillanatnyilag az egyetlen, szakmai kompetenciákat és tudást számon kérő eszköz.

A Lehet Más a Politika az alapvizsgának a pályán maradás feltételeként való újbóli beiktatását támogatni tudja. Az alapvizsga és a szakvizsga funkciója ugyanakkor csupán a különféle hátterű köztisztviselők azonos tudásszintre hozása. Egy magasan kvalifikált, a szükséges szakmai tudással és kompetenciával bíró köztisztviselői kar létrehozása szempontjából ugyanakkor kiemelkedő jelentőséggel bír a szakmai alkalmasság, amit az adott pozícióra történő kiválasztás során lehet a leghatékonyabban ellenőrizni. Ezért nagyon fontosnak tartjuk, hogy a minőségi közszolgáltatásra való törekvés már a köztisztviselői pozícióba való bekerülés feltételrendszerében is kifejezésre jusson. Az általános képességeket, kompetenciákat és nem a lexikai tudást mérő versenyvizsga véleményünk szerint a legalkalmasabb volna a minőségi szelekcióra.

(9.30)

A versenyvizsgával kapcsolatban az egyik legfőbb kifogásunk az volt, hogy annak horribilis díja eleve kiszorította a szegényebb anyagi körülmények között élő állampolgárokat. A korábbi rendszerrel szemben nagyon fontos lenne a jórészt pályakezdőket érintő versenyvizsga-feltétel díjmentessé, így mindenki számára elérhetővé válása. Ha a kötelező jellegű és a korábbi rendszer igazságtalanságait is orvosló versenyvizsgarendszer nem is kerül bevezetésre, mindenképpen szükségesnek tartjuk az alkalmasság és a képességek valamilyen mérését a köztisztviselői pozícióba való bekerülés során.

Fontos eleme lehetne a köztisztviselői életpályának a képzési, továbbképzési rendszer kialakítása. Ahhoz, hogy a köztisztviselők szinten tudják tartani ismereteiket, illetve alkalmazkodni tudjanak a közszolgáltatás időről időre változó követelményeihez, szükséges lenne az éves, illetve középtávú képzési tervek alapján folyó képzés, továbbképzés bevezetése. Ezek némelyikét munkakörtől függően kötelezővé is lehetne tenni.

A minőségbiztosítási rendszer harmadik eleme a rendszeres teljesítményértékelés, amely biztosítja a visszacsatolást a köztisztviselők munkájáról, lehetőséget ad az egyéni fejlesztésre vagy akár az elbocsátásra is, ha az szükséges. A teljesítményértékelésnek akkor van értelme, ha teljesül az objektivitás és az értékelő függetlenségének kritériuma. Az objektív kritériumok rendszere mellett a szubjektív értékelési lehetőségeket a minimálisra kell szorítani, így biztosítva, hogy a köztisztviselőknek szakmai és jogi követelményekhez kelljen csak igazodni munkájuk során, az általános emberi együttélési normákon túl, hogy ne a főnöke szubjektív elvárásaihoz kelljen igazodni. Fontos, hogy az értékelési rendszer úgy épüljön a hivatali kultúrába, hogy azt a köztisztviselők is értékes visszacsatolásnak könyveljék el. A harmadik fontos feltétele a rendszer jó működésének pedig az, hogy legyen megfelelő előmeneteli, javadalmazási rendszer, ami a jó teljesítmények javadalmazását szolgálja. A negatív értékelés esetén pedig a rossz teljesítmény végső soron a jogviszony megszüntetésének alapja is lehet.

Még egy fontos kifogásunk van ezzel a törvényjavaslattal kapcsolatban: nem támogatjuk a közigazgatási szakvizsgára felkészítő tanfolyamon való részvételi kötelezettség eltörlését. Nem lehet elvárni, hogy a jórészt nem jogi végzettségű köztisztviselők minőségi képzés nélkül megfelelően sajátítsák el azt a tudást, amely követelményként szolgál a sikeres szakvizsgához, hiszen több száz oldalnyi, jórészt jogrendszeri kérdéseket taglaló ismereteket kell elsajátítaniuk.

Úgy véljük, hogy mindannyiunk, az ország érdeke az, hogy hatékony, pártpolitikai befolyástól mentes köztisztviselői kar legyen Magyarországon. Nagyon fontosnak tartjuk azt, hogy a lehető legszélesebb konszenzus alakuljon ki a politikai és szakmai képviseleti körökben a közszolgálatiság jövőjét illetően. Nem tehetjük meg, hogy a legfontosabb vonzerőt, a stabilitást és a kiszámíthatóságot politikai érdekek oltárán feláldozzuk. Sajnos, a beszédem elején hangsúlyozott aggályainkat tovább mélyítette a már idézett tegnapi hír, az RTL Klub esti híradójában hangzott el, hogy önök titkosszolgálati módszerrel gyűjtenek adatokat a köztisztviselőkről, és ha nem járulnak hozzá, hogy megfigyeljék őket, akkor akár el is veszíthetik a munkájukat.

Tisztelt Államtitkár Úr! Ez milyen gesztus? Ez mennyire teszi vonzóvá a közszolgálatiságot a fiatal munkakezdők számára? Kérem, engedjék meg, hogy zárásként a Népszabadság online felületén megjelent olvasói kommentet idézzek: "A közszolga bemegy dolgozni. Mindennaposan lehallgatják a telefonjait, átkutathatják a számítógépét, házkutatást tarthatnak nála, és akkor még nem beszéltem a furfangos beugratósdiról. Egyszóval mindent, mert a titkosszolgálati módszerekben minden benne van. Rosszabb, mint a legsötétebb diktatúrák. El lehet képzelni, hogy ha a közszolga talpig becsületes is, milyen lelkiállapotban végzi a munkáját. És még akkor nem beszéltem az állandó főnöki retorziókról no és a béka feneke alatti fizetésekről. Szóval, van még, aki ezek után is szívesen lenne közszolga? Kérem, jelentkezzen!" Ezt írta az olvasó.

Államtitkár Úr! Az önök felelőssége óriási. Bizalmat kaptak a választópolgároktól, arra kérem önöket, adjanak önök is bizalmat a köztisztviselőknek.

Köszönöm szépen. (Taps az LMP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  40  Következő    Ülésnap adatai