Készült: 2024.04.25.07:27:04 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

149. ülésnap (2008.05.21.), 106. felszólalás
Felszólaló Dr. Horváth Zsolt (Veszprém) (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:02


Felszólalások:  Előző  106  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HORVÁTH ZSOLT (Veszprém megye, 6. vk.), a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! A közbeszerzési eljárásra vonatkozó szabályozás az elmúlt években több jelentős módosításon ment keresztül. Sajnos, ezen múltbeli módosítások nyomán a közbeszerzési eljárások nem váltak egyszerűbbé és átláthatóbbá. A Közbeszerzések Tanácsának éves beszámolói már évek óta felhívják a figyelmet arra, hogy a törvény gyakori módosítása nem segíti az egységes jogalkalmazás kialakulását, és kiszámíthatatlanná teszi a közbeszerzési folyamatot.

A Fidesz-Magyar Polgári Szövetség támogatja azt a szándékot, hogy egyszerűbb és átláthatóbb legyen a közbeszerzésekről szóló szabályozás. Támogatjuk azt is, hogy a gyakorlat során eddig tapasztalt alkalmazási nehézségek kiigazításra kerüljenek. Támogatjuk azokat a módosításokat is, amelyek az uniós irányelvek jogharmonizációját jelentik.

Összességében is elmondható, hogy frakciónk a törvényjavaslat alapvető céljaival, rendelkezéseinek többségével egyetért, így amennyiben javító szándékú módosító javaslataink többsége megfelelő fogadtatásra talál, meg fogjuk szavazni a törvényjavaslatot.

Azonban kifejezetten tiltakozunk a kormány és a kormánypárt azon szándéka ellen, hogy felületes módon kezeljék a törvény jelenlegi módosításának előkészítését. 2008. május 19-én, hétfőn a kormány és az MSZP-frakció azt szerette volna elérni, hogy az általános vita lefolytatására, a módosító javaslatok beadására egy délután, ez a délután álljon rendelkezésre. Még szerencse, hogy ezt a kezdeményezést hétfőn sikerült leszavazni, de a szándékot is visszautasítjuk. Elvárjuk, hogy a kormány kezelje súlyának megfelelően a kérdést, és vegye figyelembe az ellenzéki javaslatokat is.

Engedjék meg, hogy az általános vita során néhány kritikát is megfogalmazzunk a törvényjavaslattal szemben. Nem támogatjuk azt az elképzelést, amely alapján átláthatósági megállapodás címén még átláthatatlanabbá váljék a közbeszerzési eljárás. A kormányzat jelenlegi elképzelése csak arra lenne jó, hogy újabb költségnövelő tényezőként egy újabb "független szakértőt" vonjanak az eljárásba. Ha valaki végiggondolja ennek a gyakorlatát, akkor ez nem a korrupció ellen hat, hanem éppen azt segíti elő. Az ajánlattevő és az ajánlatkérő azért fizet egy szakértőt, hogy semmi ne kerüljön nyilvánosságra; ezt nem lehet támogatni.

Alapjaiban támogatjuk a közbeszerzések elektronikus formában történő lebonyolítását. Azt gondoljuk, hogy a kormányzati szervek és a nagyobb önkormányzatok felkészültek arra, hogy a jövőben elektronikus formában tegyék ezt. A 2010. január 1-jei kötelező határidő esetében viszont két dolgot megfontolásra ajánlunk. Magyarországon már szinte nincs olyan önkormányzat, vagy a jövőben nem lesz olyan önkormányzat, amely évente legalább egyszer ne bonyolítana le közbeszerzést. A kisebb létszámú települések esetén megfontolásra ajánlanánk egy későbbi határidő beiktatását.

A másik a civil szervezetek esete. Gondoljunk csak bele, ugyanis az európai uniós források felhasználása esetén ezek a társadalmi szervezetek is a közbeszerzési törvény hatálya alá esnek.

(18.40)

Mi bízunk abban, hogy a következő időszakban több civil szervezet is részesül pályázati formában európai uniós támogatásban. Ezeknek a forrásoknak a törvényes felhasználása nem kis feladatot jelent. Nem vagyok biztos abban, hogy még egy buktatót kell a rendszerbe építeni az elektronikus közbeszerzési eljárás beiktatásával. Nem vagyok biztos abban sem, hogy jól cselekszünk akkor, amikor az elektronikus közbeszerzésre kényszerítjük kötelező jelleggel ezeket a civil szervezeteket. Örömmel hallottam a túloldalon is, hogy a kormányzó párt is gondolkodik abban, hogy még kijjebb toljuk a kötelező jellegű elektronikus közbeszerzési eljárás bevezetését, ilyen irányú módosító javaslatokat mi is tudunk támogatni.

Hiányoljuk a törvényjavaslatból a szolgáltató állam fogalmának megjelenését. Ezt akkor tapasztaljuk, amikor azzal a kormányzati szándékkal szembesülünk, hogy a hirdetmények előzetes ellenőriztetési kötelezettsége megszűnne. A törvényjavaslat az ajánlatkérő kezébe adná annak eldöntését, hogy kívánja-e ezt megtenni. Egyrészt ismert az az álláspont, amelyet a Közbeszerzések Tanácsa elnöke fogalmazott meg. Eszerint az ellenőrzés elmaradása megemelheti a jogorvoslatok számát. Ezt az álláspontot mi is megfelelőnek gondoljuk. Ugyanakkor azt is elképzelhetőnek tartanánk, ha bizonyos esetekben ez a szolgáltató állam akár díj nélkül végezne ilyen tevékenységet, még egyszer hangsúlyozom, csak kivételes esetekben.

Általános szabályként bevezetve nem tartjuk jó megoldásnak azt sem, ha a verseny biztosítására hivatkozva a kétszakaszos eljárásban, abban az esetben, ha az eljárás első szakaszában csak egyetlen jelentkező felel meg a követelményeknek, kötelezően eredménytelennek kelljen nyilvánítani az eljárást. Mi sem támogatunk olyan gyakorlatot, amelynek során az ajánlatkérő mintegy rászabja az ajánlattételi felhívás kritériumait egy vállalkozóra vagy egy gazdasági társaságra, de azt gondoljuk, hogy nem ez az általános gyakorlat, a kirívó esetek ellen pedig nem egy általános szabállyal kell védekezni.

Végül, de nem utolsósorban jelenlegi formájában nem tudjuk támogatni a projekttársaság tervezett szabályozását sem. Ez a kérdés egyébként számos jogi problémát vet fel, így például egy olyan társaság bonyolítja le és valósítja meg a célt, amely nem is vett részt az eljárásban. Az ajánlatkérő kötelező előírásokat tehet a létesítendő gazdasági társasággal szemben. Milyen alapon? Ez súlyosan sérti a szabad vállalkozásalapítás elvét is. Egyébként gondoljuk végig, hogy egy részvénytársaság esetében vajon milyen kötelező formákat írhat elő egy ajánlatkérő egy gazdasági társasággal szemben. Ez a szabályozás a gyakorlatban tovább ronthatja a fő- és alvállalkozók közötti körbetartozások arányát is. Jelenlegi formájában pedig teljesen átláthatatlanná tenné a végrehajtó személyét is.

Mindezek alapján arra kérjük az előterjesztőt, hogy a jobbító szándékkal megfogalmazandó módosító javaslatainkat a későbbiek során támogassa.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps.)




Felszólalások:  Előző  106  Következő    Ülésnap adatai