Készült: 2024.04.26.00:17:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

94. ülésnap (2015.07.06.),  107-113. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 9:53


Felszólalások:   101-106   107-113   113-119      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Magyar Zoltán képviselő úr… (Moraj a Jobbik soraiban.) Bocsánat, kettőt emeltem.

Hiller István képviselő úr, az MSZP képviselője, az Országgyűlés alelnöke interpellációt nyújtott be az emberi erőforrások miniszteréhez: „Mérleg a tanév végén” címmel. Hiller István alelnök urat illeti a szó. Parancsoljon, alelnök úr!

(14.40)

DR. HILLER ISTVÁN (MSZP): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Képviselő Asszonyok és Képviselő Urak! Igen tisztelt Államtitkár Úr! Három és fél éve, hogy megalkották és elfogadták az úgynevezett nemzeti köznevelési törvényt, és két és fél éve, hogy létrehozták a Klebelsbergről elnevezett Intézményfenntartó Központot, államosították a korábbi önkormányzati fenntartású magyar közoktatási rendszert. Ez az időtáv megítélésem szerint már alkalmas arra, hogy befejezve egy újabb tanévet elsődleges mérleget vonjunk a változásokról; nem mondom, hogy végleges mérleget, de elsődlegest igen.

Megítélésem szerint a KLIK, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ egy vízfej, amely ránehezedik a magyar közoktatásra, és sokkal inkább a probléma, mint a megoldás. Semmilyen eddigi tapasztalat nem támasztja alá, hogy az a központ, amely elképzelt feladata szerint az ország összes állami közoktatási intézményét egy budapesti irodaépületből irányítja, színvonalemelést vagy akár csak színvonalmegtartást eredményezett volna. Ehelyett pontatlanság, rendetlenség, rossz gazdálkodás és a tekintély gyakorlatilag teljes elvesztése jellemzi. Hogy világosan fogalmazzak: félnek tőle, de nem tisztelik.

Az egész rendszerre jellemző a működő tankönyvpiac szétverése, majd utána egy olyan szisztéma kiépítése ‑ ez a Kelló által működtetett tankönyvellátás ‑, ami sajtóhírek szerint is negyedmilliárdos nyereségből 140 millió forintos veszteséget csinált. Hasonlóan jellemző, hogy a szakképzés irányítása kikerült a KLIK felügyelete alól. Mi ez, ha nem csendes beismerése a kudarcnak? Rossz iránynak tartom a gimnáziumi férőhelyek szűkítését, mert téves az az elképzelés, hogy a színvonalas szakképzést, amire minden vitán felül állva igenis szükség van, a gimnáziumi oktatás kárára kell megerősíteni.

Mindezek alapján tisztelettel kérdezem az államtitkár urat, hogyan ítéli meg a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ működésének színvonalát az elmúlt két teljes tanév fényében. Hány állami fenntartású középfokú intézményben szűnik meg a gimnáziumi oktatás felmenő rendszerben Magyarországon? Végül: kérem szépen, válaszoljon, megállja-e a helyét az az állítás, hogy a Kelló tevékenysége nyomán 140 millió forintos veszteség jött létre a korábbi nyereség helyett.

Köszönöm szépen, ha válaszol. Elnök úr, köszönöm. (Taps az MSZP padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, alelnök úr. Az elhangzott kérdésre a választ Rétvári Bence államtitkár úr fogja megadni. Parancsoljon, államtitkár úr!

DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Voltak korábban is nyilván problémák a köznevelés rendszerében, és magának a KLIK-nek szerintem fontos feladata volt az elmúlt években, hogy amelyek sporadikusan, az ország több pontján megjelenő problémák voltak, és önkormányzati szinten adott esetben nem született rájuk megoldás, ezek a problémák most már országosan ismertté váltak, hiszen volt egy hely, ahol ezt meg lehetett kérdezni, nem kellett 3200 fenntartóhoz külön kérdést intézni valakinek, hogy van-e egyik vagy másik köznevelési kérdésben hiány vagy probléma, hanem most már van egy központi egység, amelyik mindegyik problémára rálát, és mindegyik probléma megoldására van lehetősége is. Azok a különböző kérdések, azok a különböző hírek, információk, amelyek felmerültek az elmúlt két évben, korábban is meglévő problémákat hoztak elő, csak most már volt egy szervezeti rendszer, amelyik képes ezeknek az orvoslására, és bízunk benne, hogy évről évre ezt meg is tudja tenni.

A KLIK helyzete olyan szempontból pozitív, hogy úgy jött létre, hogy mellette folyamatos pedagógusbér-emelés folyik Magyarországon, hiszen azért ez is eléggé jelentősen befolyásolja a teljes köznevelési rendszer presztízsét, az ott dolgozók elkötelezettségét, a minőségi munkaerő felvételének lehetőségét, hogy 30-40 százalékkal nőtt a pedagógusok bére. Idén szeptembertől is további bérnövekedés várható, minden pedagógus többet fog keresni, sőt most már a pedagógus végzettséggel rendelkező, de nem pedagógus munkakörben foglalkoztatott kollégáknak is a pedagógus-életpálya szerinti bérnövekmény fog járni idén szeptember 1-jétől, és a KLIK alkalmazottai mindemellett minden évben a KLIK-től folyamatosan megkapták a fizetésüket. Tegyük hozzá, korábban az önkormányzati fenntartás esetében sok önkormányzat ‑ akár önhibáján kívül is ‑ olyan nehéz helyzetbe került, hogy akár a pedagógusok bérének kifizetésével is problémái adódtak. Ez most már az ott dolgozó közalkalmazott pedagógusok esetében elképzelhetetlen, és a KLIK minden hónapban, hónapról hónapra ezeket a kifizetéseket minden esetben megteszi.

Az idei évben talán a legnagyobb változás, ami a KLIK életében történik, a szakképzés rendszerének átkerülése a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz. Ez okoz különböző változtatásokat helyben is, erre célzott a képviselő úr is: korábban vegyes intézmények voltak, szakközépiskolák és gimnáziumok, és ezek az új rendszerben most már nem együtt, hanem két külön fenntartó mellett működnek.

Ugyanakkor egy törvényváltozással megteremtettük a lehetőségét annak, hogy a jelenlegi, ha jól emlékszem, 401 helyszínnek egy része, ahol gimnáziumi képzés folyik, nyilván átkerül a KLIK-től a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz, és ott az NGM is lehessen adott esetben gimnáziumi fenntartó, és ha van egy vegyes intézmény, ahol egy helyen működik, egy tantestülettel, egy épületben, akkor ennek a működésnek a folytatására is nyíljon lehetőség, de mindegyik esetben, ahol volt korábban középfokú képzés, ott a továbbiakban is a középfokú képzés fog továbbmenni.

Szeretném visszautasítani teljes mértékben azokat a vádakat, amelyek az ilyesfajta érettségi megszerzésének visszaszorításával kapcsolatosak a kormánnyal szemben. Ha megnézi a képviselő úr is az elmúlt év érettségi adatait és az idei év érettségi adatait, akkor azt láthatja, hogy az emelt szintű érettségit letevők körében kis emelkedés is látható volt. Tehát igenis az érettségi értékét is ez a kormányzat a felsőoktatás bemeneti rendszerének, bemeneti követelményeinek az átalakításával, komolyabbá tételével igenis alátámasztja, és többen jelentkeztek emelt szintű érettségire, mint egy-két évvel korábban. Tehát ebben is látható, hogy azok a vádak, amelyeket a kormánnyal szemben hoznak, nem valósak.

Fontos átalakulás volt a KLIK életében, hogy nyilván a tankerületek és a megyeszékhelyi tankerületek sokkal több feladattal és jogosultsággal rendelkeznek. Fontos, hogy az intézményvezetők számára ‑ pontosan a dologi kiadások fedezésében adódó nehézségek miatt ‑ most már kincstári kártya igénybevételi lehetőség van, amelyik a kereteiken belül könnyebb költést eredményez.

Fontos, hogy a tankönyveket ingyen kapja most már a diákok egy része: az első három évfolyamban mindenki, ez 400 ezer diákot jelent, 300 ezren pedig rendszeres gyerekvédelmi támogatásra jogosultak, ezért kapják. (Az elnök csengetéssel jelzi az időkeret leteltét.) Ennek a tankönyvárcsökkenésnek az egyik következménye például a Kellónál az a bevételkiesés, amiről a képviselő úr is beszél, de mi úgy gondoljuk, nem profitot kell termelni a tankönyvelosztásban, hanem minőségi tankönyvet kell a diákoknak adni. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Megkérdezem Hiller István alelnök urat, elfogadja-e az államtitkári választ.

DR. HILLER ISTVÁN (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! A választ nem fogadom el, és ezt szeretném megindokolni. Nem tudom elfogadni a választ, mert továbbra is úgy gondolom, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központnak az az elképzelt feladata, hogy egy budapesti irodaépületből irányítják az ország összes államilag fenntartott magyar közoktatási intézményét, illuzórikus, és az elmúlt évek semmilyen módon nem támasztják alá azt az elméleti elképzelést, hogy ez működőképes. Adminisztráció folyik és nem színvonalemelés, egymásnak írogatnak jelentéseket arról, hogy milyen jó, miközben a helyzet nemhogy javult volna, hanem azt a színvonalat sem képesek megtartani, amit átvettek.

Azt pedig, hogy elsősorban vidéken gimnáziumi férőhelyek szűnnek meg, semmiképpen sem tudom úgy felfogni, hogy a tudáshoz való hozzáférést bővítik. Nem bővítik, hanem szűkítik, és minthogy így van, ezért a választ nem fogadom el. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, alelnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Hiller István alelnök úr nem fogadta el az államtitkári választ. Kérdezem önöket, önök elfogadják-e. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés az államtitkári választ 97 igen szavazattal, 21 nem ellenében, tartózkodás nélkül elfogadta.

Magyar Zoltán képviselő úr, a Jobbik képviselője, interpellációt nyújtott be a földművelésügyi miniszterhez: „A kormány vidékpolitikája káoszt, bizalmatlanságot és visszaesést hozott a mezőgazdaságban?” címmel. Magyar Zoltán képviselő urat illeti a szó. Parancsoljon, képviselő úr!




Felszólalások:   101-106   107-113   113-119      Ülésnap adatai